Jiný pohled na regulaci pojišťovnictví

Jiný pohled na regulaci pojišťovnictví
"Pokud se vstup dalších lidí do oblasti finančního poradenství výrazně ztíží, postihne to nejen ty, kteří dnes úplné začátečníky přijímají (vesměs MLM systémy), ale i ty finančně poradenské firmy, které MLM využívají jako bezplatnou líheň nových lidí," říká Petr Šafránek o nové regulaci poskytovatelů finančních služeb.

Následující řádky se dotýkají všech poskytovatelů finančních služeb (záměrně jsem použil tento velmi široký pojem, abych se předem vyhnul dalším vášnivým diskusím na téma poradce versus zprostředkovatel), týkají se totiž všech, kteří stojí někde mezi zdrojem finančních produktů a jejich koncovým uživatelem – klientem.

Do oboru poskytování finančních služeb vstupuje další regulace. První "vlašťovkou" bylo uzákonění povinné registrace investičních zprostředkovatelů, nyní přichází nově uzákoněná registrace pojišťovacích zprostředkovatelů. Po 1. lednu 2005 tak zůstane bez regulace (z hlediska zprostředkování) pouze stavební spoření, penzijní připojištění a bankovní produkty.

Při této regulaci proti sobě vždy stojí dva póly. Jedním je ochrana spotřebitele, druhým je možnost vstupu nových subjektů do oboru. Pokud regulace vůbec neexistuje, je ochrana spotřebitele velmi slabá (je postavena pouze na obecné právní úpravě – občanský zákoník, obchodní zákoník, apod.), ale vstup nových subjektů do oboru je velmi snadný. Naopak při příliš silné regulaci je sice (alespoň teoreticky) velmi dobře chráněn spotřebitel (klient), ovšem vstup nových subjektů do oboru je ztížený až nemožný. Je tedy třeba najít takový model regulace, který bude dostatečně chránit spotřebitele, ale umožní i reálný vstup nových subjektů do oboru. I to je totiž v zájmu spotřebitele, neboť tam, kde není dostatečná konkurence, není ani situace pro spotřebitele optimální.

Nejsnazší vstup do oboru? Přes líheň MLM systémů.

Pokud se zamyslíme nad tím, jak může jednotlivec bez zkušeností a bez vstupního kapitálu v současné době nejsnáze vstoupit do oboru (čímž nemyslím prodej jednoho produktu), zjistíme, že je to paradoxně uzavřením smlouvy s některou z firem, využívajících síťový marketing (MLM). Tyto firmy bývají zejména částí odborné veřejnosti velmi kritizovány, a to právě z pohledu ochrany spotřebitele (tedy kvality práce). Je přitom příznačné, že ti, kteří je nejvíce kritizují, velmi rádi "sahají" do těchto firem pro zkušenější lidi a snaží se je "přetáhnout".

Kromě toho, že nepracují systémem MLM a slibují vyšší provize, však zpravidla nemají co jiného nabídnout. Chybí jim zejména vlastní vzdělávací systém. Právě proto jim nezbývá, než se snažit získat lidi, které někdo jiný vyškolil a kteří již jinde prokázali, že se umí na trhu udržet. O začátečníky zájem nemají, protože je buď neumí vyškolit nebo jim vadí přílišná fluktuace těch, kteří začínají. Dochází tak k poněkud pokryteckému jednání, kdy jsou MLM firmy na jedné straně napadány a na druhé straně využívány jako bezplatná "líheň" nových lidí v oboru.
Mám mnoho osobních zkušeností s takovýmito nabídkami. Zpravidla k tomu slouží seznam registrovaných investičních zprostředkovatelů na stránkách KCP, kde jsou (bohužel) i adresy. Na základě toho dostávám každou chvíli nějakou nabídku. Typická je rozesílána právě v těchto dnech – jedná se o s. r. o. založenou dvěma pány letos v dubnu. Mají jednu malou kancelář, nasmlouváno několik partnerů a lákají na základě seznamu KCP již fungující lidi v oboru na vyšší provize. Vlastní vzdělávací systém nemají, zázemí a možnost růstu jsou prakticky nulové…

Praxe k nezaplacení

V této souvislosti je třeba si uvědomit, že dobrého poskytovatele finančních služeb zdaleka nedělá jen teoretické vzdělání, důležitá je zejména praxe – tedy možnost co nejdříve vykonávat práci s klienty pod určitým dohledem. Je to přitom zcela běžná praxe i v jiných oborech. Nově vystudovaný lékař nastupuje do týmu, kde získává praxi pod dohledem zkušenějších. Nově vystudovaný právník, který se chce věnovat advokacii, nastupuje jako koncipient a má možnost postupně samostatně řešit jednotlivé kauzy včetně zastupování u soudu (samozřejmě pod dohledem advokáta, který rozhoduje, co mu svěří).

Jsem přesvědčen, že v oboru poskytování finančních služeb musíme vytvořit stejný model – tedy umožnit začínajícím vykonávat praxi pod dohledem zkušenějších. A dovolím si na základě vlastní zkušenosti tvrdit, že právě rozumné MLM firmy tento model již dávno naplňují, jisté rezervy jsou snad jen v onom dohledu. To však podle mého názoru vyřeší nově uzákoněná přímá odpovědnost agenta či makléře za škody způsobené jeho podřízenými zprostředkovateli, která si vynutí tomuto dohledu věnovat zvýšenou pozornost.

Nová vyhláška by měla přinést jasno

V současné době Ministerstvo financí pracuje na prováděcí vyhlášce k zákonu 38/2004 Sb. o pojišťovacích zprostředkovatelích. Právě tato vyhláška nastaví "laťku" pro začínající lidi v oboru, neboť určí rozsah znalostí ověřovaných v rámci základního kvalifikačního stupně – tedy u tzv. podřízených pojišťovacích zprostředkovatelů. Zákon přitom říká, že tento podřízený pojišťovací zprostředkovatel jedná jménem a na účet agenta či makléře a tento agent či makléř ze zákona zodpovídá za jím způsobené škody. Za této situace by podle mého názoru mělo být z podstatné části věcí makléřů a agentů, aby si své podřízené zprostředkovatele vyškolili, přezkoušeli a ohlídali, když za ně ze zákona přímo zodpovídají.

Jestliže tam stát (tedy Ministerstvo) nastaví pro začínající příliš náročnou zkoušku, bez které neudělí registraci nutnou pro zahájení jakékoliv praktické činnosti (mimochodem za 2.000,- Kč správního poplatku a s lhůtou pro vydání 60 dní!!!), bude vstup nových lidí do oboru velmi ztížen. Přitom nikde není záruka, že zkoušku nesloží "darebák", který nebude poskytovat služby seriozně. Pokud totiž poskytovatel finančních služeb nebude dodržovat základní etická pravidla, jsou jeho teoretické znalosti (z pohledu zájmů spotřebitele) naprosto k ničemu.

Nosiči pošty?

Objevuje se dokonce i názor (vydávaný za výklad zákona), že podřízený pojišťovací zprostředkovatel se základním kvalifikačním stupněm nebude smět samostatně jednat s klientem, ale bude pouze "nosičem pošty" mezi agentem či makléřem a klientem. To je asi totéž, jako by koncipient v advokátní kanceláři pouze třídil poštu a rovnal spisy. Jakou praxi by touto "odbornou" činností získal, jistě netřeba komentovat.

Pokud se tedy dnes někdo uvnitř oboru snad raduje z tohoto, že se může (záleží na vyhlášce) vstup dalších lidí do oboru výrazně ztížit, je to podle mého názoru velmi krátkozraké. Postihlo by to totiž nejen ty, kteří dnes úplné začátečníky přijímají (vesměs MLM firmy), ale i ty, kteří čekají, až příslušní lidé získají v těchto firmách potřebnou a ničím nenahraditelnou praxi, a pak je s různou mírou etiky (či spíše neetiky) oslovují, aby je získali do svých firem. A spotřebitel (klient) by stejně nebyl nijak výrazněji ochráněn. Podle mého názoru je pro klienta zásadní možnost vymáhat škodu, nikoliv sebenáročnější teoretická zkouška poskytovatele služeb. Její význam pro předcházení možným škodám je totiž velmi diskutabilní.

Jak podle vás nová regulace ovlivní pojišťovnictví? Jak se dotkne MLM systémů, jak se dotkne dalších finančních zprostředkovatelů?

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Kolik ušetříte s fotovoltaikou?

Zjistěte své roční úspory zdarma a do 2 minut. S Řešímto.cz porovnáte nabídky od ověřených dodavatelů ve vašem okolí.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-140
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 36 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 7. 2004 23:20, ZIL

Pojišťovna odpovídá za svého zaměstnance pouze ve smyslu, že vás polije kávou, resp. vám doma zašlápne psa. Za špatnou pojistku pojišťovna neodpovídá, neb blbiny s prokazováním přání klienta a zápisy o jednání s klientem jsou nalezenou holí na makléřské psy, nikoliv na učené slečny za přepážkou :-)

Zobrazit celé vlákno

+48
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 6. 2004 14:57, Berber

Škoda, že autor článku neví přesně o čem píše. ) Ale je vidět, že je vyškolen a OVB a hysterčí nad něčím, co si ani nepřečetl. Jó multilevel... Někteří jsou až zfanatizovaní. :)

-1
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (36 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Spojení asociací? Za pět minut dvanáct.

25. 6. 2004 | Martin Zika

Spojení asociací? Za pět minut dvanáct.

Asociace registrovaných investičních zprostředkovatelů (ARIZ) a Asociace finančních poradců a zprostředkovatelů (AFPZ) se dohodly, že spojí své síly. O tom kdy by k tomu mělo dojít,... celý článek

Placené či bezpoplatkové finanční poradenství?

18. 2. 2004 | Pavel Zachrdla

Placené či bezpoplatkové finanční poradenství?

Placené kontra bezpoplatkové finanční poradenství je jedno z dalších kontroverzních témat mezi finančními poradci. Obě skupiny mají své zaryté zastánce i odpůrce. Je požadavek na úhradu... celý článek

Certifikovaný finanční poradce podle AFPZ

13. 2. 2004 | Kristýna Havligerová

Certifikovaný finanční poradce podle AFPZ

Údajně již zhruba za měsíc by měla Asociace finančních poradců a zprostředkovatelů začít poskytovat certifikace. Zjišťovali jsme, jak bude tento projekt fungovat a zda může finančním... celý článek

Blíží se k nám vlna certifikací?

9. 2. 2004 | Petr Fejtek

Blíží se k nám vlna certifikací?

V poslední době se stále více mluví o certifikaci v oblasti finančního poradenství a s největší pravděpodobností se už také cosi chystá. Potřebujeme certifikace? Pomohou odstranit dlouho... celý článek

Finanční poradenství od finančních institucí?

27. 1. 2004 | Pavel Zachrdla | 1 komentář

Finanční poradenství od finančních institucí?

Finanční instituce nás denně přesvědčují, že jsou tu proto, aby nám sloužily. Některé z nich, aby nám sloužily ještě lépe, budují i sítě "osobních finančních poradců". Vydávat své zástupce... celý článek

Zjistěte zdarma cenu fotovoltaiky pro váš dům

Nezávislý srovnavač fotovoltaik Řešímto.cz

Partners Financial Services