Vyzkoušeli jsme Volkswagen eCrafter. Přišel čas na elektrické dodávky?

Vojtěch Dobeš | rubrika: Recenze | 25. 4. 2021 | 4 komentáře
Rozvážení zboží nebo zásilek po městě vypadá jako ideální příležitost pro elektromobil. Jezdí pořád po městě (s nulovými emisemi), většinou pomalu a nenajede za den obří porce kilometrů. Volkswagen eCrafter přesně takovou dodávkou je. Vyplatí se za ni připlatit minimálně 100 tisíc korun oproti naftě?
Vyzkoušeli jsme Volkswagen eCrafter. Přišel čas na elektrické dodávky?

Zdroj: Vojtěch Dobeš

Elektrická revoluce, která u Volkswagenu právě začala, se zatím týká především osobních aut. Modely jako ID.3 a ID.4 využívají nejmodernější platformy MEB s bateriemi ukrytými v podlaze. Užitková auta si zatím na tuto novinku musí počkat. Nejspíš se jich dočkáme s příchodem nákladní verze Volkswagenu ID.Buzz, který by měl dorazit příští rok. Už dnes ale Volkswagen nabízí o třídu větší elektrickou dodávku vycházející z původně naftového Crafteru.

Co to je?

Na rozdíl od vozů řady ID není eCrafter postavený na samostatné platformě, ani nebyl od základu navrhován jako elektrické auto. Jde v zásadě o upravenou variantu standardního Crafteru. Na rozdíl od naftové verze, která se nabízí ve fascinujícím rozsahu různých délek, výšek a typů nástaveb, existuje eCrafter jen v jediné podobě. Jako nákladní dodávka bez oken, s dlouhým rozvorem, krátkým zadním převisem a zvýšenou střechou.

Pod podlahou v přední části nově najdeme baterie o kapacitě 43 kWh, které by měly elektromotoru o výkonu 100 kW (136 koní) a točivém momentu 290 Nm, který pohání přední kola, vystačit dle metodiky WLTP na dojezd 200 kilometrů. Jinak je eCrafter k nerozeznání od běžného Crafteru. Největší změnou jsou mírně upravené „budíky“, u kterých byl otáčkoměr nahrazen ukazatelem výkonu a nabíjení.

Kdo srovnává, ten jede

Levněji!

Automobilový vůz
Zdroj: Shutterstock

Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:

Pro koho to je?

Na jakého zákazníka eCrafter míří, poznáte už z konfigurace jeho karoserie. Přesně takovou byste totiž čekali od rozvozové dodávky pro poštu, zásilkovou službu nebo kohokoliv jiného, kdo potřebuje po městě rozvážet velké množství nepříliš těžkých předmětů.

Tomu odpovídá i jeho technika, zejména pak dojezd. S udávanými 200 kilometry to rozhodně není na dlouhé cestování. Odpovídá tomu i maximální rychlost omezená na 90 km/h, což činí eCrafter víceméně nepoužitelným na dálnici a mírně problematickým mimo město.

Samozřejmě vás určitě napadne i celá řada dalších využití elektrického Crafteru (mě napadá třeba ekologický food truck), ale společné musí mít to, že se auto bude pohybovat víceméně jen na území města.

Jak to jezdí?

V městských ulicích je eCrafter skvělý. Po pár dnech už by se vám možná ani nechtělo vracet k naftě, zvlášť pokud by měla být kombinovaná s manuální převodovkou. Elektromobilitu perfektně předvádí všechny svoje výhody – okamžitě dostupný výkon a točivý moment od nulových otáček znamenají, že nemusíte řadit ani čekat na to, až se roztočí turbo nebo vytočí motor.

Zvláště pokud jezdíte stylem, který je typický právě pro rozvozové řidiče – tedy často zastavujete a mezi tím neustále spěcháte – je eCrafter skvělý. Problém nemá ani se zvládáním větší zátěže. V průběhu testu jsem zkoušel jezdit s téměř tunou nákladu a na dynamice to nebylo nijak poznat.

Horší bylo, když jsem pro tu necelou tunu psích granulí musel jet nějakých 50 kilometrů za Prahu. Po okreskách a státovkách mimo město je Crafter stále ještě použitelný, i když rychlost omezená na 90 km/h znamená, že například na předjíždění můžete rovnou zapomenout.

O dost horší je to na dálnici. Tam vás 90 km/h pošle do pravého pruhu mezi kamiony, bez šance dostat se před ně, aniž byste přiváděli ostatní řidiče k šílenství.

Je to úsporné?

Vedle ekologického hlediska je obvykle hlavním argumentem pro přechod na elektrickou mobilitu to, že je (nebo by měla být) levnější. A v případě eCrafteru to je, minimálně pokud jde o přímé provozní náklady, pravda. Po městě jsem jezdil se spotřebou zhruba 20 kWh/100 km i při značně „dodávkářském“ stylu jízdy. To je výborný výsledek, odpovídající leckterému mnohem menšímu autu. A se snahou o úspornost by se jistě dalo dostat ještě o kousek níž.

Pokud takovou spotřebu přepočítáte na peníze, vychází to velmi zajímavě. Při využití levného proudu vás bude jedna kilowatthodina stát zhruba 3 koruny, takže při nabíjení z vlastních zdrojů lze očekávat náklady zhruba 0,60 Kč/km. V porovnání s naftovou verzí, kterou v ostrém městském provozu jen těžko dostanete pod 10 litrů nafty, to je zhruba pětina.

Mimo město se situace opět zhoršuje a zatímco ve městě můžete realisticky počítat s nájezdem 160 kilometrů na nabití nebo se dokonce přiblížit k udávaným 200 kilometrům, mimo město dojezd velmi rychle klesá – a s ním samozřejmě i náklady. Při 90 km/h nejspíš nepřekonáte hranici 100 kilometrů a kdyby bylo možné jet rychleji, dojezd by nejspíš spadnul na úplně absurdní hodnotu.

Fotogalerie: Prohlédněte si testovaný eCrafter

Vyplatí se to?

Provozní náklady u eCrafteru vypadají velmi lákavě, o to víc, když si uvědomíte, že elektrický motor je výrazně méně náročný na servis. Obvyklým problémem u elektromobilů bývá cena – s původní cenovkou přes 1,6 milionu bez DPH by se eCrafter vyplatil až po zhruba 200 tisících kilometrech. Jenomže v současnosti již cena poklesla na 1 286 482 korun bez DPH. To je o zhruba 200 tisíc korun více než nejlevnější dieselový Crafter v této velikosti karoserie – 2,0 TDI/90 kW (122 koní), který přijde na 1 082 018 Kč bez DPH, zatímco ten nejdražší, 2,0 TDI/130 kW (177 koní) s automatickou převodovkou, stojí 1 177 257 Kč a je tak jen o málo přes 100 tisíc korun levnější.

Při realisticky dosažitelné úspoře dvou korun za každý kilometr v městském provozu se tak eCrafter začne vyplácet někdy po 50 tisících kilometrech. S návratností může stále „zahýbat“ zůstatková hodnota a především životnost baterie. Je otázkou, nakolik bude eCrafter po 200 tisících kilometrů použitelný a prodejný.

Elektrický Crafter tak už může být nejen ekologickou, ale i ekonomickou volbou. Pořád je ale na místě si jeho pořízení dobře promyslet a spočítat.

Poznámka: V poslední části jsme text 28. 4. zakatualizovali. Měli jsme v něm totiž nejprve uvedené staré ceníkové ceny naftových modelů.

Vojtěch Dobeš

Autor článku Vojtěch  Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz. Považuje se za ekologicky... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Čekáte balík? Pozor na novou vlnu SMS podvodů

6. 5. 2021 | Jiří Hovorka | 3 komentáře

Čekáte balík? Pozor na novou vlnu SMS podvodů

Prostřednictvím SMS se šíří nová vlna podvodů. Varuje před ní Asociace provozovatelů mobilních sítí. Podvodníci se vydávají za známé přepravní firmy a snaží se lidi připravit o peníze... celý článek

Americká těžká váha. Vyzkoušeli jsme Ford Explorer

30. 4. 2021 | Vojtěch Dobeš | 2 komentáře

Americká těžká váha. Vyzkoušeli jsme Ford Explorer

Američané si rádi dopřávají všeho ve velkých porcích a nový Ford Explorer je toho příkladem. Nejenže je velké samotné auto. Dostanete také nášup výkonu, spoustu výbavy, nebo možnost... celý článek

Prodejce luxusních aut: Zpátečku neřadíme

29. 4. 2021 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Prodejce luxusních aut: Zpátečku neřadíme

Proč koronakrize výrazněji nezasáhla trh s luxusními auty? A jak bude vypadat souboj elektroaut prémiových značek s Teslou? Rozhovor s Peterem Bittó, generálním ředitelem společnosti... celý článek

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

22. 4. 2021 | Petr Kučera | 21 komentářů

Pošta ručí za špatné rady zaměstnanců. Musí zaplatit škodu

Česká pošta ztratila vzácný prsten, reklamaci neuznala. Zákazníka se zastal až Český telekomunikační úřad: Podnik odpovídá i za špatné rady svých zaměstnanců nebo za to, že při sjednání... celý článek

Praha zdraží jízdenky, nejchudším dá slevu

19. 4. 2021 | Petr Kučera | 55 komentářů

Praha zdraží jízdenky, nejchudším dá slevu

Krátkodobé jízdné v Pražské integrované dopravě (PID) od 1. srpna zdraží. Cena třicetiminutové jízdenky stoupne z dosavadních 24 na 30 korun, cena devadesátiminutové z 32 na 40 korun.... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.