Pošta ztratila sběratelskou zásilku, škodu platit nechtěla. Ale musí, rozhodl úřad

Jiří Hovorka | rubrika: Co se děje | 20. 9. 2019 | 46 komentářů
Ne každá známka má sběratelskou hodnotu. Pošta doplatila na nepřesný výklad svých vlastních podmínek.
Pošta ztratila sběratelskou zásilku, škodu platit nechtěla. Ale musí, rozhodl úřad

Česká pošta si při řešení reklamací musí dávat pozor na to, jak vykládá vlastní podmínky nabízených služeb. Ukazuje to spor, s nímž se na Český telekomunikační úřad obrátil odesílatel ztracené zásilky do zahraničí. Jejím obsahem byly použité poštovní známky pro sběratelské účely, takzvaný skart.

Když odesílatel zásilku reklamoval, přiznal mu státní podnik jenom nárok na vrácení ceny poštovní služby. Pošta mu ale odmítla nahradit škodu za ztracenou zásilku. Obsahem zásilky do zahraničí podle poštovních podmínek totiž nesmějí být „předměty kulturní, umělecké nebo sběratelské hodnoty bez ohledu na jejich stáří a cenu.“

Podle Českého telekomunikačního úřadu, který na činnost pošty dohlíží, si to ale podnik nemůže takhle usnadnit. „Použije-li Česká pošta ve svých poštovních podmínkách neurčitý pojem, aniž by ho blíže vysvětlila, je spravedlivé vykládat jej vždy k její tíži,“ rozhodl úřad

Řežeme náklady!

Účty za telefon, elektřina, plyn. Neplatíte zbytečně moc? Poradíme, jak odlehčit rodinnému rozpočtu – porovnáme nabídky a vybereme tu nejlepší.

Námitkám odesílatele úřad vyhověl a přiznal mu právo na náhradu škody ve výši 998 korun, která vznikla ztrátou doporučené zásilky do zahraničí. Rozhodnutí už je pravomocné.

Podle úřadu totiž nelze automaticky označit všechno, co lidé sbírají, za „předmět sběratelské hodnoty“ – tedy bez bližšího zkoumání.

„Sbírat lze prakticky cokoliv, ale skutečnou sběratelskou hodnotu mají jen některé předměty v daném okruhu sběratelství. Takové předměty musejí být něčím zvláštní, jedinečné nebo zvlášť ceněné, nebo jich musí existovat pouze omezený počet,“ uvádí Český telekomunikační úřad.

V posuzovaném případě byl obsahem ztracené doporučené zásilky do zahraničí takzvaný skart – použité a netříděné poštovní známky na papíře v počtu 1000 kusů. Kouzlo takového skartu pro filatelisty spočívá v tom, že občas lze v souboru objevit vzácnou poštovní známku, tedy sběratelsky hodnotný kus, který můžou zařadit do své sbírky.

„V drtivé většině případů však skart obsahuje použité poštovní známky, které mají nulovou sběratelskou hodnotu, a nelze je tudíž paušálně považovat bez bližšího prozkoumání za předmět sběratelské hodnoty,“ konstatoval úřad.

A zdůraznil, že podle § 557 občanského zákoníku, „připouští-li použitý výraz různý výklad, vyloží se v pochybnostech k tíži toho, kdo výrazu použil jako první.“ V tomhle případě tedy k tíži pošty.

Anketa

Jak byste rozhodli vy?

Bylo na České poště, aby prokázala, že zásilka obsahovala sběratelsky hodnotné poštovní známky. „Pošta však bez bližšího vysvětlení podřadila obsah zasílaného skartu pod výčet smlouvou nepovolených předmětů jenom proto, že odesílatel uvedl v reklamačním řízení, že se jedná o předmět pro sběratelské účely,“ vysvětluje úřad. Pošta nijak neprokázala, že by o sběratelský předmět skutečně šlo.

Český telekomunikační úřad si v rozhodnutí pomohl i starším rozsudkem Nejvyššího soudu ČR, který se zabýval nejasnými ustanoveními pojistných podmínek a je podle úřadu analogicky použitelný i na projednávaný případ.

Ve zmíněném rozsudku soudci mimo jiné uvedli, „jednoznačné a srozumitelné pojistné podmínky připraví samotná pojišťovna jako subjekt, který se na takovou činnost specializuje, je pro ni odborně vybaven a pojistné podmínky používá opakovaně, v porovnání s náklady, které by musel na dosažení smlouvy srovnatelné kvality vynaložit každý jednotlivý klient. Rubem této nesporné výhody je ovšem faktická nerovnost daná tím, že pojišťovna za pomoci svého odborného aparátu formuluje pojistné podmínky sama, zatímco klientovy možnosti podmínky podrobně prozkoumat jsou omezené, zejména převyšují-li náklady s tím spojené (např. na právní pomoc či za promeškaný čas) možný přínos. Za této situace považuje soud za spravedlivé, aby výklad nejasných ustanovení pojistných podmínek šel k tíži pojišťovny, která je sama formulovala.“

Autor úvodního snímku: Vladiczech/Shutterstock

Jak se pozná kvalita?

Český telekomunikační úřad vysvětlil i to, jak se u poštovních známek obecně hodnotí kvalita. Existují tři základní kategorie.

Do první, často označované dvěma hvězdičkami, spadají známky, které neprošly poštovním oběhem a jsou v perfektním stavu, mají nepoškozený lep, zoubkování a obraz známky.

Do další kategorie spadají poštovní známky, které neprošly poštovním oběhem, jsou také v perfektním stavu, na lepu však je – vzhledem ke staršímu způsobu sbírání – nálepka nebo stopa po ní. Jde většinou o staré známky do roku 1945, kdy se od tohoto způsobu sbírání začalo upouštět. Tato kategorie se označuje jednou hvězdičkou.

Známky prošlé poštovním oběhem s razítkem spadají do poslední kategorie označované kroužkem s tečkou uprostřed.

Obecně platí, že hodnotnější jsou známky kategorie **. I zde však existují výjimky, například když známka byla v poštovním oběhu velmi krátkou dobu, takže se jich moc nezachovalo. Dalším velmi důležitým faktorem je, zda se známka vyskytuje i v nějaké další variantě. Například, má-li nějakou zvláštnost (posuny v tisku, výrobní a deskové vady, barevné skvrny v obraze), nebo u novějších známek jakou má UV přísadu (chemickou substanci přidávanou do hmoty papíru použitého k tisku pro zaměření známky razítkovacími automaty).

Jiří Hovorka

Autor článku Jiří Hovorka

O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.

Penzijko s finančním bonusem

Penzijko s finančním bonusem

Založte si penzijko Conseq a získejte nejen státní příspěvky a daňovou úsporu, ale i bonus pro věrné klienty.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+85
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 46 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 9. 2019 8:59, Bínovec

Je to přeci klasika.
Dneska podáte, zítra hledáte.

+147
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 9. 2019 10:36, Dalibor

Kdo tam nedělal ať nekritizuje...zásilek milion málo lidí...jednoduche

-106
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (46 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

25. 1. 2024 | Pavla Adamcová

Objednáte zboží a e-shop volá s pojištěním. Na co si dát pozor

Prodloužená záruka, pojištění proti krádeži a rozbití. Na první pohled lákavé doplňky k nákupu, se kterými velké e-shopy neváhají zákazníka oslovit třeba i po telefonu. Smí si to dovolit?... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

17. 8. 2023 | Petr Kučera

Hromadné žaloby se blíží. Takhle budou fungovat, řekla vláda

Soudit se s nepoctivou firmou může být pro běžné spotřebitele od příštího roku jednodušší než dnes. Pomoct jim má takzvané hromadné řízení. Jeho podmínky v Česku ale nakonec budou takové,... celý článek

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

30. 7. 2023 | dTest

Reklamovat můžete i bez účtenky. Ale pozor na zboží z druhé ruky

Mnoho spotřebitelů nezná všechna svá práva při reklamaci zboží nebo služeb. Často ji vzdávají kvůli tomu, že nemůžou najít papírový doklad o nákupu – takzvanou účtenku. Ta přitom k... celý článek

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

22. 3. 2023 | redakce Peníze.CZ

Právo na opravu. Už nejen pračky a lednice, projděte si nový návrh

Už dva roky platí pravidla, která mají vést k tomu, aby lidé a firmy nevyhazovali porouchané přístroje, ale nechali je raději opravit. Týkají se ale zatím jen větších spotřebičů, praček,... celý článek

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Partners Financial Services