Jak na spotřebitelské soutěže

Jak na spotřebitelské soutěže
Ačkoli zákon o daních z příjmu zakazuje, aby výhra ve spotřebitelské soutěži přesáhla dvacet tisíc korun, nemusíte se bát. Firmy totiž vymyslely několik legálních metod, jak své zákazníky obdarovat hodnotnými cenami.
Zákon na nic

Omezení velikosti výher ve spotřebitelských hrách provedla socialistická vláda s účelem zamezit přetahování spotřebitelů zahraničními, tudíž bohatými, firmami pomocí drahých výher. České, tedy chudé, firmy si takto hodnotné ceny nemohly dovolit a proto ztrácely klienty. Ovšem, ještě zákon ani pořádně nezačal platit a už je na světě způsob, jak ho celkem bez problémů legálně obejít.

Spotřebitelské hry podléhají zákonu o loteriích a ten stanovuje, že se musí jednat o soutěže s náhodným výběrem výherců a podmínkou účasti musí být koupě zboží. Stačí, aby hra nesplnila jednu podmínku a nepodléhá zákonu (tudíž ani limitu výše výhry). Nejčastěji se vynechává náhodný výběr výherce například tím, že se položí určitá otázka a cenu získá ten, kdo ji správně zodpoví. Možné je i odměnit ty, kteří odpoví nejrychleji. Nebo obdarovat všechny zákazníky s tím, několik málo výher je opravdu hodnotných. A patří sem i závody v nákupu, tedy vyhrává ten, kdo nakoupí nejvíce kusů výrobku. Že firmy všechny tyto způsoby dávno objevily, ukazují následující příklady.

Chytrostí k autu

Čtete pravidelně Lidové noviny? Ve své soutěži pro předplatitele nabídly Škodu Superb. Komu by se nechtělo získat novou limuzínu z Mladé Boleslavi. Přes klasickou soutěž cesta nevedla, proto naše nejstarší noviny vybraly okliku. Hra o automobil není definována jako spotřebitelská soutěž, nýbrž jako vědomostní. Vyhrává totiž ten, kdo uhodne kolik výtisků unese škodovka, ve které navíc bude sedět Chantall Poulainová. Tedy žádné losování, žádné tahání lístečků z klobouku.

Styl ala vědomostní soutěž není ničím novým. O prázdninách přišla mediální agentura Rust2 s podobnou propagací vermouthu Cinzano. Šťastlivec, který věděl kolik decilitrů zmíněného sladkokyselého nápoje váží stejně jako motocykl Honda, se podíval zadarmo do Brazílie.

Každý bere něco

Odlišnou strategii zvolil náš nejstarší mobilní operátor, Eurotel. Místo ohraného rozdávání kreditních kupónů vsadil v letošní Vánoční kampani na zákazníkův smysl pro hru. Ke každé nakoupené Go sadě dostal zákazník nějaký dárek (o vánočních kampaních čtěte zde). Nejhodnotnější z nich, automobil „Nový brouk“ z dílny koncernu Volswagen dostali jen tři šťastní, ostatní se museli spokojit s Playstationy nebo kupóny na dodatečný kredit.

O spotřebitelskou soutěž opět nešlo. Mluvčí společnosti Eurotel, Jan Kučmáš, se k tématu vyjádřil takto: "Na Vánoční soutěž se podle interpretace renomovaných právníků a rozhodnutí ministerstva (financí) nevztahuje zákon o loteriích. Hlavní rozdíl je v tom, že zde vyhrává každý, a to výklad zákona připouští. Nejde o náhodný výběr účastníků loterie, ale o výběr cen." Stejné je i stanovisko JUDr. Filipa Wintera z advokátní kanceláře Winter & Spol., která na přípravě kampaně s mobilní firmou spolupracovala.

Otázka - odpověď

Firma Nestlé připravuje celou řadu her pro své zákazníky. Někdy vyhrajete pouhý hrneček, ale mezi cenami jsou například také koupelna za sto tisíc korun nebo zájezd na olympiádu do Salt Lake City. Obě výhry, jsou jistě hodnotnější než maximální částka povolená u spotřebitelských loterií.

V tomto případě jde o klasické vypuštění podmínky náhodného výběru výherců. Konkrétně u obou soutěží musí potencionální výherci vedle toho, že najdou výherní kupón ještě zodpovědět otázku. Teprve jsou-li úspěšní, přijde cena. Že může jít o dotaz naprosto primitivní napadne každého. Podstatné je však to, že výhra pochází ze soutěže vědomostní.

Sbírejte etikety

V podobném smyslu můžeme charakterizovat i hru společnosti Coca Cola. Platební kartu Mastercard získají tři zákazníci, kteří během stanoveného období zašlou nejvíce etiket od nápojů z produkce firmy. Ani není nutné připomínat, že se nejedná o spotřebitelskou soutěž s náhodným výběrem výherců.

Vyhráli jste v podobné soutěži někdy něco? Co si o dírách v zákoně myslíte, měl by se zrušit? Nebo novelizovat? Napište nám, vaše reakce jsou pro naši práci důležité.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 1. 2002 13:16

V soutěžích o automobily nebo byty garantují Lidové noviny každému účastníkovi možnost hrát o jakoukoli cenu, která je uvedena na příslušné hrací kartě, neboť při získání všech soutěžních výtisků se vždy dostane do dalšího kola, ve kterém jsou vítězové vybírání dle kreativních schopností. Důležité přitom je ta skutečnost, že se nejedná o náhodný výběr výherců. Každá naše čtenářská soutěž má přitom jasně stanovená pravidla a současně sdělujeme podmínky za jakých účastníci soutěží a jaké ceny je možné vyhrát.
S pozdravem Petr Typl, manažer distribuce LN.

Zobrazit celé vlákno

+20
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

11. 1. 2002 7:42, TGP

Typická českost - máme zákon, tak ho obejdeme. Bohužel nic nového pod sluncem :-(

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.