Většina lidí nesouhlasí s možným nahráváním telefonních hovorů s finančními poradci. Ukázal to průzkum, který mezi 1100 spotřebiteli provedla pro Českou asociaci společností finančního poradenství a zprostředkování agentura IPSOS.
Asociace je proti povinnosti nahrávat telefonické hovory mezi finančními poradci a jejich klienty. Tu má zavést novela zákona o kapitálovém trhu, která byla v listopadu schválena těsnou většinou v poslanecké sněmovně a nyní ji bude řešit senát. Podle poradenských firem jde o zásah do soukromí, který navíc bude velmi nákladný.
Nahrávání hovorů s finančním poradcem podle zmíněného průzkumu nevadí 21 procentům dotázaných, 57 procent s nahráváním nesouhlasí, zbylým spotřebitelům je to buď jedno, nebo nemají dostatek informací.
Obavu o bezpečnost uložených hovorů má pak 84 procent dotázaných spotřebitelů. Lidem se podle průzkumu nelíbí ani novelou navržená desetiletá doba uchování nahrávek, kterou by uvítalo pouze necelých pět procent dotázaných. I poloviční pětiletou lhůtu by za akceptovatelnou považovalo jen 10 procent dotázaných. Skoro pětina dotázaných by požadovala uchování po dobu tří let, zbylých 66 procent pak pouze jeden rok.
Nahrávání hovorů se má týkat obchodníků s cennými papíry, bank, investičních zprostředkovatelů i jejich vázaných zástupců.
Zatímco evropské právo počítá pouze s povinností nahrávat předávání pokynů a uzavírání obchodů, ministerstvo financí na podnět České národní banky rozšířilo povinnost na nahrávání i těch hovorů, u kterých nedochází k předávání pokynů či uzavírání obchodů.
Podle ministerstva financí se návrh vztahuje pouze na hovory, které přímo souvisí s poskytováním investičních služeb.
Čtěte více:
Sdílejte článek, než ho smažem