Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Billboard je mor(d)! Co si o tom myslíte vy?

Billboard je mor(d)! Co si o tom myslíte vy?
Billboardy hyzdí a zabíjejí. Za volantem nám vtíravě ukrádají pozornost. Jen těžko bychom hledali důvody, proč je nenechat okamžitě odstřelit. Někteří politici však zřejmě důvody mají. Když teď budou hodní, dostanou před volbami slevu?

Vybělené zuby zářící z upřímných úsměvů našich politiků, vnadná blondýna, cereálie k snídani, internet zadarmo, polonahé holky od VeVerek, polonazí kluci z ODS, pivo nealko a jedem s čistou hlavou. To je pouze skromná ukázka dlouhého seznamu. Celkem naše dálnice a rychlostní silnice lemuje přes 2200 billboardů, průměrně jeden na pět set metrů. Pokochat už jsme se na nich mohli lecčím. Pro některé to ovšem bylo pokochání poslední. Za přímou srážku s billboardem zaplatí v Česku životem každý rok zhruba deset lidí. Další přivodí smrtelná zranění sobě nebo ostatním jenom proto, že se přestali soustředit na řízení a nechali se zlákat barevným poutačem. Nehod, kdy řidič narazí do poutače nebo havaruje, protože ho billboard rozptýlil, jsou ročně stovky. Podle odborníků jsou stejně nebezpečné jako telefonování za volantem. V Evropě nemá naše billboardomanie obdoby. U všech našich sousedů jsou billboardy kolem dálnic zakázané.

Prsa zabíjí!

Troufnete si vyrazit na dálnici, pořádně šlápnout na plyn a pak jet deset, patnáct metrů poslepu? Že by to udělal jen sebevrah? Přesně tohle ale děláme skoro všichni. Vyplývá to z loňského výzkumu Dopravní fakulty ČVUT. Billboard podle výzkumu upoutá naši pozornost průměrně na 0,4 sekundy. Další půl sekundy trvá, než začneme brzdit. Za půl sekundy přitom při stokilometrové rychlosti ujedeme zhruba 14 metrů. Pokud nás billboard zaujme natolik, že si chceme informaci z něj zapamatovat, věnujeme mu až tři vteřiny. Největším zabijákem jsou prý billboardy s polonahými ženami, které pozornost řidičů přitahují nejvíc. 

Kromě toho, že nás billboardy na životě ohrožují, taky nám ho pořádně otravují. Jen máloco pokazilo za posledních dvacet let ráz naší krajiny tolik jako nevzhledné, monstrózní poutače.

Poslanci návrh schválili, škraloupek na nich zůstal

Dřívější snahy sprovodit billboardy z povrchu zemského narazily na údajně neprůstřelné smlouvy na pronájem reklamních ploch. Jedinou cestou měla být změna zákona. Poslanci se k ní překvapivě rozhoupali. Schválili radikální vládní novelu silničního zákona, podle které mají do pěti let zmizet všechny venkovní reklamy u dálnic, silnic, ale také ve městech a obcích. Ale abychom poslance nepřechválili. V průběhu projednávání unikla informace o tom, že se chystá pozměňovací návrh, který měl z novely udělat naprostou frašku. Billboardy by se sice zakázaly, ale povolilo by se umisťovat reklamu na informační tabule. Švitořili si o tom poslanec za TOP 09 František Laudát a jeho kolega z ODS Zbyněk Stanjura (ani jeden z nich iniciátorem onoho návrhu nebyl). Netušili, že jejich rozhovor zachytil a nahrál mikrofon. Vytěžit měl údajně z pozměňovacího návrhu vlivný podnikatel a lobbista Roman Janoušek, přezdívaný lord Voldemort, který má úzké vazby na Pavla Béma (ODS) a ovládá několik mediálních společností. Zda se takový návrh skutečně chystal, už se nedozvíme. Na nahrávky, se kterými se v poslední době roztrhl (jinak spíš véčkařský) pytel, už jsme alergičtí. Tahle se ale šikla. Možná se totiž díky ní poslanci chytili za nos a absurdní pozměňovací návrh poslali do pekel.

Senátoři pod dohledem

Včera měli o billboardech říct konečné slovo senátoři. Mnozí dávali při projednávání jasně najevo, že vystaví novele stopku. Lobby reklamních firem je totiž mocná. Kdyby byl zákon v navrhované podobě přijat, uštědřil by jejich milionovému byznysu pořádnou ránu. A to přece páni senátoři a paní senátorky nemohou potřebovat. Lidi, kteří mají peníze a nadto působí v reklamním byznysu, si není radno znepřátelit. Přijde čas, kdy se budou hodit. Ona taková předvolební kampaň něco stojí, že? A tak se argumenty ve prospěch billboardů tahaly z paty.

Celé senátní projednávání kauzy billboardy působilo dost tragikomicky. Nad vystoupeními senátorů přísným okem bděli zástupci snad všech významných billboardových firem, kteří byli na židličkách rozeseti podél senátní zdi. A tak si senátoři lámali hlavu, jak jen se o záchranu billboardů zasadit, jaký pádný argument do společného rance přihodit. A tak jsme slyšeli, že města přijdou o peníze, že pocítíme výpadek ve výběru DPH, že lidé přijdou o práci, že se mají nejdřív opravit silnice, že by nám za zákaz billboardů hrozily arbitráže a že zkrátka ne a ne a ne.

A výsledek? Senát návrh zákona dle očekávání poslancům vrátil. Svolil, aby se do pěti let razantně omezilo množství billboardů u dálnic a silnic první třídy. Trvá však na tom, že na ostatních silnicích billboardy zůstanou. 

Co si o tom myslíte? Pro koho z vás bude i dnešní alibistické hlasování důvod, aby senátorům v příštích volbách, až na nás zase budou cenit zuby z billboardů, řekl – ne a ne a ne? Kocháte se při řízení? A raději krajinou, nebo reklamou? 

Autora nejmoudřejší, nejvtipnější nebo jinak zajímavě nej- odpovědi zveřejněné do příští středy do poledne potěšíme knížkou Dušana Šídla Život jako riziko.

Minulý týden jsme se v rubrice Co si o tom myslíte? ptali, kdo může za strašlivou vaječnou krizi. Zda je to výhradně zlotřilá EU, jež nám chce diktovat, jak se chovat k vlastní drůbeži, zda jsou to drůbežáři, kteří se víc než deset let neodhodlali k velké klecové reformě, i když věděli, že reformovat musí. Nebo jestli jsou viníky supermarkety, které kromě jiného můžou za všechno a na všem chtějí nahrabat, nebo jestli máme před stolili povolat samotné ptáky z řádu hrabavých.

Boj o vejce. Koho byste odpravili, slepice, Unii, nebo supermarkety?

Nejvíc se nám v diskuzi pod článkem líbil příspěvek entity MoB. Ta v příspěvku z 12 hodin 34  minut ze dne 8. března navrhovala vykořisťovaným nosnicím zorganizovat se v revolučním odborovém hnutí slepic. Pokud se drůbež skutečně odhodlá vytáhnout do boje proti velkodrůbežářům, má samozřejmě na Peníze.cz volnou tribunu. Entitě MoB bychom rádi zaslali slibovanou knihu, ale nemajíce e-mailové adresy, nemůžeme si napsat ani o adresu poštovní.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+7
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

16. 3. 2012 22:19 | jezevec

a jaxte sakra přišel na to, že billboardy jsou cíleny na ŘIDIČE?????? co to je kravinu? řidič má čumět na cestu, o tom snad není sporu. v zorném poli řidiče je taky rádio s displejem, venkovní teploměr, dvě nebo i tři zpětná zrcátka, tachometr a otáčkoměr - - - jsou to snad věci vyráběné CÍLENĚ tak aby rozptylovaly řidičovu pozornost? normální řidič dokáže svou pozornost filtrovat, směrovat, dělit, a selektovat. řidič, jehož pozornost "odvede" bilboard, prostě nepatří za volant.
představte si však, že už jsem více než jednou viděl auto, které mělo víc než jedno sedadlo řidiče - viděl jsem auta i vícemístná, a sem-tam i autobus. ti se mohou koukat třeba jen na billboardy a nikomu to neublíží. jinak pokud jsou legální navigace s diplejem tak nevidím problém s televizí - sám nepoužívám ani jedno.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (benzin 16. 03. 2012 18:20)

16. 3. 2012 18:20 | benzin

Porad pisete jenom o sobe. Ale jeste jednou se zeptat. Skutecne si myslite, ze neco co cilene odvadi pozornost a rozptyluje ridice, jejimz primarnim cilem je rozptylovat pozornost patri na silnice? Domy ani holky (kome dalnic zadne nechodi) nejsou cilene vyrabeny tak, aby rozptylovaly pozornost.
Neprijde vam tedy hloupe, ze se do aut pred ridice nemontuje televize, aby si mohl po ceste pustit film (btw. dost ridicu z povolani to dela).
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 15. 03. 2012 20:37)

15. 3. 2012 22:45 | jezevec

Obecný zákaz jíst zákon řidičům neukládá, jakkoli obsahuje obecné ustanovení o tom, že řidič je povinen se věnovat řízení vozidla (§5, odst. 1, písm. b zákona č. 361/2000 Sb.). Jíst za jízdy nesmí pouze řidič vozidla hromadné dopravy (§7) a řidič vozidla s právem přednostní jízdy (§41,5).
Jinak - kdo je tak blbej, že mu bilbord "odvádí pozornost", neměl by řídit ani koloběžku, ale taky nesrat se do ostatních.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jindr 15. 03. 2012 21:13)

15. 3. 2012 21:13 | jindr

Určitě bych nechal všechny billboardy nechal od všech silnic odstranit! Tak jak se nesmí při řízení jíst, že to odvádí pozornost, tak jakékoliv upoutávky vedle silnic odvádí pozornost a ještě bych zakázal i kouřit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

15. 3. 2012 20:37 | jezevec

najezdím zhruba tak 40-50 tisíc kilometrů ročně, mám najeto přes 1300.000 kilometrů, bez nehody se dvěma drobnými škrábanci. jsem ochoten odpřisáhnout - že jsem viděl několik milionů domů, stromů, zámků, polí, hezkých holek, mraků, displejů navigace, aut v protisměru, chodců na kraji přechodu, . . . . a prostě zhruba všude vím, jak to vypadá kolem silnice kudy jezdím častěji a tak trefil bych tam zase. v tomto kontextu mně bilbboardy sice serou a nerad bych řachnul do sloupu od něj - ale jsem ochoten podstoupit jakýkoliv test který prokáže že billboard neváže více řidičovy pozornosti než dítě skotačící podél cesty a/nebo zámek pět kilometrů od silnice atd atd atd. prostě stačí čumět na cestu a používat mozek - čí pozornost upoutá billboard (mobil atd) měl by odevzdat řidičák. .
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (benzin 15. 03. 2012 20:20)

15. 3. 2012 20:20 | benzin

Billbordy jsou cilene delany tak, aby pritahovaly pozornost. Je to jejich primarni cil. Vam skutecne prijde normalni, aby bylo povoleno umistovat kolem cest neco co ma za primarni cil snizit ridicovu pozornost?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Tonda 15. 03. 2012 16:33)

15. 3. 2012 16:33 | Tonda

Já proti billboardům teda nic nemám a nevadí mi. Ti řidiči, kteří kvůli nim havarovali, by asi stejně později havarovali kvůli něčemu jinému. Kolik úmrtí je kvůli nárazu do stromu? To všechny stromy vykácíme? Kolik havárií je kvůli chození polonahých slečen po chodnících? Zakážeme jim to? Vím že se tu mluví o dálnicích a rychlostních silnicích, kde těch slečen a stromů přece jen není tolik jako na normálních silnicích, ale i tak mi to přijde jako nesmysl. Billboardy pravděpodobně i hodně nehodám zabránily, když usínajícího řidiče nějaká reklama zaujala a on díky ní za pár vteřin neprodělal mikrospánek.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

15. 3. 2012 13:57 | KarelT

Samozřejmě, to se dalo čekat. Soukromý byznys už natolik ovládá politiku (často i napříč politickým spektrem), že prosadit něco proti lobbistům se dá horko těžko. Většina zákonů se dělá či upravuje na něčí objednávku. Proto při střetu veřejných a soukromých zájmů, obvykle ten veřejný zájem prohraje. Kam až to nakonec dojde, těžko říct, ale zatím to nevypadá že by se to mělo zlepšit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

15. 3. 2012 13:32 | Pavel

Pokud jejich sloupy nejsou v únikové zóně, neomezují rozhled nebo viditelnost dopravního značení nebo neoslňují jako ty LCD tak mě nevadí. Vůbec se na ně nedívám a nečtu a pokud si nějaký výrobek nebo službu (z reklam obecně) zapamatuji tak je zásadně nekupuji, protože v ceně je zakalkulována právě ta reklama. Nejvíce to zjišťuji u léků. Proto upozornění v hyper-super "Znáte z reklamy" je pro mě sdělení "Toto nekupuj".
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

15. 3. 2012 13:09 | Luboš

Billboardy by se měli úplně zakázat. Povolit jen oznamovací desky např. restaurace, čerpací stojany a t.p. a to 300-500m před daným objektem. Ostatní je jenom LOBY.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

15. 3. 2012 12:53 | Matěj

Pro mě je to jen další z mnoha důkazů, že politici nikdy nic dobrého pro své občany neudělají.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

15. 3. 2012 12:51 | Jarouš

V těchto dnech nás šokovala smrt 22 dětí při dopravní nehodě ve Švýcarsku.Ani si však neuvědomujeme,že podobný počet životů nás stojí během 2 let billboardy kolem silnic.To má trvat 5 let. Zdá se,že neexistuje rozumná možnost tomu zabránit.Jde o velkou nevýhodu demokracie ve srovnání s diktaturou. Nevím zda billboardy znázorňující politiky před volbami kolem silnic mohou být umístěny pouze s povolením zobrazených politiků.Nebylo by to možné ???
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

15. 3. 2012 10:16 | franc

Tady je jasně vidět za koho ti "naši" volení zástupci kopou.Voliče znají jen před volbama, pak už si dělají jen své špinavé kšefty. Pro blaho země nedělají téměř nic. Morálka a selský rozum dostaly na pr_el. Jak dlouho si to ještě necháme líbit?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

15. 3. 2012 9:33 | BoBr

Několik desítek mrtvých ročně poslance a senátory nedojme, zato riziko, že přijdeme o možnost spatřit o jejich upřímnou tvář na billboardu neuvidíme, ano.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

15. 3. 2012 8:49

Ať si kdo chce mrká, jak chce, prsa jsou lepší!
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (vokurek 15. 03. 2012 07:46)

Zobrazit všech 16 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Jednotkové náklady, Reference, Předpokládaná doba dožití, dow jones commodity, ceny ropy, pšenice, komodity, káva, scottův produkt roku, otřesy, Eva Králíková, zdeněk častorál, korunoví investoři, Josef Dobeš, USD, inflační cíl, nemovitostní bublina, pasivní příjmy

5H45068, 5H45068, 5H45068, 5H45068, 1BA2266

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK