Klienti poradenské skupiny Fincentrum a Swiss Life Select získají přes klientský portál přístup na své běžné bankovní účty. V první fázi uvidí účty České spořitelny, Air Bank a ČSOB, postupně se přidají i zbývající banky.
Od využití takzvaného multibankingu si firma slibuje, že klienti získají kompletní a aktuální přehled o své finanční situaci. „Finanční poradce jim tak bude moci nabídnout produkty, které přesně reagují na jejich potřeby,“ říká Filip Duchoň, generální ředitel společnosti Fincentrum.
Se souhlasem klienta se jeho běžný účet (případně více účtů v různých bankách) propojí s informacemi, které o něm dosud mají finanční poradci – například o pojištění nebo investicích. V ideálním případě by tak lidé měli všechny smlouvy a informace týkající se osobních financí dostupné na jediném místě, a to online. Právě to má být podle Duchoně hlavní výhodou oproti samotným bankám, které multibanking také spouštějí.
Fincentrum a Swiss Life Select věří, že lidé umožní náhled na účty i svým poradcům. „Klient nebude muset při analýze přemýšlet, za co kolik utrácí. Pokud umožní poradci náhled na svůj účet, poradce získá přesné informace, které mu umožní velmi rychle navrhnout klientovi optimální řešení pro jeho finance,“ upřesnil Duchoň v rozhovoru pro web Investujeme.cz, který spadá pod Fincentrum.
Takzvané otevřené bankovnictví přinesla od poloviny loňského ledna unijní směrnice PSD2. Banky musí umožnit přístup k účtům jak konkurenci, tak i nebankovním společnostem (pokud dostanou licenci a zároveň získají souhlas klienta). Lidé se pak už nebudou muset přihlašovat ke každému účtu zvlášť, ale můžou ovládat všechny své účty z jediného rozhraní.
Fincentrum ani Swiss Life nemají ani bankovní licenci, ani speciální licenci pro nebankovní firmy potřebnou k multibankingu. Využijí ale licenci svého partnera – německé společnosti FinAPI, která ji u tamního regulátora získala letos v lednu. Licence platí pro celou EU, od dubna má FinAPI oprávnění k činnosti i od České národní banky.
Propojení s bankovními účty má být součástí už existující aplikace MůjŠanon. V první fázi budou moci klienti z jednoho místa jenom sledovat informace o stavu a pohybech na svých účtech, až ve druhé fázi se přidá i možnost účty ovládat, tedy zadávat z jednoho místa i platební příkazy.
Psali jsme:
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem