Slevový král: Snažíme se pochopit nakupování

Spousta lidí už dnes nechce vybírat, říká Petr Kováčik, zakladatel agregátoru slev Skrz.cz. Chtějí nakoupit a rozhodují se na základě momentálního impulzu.
Slevový král: Snažíme se pochopit nakupování

Ve čtrnácti zkusil navrhovat webové stránky, v patnácti už za své návrhy dostával zaplaceno. „Pořád to ale bylo spíš na úrovni koníčku, rozhodně bych se tím neuživil,“ vzpomíná Petr Kováčik na své podnikatelské začátky. Věci ale vzaly rychlý spád. V osmnácti si udělal živnostňák a skočil do on-line světa naplno. V jednatřiceti se tak internetovému byznysu věnuje už víc než polovinu svého života.

Málokdo rozjíždí byznys už jako náctiletý. Co vás k tomu motivovalo? Dokážete říct, v čem jste byl jiný než vaši vrstevníci?

Primárně to nebylo o podnikání, ale především o mém nadšení pro všechno technické. Už jako dítě jsem si dokázal hrát desítky hodin s legem, aniž o mně kdo věděl. Tahle vlastnost – zakousnout se do jedné činnosti a snažit se ji dovést k dokonalosti – je podle mě důležitá. Pak může člověk dělat cokoliv. Zároveň je dobré nebát se chyb, protože jen díky nim je možné se něco naučit.

Petr Kováčik

Petr Kováčik

Původně měl nakročeno na dráhu programátora, ale studia managementu v informatice na VŠE ho nasměrovala k podnikání – první firmu založil už během studií. Dnes se už pět let věnuje zejména vyhledávači slev Skrz.cz. Ve volném čase běhá, sportuje a občas si ještě zahraje na saxofon.

Projekt vznikl společně se slevovými servery, ale poslední roky rozšířil svůj záběr i na slevy z e-shopů nebo last minute pobyty cestovních kanceláří. Dnes je Skrz.cz největší vyhledávač slev v České republice. Mezi nejdůležitější obchody inzerující své akční nabídky na Skrz.cz patří Mall.cz, Kasa.cz, OKAY, Invia nebo CK Čedok.

Co na to říkali rodiče, nevyháněli vás od počítače?

Nebylo potřeba, vždycky jsem se věnoval i jiným věcem. Sportoval jsem a hrál na hudební nástroj.

Myslíte, že jste měl v životě štěstí?

Určitě. Vyrůstal jsem ve stabilní rodině a rodiče mi dali hrozně moc – věnovali se mi, dostal jsem od nich první počítač nebo mi zajistili internet, což v té době nebylo vůbec běžné. Moje štěstí je, že jsem se dobře narodil a dokázal toho to využít.

Vybudoval jste velkou firmu, máte někdy strach, že by se všechno mohlo pokazit?

Obavy samozřejmě mám. Myslím, že v tomhle ohledu je velice důležitá pokora – neříkat si, že když se mi takovou firmu povedlo vybudovat, nemůže se nic stát. Ostatně se Skrz už jsme zažili i špatné časy. Hodně nás to naučilo. Dost si beru i to, že nemám odpovědnost jen sám za sebe, ale i za kolegy, kteří mají děti a hypotéky. Možná to bude znít zvláštně, ale nejvíc mě znervózňuje období, kdy je všechno pozitivní – to se pak zpravidla něco pokazí.

Slevové servery zažily obrovský rozmach před šesti lety. Teď se zdá, že už tak populární nejsou…

Zpočátku šlo o trh, kde si mohl člověk pořídit úplně všechno, od voucheru na kafe až po projížďku autem. Postupně se ale nabídka vyvíjela a slevové servery se etablovaly v jakýsi nový sektor kratších výletů a tuzemského cestování. Nic, co by se tomuhle segmentu věnovalo, tady do té doby nebylo. Zákazníci byli sice zvyklí kupovat si zájezdy do zahraničí přes cestovky, ale nikdo neměl ponětí, že hodinu jízdy autem od baráku stojí pěkný hotel s wellness centrem a krásnou přírodou kolem. Než se v téhle roli našly slevové servery, neexistovalo žádné známé místo, které by sdružovalo nabídky českých hoteliérů, kde by si bylo zároveň možné výlet hned objednat a rovnou i zaplatit.

Naše hvězdy v rozhovorech

Sládek Josef Krýsl

… dál jsem si vařil v garáži pivo, zkoušel různé recepty a dělal pro firmu Linde. Jednoho dne mi před barákem zastavil černý Mercedes, ze kterého vyskočili dva Vietnamci. Že o mně slyšeli a že jim chutná moje pivo a jestli bych si troufnul ‚ošéfovat‘ montáž restauračního pivovaru v Saigonu. Za čtrnáct dnů jsem už letěl přes Paříž do Saigonu.

Pivo z Pepíkovy garáže


Lovec taxikářských krys Janek Rubeš

Když jsem začal točit pořad o bandě kolem Jelínka, ze všeho nejvíc jsem se bál, že zveřejním první epizodu a magistrát problém hned vyřeší. Jejich předvolební hesla My to prostě uděláme a Nekecáme, makáme zněla docela rázně. Já bych v tu chvíli vysílal seriál o problému, který neexistuje. Jenže přišla první epizoda a nic, druhá a zase nic. A tak to šlo dál a dál.

A ten pan Rubeš je jako kdo?


Sushiqueen Bára Rektorová

Nejhorší je dělat to, co lidi chtějí. Ano, člověk se musí soustředit na zákazníka. Ale ne na jakéhokoli zákazníka. Je nutné určit, jak vypadá můj ideální klient, a všechny své síly napřít do vyhovění jeho potřebám. To logicky znamená, že vznikne velká skupina lidí, která naopak mé služby nikdy nevyužije.

Dobře vařit není těžké, těžké je kvalitu prodat

Nejhorší je dělat, co lidé chtějí

Jak tahle změna ovlivnila vaše podnikání?

Ukázalo nám to, že tu je pořád hodně možností, jak na internetu nabídnout lidem něco nového, co bude mít rychlý spád. Rozhodli jsme se tedy rozhlédnout dál, co bychom mohli lidem vybírat pod společným tématem „sleva“ – jako logické pokračování nám vyšly e-shopy a jejich slevy. V Česku máte desítky tisíc e-shopů a všichni tihle obchodníci pracují s poptávkou a se svým skladem a nabízejí různé akce, výprodeje a slevy. Dělají je hlavně ze dvou důvodů – potřebují buď vyprodat sklad, nebo získat nové zákazníky. Jenže zákazník nemá dnes šanci zjistit, kde všude mají jaké slevy a jestli své nákupní chování nezměnit, protože to je zrovna někde výhodné.

Proto jsme se před pár lety rozhodli, že vstoupíme do slev v e-shopech. Celé je to plně automatizovaný proces, který denně prohledává miliony položek v e-shopech, sleduje pohyby cen a odhaduje, kdy je to zajímavá cena napříč trhem a hlavně, jestli je to zboží, které vyvolá impulzivní nákup – například zlevněný zvonek na dveře nebude to, co hledá běžný nakupující, ale zlevněné pleny pro dítě už ano. Celý Skrz se kompletně změnil uvnitř v jeden obrovský algoritmus, který se snaží pochopit nakupování. Z pohledu návštěvníka Skrzu se nic zásadního nezměnilo, jen se zkrátka mezi slevami na masáž objevily slevy na novou televizi, pračku a podobně.

Když se ale zpětně podívám na přechod od agregace slev ze slevových serverů, na nichž jsme začínali, do světa e-shopů, byla to velká facka.

Jak to?

Zjistili jsme, že v oblasti B2B (business-to-business, pojem označující vztahy mezi obchodními společnostmi, pozn. red.) se e-shopy chovají značně odlišně od slevových portálů. Ty vyrostly ze dne na den a měly velkou snahu urvat si trh pro sebe. Sektor e-shopů byla spíš stojatá voda, kde se většina obchodů spokojila s tím, že mají nějakou pozici, tu si držely a chyběla ambice růst, zkoušet nové věci. Jejich provozovatelé bývali zvyklí inzerovat v podstatě jen na Heurece a Zboží.cz, měli nastavený remarketing a to jim stačilo. My jsme byli zvyklí na úplně opačný přístup, a docela tvrdě jsme proto narazili. Pro implementaci našich algoritmů byly a jsou navíc potřeba technické úpravy přímo na stránkách obchodů… Vůle cokoliv měnit přitom byla na začátku mizivá. Navíc jsme zjistili, že klienti jinak nakupují služby a jinak zboží.

Nakonec se ale spolupráce s e-shopy podařila. Co se změnilo?

Velkou roli sehrál celkový vývoj trhu a vyšší ceny placených kanálů. E-shopy se aktivizují, mění svoje weby a celkový pohled na marketing. Dřív se například věnovaly méně tomu, aby si u nich člověk koupil víc věcí, než jen tu jednu, kvůli které k nim přišel z Heureky. Dnes se to mění, ale protože je řada e-shopů technologicky velmi složitá, jde o velmi pomalý proces.

Kdo je vlastně váš největší konkurent?

Mohlo by se zdát, že Heureka, protože se zaměřujeme na stejnou cílovou skupinu - e-shopy. Jenže zákazníci, kteří nakupují u nás a na Heurece, jsou dost rozdílní. My podporujeme impulzivní nakupování – naši zákazníci u nás často nehledají nic konkrétního, ale protože vidí, že někde mají omezené množství zboží za super cenu, ovlivňuje to jejich rozhodnutí k nákupu. Na Heureku chodí lidi, kteří shánějí nějaký konkrétní produkt, rozhodují se mezi více variantami a porovnávají si parametry a samozřejmě cenu.

Zkoušíte s náladami nakupujících pracovat? Jak je podporujete, vyvoláváte?

Polovina lidí, kteří přes Skrz nakupují, se k nám chodí pravidelně dívat, jestli není v akci něco, co by se mohlo hodit jim nebo třeba někomu z rodiny. Jde o podobné lidi, kteří si otevřou papírový akční leták a podle něj nakupují. Druhou část lidí se snažíme nalákat přes sociální sítě, reklamy na internetu a nově máme i offline kampaně. Obecně žijeme v době velkého ekonomického nadbytku, kdy už není nutné čekat na nějaké zboží ve frontě, protože je obrovské množství skladovek – v obchodě s elektronikou na váš čeká pět řad televizí nebo tři regály mobilů v zásadě se stejnými parametry. Spousta lidí toho má dost a už se jim nechce nic zdlouhavě vybírat, a proto se často rozhodují na základě nějakého impulzu – kolega nebo kamarád jim něco doporučí, jdou a koupí si stejnou věc také. Na tenhle typ zákazníků my cílíme. Myslím si, že lidi už jsou natolik přehlcení, že se čím dál tím víc budou vracet k tomuhle modelu nakupování.

Do jaké míry ovlivňují slevy a akce ochotu lidí nakupovat?

Dost zásadní je, jestli jde o jídlo, nebo jiné zboží. Retaily si často stěžují, že jsou v letákové pasti, jenže do ní se dostaly samy – proč by lidi kupovali něco bez slevy, když je skoro všechno, co běžně kupují, neustále v akci.

Kolik procent z úspěšného nákupu si necháváte?

Každý e-shop si na Skrz sám nastaví, do jaké míry ho máme promovat – přes cenu prokliku si nastaví, jak moc chce být promovaný na Skrzu a my zpětně, každých patnáct minut, vyhodnocujeme efektivitu konverze a podle toho mu upravujeme nastavení celé kampaně. Ceny se pak liší v závislosti na segmentu a velikosti konkurence na Skrzu.

Co kdyby e-shopy dokázaly sledovat zákazníky, věděly o jejich preferencích a na základě toho s nimi individuálně pracovaly – jednomu daly zboží se slevou a druhému bez ní. Je to podle vás morální?

Podle mě ano, jen v internetovém prostředí se nad tím všichni pozastavují. Je to podobné, jako když je někdo stálý zákazník v restauraci – dost možná dostane něco zdarma nebo má věrnostní slevovou kartičku. Podobně přece fungují studentské slevy nebo vstupné pro rodiny s dětmi.

Jak se díváte na odchod Alzy z Heureky?

Všechny obchody se snaží vytvořit si brand silný natolik, aby byly co nejmíň závislé na okolním světě. Podle mě je správné, že se Alza dostala do nějakého bodu, kdy si myslí, že Heureku už nepotřebuje. Debata, která se kvůli tomu rozpoutala, ale vznikla hlavně proto, že jde o první e-shop, který kolem odchodu z Heureky vytvořil velký mediální humbuk. Řada jiných obchodů přitom už dnes určité zboží přes Heureku vůbec neprodává, a dokonce jsme zjistili, že některé zboží tam často nabízí za normální ceníkovou cenu, i když u sebe ho mají ve slevě.

Alza argumentovala hlavně ztrátou nezávislosti Heureky, kterou loni koupila skupina Rockaway, vlastnící e-shopy jako Mall.cz nebo CZC.

Já to tak černě nevidím. Podle mě se každá firma bude primárně zaměřovat na vlastní nejlepší výsledky, že jsou součástí jedné skupiny nebude nijak zásadní. Navíc si myslím, že budou majitelé Heureky natolik uvědomělí, aby jim došlo, že pokud by začali ve výsledcích upřednostňovat svoje e-shopy, mohlo by to Heureku opravdu položit. Ostatní obchody by jim přestaly důvěřovat. Za cenu krátkodobého zisku by ohrozili celý projekt, což by je ve finále přišlo mnohem dráž.

Jaké jsou vaše vztahy s Alzou?

S Alzou jednáme, ale protože spolupráce s námi vyžaduje technické úpravy, trvá to. Spolupráce mi ale určitě dává smysl. Zvlášť dnes, kdy Alza posouvá svůj sortiment dál, mimo elektroniku nabízí i parfémy, hračky a drogerii nebo sport. Lidé, kteří na internetu nakupují právě tyto věci, jsou jiní, než jejich dosavadní klientela, a Alza proto musí hledat nové zdroje zákazníků.

Během posledních dvou let proběhla na českém on-line trhu celá řada akvizic pod hlavičky nadnárodních subjektů. Jak se na to díváte?

Rozhodně jde o ambiciózní projekty. E-shopy jsou ale uvnitř velmi složité a ukočírovat integraci jednotlivých firem bude opravdu těžké. Navíc jde dost často o projekty, které si konkurovaly, a najednou kopou za stejný tým.

Jak šel čas...

Časy

„Problém je, že běžné marže e-shopů jsou strašně nízko, takže představa, že se na to dá ještě další sleva, už není moc reálná. Nemyslím si, že to půjde směrem, že se budou na slevových serverech prodávat televize, nebo dokonce auta,“ říkal Petr Kováčik před čtyřmi roky.

Co všechno je za tu dobu jinak?

Skrz.cz: Z víkendového koníčku milionový byznys 

Loni jsme za slevy utratili 1,9 miliardy korun

Vy jste nedostali nějakou podobnou nabídku?

Dostali, ale nejvíc jsem vždy zvažoval, jestli by to nepoškodilo naši důvěryhodnost. U Skrzu i Heureky jde totiž primárně o důvěru hráčů, kteří mají možnost za stejných a rovnocenných podmínek získat zákazníky. A pokud budou mít pocit, že podmínky stejné nejsou, mohli bychom je ztratit.

Další aktuální téma je pokuta od Evropské unie, která hrozí Googlu za zneužívání dominantního postavení na trhu. Jak se díváte na tohle?

Google vyvinul obrovské úsilí a také vynaložil spoustu peněz, aby udělal nejlepší vyhledávač, kvalitní prohlížeč a nejrychleji rostoucí operační systém v chytrých mobilech. A protože se mu to povedlo, nepřijde mi fér, že by mu měl někdo diktovat, jak se má na svém pozemku chovat. Na druhou stranu chápu, že jsme v Evropě zvyklí, že když má někdo dominantní postavení na trhu, začneme mu do toho mluvit, protože volná ruka trhu už to nemůže zvládnout.

Jaké jsou vaše plány do budoucna, chcete Skrz dál rozšiřovat?

Před několika lety jsme měli ambici rozšířit se na Slovensko. Zdálo se, že slevové portály se tam také dobře zaběhly a navíc šlo často o pobočky českých portálů. Jenže se ukázalo, že trh na Slovensku je velmi malý a soustředí se pouze do tří větších měst. Rozšířili jsme se tak pouze v rámci Česka –v listopadu jsme koupili slevový portál Vykupto.cz a změnili ho na agregátor slev.

Může se aktuálně objevit něco, co by způsobilo stejný boom jako v minulosti slevové portály?

V současné chvíli nic tak velkého necítím. Co se týče nápadů, jsme spíš dole. Velkou změnou ale teď opravdu procházejí jednotlivé e-shopy. Mám pocit, že si předtím myslely, že jim někdo přivede zákazníka a oni mu jen pošlou krabici. Dnes už přemýšlejí, jak se zákazníkem pracovat, zlepšují zákaznickou péči a podobně. Navíc se lidi čím dál míň bojí nakupovat na internetu. Tohle všechno sice není moc vidět, ale je to velmi důležité.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Slevo, má lásko!

14. 1. 2016 | Gabriel Pleska | 6 komentářů

Slevo, má lásko!

Dřív sleva znamenala, že se obchodník potřebuje něčeho zbavit, že potřebuje prostor na něco nového, že by se něco mohlo zkazit. Sleva byla platba zákazníkovi za to, že mu tenhle problém... celý článek

Očima expertů: Soumrak slevových portálů?

2. 10. 2015 | Ondřej Tůma

Očima expertů: Soumrak slevových portálů?

Na slevových serverech se točí miliardy korun. Říká se ale, že nikomu nerostou stromy do nebe. Ptáme se lidí z největších portálů, odborníků na webový byznys a finančních analytiků,... celý článek

GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

11. 4. 2015 | Monika Veselíková, Martin Vlnas | 1 komentář

GIVT: Nakupujte pro dobrou věc

„Chceme, aby lidé při nakupování na internetu nemysleli jen na sebe. Náš start-up pomáhá financovat neziskové organizace, malé sportovní kluby nebo třeba divadelní soubory, které by... celý článek

Pustíte si tam jeden šmejd a lidi budou mít strach koupit cokoli

7. 6. 2014 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Pustíte si tam jeden šmejd a lidi budou mít strach koupit cokoli

Jeden čas jich bylo na tři sta. Do dneška nevydržela ani stovka. Spoluzakladatel druhého největšího slevového portálu Vykupto.cz je přesvědčený o tom, že nakonec zůstane mezi slevovými... celý článek

Slevové servery: Nejslabší máte padáka!

5. 9. 2012 | Ondřej Tůma | 8 komentářů

Slevové servery: Nejslabší máte padáka!

I když letos za slevové poukazy utratíme dvakrát víc než loni, počet slevových serverů výrazně klesá. Jaké trendy nás budou čekat v nejbližší době? A ovlivní internetový trh se slevami... celý článek

Partners Financial Services