Větší písmo, k párku cedulka. Češi zjistí, co kupují k jídlu

Značení potravin čekají největší změny za posledních patnáct let, kvůli kterým například Coca-Cola přestane prodávat své nápoje v nejmenší skleněné lahvi.
Větší písmo, k párku cedulka. Češi zjistí, co kupují k jídlu

Potravinářským firmám zbývá necelý půlrok k předělání obalů, novými cedulkami budou muset opatřit nebalené potraviny i prodejci. Restaurace pak mají povinně informovat o alergenech obsažených v jídlech. Další povinnost se dotkne vstupů do obchodních řetězců, kde má být zveřejněn seznam pěti hlavních zemí, odkud zboží pochází.

Některé změny vyplývají ze směrnice Evropské unie, nad její rámec ale některé novinky zavedli také čeští zákonodárci.

Zatímco spotřebitelé mohou srozumitelnější a ucelenější informace uvítat, firmy už ze změn tak nadšeni nejsou. Nové etikety znamenají pro výrobce vyšší náklady. Obchodníci zase řeší problém, kam umístit informace u nebalených potravin. Novinka se ale může obrátit i proti spotřebitelům – z trhu by například mohla zmizet nejmenší balení některých výrobků.

Spočtěte si: body mass index

cm
kg

Rozšířená verze kalkulačky

Velikost písma alespoň 1,2 milimetru

Jako první pocítí změnu výrobci potravin. Počínaje 13. prosincem letošního roku musí uvádět do oběhu výrobky, jejichž obaly jsou v souladu s unijní směrnicí.

U všech druhů balených potravin je nově stanovena minimální velikost písma 1,2 milimetru. Dosud žádná takováto hranice neexistovala. Písmo bude muset být také v dostatečném kontrastu s obalem.

„Výčet obecně povinných údajů v podstatě kopíruje stávající stav s tím, že se navíc zpřesňuje způsob prezentace alergenních látek, které se musí ve složení jasně odlišit od ostatních složek,“ říká k další nové povinnosti ředitel komunikace ministerstva zemědělství Hynek Jordán.

Z evropského nařízení plynou další požadavky, které jsou specifické pro konkrétní druhy potravin, případně technologické postupy. Na obalech tak bude nutné uvádět například označení „se sladidly“, „baleno v ochranné atmosféře“ nebo informovat o tom, že je výrobek „opakovaně zmražen“.

U vepřového, drůbežího, kozího nebo skopového masa bude od poloviny prosince nutné také uvádět zemi původu.

Etikety s informacemi mají být podle směrnice umístěny v hlavním zorném poli výrobku, které je obecně označováno jako přední strana.

O rok později – 13. prosince 2015 – pak na obalech povinně přibudou výživové hodnoty. Na všech balených potravinách tak bude uveden obsah energie, tuku, nasycených mastných kyselin, sacharidů, cukrů, bílkovin a soli.

Vy ještě nesbíráte éčka? Začněte teď!

Propojeno!

„Před šesti lety to se mnou bylo už tak špatné, že kdybych radikálně nezměnil způsob života, nedopadl bych dobře. Snažil jsem se upravit jídelníček a najít co nejvíc informací o éčkách v potravinách. Na žádné internetové stránce jsem ale nenašel komplexně zpracované údaje. Jsem programátor, nebylo nic jednoduššího, než dát všechny informace, které jsem do té doby pro sebe našel, na web, aby byly k dispozici i ostatním.“

Rozhovor s Rudolfem Náprstkem:

Zmizí nejmenší balení?

Společnost Coca-Cola například kvůli nové směrnici přestane prodávat Coca-Colu, Sprite a Fantu v lahvích s objemem 200 mililitrů s plastickým, takzvaně embosovaným logem. U těchto tradičních lahví totiž nebylo kam požadované údaje umístit.

„Portfolio našich vratných skleněných obalů jsme museli z původních dvou prodávaných objemů sjednotit pouze na 330 mililitrů,“ potvrzuje mluvčí společnosti Coca-Cola Milan Luzum.

Bez větších nákladů se podařilo přirozeně přejít k nové podobě obalů třeba společnostem Danone, Nestlé nebo pekárnám Penam.

„Regulovaná úprava velikosti písma reaguje na dlouhodobé stížnosti spotřebitelů ohledně nečitelnosti údajů na obalech potravin. Sdružení českých spotřebitelů proto v zásadě úpravu velikosti písma vítá,“ komentuje změnu předseda představenstva Sdružení českých spotřebitelů Libor Dupal.

Pro nebalené potraviny plyne z evropské směrnice jediná povinnost – uvádět informace o alergenech.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+8
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 7. 2014 14:14, Supa

místo většího písma bych uvítal nějaké maso v párku ....

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 7. 2014 11:59, Mo

Tady se pořád řeší nesmysly místo toho co je potřeba. V Česku je možná přes milion diabetiku, ale málokdy je na potravinách označeno zda je to potravina vhodná i pro diabetiky. Je smutné, že tmavé pečivo je mnohdy barveno melasou. A na minerálce se pořádně nedovíte zda je vhodná pro diabetiky a nebo ne. To je to co část populace zajímá. Jak to že Milka v Německu má jiné složení než to svinstvo co se prodává v Česku a tak by šlo pokračovat. Takový Albert je značkou nekvality a člověk se takovým výrobkům raději vyhne. To dříve euroshoper měl kvalitu o něco vyšší protože to byly výrobky určené na export do EU. Dnes třeba značka vyrobeno pro Albert je polský odpad určený pro socky v Česku.

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Očima expertů: Nekvalitní potraviny v regálech? Kdo za to může

2. 5. 2014 | Ondřej Tůma | 14 komentářů

Očima expertů: Nekvalitní potraviny v regálech? Kdo za to může

Obchodní řetězce, výrobci, spotřebitelé, nebo všichni dohromady? V dalším pokračování pravidelné ankety Očima expertů nás zajímalo, proč kvalita potravin v českých obchodech pořád tak... celý článek

Náhražky, barviva, aromata a strávnická gramotnost. Rozhovor s Rudolfem Náprstkem

19. 1. 2013 | Ondřej Tůma | 15 komentářů

Náhražky, barviva, aromata a strávnická gramotnost. Rozhovor s Rudolfem Náprstkem

V pokračování rozhovoru s předsedou občanského sdružení Zdravá potravina se podíváme na zoubek spotřebitelským mýtům, potravinám bez cukru, margarínům zdravějších másla a přísadám z... celý článek

Fondy, které za to stojí: Franklin Mutual European

23. 10. 2012 | Martin Tománek | 9 komentářů

Fondy, které za to stojí: Franklin Mutual European

Minulý týden jsme ohlásili nový seriál. Bude se věnovat podílovým fondům, které se podle autora minimálně vymykají průměru. A to v pozitivním slova smyslu. Prvním z nich je akciový... celý článek

Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

12. 3. 2012 | Ondřej Tůma | 31 komentářů

Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

Písnička o tom, že u nás zákazník dostane o řád horší zboží než zákazníci v supermarketu s týmž logem na Západě, je notně obehraná. Nedosti však na tom, že dostáváme druhou jakost –... celý článek

Proč jíme odpad a je nám to jedno?

3. 8. 2011 | Ondřej Tůma | 46 komentářů

Proč jíme odpad a je nám to jedno?

V obchodních řetězcích se prodávají potraviny pochybné kvality. Podle řady odborníků jsme odpadkovým košem Západu. Českému spotřebiteli to ale – zdá se – nevadí. Hlavně že je to v akci…... celý článek

Partners Financial Services