Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak sehnat kvalitního řemeslníka: internetové srovnávače fachmanů

| rubrika: Jak na to | 7. 11. 2012 | 19 komentářů
Chystáte se bourat a přestavovat? Nebo potřebujete jen přidělat pár skobiček a sami si na tlučení a vrtání netroufáte? Nic jednoduššího než se obrátit na profesionála… Jenže: jak profesionála, šikovného a poctivého řemeslníka, na kterého je spoleh a nevezme vás na hůl, najít? Poradíme.
Jak sehnat kvalitního řemeslníka: internetové srovnávače fachmanů

Žijeme ve světě nepřeberných možností a s trochou nadsázky se dá říci, že to, co nám život komplikuje především, je právě možnost volby. Vybrat stavební firmu, která vám zrekonstruuje dům, truhláře, který se postará o nábytek na míru, a zahradního architekta, který zvelebí okolní pozemek – to dá zabrat. V nabídce jich je nespočet. Jenže v sázce je spousta peněz. A historky o tom, co všechno stavební firma může pokazit, nás v noci budí ze spaní.  Paseku nakonec dokáže napáchat i neschopný hodinový manžel, od něhož nechcete víc než přidělat poličku na zeď.

Zatímco dřív nám nezbývalo než postupovat metodou pokusu omylu či spoléhat na doporučení známých, v dnešní době internetu se nám nabízí i řada dalších nástrojů a sít, která nám pomohou oddělit zrno od plev. Jedním z nich jsou internetové srovnávače. Ty v poslední době zažívají obrovský boom zejména v oblasti osobních financí. O tom, že srovnávačům cestovního pojištění nebo třeba spořicích účtů nemůžete věřit úplně všechno, protože bývají trošku cinknuté, už jsme Peníze.cz psali:

Kategorii samu pro sebe ovšem tvoří internetové srovnávače řemeslníků. A právě těmi vás provedeme tentokrát.

Jak to funguje?

Portálů, které srovnávají služby řemeslníků nebo slibují, že ušijou nabídku na míru přesně vaší poptávce, už v Česku funguje několik. Jako uživatelsky nejpříjemnější se nám jeví web NejŘemeslníci. Proto vám ho představíme podrobněji.

Princip je jednoduchý. Na webu vyplníte svou poptávku: čili popíšete, co byste od řemeslníka potřebovali a v jaké lokalitě. Provozovatelé webu následně osloví nejvhodnější firmy či živnostníky ve vašem okolí. A vy obdržíte e-mailem několik nabídek. Rozhodujícím kritériem při finálním výběru by pak pro vás měly být reference lidí, kteří již mají s danými řemeslníky zkušenost – jejich hodnocení je na webu NejŘemeslníci doplněné i fotografiemi realizovaných zakázek. Jinou možností přirozeně je, že nezadáváte obecnou poptávku, ale sami oslovíte konkrétní firmu, která je na webu dobře hodnocena.

Anketa

Víte, kam sáhnout pro řemeslníka?

Kvalita je důležitější než nejnižší cena

Nápad pustit se do projektu srovnávajícího řemeslníky podle zakladatelů webu vznikl na základě vlastní zkušenosti při rekonstrukci bytu. „Když jsem neměl od známých doporučení na konkrétní firmu a vybíral náhodně z katalogu, dopadla polovina věcí katastrofálně. Nikde jsem nenašel službu, která by o firmách nabízela ucelené nestranné informace a reference. Vlastně našel, ale jen v zahraničí. A to byl asi ten poslední impuls vytvořit něco, co v našich podmínkách zásadně chybělo,“ říká provozovatel webu Miloš Lenoch.

Celkově už na portálu NejŘemeslníci najdete informace o více než patnácti tisících firem. „Důležitější ale je, že na stránkách máme už devět tisíc referencí (hodnocení konkrétní práce zákazníkem), a hlavně také systém poptávek, který pracuje s referencemi a úspěšností firem při realizaci poptávek. Pro zákazníka je u poptávky výhodou, už to, že firmy nemusí pracně obvolávat, navíc – na rozdíl od jiných poptávkových systémů – neobesíláme firmy plošně, ale především ty, se kterými už máme dobré zkušenosti. U jednotlivých nabídek jsou pak vidět i reference firmy z minula. Navíc firmy vědí, že se zákazníka nakonec zeptáme, jak byl s prací dané firmy spokojen. Tato zpětná vazba je naprosto zásadní,“ pokračuje Miloš Lenoch. Měsíčně podle jeho slov zpracuje portál zhruba dva tisíce poptávek. Zájem firem zapojit se je prý obrovský. Samotná registrace firmy na webu je zdarma. Za paušální poplatek 245 korun měsíčně si pak firma může na webu „polepšit“ – čili zjednodušeně řečeno: bude zákazníkům víc na očích a bude jim nabízena přednostně. Z každé realizované zakázky, která byla zprostředkována přes NejŘemeslníky, pak firma zaplatí provozovatelům portálu tříprocentní provizi.

„Náš systém pomáhá dobrým firmám ukázat, že jsou profíci a hodnocení se nebojí. Ale potřebují zákazníkům také zdůvodnit, že svou práci rozhodně nemůžou nabídnout za cenu, kterou nabízí Ukrajinci nebo meloucháři. Pokud totiž zákazník o kvalitě firmy nic neví, často si zvolí nejnižší cenu, což však vzhledem k nevypočitatelné kvalitě bývá cestou do pekel,“ vysvětluje Miloš Lenoch.

Referenci můžete přidat i k firmě, která zatím na webu registrovaná není. V takových případech se většinou podle provozovatele webu jedná o reference negativní – lidé zkrátka mají potřebu se o špatnou zkušenost podělit. „Vždy ale ověřujeme, že se skutečně taková zakázka realizovala. Vyžadujeme o tom nějaký doklad, abychom předešli případům, kdy například bývalý zaměstnanec napíše na svého zaměstnavatele špatné hodnocení, aby si s ním vyřídil účty. Musí to zkrátka být fér i pro firmy, které jdou se svou kůží na trh,“ míní Miloš Lenoch.

Stížnosti přicházejí z obou stran

A na co si nespokojení zákazníci nejčastěji stěžují? „Asi nejhorší jsou případy podvodníků, kteří sice umí zákazníka přesvědčit, vyberou zálohu, ale to je poslední okamžik, kdy je zákazník vidí. Bohužel to často dělají opakovaně (nikoli přes náš server) a zákazníci bývají bez informací bezbranní,“ popisuje. Jako příklad uvádí firmu jistého Iva Provazníka z Havlíčkova Brodu, který nabízí zasklení balkonů. Za podvodníka, kterému je radno se vyhnout obloukem, ho na serveru NejŘemeslníci označuje pět různých recenzentů. „Problémem jsou také firmy, které neodvedou dobrou práci a nehlásí se k nápravě – před takovými na webu varujeme formou upozornění administrátora,“ říká Miloš Lenoch. Potíž podle něj bývá také s nespolehlivostí firem, co se týče termínů – práce mnohdy trvá podstatně déle, než bylo dohodnuto. „Také často slyšíme, že práce je třeba odvedena jakž takž, ale řemeslník neumí jednat se zákazníkem a místo řešení neočekávaných situací věci sklouzávají ve vulgární hádky a obviňování se,“ pokračuje. Výjimečné však nejsou ani stížnosti firem na zákazníky. „Například, že dílo bylo předáno, ale platba nepřichází. Nebo někteří zákazníci mají nerealistická očekávání – třeba když jim firma řekne, že jsou vytížení a aktuálně nemají čas, hned by jim chtěli psát negativní referenci. Reference je však možné psát pouze na základě uskutečněné práce: právě proto, aby byly adresné a nemohly se zneužívat pro nepodložená obvinění,“ uzavírá provozovatel portálu NejŘemeslníci.

Na to, zda systém hodnocení řemeslníků založený na vzájemném sdílení recenzí opravdu funguje, jsme se zeptali jednoho ze zákazníků. Robert Horák sháněl firmu, která by byla schopna kompletně zrekonstruovat jeho byt v panelovém domě v Praze. Na web NejŘemeslníci narazil náhodou. „Vyhledal jsem si tam menší mimopražskou firmu, která měla jedno z nejlepších hodnocení, snad šedesát výrazně pozitivních recenzí, včetně fotografií. Po několika měsících od toho okamžiku byla výsledkem perfektně realizovaná zakázka. Zpětně můžu potvrdit, že bych se pod všechny předešlé pozitivní recenze stavební firmy podepsal – a také jsem jí sám kladnou recenzi posléze napsal,“ říká. A dodává, že web Nejřemeslníci mu tak výrazně ulehčil práci. „Najít v dnešní době solidního řemeslníka totiž není žádná legrace.“

Na velmi podobné bázi jako portál NejŘemeslníci u nás funguje také Seznam řemeslníků provozovaný firmou JMT online nebo AAApoptávka.cz. Zejména druhý jmenovaný web má do budoucna velké ambice. V říjnu ho totiž koupila mediální skupina MAFRA, která mimo jiné vydává Mladou frontu Dnes a Lidové noviny. Poptávkový web chce propojit s firemním katalogem TOPkontakt i se svými magazíny.

Propojeno

Zlaté ručičky? Nebudou!

Ve skupině řemeslných profesí je dnešní stav alarmující. Současný věkový průměr zaměstnanců v tomto segmentu se pohybuje v pásmu 40 až 45 let a každým rokem se zvyšuje. Zpomalující se přísun mladých vyučenců, který trvá již několik let, nemůže nahradit jejich přirozený úbytek...

Kde si ještě stěžovat na fušery

Pokud řemeslník nebo stavební firma odvedou špatnou práci, poškozený zákazník by se rozhodně neměl spokojit s negativní recenzí. Svá práva můžete přirozeně v případě nedodržení smlouvy hájit u soudu. A stěžovat si může také u České obchodní inspekce. „Letos jsme v této oblasti obdrželi celkem sto devadesát čtyři podání od spotřebitelů, zhruba polovinu tvořily dotazy, stížností a podnětů ke kontrole bylo letos zatím devadesát sedm,“ uvádí mluvčí inspekce Jana Jelínková. Vůbec nejvíc si lidé letos stěžovali na výměnu oken a dveří a zednické práce. Poměrně velký počet stížností podle mluvčí ČOI dorazil také na tesaře, malíře a lakýrníky. „Pochybení bylo prokázáno celkem u dvanácti případů,“ upřesňuje mluvčí ČOI. V řadě případů však podle ní nebylo možné kontrolu vůbec provést. „Nebylo možné ověřit tvrzení stran, a tedy co kontrolovat – zejména pokud smlouva byla uzavřena velmi obecně. Rozhodnout v případě, kdy se strany nedohodnou mimosoudní cestou, by musel soud, a to na základě žaloby poškozené strany. ČOI tuto pravomoc nemá,“ vysvětluje. Nejčastěji dle jejích slov inspekce šetří reklamace, které řemeslníci nebo firmy nevyřizují ve stanoveném termínu, případy, kdy odmítají přijmout reklamaci, případně se opakujícími vadami díla zabývat. „Poměrně časté je také to, že řemeslník neseznámí spotřebitele s právy při reklamaci nebo nevydá řádně vyplněné doklady o provedení práce či jejich vyúčtování,“ dodává.

Problémům s řemeslníky lze podle České obchodní inspekce předejít výběrem solidní firmy. „Volit na základě referencí nebo doporučení, i když nebude nejlevnější, protože kvalitní práci je třeba zaplatit,“ doporučuje mluvčí inspekce. Zásadní je podle ní sepsat co nejpřesnější smlouvu o dílo, v níž je uveden nejen výčet všech prací a použitý materiál, ale také cena za celé dílo odhadem (není-li možné ji stanovit přesně), a zejména termín dokončení, případně harmonogram prací, a to včetně smluvní pokuty za zpoždění. „Důležité je také vědět (a mít ve smlouvě), kdo  je dodavatelem prací a odpovídá za reklamace, následný servis a podobně,“ uzavírá mluvčí ČOI.

Podrobnější rady od právníka najdete v našem starším článku:

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+36
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 11. 2012 8:56, eďa

Jak sehnat kvaltního řemesníka ? Stát se jim. Co si pokazíte, to si opravujete tak dlouho, dokud vaše velké dílo není perfektní. A k tomu žádné peníze, nepotřebujete. Stačí velká chuť se do díla pustit a zvítězit nad sebou samým s heslem: Já to dokážu, už to vidím hotové,jo,to je ono.

Reagovat

 

+13
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

8. 11. 2012 10:56, Pijan

hledat malíře ? No tohle už jsem dlouho neslyšel. Hledat elektrikáře? No to snad ani nemusíte. Každý kdo má §6a praxi cca 5let Vám udělá doma elektriku jakou chcete. Elektrikářů je takový nadbytek, že spousta z nich musí dělat úplně něco jiného.

Reagovat

 

-32
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Johny 07. 11. 2012 11:24)

Další příspěvky v diskuzi (19 komentářů)

6. 10. 2016 | 14:21 | asistentka45

Řemeslníků je velké množství, ale je těžké vyznat se v ceně a kvalitě. Na druhou stranu i pro řemeslníka není jednoduché zaujmout zákazníka v té velké konkurenci, pár rad je v článku http://www.freelance-market.cz/d/jak-zaujmout-potencionalniho-zakaznika....více

23. 11. 2015 | 15:51 | Majka

Pozor, pozor, pozor "podnikatel" Tomáš Vavera, který roky svoji nekalou činností poškozuje poctivé zákazníky, kteří mu v dobré víře, že je to šikovný a spolehlivý člověk zadali zakázku a on ji zfušoval a neopravil nebo...více

23. 6. 2015 | 17:32 | Majka

Na netu se můžete dočíst o Tomáši Vaverovi kromě jiného i to:
Pavel Filip- kdy: 08. 04. 2015, 08:30:44 »Forum Měšec.cz rád Vám napíšu pokračování naší ságy Tomáš Vavera. Jak bylo zmíněno, dluží mi 60 tis, které se...
více

17. 2. 2015 | 23:33

No, chtěla bych Vás vidět,jak si hrajete na odborníka a zkoušíte sám zastřešit třeba terasu. To může jen blázen. Říkáte ,že zvládnete vše i bez odborníka? Potřebovala bych uplést zimní čepici.Vy by jste to určitě po několikerém...více

30. 1. 2015 | 13:49 | Majka

Na Facebooku má "PODNIKATEL" Tomáš Vavera profil Tomáš HK. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Nominální úroková míra, Spotřební koš, Revolvingový spotřební úvěr, psd2, neveřejná nabídka, daňové úniky, mobilní operátoři, t-mobile, AČSS, soutěžní kvíz bankovky, Daniel Münich, IVG Immobilien, hodnocení příjmů, poplatek za recept, nemocnice, sjednocení sazeb, lukáš škopek, náhrada škod

1T11691, C00LPAD5, 1T11691, 1T11691, 4P75572

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK