Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Radim Synek z Creditas: Čeští klienti budou chtít české banky

| rubrika: Rozhovor | 14. 2. 2017 | 18 komentářů
Když končí kampelička, bývá to signál k poplachu. U záložny Creditas to bylo jinak. Její konec totiž nebyl náhlý, ale dlouhodobě plánovaný: k prvnímu lednu se změnila na banku. V soutěži o klienta nesází na bombastickou reklamu a jedinečné inovace, zaujmout chce „klasickým konzervativním bankovnictvím“.
Radim Synek z Creditas: Čeští klienti budou chtít české banky

Přestup mezi banky začala družstevní záložna Creditas plánovat už v roce 2011. O čtyři roky později v ní získal většinový podíl olomoucký miliardář Pavel Hubáček a vložil do ní nový kapitál potřebný k růstu. Na konci roku 2016 záložně Česká národní banka uděluje bankovní licenci a od Nového roku už není záložnou. Jaká chce být Banka Creditas, se ptáme člena jejího představenstva Radima Synka.

O ambicích záložny Creditas získat bankovní licenci se vědělo už řadu let. Proč to trvalo dlouho?

Nemyslím si, že by to byla nestandardně dlouhá doba. Zkrátka bylo potřeba ten proces dobře připravit, mít silného investora a dost kapitálu, aby mohla banka po svém příchodu na trh dostatečně vyrůst. Samotný proces žádosti o licenci u ČNB pak zabral také nějaký čas. Myslím, že je paradoxně jednodušší, když banka vzniká z nuly na zelené louce, než když musíte přetvářet a uzpůsobovat zaběhlou nebankovní finanční instituci.

A není český bankovní trh už nasycený?

Zdání může klamat. My rozhodně vidíme pro svůj byznysmodel prostor. Chceme se starat o retailové klienty a nabídnout jim něco, co by se dalo nazvat retailové privátní bankovnictví. Na to nejsou bankovní klienti v Česku moc zvyklí.

Retailové privátní bankovnictví?

Přístup ke klientům není v bankách takový, jaký by mohl být. Většinou vás vyřídí rychle na přepážce, kde vám tak možná dají do ruky leták s dlouhým seznamem produktů, kterým lidé stejně nerozumějí, takže nemají možnost zjistit, jestli něco z toho potřebují nebo ne. My to děláme jinak, s každým klientem chceme strávit dostatek času a opravdu mu, co se týče bankovních produktů, co nejlépe poradit.

Zároveň budeme žádat o rozšíření bankovní licence na obchodování s investičními instrumenty, abychom mohli klientům nabídnout také investice do fondů a korporátním investorům zase termínové forexové operace nebo úroková zajištění.

Kde jsou?

Čtrnáctero poboček Creditas

  • Brno
  • České Budějovice
  • Chotěboř
  • Liberec
  • Olomouc
  • Dvakrát Ostrava
  • Pardubice
  • Plzeň
  • Třikrát Praha
  • Třebíč
  • Ústí nad Labem
  • Zlín

Myslíte, že si ještě dneska někdo chce povídat s bankéřem na pobočce?

Móda poslední doby byla všechno přehazovat na internet. Nové banky jsou nízkonákladové. My to teď chceme zase trošku vrátit zpět ke klasickému konzervativnímu bankovnictví. I svoje pobočky designujeme tak, aby se v nich klienti cítili maximálně komfortně a aby naši osobní bankéři měli příležitost klientům dostatečně vysvětlit všechny produkty a popovídat si s nimi o jejich financích.

Kolik máte poboček?

Ještě před několika lety jich bylo třiatřicet, to se nakonec ukázalo pro záložnu jako zbytečně moc, takže jsme optimalizovali náklady a počet snížili na čtrnáct. Teď jsme ale jako banka přidali další dvě, což je z mého pohledu optimální. Samozřejmě budeme dál monitorovat poptávku klientů, abychom na ni mohli reagovat a ještě třeba nějakou pobočku přidat.

Koho považujete za největší konkurenci?

My se nechceme vyhrazovat vůči někomu konkrétnímu. Přicházíme s jiným přístupem – konzervativní bankou zaměřenou na výnosy pro klienty. Ale neznamená to, že bychom byli staromódní, chceme být například jednička v zahraničních transakcích. Co se týče zahraničního platebního styku, máme bezkonkurenční platební kartu. Lidé si dnes často lámou hlavu s tím, jestli se jim vyplatí platit v zahraničí kartou a kolik tam platí za výběry z bankomatů. S námi jim tahle starost odpadne, naše kurzy jsou jen pár haléřů od středu České národní banky a za výběr z bankomatu v zahraničí si účtujeme třicet korun, což je v podstatě pouze přeúčtování poplatku, který nám z toho plyne.

Jak se v Česku spoří

Legrační procenta

Úroky spořicích produktů jsou aktuálně velmi nízko, což je ve spojení s dvouprocentní inflací mrzuté. Nikdo na ni nemá. Mrkněte na naše pravidelné srovnání spořicích účtů a termínovaných vkladů.

Srovnání spořáků: I vítěze sní inflace

Srovnání termíňáků: V čele kampeličky

Snažíte se přilákat klienty na spořicí produkty, u kterých nabízíte vyšší úroky, než je na trhu běžné. Řeší ale Češi ještě stokoruny, které přesouváním mezi spořicími účty v různých bankách potenciálně můžou ušetřit?

Ony to ale nemusí být jen stokoruny! Na milionové úložce už je to třeba o několik tisíc korun ročně víc.

Většina lidí má ale na spořáku maximálně sto padesát tisíc korun…

U běžných bank ano, nicméně nám se daří získat úplně jiný typ klientů. Je to tím, že pro úročení vkladů nemáme žádné horní pásmo, od kterého by se peníze zhodnocovaly menším úrokem. Zůstatky na spořicích účtech jsou proto u nás mnohonásobně vyšší než jinde.

Je tahle strategie v době nízkých sazeb dlouhodobě udržitelná?

Situaci průběžně analyzujeme a volíme takové postupy, abychom byli schopni peníze dále umísťovat na trh tak, aby se nám to vyplácelo.

Nedělá vám starost, že inflace vyskočila až ke dvěma procentům, takže úrok 1,1 procenta na spořicím účtu stejně znamená, že peníze ztrácejí na hodnotě?

Nám to starost nedělá. Pořád platí, že nabízíme nejvyšší výnos na trhu. Uvidíme, jak bude na vývoj na trzích reagovat Česká národní banka, je to samozřejmě také svázané s ukončováním intervencí…  

Inflace se vrací!

... tak tedy vítej zpátky

Další šikovné grafy základních makroekonomických ukazatelů – nezaměstnanost, HDP, průměrné mzdy a další – hledejte na Peníze.cz v sekci Makroekonomika.

A nemáte strach, že k vám přijdou pouze neaktivní klienti, kteří si jen uloží peníze, ale žádné další služby nebudou využívat?

Vklady dokážeme dobře využít při úvěrování, takže si s něčím takovým nemusíme lámat hlavu. Na druhou stranu jsme samozřejmě rádi za aktivní klienty, kteří budou využívat co nejširší paletu našich služeb. Mimochodem – k našemu spořicímu účtu není povinné zakládat běžný účet, ale noví klienti ho přesto většinou chtějí. Myslím, že tedy tenhle problém nemusíme řešit.

Srovnejte si to

Nebo to nechejte srovnat nás. Umíme vybrat nejšikovnější ve všech kategoriích běžných spořicích produktů:

Na koho cílíte s půjčkami?

Z drtivé většiny jsou to české firmy, které mají potřebu rychlého úvěru a vyhovuje jim flexibilní zpracování, za které jsou ochotny zaplatit nějaké to procento navíc. U nás se snažíme celý proces – od chvíle, kdy dostaneme projekt na stůl, až po připsání peněz na účet klienta – zkrátit na dobu mezi čtrnácti dny a jedním měsícem. U velkých bank by přitom stejný klient mohl čekat i tři měsíce nebo ještě déle.

Samozřejmě, že se do budoucna chceme víc zaměřit i na klasické spotřebitelské úvěry, během letošního roku budeme zavádět kreditní karty a v plánu jsou časem i hypotéky. Úvěrovat tímhle směrem ale není náš byznysový cíl, spíš chceme retailovým klientům nabídnout kompletní servis, aby neměli potřebu chodit ke konkurenci.

Kolik dnes máte klientů?

Začínali jsme na dvaceti tisících, ale v lednu byl zájem klientů opravdu enormní, takže v tuhle chvíli je to už víc než pětadvacet tisíc.

A kolik byste jich chtěli mít za rok?

Na konci roku bychom měli rádi čtyřicet až padesát tisíc klientů, ale nebudeme se bránit, když to bude víc.

A co dlouhodobější plány? Třeba za pět let…

Dlouhodobé plány samozřejmě máme, ale teď se chceme maximálně soustředit na to, abychom měli na bankovním trhu co nejlepší rozjezd. Když jezdíte automobilové závody na okruhu, vždycky vás učí myslet hlavně na to, co přijde za následující zatáčkou. A to samé platí i pro tuhle situaci.

Pro nás není navíc počet klientů to nejdůležitější. Chceme mít tolik peněz, kolik jsme schopni umístit na straně aktivních obchodů. Prostě budeme dělat klasické bankovnictví založené na vkladech a úvěrech.

Radim Synek

Radim Synek

Je členem představenstva Banky CREDITAS a současně v ní působí jako ředitel úseku finančních trhů a retailového bankovnictví. V bankovnictví není žádným nováčkem, v londýnské Citibank měl na starosti obchodování na mezibankovních trzích v Česku, Slovensku, Rumunsku, Hongkongu, na Islandu a v Srbsku, později byl viceprezidentem Citibank pro Česko a Slovensko.

Air bank, zřejmě nejúspěšnější z nových bank, zabodovala i díky masivní marketingové kampani. Kolik chcete do marketingu investovat vy?

Myslím, že to bude daleko méně než v případě bank, které na náš trh přišly v posledních letech. Snažíme se na lidi zapůsobit pobočkami, které jsou hodně přátelské. Pobočky samy působí jako marketingový tahák – proto jsou umístěné na zajímavých a dobře viditelných místech. Jsem přesvědčený, že se nám náklady na přestavbu poboček vrátí v úsporách na mediální kampaň.

Z vašich prvních tiskových zpráv je patrné, že budete hodně zdůrazňovat, že jste ryze česká banka. Je ale pro klienty důležité, jestli mají uložené peníze u české instituce?

Do hlav jim nevidím, ale jsem přesvědčený, že češství bude hrát stále důležitější roli. Lidé si například stále víc všímají, odkud jsou produkty, které nakupují. To samé se bude týkat i finančních institucí. Náš majitel je z Česka, daníme všechno doma, neodvádíme do ciziny žádné zisky – věřím, že to bude lidem sympatické.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+44
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 2. 2017 17:03, karel

Vidite jen to negativni. Ja jsem spokojeny. Na pobocce supe jednani. Slecna vse vysvetlila, dala mi vodu, velky vystrih :-) Raj

Reagovat

 

+6
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Karel 14. 02. 2017 13:45)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

15. 2. 2017 16:04, Pepa

Není u nich nutností mít internetové bankovnictví nikdo mne pres net neokrade ani běžný účet a jediná banka která zúročí i víši vklad du k nim.

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (18 komentářů)

21. 2. 2017 | 19:40 | LUBOMÍR NETÍK

Myslím, že tu nejsou potřeba nové banky, je jich tu až moc, které vydělávají na lidech, kteří si musí nechat platy na účty bank, potřebují úvěry, protože z platů to nedokážou našetřit,banky budou točit , půjčovat draze jejich...více

18. 2. 2017 | 10:45

To bude tím, že pracujete v marketingu. Té velké většině, co marketing nesnáší, se to naopak líbí. více

15. 2. 2017 | 23:23 | Eda

Nebyl jsem tam, ale SUPER POZNÁMKA :))) více

15. 2. 2017 | 23:21 | Eda

Zúročí = nechat peníze ležet doma = -2% ztráty, dát je k nim nebo na spořící do Airbank = snížit ztrátu jen na -1%. A kolik tam hodláte dát? Víte kolik to hodí za rok? :)
Ten výstřih - fajn, to je jistě pro většinu mužů...
více

15. 2. 2017 | 23:13 | Eda

Mě osobně, a to pracuji v marketingu obecně, se vůbec obchodní mdel nezdá, nesouhlasím (vnitřne) s celou spoustou tvrzení tady, a to ačkoliv proti Creditas nic nemám a vítám konkurenci, i alternativu k low cost bankám.
...
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Všeobecné obchodní podmínky, Ceteris paribus, Centrální banka, autopůjčovny, měsíc růžového formuláře, závislá činnost, auto, funkční požitky, zájemce, David Vondrák, sója, město, pojištení pro podnikatele, sociální postavení, nižší daně, investiční nástroje, ohrožení, daň z příjmů 2016

5M25232, 2P55368, 2SX7845, 2J50905, 2Z51754, 1T03656, 1E12110, 1P30195, 1H07679, 1P30196, 1C27746, 1B34684, 1S28911, 1M03554, 1K39118

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK