Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nové finanční poradenství České spořitelny: zázraky nečekejte

| rubrika: Recenze | 31. 7. 2009 | 8 komentářů
Nové finanční poradenství České spořitelny: zázraky nečekejte
Finanční poradenství zdarma nyní nabízí na přepážkách i Česká spořitelna. Nápad je to dobrý, jenže ve skutečnosti jde jen o to, jak rozhodit volné prostředky klienta mezi pár produktů. Službu jsme ocenili podobně jako Šikovné spoření dvě hvězdičkami.

Hodnocení Peníze.cz

Češi mají dost úspor a neumějí s nimi příliš nakládat. Česká spořitelna si proto řekla, že jim s nimi trochu pomůže. Od letošního léta klientům nabízí vedle spořícího účtu Šikovného spoření i zdarma novou poradenskou službu na přepážkách s názvem Program spoření a investování.

Tento program funguje pro kohokoli nad 18 let včetně cizinců, a to bezplatně. Podle České spořitelny se má jednat o jednoduchou formu finančního poradenství, která je založená na pravidelném spoření menších částek. „Klient získá nastavení pravidelného spoření tak, aby měl v pravý čas potřebnou částku, a to při maximálním využití produktů se státní podporou,“ uvádí banka.

Program spoření a investování má klientům nabízet nejen krátkodobé a střednědobé rozložení úspor, ale současně má zahrnovat i dlouhodobý finanční plán. Vše by měly pokrývat čtyři oblasti nazvané rezerva, přání , budoucnost, zajištění. Doporučení pro optimální finanční rezervu má krýt potřebu rodiny v horizontu jednoho až dvou let a klient by měl pro tento účel mít produkt Šikovné spoření . Střednědobý plán „Přání“ má umožnit lepší zhodnocení klientových peněz na zhruba šest let tak, aby si klient dokázal naspořit třeba na auto, jazykový kurz nebo novou kuchyň. Tyto cíle má splnit kombinace stavebního spoření a pravidelného investování (při našem testu šlo o investice do podílového fondu peněžního trhu). Oblast „Budoucnost“ má umožnit zachování klientovi životní úrovně v důchodovém věku a Spořitelna proto doporučuje penzijní připojištění . „Zajištění“ má optimálně zabezpečit klienta s rodinou před nepříznivými situacemi, a to pomocí produktu Životní pojištění Flexi.

Finanční plán pro různé generace od České spořitelny


Takto postavený poradenský program by nemusel vypadat špatně. V reálu je ale poradenství poněkud „mělké“.

Pracovníci na přepážce se klienta nejprve zeptají, kolik může spořit nebo kolik má volných finančních prostředků měsíčně. Od této sumy se pak odvíjí celý „finanční plán“. Pokud klient nedokáže nebo nechce sumu volných prostředků odhadnout, plánování začne od nízké částky, zpravidla se navrhuje pětistovka měsíčně. Poradce banky by pak měl směrem ke klientovi otočit monitor počítače tak, aby bylo vidět na barevnou excelovou tabulku finančního plánu.

Po vyplnění sumy, kterou klient může měsíčně dát stranou a doby, kterou by měl plán pokrýt, se poradce postupně zaměří na jednotlivé oblasti. Neptá se však na momentální situaci klienta, ani na jeho plány do budoucnosti. Otázky směřují pouze na několik vybraných produktů jako je stavební spoření, penzijní připojištění či životní pojištění. Poradce, podle naší zkušenosti, nezajímá ani to, zda má klient peníze uložené někde jinde, či jaké má závazky, ať už v podobě úvěrů či alimentů.

Banka tvrdí, tyto informace nejsou nutné, protože program má být orientovaný na spoření a investice, a nikoli na komplexní poradenství.

Jakmile se poradce shodne s klientem na měsíční volné částce a do tabulky vepíše již existující produkty, klient může okamžitě vidět, na kolik procent čerpá státní podporu. K dispozici má sloupcový graf i tabulku. Jestliže klient nečerpá maximum státních příspěvků, které lze získat ze stavebního spoření a penzijního připojištění, poradce ho na tuto skutečnost upozorní. Navrhne mu zvýšení měsíční úložky tam, kde je příliš nízká, nebo mu doporučí sjednání chybějícího státem podporovaného produktu. Vždy se ale má jednat pouze o doporučení a je jen na klientovi, zda se pro zvýšení spořených částek či nový produkt rozhodne, upřesňuje ředitel pro rozvoj obchodu České spořitelny Martin Techman.

Ačkoli tabulka Finančního plánu obsahuje i sloupec Doba spoření, ne vždy poradci klienta upozorní na dobu, po kterou budou mít na těchto produktech peníze „zablokované“. Přestože podle školitelky České spořitelny by se poradci měli ptát na dobu, kdy klienti peníze budou potřebovat. Součástí rozhovorů, které Peníze.cz vedly s běžnými přepážkovými pracovníky a se školitelkou také ani jednou nebylo upozornění na pořizovací náklady jednotlivých produktů či na případné sankce za jejich předčasné zrušení.

Zajištění rizik řeší Česká spořitelna automaticky doporučením životního pojištění Flexi od Pojišťovny České spořitelny. Hlavním argumentem bývá vítězství produktu v různých soutěžích. Několik modelací, včetně té, kterou pro peníze.cz vytvořila školitelka banky, ovšem klienta pojišťuje jen na deset tisíc korun v případě smrti. Na invaliditu bychom byli pojištěni na 360 tisíc korun a na trvalé následky úrazu na 540 tisíc korun. O progresi pojistného plnění v těchto případech či ceně pojistného jsme se nic nedozvěděli. Nastavené pojistné částky jsou poněkud paradoxní vzhledem k nedávnému upozornění Pojišťovny České spořitelny, že klienti se u životního pojištění pojišťují na naprosto nedostatečné částky.

Jak vypadá finanční plán

Finanční plán České spořitelny

Pro zvětšení klikněte na obrázek.

O novém programu se klienti nejspíše nyní dozví z reklamy či případně přímo od přepážkového pracovníka banky. Ti budou podle mluvčí banky Pavly Langové primárně oslovovat klienty, kteří se přijdou do banky poradit ohledně spoření či investování nebo, kteří budou mít na běžném účtu vysokou sumu peněz.

Nová služba České spořitelny má zajímavý koncept, který má do určité míry konkurovat různým finančním poradcům. Konkuruje jim ale jen omezeně, protože se zaměřuje pouze na volnou část finančních prostředků klienta. Tuto částku si navíc musí klient spočítat sám.

Poradci nezohledňují již existující půjčky či jiné závazky. Novinka České spořitelny tak spíše jen „šikovně rozděluje“ finanční prostředky klienta mezi pár produktů s odlišnou dlouhodobostí. Program tím může pomoci „nastartovat spoření“ klientům, které dosud nenapadlo pravidelně někam ukládat peníze. Kdo je zvyklý využívat různé finanční produkty, zohledňovat úrokové sazby a poplatky asi ale příliš spokojen nebude.

Jaké máte zkušenosti s finančním poradenstvím tuzemských bankovních domů?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+8
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

31. 7. 2009 8:18, MoB

No, vzhledem ke "kvalitám" předevčírem zde recenzovaného produktu s názvem Šikovné spoření bych si od České spořitelny nenechal poradit ani přesný čas... A ani bych se nezabýval otázkou, jestli tomu nerozumí nebo jestli to dělají schválně. Raději bych šel někam jinam, v podstatě kamkoliv jinam.

Reagovat

 

+3
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 8. 2009 8:34, STELLA

Dr. Toškrte, Vy jste ale hlupák...

Reagovat

 

-6
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Dr.Troškrt 31. 07. 2009 17:35)

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

1. 8. 2009 | 8:34 | STELLA

Dr. Toškrte, Vy jste ale hlupák... více

31. 7. 2009 | 17:35 | Dr.Troškrt

Naprostý souhlas. Já když vidím pobočku Č. spořitelny, raději přejdu na druhou stranu ulice. Mohlo by se totiž stát, že je zpoplatněn průchod kolem jejich boudy. více

31. 7. 2009 | 13:53

Jo, jenže pokud jsou bankéři a poštovní úřednice tlačeni do sjednávání pojištění, tak už nad tím trochu začíná rozum stát. A hlavně je nutno neplést si bankéře a poštovní úřednice s finančními poradci. A taky by mě zajímalo,...více

31. 7. 2009 | 12:36 | cml11

Tlaky na objem produkce asi budou, bývá to tak vždy. Ale ono to tak je vlastně u všech poradců. Všichni chtějí na klientovi vydělat a více či méně ho někam tlačí. V tom si nevyberete. více

31. 7. 2009 | 11:55 | SocPredator

Mám stejný názor. Tenhle "projekt" je přece standardní bankovní činností a dělali ji doposud. Nazvat to honosným názvem jim nepomůže.
Že by snad nabídli i konkurenční produkty? OMG :-)
více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Přijetí přidělení a zřeknutí se úvěru, Směrodatná odchylka, Garantovaný certifikát, t-mobile, neveřejná nabídka, daň z příjmů, operátoři, česká spořitelna, platba u obchodníka, budovy, thu nga haškovcová, občanské sdružená majitelů domů a bytů v ČR, unipertrol, nákladovost fondu, účast, česká daňová správa, cectování, acta non verba

3AB5362, 5B09320, 5P69026, 6B86826, 7T62189

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK