Vyzkoušeli jsme Volkswagen eCrafter. Přišel čas na elektrické dodávky?

Vojtěch Dobeš | rubrika: Recenze | 25. 4. 2021 | 4 komentáře
Rozvážení zboží nebo zásilek po městě vypadá jako ideální příležitost pro elektromobil. Jezdí pořád po městě (s nulovými emisemi), většinou pomalu a nenajede za den obří porce kilometrů. Volkswagen eCrafter přesně takovou dodávkou je. Vyplatí se za ni připlatit minimálně 100 tisíc korun oproti naftě?
Vyzkoušeli jsme Volkswagen eCrafter. Přišel čas na elektrické dodávky?

Zdroj: Vojtěch Dobeš

Elektrická revoluce, která u Volkswagenu právě začala, se zatím týká především osobních aut. Modely jako ID.3 a ID.4 využívají nejmodernější platformy MEB s bateriemi ukrytými v podlaze. Užitková auta si zatím na tuto novinku musí počkat. Nejspíš se jich dočkáme s příchodem nákladní verze Volkswagenu ID.Buzz, který by měl dorazit příští rok. Už dnes ale Volkswagen nabízí o třídu větší elektrickou dodávku vycházející z původně naftového Crafteru.

Co to je?

Na rozdíl od vozů řady ID není eCrafter postavený na samostatné platformě, ani nebyl od základu navrhován jako elektrické auto. Jde v zásadě o upravenou variantu standardního Crafteru. Na rozdíl od naftové verze, která se nabízí ve fascinujícím rozsahu různých délek, výšek a typů nástaveb, existuje eCrafter jen v jediné podobě. Jako nákladní dodávka bez oken, s dlouhým rozvorem, krátkým zadním převisem a zvýšenou střechou.

Pod podlahou v přední části nově najdeme baterie o kapacitě 43 kWh, které by měly elektromotoru o výkonu 100 kW (136 koní) a točivém momentu 290 Nm, který pohání přední kola, vystačit dle metodiky WLTP na dojezd 200 kilometrů. Jinak je eCrafter k nerozeznání od běžného Crafteru. Největší změnou jsou mírně upravené „budíky“, u kterých byl otáčkoměr nahrazen ukazatelem výkonu a nabíjení.

Kdo srovnává, ten jede

Levněji!

Automobilový vůz
Zdroj: Shutterstock

Přišli na Peníze.cz, srovnali a ušetřili. Vyzkoušejte si to taky, stačí si vybrat, jak byste povinné ručení nebo havarijko rádi sjednali:

Pro koho to je?

Na jakého zákazníka eCrafter míří, poznáte už z konfigurace jeho karoserie. Přesně takovou byste totiž čekali od rozvozové dodávky pro poštu, zásilkovou službu nebo kohokoliv jiného, kdo potřebuje po městě rozvážet velké množství nepříliš těžkých předmětů.

Získejte nyní 5 % zpět z každého tankování

Tomu odpovídá i jeho technika, zejména pak dojezd. S udávanými 200 kilometry to rozhodně není na dlouhé cestování. Odpovídá tomu i maximální rychlost omezená na 90 km/h, což činí eCrafter víceméně nepoužitelným na dálnici a mírně problematickým mimo město.

Samozřejmě vás určitě napadne i celá řada dalších využití elektrického Crafteru (mě napadá třeba ekologický food truck), ale společné musí mít to, že se auto bude pohybovat víceméně jen na území města.

Jak to jezdí?

V městských ulicích je eCrafter skvělý. Po pár dnech už by se vám možná ani nechtělo vracet k naftě, zvlášť pokud by měla být kombinovaná s manuální převodovkou. Elektromobilitu perfektně předvádí všechny svoje výhody – okamžitě dostupný výkon a točivý moment od nulových otáček znamenají, že nemusíte řadit ani čekat na to, až se roztočí turbo nebo vytočí motor.

Zvláště pokud jezdíte stylem, který je typický právě pro rozvozové řidiče – tedy často zastavujete a mezi tím neustále spěcháte – je eCrafter skvělý. Problém nemá ani se zvládáním větší zátěže. V průběhu testu jsem zkoušel jezdit s téměř tunou nákladu a na dynamice to nebylo nijak poznat.

Horší bylo, když jsem pro tu necelou tunu psích granulí musel jet nějakých 50 kilometrů za Prahu. Po okreskách a státovkách mimo město je Crafter stále ještě použitelný, i když rychlost omezená na 90 km/h znamená, že například na předjíždění můžete rovnou zapomenout.

O dost horší je to na dálnici. Tam vás 90 km/h pošle do pravého pruhu mezi kamiony, bez šance dostat se před ně, aniž byste přiváděli ostatní řidiče k šílenství.

Je to úsporné?

Vedle ekologického hlediska je obvykle hlavním argumentem pro přechod na elektrickou mobilitu to, že je (nebo by měla být) levnější. A v případě eCrafteru to je, minimálně pokud jde o přímé provozní náklady, pravda. Po městě jsem jezdil se spotřebou zhruba 20 kWh/100 km i při značně „dodávkářském“ stylu jízdy. To je výborný výsledek, odpovídající leckterému mnohem menšímu autu. A se snahou o úspornost by se jistě dalo dostat ještě o kousek níž.

Pokud takovou spotřebu přepočítáte na peníze, vychází to velmi zajímavě. Při využití levného proudu vás bude jedna kilowatthodina stát zhruba 3 koruny, takže při nabíjení z vlastních zdrojů lze očekávat náklady zhruba 0,60 Kč/km. V porovnání s naftovou verzí, kterou v ostrém městském provozu jen těžko dostanete pod 10 litrů nafty, to je zhruba pětina.

Mimo město se situace opět zhoršuje a zatímco ve městě můžete realisticky počítat s nájezdem 160 kilometrů na nabití nebo se dokonce přiblížit k udávaným 200 kilometrům, mimo město dojezd velmi rychle klesá – a s ním samozřejmě i náklady. Při 90 km/h nejspíš nepřekonáte hranici 100 kilometrů a kdyby bylo možné jet rychleji, dojezd by nejspíš spadnul na úplně absurdní hodnotu.

Fotogalerie: Prohlédněte si testovaný eCrafter

Vyplatí se to?

Provozní náklady u eCrafteru vypadají velmi lákavě, o to víc, když si uvědomíte, že elektrický motor je výrazně méně náročný na servis. Obvyklým problémem u elektromobilů bývá cena – s původní cenovkou přes 1,6 milionu bez DPH by se eCrafter vyplatil až po zhruba 200 tisících kilometrech. Jenomže v současnosti již cena poklesla na 1 286 482 korun bez DPH. To je o zhruba 200 tisíc korun více než nejlevnější dieselový Crafter v této velikosti karoserie – 2,0 TDI/90 kW (122 koní), který přijde na 1 082 018 Kč bez DPH, zatímco ten nejdražší, 2,0 TDI/130 kW (177 koní) s automatickou převodovkou, stojí 1 177 257 Kč a je tak jen o málo přes 100 tisíc korun levnější.

Při realisticky dosažitelné úspoře dvou korun za každý kilometr v městském provozu se tak eCrafter začne vyplácet někdy po 50 tisících kilometrech. S návratností může stále „zahýbat“ zůstatková hodnota a především životnost baterie. Je otázkou, nakolik bude eCrafter po 200 tisících kilometrů použitelný a prodejný.

Elektrický Crafter tak už může být nejen ekologickou, ale i ekonomickou volbou. Pořád je ale na místě si jeho pořízení dobře promyslet a spočítat.

Poznámka: V poslední části jsme text 28. 4. zakatualizovali. Měli jsme v něm totiž nejprve uvedené staré ceníkové ceny naftových modelů.

Vojtěch Dobeš

Autor článku Vojtěch  Dobeš

Automobily byl posedlý od malička a řízení osudu ho postupně dovedlo do redakcí českých verzí Autocaru a TopGearu, do americko-kanadského TheTruthAboutCars.com a k založení vlastního magazínu Autíčkář.cz. Považuje se za ekologicky... Další články autora.

KREDITNÍ KARTA SMART

KREDITNÍ KARTA SMART

Získejte nyní 5 % zpět z každého tankování

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

A tohle už jste četli?

Další možnost nakupovat celou noc. Billa otevírá na benzinkách OMV

21. 9. 2023 | redakce Peníze.CZ

Další možnost nakupovat celou noc. Billa otevírá na benzinkách OMV

Obchodní řetězec Billa a síť čerpacích stanic OMV otevírají první společný obchod na benzince v Praze nedaleko Chuchle na Strakonické ulici. Další tři obchody pod značkou Viva Billa... celý článek

Do konce roku skončí 300 tisíc řidičáků. Kde budou fronty?

19. 9. 2023 | redakce Peníze.CZ

Do konce roku skončí 300 tisíc řidičáků. Kde budou fronty?

V letošním roce měla skončit platnost 875 tisíc řidičských průkazů. Větší část řidičů už si pořídila doklad nový, ale pořád zbývá 316 tisíc těch, kteří to zatím odkládají.

Zásilkovna zvýší limit pro těžší balíky. I jejich cenu

4. 9. 2023 | Petr Kučera

Zásilkovna zvýší limit pro těžší balíky. I jejich cenu

Zásilkovna od září zvyšuje maximální hmotnostní limit u přepravy zásilek z 10 kilogramů na 15 kilogramů. Vyšší limit mohou využít jak běžní spotřebitelé, tak e-shopy, a to při doručení... celý článek

Benzina končí. Polský vlastník přejmenuje i zbytek sítě

10. 8. 2023 | Petr Kučera | 1 komentář

Benzina končí. Polský vlastník přejmenuje i zbytek sítě

Přejmenování čerpacích stanic Benzina výrazně zrychlí. Do konce letošního roku ponese název Orlen a logo orla už téměř 90 procent této sítě, oznámila dnes skupina Orlen.

Změny v bodovém systému mají zelenou. Řidičák už od 17 let

3. 8. 2023 | Petr Kučera

Změny v bodovém systému mají zelenou. Řidičák už od 17 let

Jednodušší bodový systém, přísnější pokuty za závažné přestupky, řidičák už od 17 let pod dohledem mentora, řidičák na zkoušku a maximální rychlost 150 km/h na některých úsecích dálnic.... celý článek

Partners Financial Services