Naštvaní ptáci útočí na vaše peněženky. Přes vaše děti!

Spolehlivě vás donutí jít právě do supermarketu X či Y. A utratit v něm víc, než potřebujete. Víc, než chcete. Obchodní řetězce mají v boji o zákazníka nebezpečného spojence: vaše dítě. Dobře vědí, že je Achillovou patou „rozumně nakupujícího spotřebitele“. A tak supermarkety svůj byznys razí právě přes ty nejmenší. Co si o tom myslíte?
Naštvaní ptáci útočí na vaše peněženky. Přes vaše děti!

Plyšáci, samolepky, kartičky do sbírky nebo třeba plastové figurky. To je jen malý výčet drobných dárků a pozorností, které obchodním řetězcům pomáhají verbovat dobrovolnou armádu marketérů.

Marketérů, kteří mají přesvědčovací schopnosti i tah na branku větší než nejprotřelejší, speciálně školení profesionálové. Navzdory tomu, že ještě nevychodili ani první stupeň základní školy a o tom, co slovo marketing znamená, nemají ani ponětí.

„Mámo, táto, pojďte nakupovat do Billy a koukejte utratit aspoň dvě stovky!“ Jinak nedostanu svoji nálepku Angry Birds.

Právě naštvaní ptáci známí z her na chytrých telefonech a tabletech teď mezi dětmi letí. Obchodní řetězec Billa nezaváhal a začal je zákazníkům nabízet prostřednictvím svého věrnostního programu. Funguje to jako obvykle. Pravidla hry v drobných obměnách známe všichni. A leckdo hraje.

Jsem pták. A mám vztek. Seznamte se

Angry Birds, v češtině naštvaní ptáci, z dílny studia Rovio, se dnes řadí k nejpopulárnějším hrám na mobilních telefonech, tabletech, konzolích nebo chytrých televizích. Loni dokonce vznikl o Angry Birds kreslený seriál. Kdo čeká kreativitu, čeká marně. Jádrem hry, jakož i dějové linky seriálu, je soupeření naštvaných opeřenců s prasaty, která jim ukradla vejce a hodlají je povečeřet. Podstata hry spočívá ve vystřelování nabroušených ptáků z praku a trefování (a tudíž likvidování) zlotřilých vepřů.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada. Z jeho nabídky by vás mohlo zajímat třeba...

Josef Jílek: Finance v globální ekonomice I

Publikace představuje jedinečné dílo v oblasti peněz a platebního styku v České republice i ve světě.

Josef Jílek: Finance v globální ekonomice II

Publikace komplexně zpracovává oblast měnové a kurzové politiky v České republice i ve světě.

Naštvaný pták za padesát

Každých dvě stě korun, které v supermarketu utratíte, vám zajistí nalepovací bod. Jakmile nasbíráte 20 bodů, dostanete plyšáka Angry Birds za pouhých 49,90 korun. Kdo nasbírá jen 15 bodů, může si plyšáka dokoupit za dvě stovky. A aby bylo jasné, jak se to vyplatí -  v nabídce jsou naštvaní ptáci i za plnou cenu: 499, 90 korun.

Billa s Angry Birds ovšem rozhodně není jediná, natož první. Tesco má kartičky pohádek Disney, v Albertu nedávno vrcholila kampaň Postav si svou ZOO, v rámci které děti sbíraly figurky zvířat. Dalších akcí jednoznačně cílených na děti už české obchodní řetězce uskutečnily nespočet. Z nakupování se tak stává zábavapro děti – která z  jejich rodičů vytáhne víc peněz.

O tom, kolik na kampaních cílených na děti vydělávají, se obchodní řetězce šířit nechtějí, žádná oficiální čísla k dispozici nejsou a jejich zástupci je obvykle odmítají blíže komentovat. Netají se ovšem tím, že podobné akce sklízejí ohromný úspěch. Větší, než sami obchodníci čekají. A tak se stává, že se na řadu zájemců nedostane. A řetězec musí objednávat další várku plyšáků.

Vada na kráse?

Vypadá to jako skvělý byznys. Na kráse má ale jednu podstatnou vadu – která ho hyzdí stejně jako půvabnou tvář nevzhledná bradavice.

Reklama cílená na děti je hodně ožehavá disciplína. Zainteresované strany – čili původce a příjemce reklamy – totiž jaksi nejsou rovnocenní partneři. Ani nemůžou být. Nezapomeňte, že druhý jmenovaný si dost často ještě ani neumí sám zavázat tkaničky.

Dokonale promyšlená lest obchodníků navíc spočívá v tom, že na dospělé spotřebitele míří právě skrz jejich nejzranitelnější místo: jejich děti. Cílem není, aby děti nakupovaly plyšáky, ale aby jejich rodiče v krámě utratili víc za jiné zboží.

Mluviti zlato!

Za dobré slovo knížku

Minulý týden jsme v rubrice Co si o tom myslíte? mudrovali, co by znamenala třetí sazba DPH, kterou by rád zavedl Andrej Babiš.

Třetí sazba DPH: Více peněz do rodiny, nebo blud?

A je třeba na rovinu přiznat, že jste se k našemu mudrování nepřipojili v hojném počtu. Než hledat mezi třemi debatujícími jednookého krále, raději tentokrát knížku za nejlepší diskuzní příspěvek schováme pro příště.

Co reklama nesmí

Pro reklamu cílenou na děti by mělo platit několik nepřekročitelných hranic. Děti podle zákona například nesmějí být reklamou podporovány v tom, aby naléhaly na rodiče (nebo jiné dospělé), aby jim koupili inzerovanou věc. Reklama také nesmí v propagaci výrobků využívat nezkušenosti nebo důvěřivosti dětí.

Podle etického kodexu Rady pro reklamu také nemůže reklama vést děti k tomu, aby si myslely, že když nebudou mít propagovanou věc, budou vůči ostatním méněcenné. A nesmí naznačovat, že když si děti určitý produkt nekoupí, poruší tím nějakou povinnost nebo loajalitu. Nic z toho obchodní řetězce v rámci svých věrnostních programů a kampaní cílených na děti nejspíš nedělají. Přesto se vtírá otázka: je to úplně košer?

Jak těžké je říct vlastnímu dítěti ne?

Slečinka z billboardu nebo chlapík z televizní reklamy, kteří vás lákají do obchodního řetězce, vám můžou lézt na nervy. Můžete si držet odstup. Dokážete si ho ale, pokud jde o nakupování, držet od naléhání vlastních dětí? Co skutečně rozhoduje o tom, kam půjdete nakoupit potraviny? Nízká cena? Kvalita? Široký sortiment? Docházková vzdálenost? A jak často hraje prim vaše dítě? A když už – jde o to, aby dostalo to nejlepší? Nebo aby získalo další nálepku Angry Birds?

Otázek je víc než odpovědí. Co si o marketingovém tažení supermarketů, které „verbují“ děti proti (?) peněženkám (a možná i spotřebitelským preferencím) rodičů, myslíte vy? Své postřehy a názory pište do diskuze. A nezapomeňte nám nechat mail. Nejzajímavější příspěvek odměníme knížkou. 

Táhněte s tímhle článkem k vlkodlakům!

Před třemi čtvrtinami roku jsme v téhle rubrice psali o příšerných nástupkyních panenky Barbie. Slovo příšerný tu nemá co do činění s jejich zjevem, luzným či odpudivým, do takového hodnocení jsme se nepouštěli. Jde o to, že tyhle panenky jsou samozřejmě sexy, trendy a in, ale zároveň taky příšery: sešívaná Frankie Steinová a vlkodlačice Clawdeen Wolfová a další holky ze střední nestvůrné. Co na nich přišlo nejpříšernější nám, to byl způsob, jakým si dokážou ochočit mladá děvčata – to snad ani za dob největší barbiemánie nebývalo. Ale v zemi vládne blahobyt vskutku nebývalý, jak konečně bezděky dokazuje následující úryvek s diskuze pod článkem:

Mně je deset a mám devět panenek a ty jsem si poctivě nasbírala a nebylo to žádný: Jéé, mami, kup mně všechny panenky! Táhněte s tímhle článkem k vlkodlakům!

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+43
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 27 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

18. 3. 2015 9:50 | No kidding

Kdo nutí matky, aby daly na ječící fakany a kupovaly to?? Nemají pomalu na žrádlo, ale na blbý postavičky z plastu a špatně sešitýho plyše jo? Najednou!!!
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 3. 2015 0:40 | lidinalyda

... souhlasím s paní , že lidé se chovají jako stádo ovcí, ovšem nesouhlasím s tím, že děti jsou spojenci obchodu proti nám nebo tak, kdo má děti slušně vychované tomu se to nestane, když pozoruji rádoby rodiče v obchodech někdy opravdu zůstává rozum stát a proto se mohu pochválit, že mé tři děti jsem vychovala skvěle, spíše naopak syn mi čte různé etikety a nabádá mně , no mami to snad nechceš koupit, chodí nakupovat rád sám, koupí jen co je napsáno na lístku a je šťasten, když polovinu nemají, protože má lehčí kabelu, filuta, musím podotknout, že tam tak často ani nechodíme, protože jsme líná rodina chodit po velkém obchodě, to raději jdeme ven ... všechny zdravím
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

30. 5. 2014 11:39 | Mrkvička

S tím to výrokem s Vámi bohužel musím souhlasit i když nerada. Je pravda, že většina lidí se chová velmi stádově. Nevím sice v čem je to pro ně lepší, ale budiž. Dnešní maminky jsou vážně zajímavé a doufám, že nebudu vámi zmiňovanou(kritizovanou) maminkou. Pro zatím se držím v racionální (rozumné) rovině a prosíky dětí, které jsou zvyklé, že od svých maminek všechno dostanou, mě nechávají v klidu a dítě "bohužel" odejde s nepořízenou.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

30. 5. 2014 11:31 | Mrkvička

Problémy s dětmi v obchodě byli i když ještě obchodníci nevymysleli taktiku přes bonusy na víc. Známe to buď z vlastní zkušenosti nebo vyprávění svých známých. Dítě chce hračku (sladkost) a začne na celý obchod ječet (válet se po zemi, atp...)Už z tohoto důvodu nepůjdu do obchodu s dítětem, když ho nezvládám. Já osobně v obchodě pro zatím nemám žádné problémy. Nelíbí se mi sice tato taktika na děti. Protože vím co dělají moji známí. Větu typu: "Já teď chodím do X obchodu, protože tam mají hračky (kartičky,..)prostě reklamní předměty, slýchávám hodně často. Děti se mě samozřejmě snaží přemluvit k tomu abych jim koupila třeba jogurt s hračkou za 50Kč s tím, že jogurtu je tam o polovic méně než u klasického kelímku, ale nedám se. Jasně jim řeknu, NE, pokud se snaží mi ten produkt strčit do košíku, vytáhnu ho a řeknu jim, že to prostě nedostanou. Ještě mi žádné z hlídaných dětí neudělalo v obchodě skandál. A to samé platí u hraček a jiných reklamních bonusů. Proč půjdu do obchodu přes celé město? Jen k vůli nějaké kartičky? Ne to fakt ne. Nakoupí se tam kde jsou čerstvé potraviny za dobrou cenu.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

25. 4. 2014 10:00 | ST

Kdo se nechá ovládat dětmi, tak dobře mu tak. Navíc pokud své dítě nezvládám, tak ho do obchodu neberu. Je občas "zajímavé" pozorovat jak se děti hádají s rodiči.
+50
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

10. 4. 2014 23:56 | Roger

Evi, o tom, co píšete, nemám ani ponětí. Facebook taky jde mimo mne. Ovšem, mne by překvapilo spíše to, když bych zjistil, že většina lidí se chová rozumně, racionálně, a že to se svými dětmi myslí opravdu dobře. Realita je však bohužel taková, že naprostá většina lidí se chová jako tupé stádo, manipulované kdečím a kdekým, ale asi jen velmi těžko byste našla někoho, kdo by si to příznal. Prostě pro chování těchto zjevně zakomplexovaných maminek stěží nacházím jakékoliv pochopení, a jsem moc rád, že jsem se jedné z nich nikdy nenarodil.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

10. 4. 2014 14:21 | Eva

Dobrý den,
plně s článkem souhlasím, co mě však překvapilo, že nejen děti, ale spousta maminek na mateřské a rodičovské podlehlo manii - postav si svou zoo, a vzhledem k tomu, že naše děti jsou ještě malé (přibližně 1,5-2roky), tak ty je asi neovlivnili. Ale na facebooku a v různých skupinách, určeným "maminkám" se rozjeli vyměňovací mánie zvířátek. Ne, že jdou a nakoupí, aby dostali zvíře, ale ještě neváhají jet přes celou Ostravu, vyměnit orangutana za slona:).
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 4. 2014 13:22 | Roger

Pavle, podle mne má především smysl jednak tak, aby svých činů člověk pak nikdy nemusel litovat, nebo jenom vyjímečně, mj. zvážit rizika, a různá pro a proti předem. Tedy klidně šetřit na důchod, a počítat s tím, že existuje malá šance, že o to přijde - ovšem ruku v ruce s tím musí jít to, že si teď nebude tvrdošíjně odříkat něco, co by ho pak mrzelo, a čímž by strádal v podstatě už nyní.

Obecně by člověk měl být nastavený tak, aby potřeba jeho spotřeby byla o něco nižší, než jaké jsou jeho příjmy. A tím bude automaticky šetřit, nebo investovat, aniž by řešil, zda to bude na důchod, nebo se jednou přestěhuje do míst svých snů, nebo to prostě časem věnuje dědicům, či na dobročinné účely.

Jinak bychom se mohli bavit donekonečna, o různých nuancích konkrétních příkladů - je jasné, že člověk může dostat infakrt, může ho přejet auto, a jeho plány vezmou za své ve vteřině. Faktem je, že někteří lidé jsou převážně nastaveni tak, druzí opačně, a obecně ti, co umí odložit uspokojení častěji v životě dosahují nějakých, významnějších výsledků, a těch ostatních je zase naprostá většina. Faktem je, když se vrátím k článku, že je rozhodně pro dítě prospěšnější mu ve všem nevyhovět, a připravit ho tak lépe na život. Je taky rozdíl v tom, zdali někdo spotřebuje hned to, a co se vlastní pílí zasloužil nebo zdali někdo chce spotřebovávat jenom na úkor druhých, v ranném období života nejčastěji na úkor rodičů (mluvím samozřejmě o nesmyslné spotřebě založené na reklamě, nebo na faktu, že druhé dítě má tu věc taky).
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 4. 2014 11:58 | Pavel

No, pokud odměnou za odložení touhy po sladkém je dvakrát více sladkostí, tak asi odkládání spotřeby moc prospěšné není :)

Ale vážně. problém je v tom vašem "téměř jistě". Cena každé investice (odkladu spotřeby) se musí váži pravděpodobností, že o to přijdu. A to není nikdy "téměř jistě", to je spíše na hození korunou.

Má například smysl si dlouhodobě odkládat na důchod v zemi, kde za poslední více než 100 let nebylo třicetileté období, ve kterém by se úspory aspoň jednou neznehodnotily? Není lepší si ty prostředky užít okamžitě, protože důchod z nich "téměř jistě" žádný nebude? No, já to ještě před rokem viděl tak půl na půl, ale když vidím, co se teď děje na Ukrajině, mám nutkání si ty úspory rychle užít, dokud je čas.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 4. 2014 10:32 | petr

nevidím na tom nic špatného
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

4. 4. 2014 9:35 | Roger

Domnívám se, že tu pletete dohromady dvě trochu rozdílné věci. Pokud odložení uspokojení člověku přinese (téměř jistě jenom) ztrátu, přece není podobné tomu jako, když mu odložení uspokojení přinese (téměř jistě jenom) zisk - a to teď nemyslím, jen kus žvance, ale třeba dlouhodobé budování něčeho, co na počátku třeba roky není vidět, ale na konci to člověku přinese mnohem větší uspokojení, než kdyby žil jen ze dne na den a dělal a jedl, co mu zrovna pod nos přišlo, bez vize, bez cíle, beze smyslu - jenom uspokojoval své živočišné potřeby a pudy - ano, máte větší jistotu, že uspokojíte malé cíle - dobře a chutně se najíst, ale z dlouhodobého hlediska si třeba zaděláváte na zdravotní problémy - kdo odloží touhu po sladkém, po colách a jiných nezdravých lákadlech moderní doby, pravděpodobně to pozná, až bude jemu a jeho ségře, která mu všechno 'dobré' snědla, padesát let :-) ). Osobně určitě souhlasím s tím, že zkušenosti hrají svou velkou roli, to pochopitelně, ale to jaký jste typ, do velké míry rozhodne o tom, jak si ty zkušenosti budete pro sebe vykládat a jak na ně zareagujete.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 4. 2014 7:28 | Pavel

Jenže na osobnostní rysy navazuje ještě zkušenost. Já se už jako dítě naučil spotřebu neodkládat, protože co jsem si odložil mi sežrala ségra. A toto platí stále. Je lepší vrabec v hrsti (jeden bonbón teď) než holub na střeše (za dvacet minut možná dva bonbóny, ale možná ten pán slib nesplní a ještě mi ten jeden sebere).
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

4. 4. 2014 0:14 | Roger

Jarmilo, není dobré takto paušalizovat, nebo hodnotit podle sebe. Mnoho věcí je vrozených, i když ne zdaleka zděděných přímo od rodičů. Můžete mít rodiče, co mohou odkládat okamžité uspokojení a děti stejně podlehnou manipulativní reklamě. A pokud se dítě narodí třeba jako intuitivní introvert (osobnostní typ), tak je jedno jaké má rodiče, bude samo sebou a nemusí se vůbec pachtit za nesmysly, jako 90% populace. Pokud ho však rodiče budou chtít napasovat do své škatulky, ač sami jsou zcela jiný typ, bude to dítě trpět:-(.

Mně osobně se na toto téma moc líbil bonbónvý test. Dejte před čtyřleté dítě nějakou sladkost, něco, co má rádo, a řekněte: přijdu za 20 minut - pokud vydržíš, počkáš a nesníš to, než přijdu, tak ti dám ještě jeden. A tu se ukáže, nakolik dítě umí odložit své okamžité uspokojení, třebaže mu trpělivost a odložení uspokojení přinesou užitek. Naprostá většina dětí to prostě sní (slušně řečeno) hned, a pak už nedostane nic. Jenom děti s trochu prozíravým myšlením v klidu počkají, a dostanou ještě jeden bonbón či jinou sladkost, co mají rády.

A když většina lidí v útlém věku neumí počkat 20 minut a jinak nemusí dělat nic, aby měli dvojnásobný zisk, jak to pak má vypadat v dospělosti, a jak pak takovíto troubové mají vychovávat své děti? Mimochodem, svého času jsem si našel video, kde byly tyto pokusy s dětmi zaznamenány, a byla do docela sranda. Vyrovnaných jedincům, co v klidu poseděli pár minut a počkali na zaslouženou odměnu, bylo opravdu jako šafránu. O to komičtější byl pohled na neposednost a netrpělivost zbytku toho stáda :-) . Kdo tuší, o čem mluvím, celkem doporučuji si obdobné materiály vyhledat, je to celkem poučné ať už pro nás samotné, nebo pro to, co budeme chtít předat našim dětem.
+9
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2014 23:25 | jezevec

ajvaj. ilumináti.
a co ještírci???
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

3. 4. 2014 15:56 | Roger

Kuzmo, to je sice hezké, ale proč to vysvětlovat nedostatkem peněz? Pro děti tyto a podobné blbinky rozhodně užitečné nejsou, a ještě v nich vyvoláte pocit nedostatku a méněcennosti. Proč jim raději neukázat jiné, mnohem užitečnější cesty pro život, než poraženecky tvrdit, že si nemůžeme dovolit to, nebo ono? To je o prioritách a o tom, co do nich chcete vložit.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Zobrazit všech 27 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Odevzdejte prachy! Podprahová reklama už nebude zakázaná

12. 3. 2015 | Gabriel Pleska | 14 komentářů

Odevzdejte prachy! Podprahová reklama už nebude zakázaná

V jednom odstavci tohoto textu jsou slova poskládaná tak, že jejich první písmena dají dohromady název oblíbené cukrovinky. Po přečtení článku, kliknutí na Líbí a jeho odeslání na Facebook... celý článek

Jak finančně vzdělat děti? Kapesné, šetření, hry!

2. 4. 2014 | Ondřej Podlešák | 6 komentářů

Jak finančně vzdělat děti? Kapesné, šetření, hry!

Chcete, aby vaše děti v dospělosti nestrádaly? Můžete jim spořit, můžete pro ně investovat, můžete jim platit drahé školy. To nejdůležitější je ale na vás. Dobrá zpráva: vlastně to... celý článek

Příšery ze střední: necháme vykrvácet vaše peněženky a doženeme vaše děti k šílenství

29. 8. 2013 | Petra Dlouhá | 34 komentářů

Příšery ze střední: necháme vykrvácet vaše peněženky a doženeme vaše děti k šílenství

Je mi patnáct. Mám úžasnej zabijáckej styl, ideální postavu do světa módy… A jednu vadu. Občas se mi – v té nehorší situaci – uvolní stehy. Jednou mi při nacvičování s týmem roztleskávaček... celý článek

Co si počít, abyste nepočali: kolik stojí antikoncepce

8. 3. 2013 | Jitka Šorfová | 4 komentáře

Co si počít, abyste nepočali: kolik stojí antikoncepce

Vynález hormonální antikoncepce byl v šedesátých letech minulého století jedním ze spouštěčů sexuální revoluce. Nejvýznamnějším pozitivním dopadem jejího rozšíření je rapidní snížení... celý článek

Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

12. 3. 2012 | Ondřej Tůma | 31 komentářů

Prohnilí! Proč nás supermarkety krmí prošlým zbožím?

Písnička o tom, že u nás zákazník dostane o řád horší zboží než zákazníci v supermarketu s týmž logem na Západě, je notně obehraná. Nedosti však na tom, že dostáváme druhou jakost –... celý článek

Partners Financial Services