Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Internetové srovnávače: můžou pomoci. Ale potřebovaly by srovnat

| rubrika: Když se řekne | 20. 9. 2012 | 3 komentáře
Pojištění, povinné ručení, spořicí účet a další finanční produkty dávno nekupujeme tak, že z pár bank či pojišťoven odneseme letáčky a večer v nich hledáme to nejlepší. Už ani nesháníme podmínky a ceny produktů na webech finančních domů. Necháme si to srovnat. Jenže někdy jsou ta srovnání cinknutá.
Internetové srovnávače: můžou pomoci. Ale potřebovaly by srovnat

Češi si stále častěji objednávají zboží a služby přes internet. Jinak tomu není ani v případě finančních produktů. Dřív běžná praxe, že se pro cestovní pojištění, povinné ručení a spořicí účet vypravíme na pobočku pojišťovny či banky, se stává minulostí. Lidé si zvykli vyhledávat a porovnávat jednotlivé služby na internetu. Počet on-line srovnávačů finančních produktů rychle narůstá. Původně sloužily jen jako nástroj, s jehož pomocí si mohl zájemce udělat obrázek o nabídkách. Postupem času se však přeměnily v regulérní prodejní kanál, který využívá stále víc klientů. Internetové srovnávače sice pomáhají získávat přehled o cenách na trhu, ne vždy ale mají pro uživatele takový přínos, jak by se mohlo zdát. „Jejich výhoda je čas, ve kterém můžeme snadno a rychle porovnat jednotlivé nabídky, které považujeme za rovnocenné. Nevýhodou je, že kvůli tomu vznikl tlak na ceny, který vyústil k osekávání pojistek. V důsledku tak vznikly u některých pojišťoven dvě verze pojištění. Jedno plnohodnotné pro klasický prodej a druhé redukované pro internet. Pod stejnou značkou tedy nemusíme dostat totéž,“ vysvětluje Petr Máša, ředitel klientského servisu společnosti Partners.

Jak to, že srovnání vychází u různých srovnávačů různě?

Pokud se na internetu rozhodnete vybrat a zakoupit například cestovní pojištění, brzy zjistíte, že jednotlivé srovnávací servery nabízejí u stejného produktu jedné a té samé pojišťovny odlišné ceny. Záleží totiž na tom, jak velkou marži má daný portál s pojišťovnou smluvenou. Občas tak klient může mít pocit, že by k ruce potřeboval ještě nějaký „srovnávač srovnávačů“. Nevýhodou pro uživatele je také to, že srovnávač nemusí mít ve své nabídce všechny pojišťovny na trhu. To si uvědomuje i Jiří Paták, spoluzakladatel srovnávacího portálu Chytryhonza.cz: „Základní úlohou internetových srovnávačů zůstává nabídnout zákazníkovi kompletní a nezávislé srovnání cen a podmínek produktů. Bohužel stále víc srovnávačů končí jako rafinovaný prodejní kanál jednoho partnera, což obrazu internetového prodeje moc nepřidává.“

Je cena vždycky až na prvním místě?

Srovnávacím portálům se také vyčítá, že svou podstatou nahrávají tomu, aby si klient mezi jednotlivými produkty vybíral jen podle ceny a na žádné další parametry nehleděl. „Z finančního produktu se často dělá komodita, byť tomu tak vůbec není,“ upozorňuje David Vondrák ze serveru Produktovelisty.cz. Jeho slova doplňuje Petr Máša: „Myslím, že srovnávače jsou jen o ceně a případně i o povědomí o značce. Tomu odpovídá jejich jednoduchost – zadáte parametry, vyjedou vám loga pojišťoven a u každého z nich se ukáže cena produktu. Jednoduchost zadání znamená prakticky nulové nároky na speciální parametry. Můžete si vybrat nižší nebo vyšší limit krytí, ale neuvádíte, jak velký má vlastně být.“

Větší internetové srovnávače se však pokouší zdokonalovat své služby a nabízet i něco navíc. Můžeme se tak setkávat s uživatelským hodnocením, tedy recenzemi klientů, kteří si daný produkt zakoupili nebo s ním mají jinou zkušenost.

Prodej přes internet dál poroste

Anketa

Používáte webové srovnávače?

Odborníci se shodují, že prodej finančních produktů přes internet bude i nadále strmě růst. Velký podíl na tom budou mít srovnávače cen, a to i přesto, že ve finále nemusí pomoci vybrat produkt, který by pro vás byl ten nejlepší. Nárůst on-line prodeje už také pravděpodobně nebude souviset s cenovou válkou poskytovatelů, protože se pojišťovny vyčerpaly a z produktů, které nabízejí, už není co ubrat, aniž by si tím zkazily jméno. Počet nabízených produktů ale dál zůstane velmi široký. „Obecně se dá říct, že v on-line prodeji naštěstí ustupují půjčky a začínají se prosazovat moderní finanční produkty typu konsolidace nebo pojištění majetku,“ dodává Jiří Paták. Na zvýšeném prodeji přes internet se ale nebudou podílet jen zprostředkovatelské portály. Větší snahu začínají vyvíjet i samotné finanční instituce. „V poslední době můžeme sledovat, jak banky a pojišťovny vylepšují své internetové aplikace. Je pravděpodobné, že jednotlivé finanční skupiny budou na svých webech od ledna 2013 lákat k účasti v II. a III. pilíři důchodového systému, a zřejmě i díky tomu poroste návštěvnost jejich stránek a počet zprostředkovaných smluv,“ myslí si David Vondrák.

Na co si dávat při nákupu na internetu pozor

My už vám to srovnáme do latě!

Porovnávejte finanční produkty u nás, na Peníze.cz. Například...

Když si na internetu vybíráme finanční produkt, měli bychom mít jasnou představu o tom, co vlastně chceme. V opačném případě můžeme snadno sklouznout ke zbytečně drahé nabídce nebo se naopak třeba podpojistit a nepokrýt případné škody v plné výši. Čím složitější produkt si sjednáváme, tím je větší riziko, že zadané parametry nebudou přesné. „Pokud si chcete pojistit dům a do srovnávače zadáte pojistnou částku, jste schopni cenu domu reálně odhadnout? A co pojištění domácnost a pojištění proti vandalismu? Skutečně by ty peníze stačily, kdyby nedejbože nějaký vandal domácnost navštívil?“ ptá se Petr Máša. Také David Vondrák nabádá k větší obezřetnosti: „Srovnávače bych doporučoval pro prvotní rychlou orientaci. Pak je lepší navštívit web poskytovatele vytipovaného produktu a sjednat smlouvu přímo tam. Klient si tím obvykle zajistí stejnou nebo ještě lepší cenu, než nabízí srovnávač. Pro podrobnější orientaci v kvalitě produktů doporučuji používat nezávislá srovnání, která vycházejí z většího počtu údajů, než je jen cena nebo úrok.“

Psáno pro Moje peníze

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+84
Ano
Ne

Diskuze

20. 3. 2014 | 15:06 | oo

Zásadně používám jen ty srovnávače, které po mě nechtějí osobní údaje a souhlas s jejich zpracováním. Např.: http://www.top-pojisteni.cz/povinne-ruceni/kalkulace-povinneho-ruceni?phase=data_2 http://www.srovnavac.cz/povinne-ruceni-porovnani...více

11. 3. 2014 | 16:09 | Henry

U některých srovnávačů může být háček, to je pravda. Z ohlasů na internetu je však možné nalézt pár těch, které jsou seriózní a hledat na nich. V nabídce pojišťoven se trochu liší, ale ne výrazně, takže 2 3 srovnávače by...více

10. 5. 2013 | 14:21 | Maria

Tedy s porovnávači mám bohaté zkušenosti. Některé jsou opravdu jen marketingový nástroj pro jednu firmu, některé fungují. Porovnávala jsem tak povinné ručení a nejlevnější a nejvýhodnější je podle mě www.povinneruceni.biz...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Pasivum, Deetatizace, Depozitář fondu, doplňkové penzijní spoření, státní podpora, třetí pilíř, penzijní fondy, penzijní připojištění, Diskontování, Blanka, systém pro výplatu dávek, odpisová sazba, Vladimíra Dvořáková, penzička, český stát, Henry Ford, akciové společnosti, veřejné umístění akcií

3P64946, 3AI3206, 4AN8298, 4AN8288, 6T77957

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK