Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Úsporná jízda snižuje spotřebu, nikoli průměrnou rychlost

| rubrika: Jak na to | 23. 6. 2009 | 15 komentářů
Úsporná jízda snižuje spotřebu, nikoli průměrnou rychlost
Úsporná jízda může snížit spotřebu benzínu či nafty na sto kilometrů o litry. Jezdit úsporně vyžaduje hlavně plynulost a dodržování pár zásad. Vždy by ale měl řidič dbát také na to, aby kvůli několika deci nepřestal být zodpovědným účastníkem silničního provozu.

Cena benzínu se s přicházejícím létem a špičkou motoristické sezony šplhá ke třiceti korunám za litr. Podle statistik společnosti CCS od března podražil litr Naturalu v průměru o tři koruny. Není vyloučeno, že u pump bude ještě dráže. Pro řidiče to znamená výzvu: navzdory rostoucím cenám benzínu se dá na dovolenkových cestách ušetřit. Stačí jezdit plynule či dbát dalších zásad úsporné jízdy.

V krajním případě může podle testů společnosti LeasePlan úsporná jízdaoproti rychlé jízdě brzda-plyn ušetřit kolem třetiny paliva. Přitom nemusí výrazněji poklesnout průměrná rychlost. Ta se sníží podle testu zhruba o pět procent. To platí hlavně ve městech, kde se může nejlépe uplatnit hlavní zásada úsporné jízdy, kterou je plynulost jízdy.

Rychlá jízda od semaforu k semaforu zbytečně namáhá brzdy a spotřebovává palivo, protože rozjíždění je na spotřebu velmi náročné, hlavně pokud se jedná o rychlé rozjíždění s nohou na podlaze. Pokud je například na dalším semaforu červená, nemá cenu se k němu hnát, dojezd na neutrál či dobrzdění motorem může ušetřit palivo, navíc je pravděpodobné, že při pomalejší jízdě naskočí zelená. Řidič si tak ušetřípalivově náročné rozjíždění.

Modelové vyjádření spotřeby paliva pro vůz Škoda Fabia 1.2 HTP:

Předepsaná / praktikovaná rychlost (km/hod.)90/120130/150
Spotřeba paliva (l/100 km)4,9/7,38,8/11,3
Rozdíl spotřeby+2,4 litru+2,5 litru
Zdroj: Škoda Auto

Setrvačnost vozidla se hodí i v případě jízdy mimo město. Gravitace mnohdy umožňuje využít jejích služeb a nechat autorozjet z kopce a použít setrvačnost auta k jízdě do protilehlého kopce, pokud se tam nějaký nachází. Motor může brzdit i příliš rychlou jízdu z kopce. „Pokud sundáte nohu z plynu a máte dostatek otáček (nad cca 1500 otáček za minutu), nebude řídící jednotka dodávat do motoru palivo. Jakmile otáčky klesnou níže, jednotka začne palivo opět dodávat, čímž zabraňuje „chcípnutí“ motoru – dodáváno je stejné množství paliva, jako byste jeli na neutrál,“ píše Petr Broža v článku na Autorevue.cz a dodává, že to platí pro motory, které používají vstřikování, ne karburátory, kde brzdění motorem palivo neušetří.

Jízda v nižších otáčkách je také z hlediska spotřeby paliva ekonomičtější. Proto je důležité správně řadit a nenechat motor zbytečně „řvát“ (ale opět ne tak, aby se „dusil“). „Na vyšší rychlostní stupeň řaďte v okamžiku, kdy motor dosáhne 2 – 2,5 tisíc otáček za minutu. U dieselových motorů klidně i dříve,“ radí příručka Lease Plan.

Platí, že čím vyšší rychlost, tím větší jízdní odpory a tedy i spotřeba paliva. Zcela zobecnit to ale nelze, protože pro každé vozidlo existuje určitá spodní hranice. Pod touto nejnižší ekonomickou rychlostí (zpravidla 50 až 60 kilometrů za hodinu) už se motor špatně plní a vozidlo také nemá optimální setrvačnost, potřebnou pro zdolávání stoupání, tvrdí příručka pro řidiče společnosti LeasePlan.

Modelový graf znázorňující závislot spotřeby paliva na zařazeném rychlostním stupni a rychlosti pro vůz Škoda Fabia 1,2 HTP


Se sledováním aktuální spotřeby může pomoci tzv. ekonoměr. Obvykle je součástí palubního počítače. I když je informace o tom, kolik vozidlo právě spotřebovává, důležitá, upozorňují ale odborníci obvykle na hlavní zásadu úsporné jízdy: Jezdit úsporně je dobré, ale nic se nemá přehánět. Příliš časté sledování ekonoměru či brzdění provozu velmi pomalým rozjížděním, aby se ušetřilo pár kapek paliva, přinese spíš více škody než užitku.

Anketa

Myslíte pří jízdě na spotřebu?

Spotřebu ovlivňují i další drobnosti. Například otevřené okénko, prázdný střešní nosič či různé neaerodynamické doplňky vozu, které zvyšují odpor vzduchu, který je při vyšších rychlostech hlavním nepřítelem motoru. Například vozidlo se střešním nosičem spotřebuje při rychlosti nad 100 km/h o deset procent paliva více než bez něj.

Stejně tak převážení věcí v kufru, které nejsou nezbytně nutné, není zadarmo. „Zátěž o hmotnosti 100 kilogramů zvýší spotřebu paliva zhruba o 1 litr na 100 km,“ tvrdí příručka LeasePlan. Důležité je kontrolovat i tlak v pneumatikách. Podhuštěné pneumatiky zvyšují odpor, a tím i spotřebu. V neposlední řadě si energii z motoru berou i elektrické spotřebiče v autě, proto čím méně jich řidič použije, tím nižší spotřeby má šanci docílit.

Jaké jsou Vaše tipy na úsporu paliva. Podělte se o ně.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+118
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 8. 2011 13:44, Lukáš

Tak jsem taky zkoušel jezdit úsporně, docela mi to i šlo..mám peugeot 406 1.8 16V benzin..dokázal jsem jet i pod 5litru/100km, když to auto normálně žere 8litrů...a pak mi to došlo...vždyt se bojím šlápnout na plyn, vždyt jsem nervozni, když mě někdo zpomali atd. atd..prostě to začala být otrava. Tak jsem sednul do auta, dal jedničku, plnej..dvojku..plnej, trojku..4000ot/min atd. atd...to byla úleva..kašlu na spotřebu, jen ať si moje auto vezme, co potřebuje..bude mu líp a mně taky :-)

Reagovat

 

+18
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (15 komentářů)

27. 9. 2015 | 16:43 | Martin

Ahoj, mám dotaz. Jezdím se Škodou Fabií 1999 1.4 MPI 50 kw Je podle Vás z hlediska spotřeby výhodnější jezdit do kopce (rychlost asi 70km/h) na 4. stupeň při otáčkách 2200-2400 nebo na 5. při 1800-2000? Předem děkuji...více

22. 5. 2014 | 13:39 | Radek

Je mi jedno jak si kdo jezdí, je to jeho palivo a auto, ale já jezdím eko. Nejen že šetřím palivo, ale i auto. Každý rozjezd a přehnané vytáčení motoru motor opotřebovává. Každé brzdění opotřebovává brzdy, tlumiče, pneumatiky...více

5. 9. 2013 | 10:47 | Pepa

Levný rodinný vůz:))) více

29. 5. 2012 | 9:37 | Martin

Tak jsi to nějak nezvládl Lukáši,naopak klidná jízda by tě měla uklidnit a navíc ušetříš spoustu peněz za palivo!!! Dá se jezdit svižně a při tom ůsporně,ale musí se při tom myslet.Takže dál na sobě pracuj.Jezdím se spotřebou...více

20. 8. 2011 | 13:44 | Lukáš

Tak jsem taky zkoušel jezdit úsporně, docela mi to i šlo..mám peugeot 406 1.8 16V benzin..dokázal jsem jet i pod 5litru/100km, když to auto normálně žere 8litrů...a pak mi to došlo...vždyt se bojím šlápnout na plyn, vždyt...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Deetatizace, Reálný domácí produkt, Práce, jan raška, andrej babiš, zbyněk stanjura, martin stára, vladimír vaňo, obchody s měnou, výplaty, poškozená bankovka, rozhodčí nález, snížení platů, černé pondělí, korunové fondy, cena zájezdu, kniha návštěv, devizové kurzy

5AA2278, KTH6989, 3AJ6375, 3AJ6375, 3AJ6375

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK