Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Sexistické prasátečko konečně vysvětlené i pro křupáky

| rubrika: Sloupek | 29. 11. 2013 | 25 komentářů
Nikdy není pozdě na to pochopit, proč někomu vadí sex v reklamách nebo že anticena není trest smrti ukamenováním.
Sexistické prasátečko konečně vysvětlené i pro křupáky

Letošní Sexistické prasátečko doslova káplo z valašské variace na téma sex sells. Sloganem Poslední kapka jde do textilu si totiž cenu odborné poroty vysloužil vsetínský obchod se záclonami. Na billboardu toto nesmyslné heslo navíc doslovně předvádí nahý model zakrývající erekci závěsem.

Pokud vás ani takový humáč z kategorie „vypíchejte mi oči“ nepřesvědčil o opodstatnění soutěže a čílíte se, do čeho že se to feministky zase montují, dovolím si připomenout tři opomíjené skutečnosti.

Sexistické prasátečko

„Soutěž“ o nejsexističtější reklamu vyhlašuje občanské sdružení Nesehnutí. Letošní ročník je pátý v řadě. Reklamy může do soutěže přihlásit kdokoli, letos se „soutěžilo“ v kategoriích Stereotypy a jazykový sexismus, Fragmentace aneb Bez hlavy a Objektivizace aneb Ukaž všechno. Vyhlášení vítězů letošního ročníku proběhlo včera, ve čtvrtek 28. listopadu večer.

1. Nikdo vám nic (nového) nezakazuje

Tak jako pořadatelům Zlaté maliny nebo Plyšového lva nejde o zákaz špatných filmů, ani cílem Sexistického prasátečka není chimérická „další regulace“. „Záměrem soutěže není zhotovitele či zhotovitelky odsoudit, ale upozornit je na to, že jejich reklamy mohou někoho urážet, což si řada firem často vůbec neuvědomuje,“ informuje web soutěže. Bohužel je to pod rozlišovací schopností pasivně-agresivních dušiček, které vnímají jakýkoliv námět k přemýšlení jako agresi.

Pokud vám opravdu tolik leží na srdci svoboda slova, mohlo by vás zajímat, že urážlivé reklamy už stát dávno reguluje. Zákon č. 40/1995 Sb. například zakazuje propagovat pohřební služby v léčebnách dlouhodobě nemocných. Je to hamplovské spiknutí bohatých proti klukům z chudých rodin, kteří už ani nemůžou roznášet po špitálech letáky Těšíme se na vás — krematorium v Horní Dolní? Nebo přiměřená obrana proti kreativcům bez sociální a emocionální inteligence, což je soudě dle galerie Prasátečka požadavek pro práci v některých reklamkách? Zvažte sami.

2. Veřejný prostor, veřejná debata

Se skřípěním zubů beru argument, že nikdo nikoho nenutí kupovat Maxim a v něm obdivovat jeden vyňadřený inzerát za druhým. Mezi 110 letošními nominovanými reklamami je ale 44 venkovních. Billboardy, plakáty, potisky aut — na ulicích, u dálnic, v parcích. Proti svobodě „moje parcela, můj plakát“ tady stojí svoboda jít ven a nepoblít se, případně nemuset vlastním dětem vysvětlovat, čeho že poslední kapka jde do textilu:

Zdroj obrázků: zenskaprava.cz

jiné oči

Dcera dojičky nebude schopna soutěžit s dcerou ministryně v cílevědomosti ani analytických schopnostech, bez větších problémů se jí vyrovná ve schopnosti rozepnout si na blůzičce knoflík navíc. 

Anketa

Vadí vám sexistická reklama ve veřejném prostoru?

Veřejná debata je samozřejmě vždycky dvojsečná. Když se budeme bavit o tom, kam až může zajít reklama, nelze upřít hlas například ani odpůrcům gay pride: „A na tohle se dívat máme?“ Rozdíly vidím dva. První je ideový. Sexistické reklamy zahanbují ošklivé ženy, slabé muže a staré lidi. Průvody gayů a leseb naopak vzkazují, že i mimo obecnou představu o tom, co je normální, žijí lidské bytosti. Druhý rozdíl je praktický. Gayové a lesby prochází jednou ročně Prahou po předem nahlášené trase a většina z nich je nakonec – jak podlé! - k nerozeznání od „slušných lidí“. Zato vulgárním a slizkým reklamám se při nejlepší vůli nevyhnete ani v nejzapadlejším okrese. Český veřejný prostor zamořují ve světově unikátní míře — protože jsme k jeho podobě podobně unikátním způsobem lhostejní.

Jedna historická paralela ale dává naději: pamatujete, jak se před patnácti lety nedalo ve městech udělat krok, aniž jste uklouzli po psím hovně? Za dílčí zlepšení nemůže žádný nový zákon — ale hlavně to, že neuklízení začalo být pro řadu pejskařů díky veřejné debatě společensky nepřijatelné. Je to prostě ekl.

3. Žena není zvířátko

Zbývá vysvětlit, co je ekl a urážlivé i na těch reklamách, které nevypadají jako laciné porno. Ženy jsou něco víc než zvířátka k poplácání, vysvlečení, ohmatání, uplacení telefonem, aby byla hodná, a nakonec k odtažení, třeba až začne smrdět. Ještě víc než v době, kdy to zpíval John Lennon, platí, že je žena negr světa: musí hrát vyrovnanou hru s muži, mít vysokou školu, vydělávat dost na to, aby utáhla životní náklady. Tradiční disciplína protlačení tříkilového novorozence pánevním dnem ale zůstává, stejně jako vysilující role matky. Máte proto co dělat s bytostmi, které namísto fórků jak z druhého stupně základky zasluhují obrovský respekt.

Něžně pojmenované a vcelku zábavně propagované Sexistické prasátečko je dobrá příležitost, jak si to uvědomit. Nikdy není pozdě na to přestat být křupákem.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+17
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 11. 2013 9:26, Pavel

1. Mě takovéto reklamy opravdu nevadí, a pokud jsou opravdu hloupé (a ty příklady ve vašem článku jsou hlavně hloupé až blbé), tak mi jen ukazují, kterým službám a výrobkům se mám vyhnout.

2. Mě osobně mnohem víc vadí reklamy s vlezlou znělkou (v poslední době ta hrůza od Billy) a bohužel už jsou i vyhrávající billboardy.

3. Gay pride je hlavně akce "pozitivní diskriminace". Zkuste někdy uspořádat "hetero pride" a pravdosláskaři vás sežerou za živa. Navíc právě takové akce ukazují, jak jsou sami homosexuálové zamindrákovaní a jak sami sebe považují za méněcenné - člověk sám se sebou srovnaný a spokojený nemá potřebu takto otravovat život ostatním.

4. Není pravda, že to obecně vadí ženám - kdyby jim to opravdu vadilo, tak by takové reklamy asi nemohly vzniknout, protože by se prostě nenašly modelky na nich zobrazené. A že pár zapšklých škarohlídů dokáže otrávit život mnohonásobku normálních lidé je fakt ověřený historií. Tak nevím proč ty zapšklé škarohlídy hájit, dělat jim reklamu nebo dokonce na ochranu jejich zapšklého škarohlídství vytvářet zákony.

Reagovat

 

+27
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

30. 11. 2013 15:33, Frenky

Všechno je jinak, něž si většina z nás myslí. Firmy potřebuji prodávat a PR agentury také. Tudíž čím bombastičtější, provokativnější a šokující reklama, tím má více diváků, pozorovatelů a posuzovatelů. Tudíž i zdejší článek je reklamou, se kterou mnozí autoři i počítají. Přesto, že mnoho z těch bilboardů, či videí dost lidí pobuřuje, tak se přesto, velká část z nich, podívá o co se jedná.

Například nebýt pana Kašpárka, tak jsem nevěděl, že existují stránky (http://www.zaclony-design.cz/ )mimochodem velmi zdařilé a kupodivu i zajímavé výrobky. Manželku si už něco vyhlédla.....

Reagovat

 

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (czhunter 30. 11. 2013 13:31)

Další příspěvky v diskuzi (25 komentářů)

7. 12. 2013 | 13:34 | Vladimirovna

Skvělý článek. Děkuji více

7. 12. 2013 | 13:34 | Vladimirovna

Skvělý článek. Děkuji. více

2. 12. 2013 | 13:34 | MV

Přesně ze stejného důvodu se na stránky zaclony-bla bla nepodívám, protože si můžu záclony koupit v krámě u nás na rohu, který si nespletu s půjčovnou gigolů. více

30. 11. 2013 | 17:41 | czhunter

A když je ta sexistická reklama tak bombastická a prodává miliardy výrobků, proč ji běžně nepoužívájí žádné firmy, které jsou leadery v oboru a na trhu (Coca-Cola, Intel, Apple, Nestlé, Samsung, Microsoft, automobilky - kromě...více

30. 11. 2013 | 15:33 | Frenky

Všechno je jinak, něž si většina z nás myslí. Firmy potřebuji prodávat a PR agentury také. Tudíž čím bombastičtější, provokativnější a šokující reklama, tím má více diváků, pozorovatelů a posuzovatelů. Tudíž i zdejší článek...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Ziskový výnos, Credit card, Reciproční hodnota, transformované fondy, státní podpora, penzijní společnosti, penzijní připojištění, doplňkové penzijní spoření, jan lorenc, pokladniční poukázky, úvěrové skóre, Roman Kakos, Jiří Majstr, likvidace škody, růst blahobytu, AMEX, bytové domy, americký radar

4E16485, 4E16485, 1HCVERVA, 1HCVERVA, 4E16485

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK