Martin Žáček: Někteří řidiči bez povinného ručení splácejí škody do konce života

Petra Dlouhá | rubrika: Rozhovor | 5. 11. 2011 | 12 komentářů
Martin Žáček: Někteří řidiči bez povinného ručení splácejí škody do konce života
Každý podzim si vybíráme ze široké nabídky povinného ručení. Zvykli jsme si, že jeho ceny klesají. Jenže nic netrvá věčně. Co vám hrozí, když si auto nepojistíte? A začne se konečně přísně postupovat proti pirátům silnic? O tom všem s generálním ředitelem UNIQA pojišťovny Martinem Žáčkem.

Jak se změnilo povinné ručení za posledních deset let?

Před deseti lety se od sebe produkty jednotlivých pojišťoven v podstatě nelišily, jedině snad v limitech pojistného plnění. Pak ale došlo k intenzivnímu vývoji. Dnes už povinné ručení není tím původním jednoúčelovým „holým“ produktem – obsahuje řadu doplňkových služeb a připojištění. Ať už jde třeba o pojištění čelního skla, živelní připojištění, nebo asistenční služby, které dnes už všechny pojišťovny jako součást povinného ručení nabízejí, i když se jejich rozsah významně liší. Dalším podstatným aspektem je kvalita likvidace v jednotlivých pojišťovnách. U klientů pak při výběru pojišťovny nejčastěji hraje roli osobní zkušenost.

Platí pořád, že v Česku ceny povinného ručení klesají? Jak dlouho může tento trend pokračovat?

Je pravda, že průměrné pojistné klesá. V roce 2000 po demonopolizaci pojištění klienti neměli vyježděný žádný bonus. Dnes už máme řadu klientů, kteří za tu dobu neměli žádnou nehodu a mají bonus 50 procent. Z tohoto pohledu je logické, že pojistné klesalo. Přesto nedošlo k výraznějšímu nárůstu základních sazeb. Pojistné nemůže klesat do nekonečna. Pojišťovny sice v průběhu času významným způsobem optimalizovaly své vnitřní postupy, ale tyto možnosti úspor se časem vyčerpají. Z dlouhodobého hlediska musí začít cena pojistného růst.

Martin Žáček, Uniqa

Martin Žáček, generální ředitel UNIQA

Proč se pojistné plnění zvyšuje? Ceny aut přece nerostou.

Průměrná „plechová“ škoda se nevyvíjí nijak dramaticky. V současné době dosahuje asi 32 tisíc korun. Škodní inflace u těchto škod je zhruba tři až sedm procent. Daleko znepokojivější je, že rapidně roste výše škod na zdraví. Průměrná škoda už dosáhla půlmilionové hranice. Škodní inflace je zde 13,3 procenta. Zatímco před deseti lety tvořily škody na zdraví 20 procent všech plnění, nyní už jsme na 43 procentech.

Proč se škody na zdraví tak zvyšují?

Zatímco cena nových aut v poslední době klesá, v oblasti zdraví je trend opačný. Náklady na zdravotní ošetření a hospitalizaci rostou, extrémně pak stoupají náklady na dlouhodobou léčbu. Roste také průměrná mzda. Když je účastník nehody hospitalizován, musí mu pojišťovna ušlou mzdu uhradit. To všechno pojistné plnění zvyšuje.

Není už trh pojišťovnami přesycený? Dokáže je všechny uživit?

Jde o to, jakou máte tržní pozici. Abyste dokázali firmu dlouhodobě provozovat ziskově, máte dvě možnosti: buď být malí, ale specializovaní na určitý specifický druh pojištění, nebo naopak musíte mít minimálně určitou kritickou velikost.

Mluví se o tom, že by pojišťovny měly postupovat přísněji proti pirátům silnic skrze takzvaný malus, ale v praxi to moc nefunguje. Pojišťovny se soustředí spíše na bonusy, kterých nabízejí stále více...

To je problém, který mě velmi trápí. Systém bonus-malus je nejprůhlednější veličinou, která dokáže vyhodnotit chování každého řidiče. Měl by se jednoznačně zohledňovat. Pokud řidič způsobuje škody, měl by platit vyšší pojistné. Pokud jezdí bezpečně, zaslouží si bonusy. U pojištění majetku se také zohledňuje, zda dům leží nebo neleží v záplavové zóně. Pojišťovny v ČR mají k dispozici databázi škod, kde je veškerá škodní historie klientů k dispozici a je tedy na každé pojišťovně, jak to využije. Na západě je plošné využití těchto databází standardní, u nás se to zatím moc nedaří.

Může za to konkurenční boj?

Konkurenční boj je pro klienty přínosem, měl by se ale odehrávat na poli nabídky kvality pojištění a poskytovaných služeb, nikoli na poli bonusů. Každý řidič by měl mít nárok jen na bonus, který si skutečně vyjezdí.

Jaké nejvyšší bonusy se na trhu nabízejí?

Bonusy u všech velkých pojistitelů končí na úrovni 50 procent, což je standardem i v Evropě.

Souhlasíte s převáděním bonusů a malusů na rodinné příslušníky?

Na to je jednoduchá odpověď: Ne. Nedokážu si představit, že dědeček má za celý život vyježděný bonus, ke stáru jezdí opatrně, navíc mu už auto většinu času stojí v garáži a převede své bonusy na osmnáctiletého vnuka. To je proti zdravému rozumu. Nejnebezpečnější jsou na silnici právě mladí řidiči, kteří čerstvě dostali řidičský průkaz. Můj názor je tedy jednoznačně ne.

Co mi hrozí, pokud povinné ručení neplatím a způsobím nehodu?

Pak budete muset zaplatit škodu v plné výši ze svého. Povinné ručení je povinné právě proto, aby byli odškodnění všichni, kterým byla způsobena újma. V Česku ze zákona existuje Česká kancelář pojistitelů (ČKP), jejímiž členy jsou všechny pojišťovny poskytující povinné ručení. ČKP spravuje Garanční fond, ze kterého se hradí škody způsobené řidiči bez povinného ručení. Do fondu přispívá svým podílem každá pojišťovna. ČKP potom ale po nepojištěném řidiči peníze vymáhá. Často se jedná o sumu, kterou takový řidič splácí až do konce života.

A co když neplatím povinné ručení a nezpůsobím nehodu?

Dlouho to byl v Česku velký problém. Bylo tu hodně nepojištěných vozidel. Jejich majitelům hrozila jen pokuta, pokud je kontrolovala policie a neprokázali se platným pojištěním. Od roku 2009 má ale Česká kancelář pojistitelů právo tyto řidiče postihovat formou poplatku za každý den nepojištění.

Jak to funguje?

Znáte z TV

Anketa

Jak se rozhodujete pro povinné ručení?

Jednoduše. ČKP má od všech pojistitelů data o pojištěných vozidlech. Druhou databázi tvoří registr vozidel. Když se tyto dvě databáze porovnají, zjistí se, která vozidla nejsou pojištěná. Sankce se vyměřují za každý nepojištěný den a jsou mnohem vyšší než běžné pojistné. Navíc se přičítají poplatky za zpracování. Celkem je to zhruba pětinásobek standardní sazby. Neplatit povinné ručení se tedy rozhodně nevyplácí. Když měla tato novela vstoupit v platnost, začali lidé houfně odhlašovat auta, která nepoužívali. Typicky, když jim stála stará škodovka na špalcích nebo třeba moped někde v kůlně. V Česku je dosud téměř půl milionu nepojištěných vozidel, což představuje výrazné snížení původního stavu. Odhaduje se, že reálně jezdí asi 200 tisíc vozidel bez povinného ručení.

Kolik Garanční fond ročně za škody způsobené nepojištěnými řidiči vyplatí?

Jsou to částky v řádech stamilionů korun. Kromě nepojištěných vozidel jde také o vozidla nezjištěná. Vymoci se podaří zhruba polovinu – z hlediska objemu peněz. Z hlediska počtu případů je to více. Výjimkou nejsou ani desetimilionové škody, což už se splácí těžko.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 12. 2011 0:04, RÉMI SIMEŃ

A navíc , tím , že zákon o povin, pojištění je takto zkonstruovn, tak v případě , že auto neexistuje , ale není odhlášené, tak především nemůže již nikdy porušot silniční zákon , jelikož NEEXISTUJE. Tudíž je zde porušena presumpce neviny a tento nový zákon dokonce obracíé povinnost podat důkazy .Tj. místo , aby zkorumpoovaná kncel, pojist. dokazovala, že auto fyzicky jezdí nepojištěné a porušuje silniční zákon , tak je zde naipak učiněno , aby svou nevinu prokazoval vlasník neexistujícího vozidla . Takže je to v rozporu s úmluvou o lidských právech a navíc se tak ta kancelář pojist. opuští bezdůvodného obohacení .
Něco jiného je , pokud na voovce přistihnou auto , jež má technickou a splňuje náležitosti a má spz a vyjede nepojištěno , tak pak je to jednozančené . Ale pokud bude "provozováno " na soukr. zahradě i s spz , tak by nemusilo být pojištěno . Takhle pojišťvny znásilnily pomocí zkorumpovaných ksindlů v politice právo a pokřivění advokáti jin u toho statují i to je veteš .
SIC SEMPER TYRANNIS

Zobrazit celé vlákno

+4
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

5. 11. 2011 21:49, Mirka

Staré auto na zahradě jde po dobu,co s ním nejezdím odhlásit-dát značky do "depozitu",nebo si lze sjednat jen sezónní pojištění na období kdy s ním jezdím.:-)

Zobrazit celé vlákno

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Devět triků, jak ušetřit na havarijním pojištění

29. 6. 2011 | Světlana Rysková | 13 komentářů

Devět triků, jak ušetřit na havarijním pojištění

Povinné ručení mít musíme, ale naše auto neochrání. To umí jen havarijní pojištění. Když je vhodně propojíme a využijeme pár šikovných triků, můžeme na pojistném ušetřit i několik tisíc... celý článek

Havarijní pojištění a povinné ručení: on-line prodej na Peníze.cz

29. 6. 2011 | redakce Peníze.CZ

Havarijní pojištění a povinné ručení: on-line prodej na Peníze.cz

Nemusíte své auto milovat jako člena rodiny. Nemusíte ho milovat vůbec, i nenávidět ho můžete. Určitě ale stojí za to s chladnou hlavou uvážit, zda se nevyplatí pojistit ho. Zvlášť... celý článek

Silnice, nebo tankodrom? Kdy máte nárok na náhradu škody na vozidle

4. 5. 2011 | Ondřej Tůma | 10 komentářů

Silnice, nebo tankodrom? Kdy máte nárok na náhradu škody na vozidle

Silnice v České republice připomínají po každé zimě spíš tankodromy. Není divu, že v důsledku mizerného stavu vozovky často dochází k nehodám a poškození vozidel. Na náhradu škody mají... celý článek

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

21. 4. 2011 | Arsen Lazarevič | 14 komentářů

Zařízněte domácí výdaje: jak ušetřit za telefon, elektřinu, povinné ručení

Přišla krize a firmy řezaly náklady. Projevilo se to i na platech: jejich růst polevil, ve 4. čtvrletí roku 2010 reálné mzdy dokonce poklesly. Šetření se tedy nevyhne ani domácnostem.... celý článek

Asistenční služba: pekelné ceny místo nebeského servisu

21. 2. 2011 | Jiří Janský | 11 komentářů

Asistenční služba: pekelné ceny místo nebeského servisu

Většina pojišťoven nabízí v rámci standardního pojištění odpovědnosti z provozu vozidla nebo v havarijním pojištění také servis asistenčních služeb. Jak ale ukázal průzkum České asociace... celý článek

Partners Financial Services