Povinná autosedačka pro dítě. Kdy stačí podsedák? Předpisy v Česku a v cizině

Jana Divinová | rubrika: Když se řekne | 12. 11. 2022
Pro dospělé jsou v autě povinné bezpečnostní pásy, pro děti autosedačka nebo podsedák. Věk dítěte přitom není podstatný, rozhodující je výška a váha. A samozřejmě bezpečí. Tady je přehled.
Povinná autosedačka pro dítě. Kdy stačí podsedák? Předpisy v Česku a v cizině

Zdroj: Shutterstock

Z pohledu zákona o provozu na pozemních komunikacích je autosedačka pro dítě totéž co podsedák. Obojí spadá pod „dětský zádržný systém“, přestože ve zbytku textu pak zákon používá pro zjednodušení výraz „dětská autosedačka“. A občas si to takhle zkrátíme i v našem článku.

Povinnost používat autosedačku nebo podsedák neurčuje věk, ale výška a váha dítěte. Používat jedno nebo druhé musí všechny děti, které jsou menší než 150 centimetrů nebo lehčí než 36 kilo. I pro větší děti může být ale podsedák vhodný, když jim ještě dobře nesednou pásy.

Autosedačka je povinná i na krátké vzdálenosti. Rozhodně se nevyplatí spoléhat na to, že dítě v případě nárazu udržíte v náručí nebo že ho zadrží a ochrání opěradlo předního sedadla. Když auto pojede rychlostí 50 kilometrů v hodině a náhle na místě zastaví, do něčeho nabourá, tak všechno, co je nepřipoutané, pokračuje dál rychlostí 50 km/h. Znamená to ohrožení i pro kohokoli dalšího z posádky. Pro nepřipoutané dítě může být smrtelný náraz i při rychlosti pouhých 15 km/h.

V žádném případě také nepoutejte sebe a mimino jedním bezpečnostním pásem – při nárazu byste ho rozdrtili vahou vlastního těla.

Kromě toho, že jízda bez dětské sedačky ohrožuje život dítěte, hrozí za to taky pokuta ve výši až 2000 korun a odebrání čtyř bodů v bodovém systému.

Kdy může dítě jet bez autosedačky?

V první řadě: když vyroste. Autosedačka není povinná, když dítě přesáhne výšku 150 centimetrů nebo hmotnost 36 kilo. A stačí jedno z toho – centimetry nebo kila, obojí být nemusí. Při jízdě se ale odrostlejší dítě musí dál povinně poutat bezpečnostním pásem a tady je dobré připomenout, že pásy se v první řadě montují s ohledem na dospělé. U dětí je tedy potřeba pohlídat pár důležitých detailů.

Pás nesmí vést přes krk dítěte ani přes ramenní kloub a ve spodní části musí obepínat pánev. Jinak hrozí poškození břicha nebo uškrcení. Pokud tedy pás vede dítěti přímo přes krk, je potřeba přidat mu zespodu ještě centimetry a použít podsedák.

Bez autosedačky můžou za určitých okolností autem cestovat i menší děti. Jsou to přesně stanovené výjimky. Autosedačka není povinná u dětí, jejichž zdravotní stav to neumožňuje, při přepravě vozidlem taxi a také při řešení mimořádných situací ve vozech policie, armády, hasičů, záchranářů a podobně.

Pokud jsou na zadním sedadle už dvě autosedačky a třetí by se nevešla, je dovolené třetí dítě mezi dvěma sedačkami jen připoutat bezpečnostním pásem.

Může dítě jet vpředu na místě spolujezdce?

Nejbezpečnější je vozit dítě vzadu. Je nicméně možné vozit děti i vepředu na sedadle spolujezdce – není to omezeno věkem ani výškou, platí pouze obecná pravidla pro používání autosedačky nebo podsedáku.

Hrajte na jistotu

Pod bus
Zdroj: Shutterstock

Dobré pojištění může být k nezaplacení. Rádi vám pomůžeme vybrat.

Pokud není vypnutý přední airbag, musí být autosedačka připevněná po směru jízdy.

Zároveň je povinné dodržet podmínky stanovené výrobce v návodu k použití (ohledně umístění a upevnění autosedačky na sedadle a dítěte v ní). To v praxi znamená, že na předním sedadle nesmí cestovat nejmladší a nejlehčí děti v sedačkách, které se vždy upevňují proti směru jízdy (takzvané vajíčko umožňující polohu v pololeže).

Je lepší autosedačka po směru, nebo proti směru jízdy?

Výrobci dětských sedaček někdy umístění autosedačky proti směru jízdy doporučují. Ideálně na zadních sedadlech, která jsou obecně bezpečnější než sedačky přední. Věk, pro který to doporučují, bývá mezi dvěma a čtyřmi roky, samozřejmě ale vždycky záleží na typu sedačky i na tom, jak dítě roste. 

O použití na předním sedadle jsme psali o pár řádků výš.

Kdy vyměnit autosedačku za podsedák?

Jednoduchá odpověď: když začne být dětem autosedačka malá. Pokud ještě nepřerostly 150 centimetrů nebo 36 kilo, je povinný přinejmenším podsedák.

Ale i když už jsou děti větší nebo těžší, takže pro ně povinnost mít sedačku nebo podsedák neplatí, je rozumné podívat se, jak jim pasují pásy. Účelem podsedáku je zvýšit posazení dítěte tak, aby bezpečnostní pás nešel přes krk.

Nedoporučuje se přesedat z autosedačky do podsedáku před pátým rokem věku, kdy ještě dětská kostra není dost vyvinutá, aby zvládla i jízdu bez autosedačky. A obecně platí, že sedačka dává víc bezpečí než podsedák.

Které místo v autě je nejbezpečnější?

Jízda na sedadle spolujezdce je pro děti od určitého věku zajímavá a lákavá. Mají lepší výhled a cítí se víc dospěle. Přední sedadlo by ale pro ně mělo být až poslední volbou, protože je statistický nejnebezpečnějším místem v autě. V případě kolize s jiným autem nebo překážkou řidič podvědomě následuje přirozený pud sebezáchovy a otočí volantem, aby se ochránil. Spolujezdce na vedlejším sedadle tím vystaví většímu nebezpečí. Přední airbagy jsou navíc nastaveny na dospělého člověka.

Dlouhá léta se mělo zato, že nejbezpečnější je místo vzadu za řidičem. Tento mýtus už ale vyvrátila nejedna studie a dnes je za nejbezpečnější sedadlo považováno prostřední sedadlo vzadu. Samozřejmě za předpokladu, že je na něm pasažér správně připoután. Cestující je uprostřed nejlépe chráněn před nárazy ze všech stran. Na toto místo ale bohužel nejde vždycky autosedačka připevnit – třeba kvůli velikosti tvaru středního sedadla nebo absenci isofixových úchytů. 

Sousedi a sedačky

Pokud se chystáte s dětmi autem do zahraničí, bez autosedačky se také neobejdete. Podívejte se, jaká jsou pravidla pro přepravu dětí v autě u nejbližších sousedů.

Kdy je v Německu povinná autosedačka?

Německé předpisy vyžadují, aby v autosedačce nebo na podsedáku jezdily děti do 12 let, pokud jsou menší než 150 cm. Kdy je jim alespoň 12 let nebo už jsou vyšší než 150 cm, je použití podsedáku dobrovolné.

Děti do tří let lze přepravovat v autosedačce umístěné jedině na zadních sedadlech. Takzvané vajíčko, tedy sedačka třídy 0+, musí být upevněno proti směru jízdy.

Kdy je v Rakousku povinná autosedačka?

V Rakousku musí v autosedačce nebo na podsedáku cestovat děti do 14 let nebo do 135 centimetrů. Dětský zádržný systém se nicméně doporučuje u všech dětí, které jsou menší 150 cm. Dětské sedačky lze v Rakousku umístit také na sedadle spolujezdce. Pokud je aktivován airbag, musí autosedačka směřovat směrem dopředu.

Kdy je v Polsku povinná autosedačka?

V Polsku je přeprava dětí v autosedačkách povinná pro děti do 12 let a 150 cm. Vpředu může dítě v autosedačce připevněné proti směru jízdy sedět jen v případě, že je deaktivován airbag.

Kdy je na Slovensku povinná autosedačka?

Na Slovensku musíte v autosedačce vozit děti do 150 cm výšky nebo do hmotnosti 36 kg. Děti do 12 let a osoby menší než 150 cm nesmí sedět na předních sedadlech.

Ať vám nic neuteče 

Přidejte si Peníze.cz na Twitter nebo Facebook: neuniknou vám důležité aktuality ani praktické tipy! Už jsme i na Instagramu.

Jana Divinová

Autor článku Jana Divinová

Vystudovala ekonomii a management na Vysoké škole báňské. V redakci NextPage Media působí od podzimu 2021, předtím pracovala v MF Dnes a iDnes.cz. Volný čas tráví nejraději s rodinou a přáteli. Miluje přírodu, cestování a... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+81
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

A tohle už jste četli?

Praha dohání zpoždění. Jízdenku si koupíte kartou i v autobusech

16. 1. 2023 | Jana Divinová

Praha dohání zpoždění. Jízdenku si koupíte kartou i v autobusech

Cestující už nemusejí hledat nejbližší automat nebo riskovat problémy s odloženou platností elektronické jízdenky. Definitivně tím končí prodej jízdenek u řidičů na městských spojích. celý článek

Jak vybrat hybrid? A sedan, nebo kombík? Ukážeme si to na Volvu

14. 1. 2023 | Vojtěch Dobeš

Jak vybrat hybrid? A sedan, nebo kombík? Ukážeme si to na Volvu

Sotva jsme si zvykli na samotnou existenci hybridních a elektrických aut, už je tu celá řada druhů. Většinu hybridních modelů na trhu dnes tvoří light verze, zvané mild-hybrid, nebo... celý článek

Změny v bodovém systému mají zelenou. Řidičák už od 17 let

4. 1. 2023 | Petr Kučera

Změny v bodovém systému mají zelenou. Řidičák už od 17 let

Jednodušší bodový systém, přísnější pokuty za závažné přestupky, řidičák už od 17 let pod dohledem mentora nebo řidičák na zkoušku. To jsou hlavní změny, které mají fungovat od roku... celý článek

Konec spalovacích motorů? Auta s nimi po roce 2035 nezmizí

21. 12. 2022 | Arnošt Barna | 2 komentáře

Konec spalovacích motorů? Auta s nimi po roce 2035 nezmizí

Poté, co na konci října titulky ohlásily „konec tradičních aut“, začala téma řešit široká veřejnost. Co bude ukončení prodejů tradičních vozů znamenat v praxi? V čem se bude jezdit?... celý článek

Místo chodníku klouzačka. Jak žádat o odškodnění za zlomenou nohu

15. 12. 2022 | Veronika Doskočilová

Místo chodníku klouzačka. Jak žádat o odškodnění za zlomenou nohu

Videí, jak se lidé na náledí nedokážou udržet na nohou, je plný internet. Teď se můžete pobavit i na ulici. Málokomu je však do smíchu, když na chodníku uklouzne on sám a zraní se.... celý článek

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.