Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

SMS za 187 milionů

| rubrika: Co se děje | 14. 5. 2008 | 5 komentářů
SMS za 187 milionů
Darování peněz prostřednictvím dárcovských krátkých textových zpráv je česká specialita, kterou se chtějí naučit v Británii či v Německu. Doma však má tento už čtyřletý systém své odpůrce. Prý může smysluplně fungovat jen pro jednorázové sbírky.

Jedna velmi stručná textová zpráva poslaná z dostatečně velkého množství mobilních telefonů může potěšit dost lidí. Přitom to nemusí být ani vtip, gratulace, soutěž či hra. Řeč je o takzvaných DMS (Donors Message Service) neboli dárcovských textových zprávách. Ty fungují jako forma příspěvku na charitativní projekty. V Česku funguje tento způsob sbírek čtyři roky. Ve světě se podobný systém podle Kláry Šplíchalové z Fóra dárců, která projekt organizuje ve spolupráci s Asociací provozovatelů mobilních sítí, začíná nyní rozvíjet na Slovensku a v Bulharsku. „O jeho zavedení usilují ve Velké Británii a v Německu,“ doplňuje Šplíchalová.

Jak poslat DMS

Služba DMS má jednotné telefonní číslo pro všechny projekty a pro všechny operátory 87777 a stejný obsah SMS zpráv DMS HESLO (heslo daného projektu).

Postup jak poslat DMS, když:

Znám SMS heslo organizace:

Napište textovou zprávu ve tvaru: DMS HESLO a odešlete ji na číslo 87777.

Neznám SMS heslo / chci si vybrat novou organizaci:

Na stránkách, zvolte organizaci ze seznamu aktivních projektů a opište si její heslo.

Napište textovou zprávu ve tvaru: DMS HESLO a odešlete ji na číslo 87777.

Od roku 2004, kdy projekt DMS vznikl, odeslali Češi už téměř sedm milionů SMS zpráv. Veřejně prospěšným projektům tak poslali dohromady kolem 187 milionů korun.

Jedna DMS odesílatele stojí 30 korun, na charitu přijde 27 korun. Zbývající tři koruny jdou podle Kláry Šplíchalové na provozní náklady projektu, technické i poradenské. Mezi technické náklady spadá například aktivace a deaktivace hesel, příprava a programování odpovědních SMS zpráv, pravidelné statistiky. Poradenství se týká zejména toho, jak získat povolení ke sbírce, případně konzultace k vyúčtování DMS sbírky. Občas se najímají externí daňoví specialisté, auditoři a právníci. Celkové provozní náklady projektu DMS se za jeho čtyřletou existenci vyšplhaly na 21 milionů korun.  Řada neziskových organizací, které se projektu účastnily nebo chtěly účastnit, tuto výši kritizuje. Většina oslovených organizací se to však oficiálně obává uvést, aby si prý neuzavřela možnost spolupráce s DMS či Fórem dárců.

DMSka je produkt, který může dobře fungovat při jednorázových kampaních, nejvíce efektivní je při humanitárních katastrofách, a to jak v Česku, tak i u zahraničních neštěstí,“ říká například ředitel občanského sdružení Máme otevřeno? Jiří Škvor. Upozorňuje však na problémy s propagací a návratností dlouhodobé investice do takovéhoto způsobu sbírky: „Pro běžné fungování neziskových organizací je DMS nástroj, do kterého je třeba investovat, aby žil, který ale dlouhodobě nepřináší prakticky žádné peníze.“ A to je také jeden z důvodů, proč některé neziskové organizace sbírkový systém DMS jako nástroj dlouhodobého získávání peněz po čase opouštějí.

Nejúspěšnější projekty DMS

Tsunami: cca 1,8 milionů DMS
Kuře: 375 498 DMS
Unicef: 205 212 DMS
Adventní koncerty České televize: 178 263 DMS
Kapka naděje: 69 456 DMS

Zdroj: Forum dárců

Dokud se neobjeví masivní kampaň v médiích, kterou by doprovázely příběhy o obětech a postižených, většinu lidí zpravidla vůbec nenapadne, aby nějaké neziskové organizaci posílali DMS. „Je to prostě dané podstatou DMS. Člověk běžně nemá důvod jen tak vzít telefon a DMSku poslat. Musí dostat silný impuls, aby to udělal, a organizace takového silného impulsu je natolik nákladná, že se nevrátí ani investice do ní, natož nějaká přidaná hodnota,“ dodává Škvor.

Navzdory výtkám je systém posílání DMS pro řadu dárců snazší i jistější způsob pomoci než třeba pouliční sbírky. Organizace, které se chtějí do DMS připojit, musí projít výběrovým řízením a splnit zásady pro zapojení do DMS služby. Musí například existovat minimálně dva roky, což se dokládá výroční a finanční zprávou. Jejich projekt musí mít také širší společenský dopad a být veřejně prospěšný. Organizace je rovněž povinna jasně definovat způsob využití získaných finančních prostředků z DMS. Do projektu se podle organizátorů může zapojit každý typ neziskové organizace (ať už občanské sdružení, církevní právnická osoba, nadace či nadační fond nebo obecně prospěšná společnost), která splňuje podmínky pro registraci a předloží všechny potřebné dokumenty a informace o projektu, který má být prostřednictvím DMS podpořen.

Anketa

Už jste někdy přispěli prostřednictvím DMS?

Peníze, které pošlou dárci prostřednictvím DMS, se přes účet e-Banky posílají neziskovým organizacím jednou měsíčně. Dárci mohou pohyby na tomto účtu sledovat a snadno tak zjistí, kolik která organizace vybrala peněz. (viz transparentní účet zde: http://www.ebanka.cz/tran_uct/500400.html). Podle vedoucího komunikace eBanky a RaiffeisenbankJakuba Puchalského je vedení transparentního účtu včetně přímého bankovnictví zdarma, platí se pouze za transakce dle ceníku banky.

Jaké máte zkušenosti s fundraisingem neziskových organizací? Podělte se o názor a zkušenosti s ostatními čtenáři.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+36
Ano
Ne

Diskuze

22. 9. 2013 | 19:08 | cler

!!!!!Získejte poukázky zdarma!!!!Zaregistrujte se a začněte sbírat body,které pak vyměníte za poukázky do obchodu - albert,billa,globus,spar,peny, tesco,kaufland,Jak získávat body?Registrace – 30 bodů,Odběr newsletteru –...více

11. 3. 2013 | 16:10 | vinylka14

Super přivýdělek pro každého novinka 2013 registruj se a začni vydělávat a čerpat výhody zdarma.. vyplata je každý čtvrtek :) super http://www.kupi.cz/?u=bu6pa více

23. 5. 2012 | 12:43 | Houba

Nevim jak vy, ale já se toho trochu bojim... ne, že bych ty peníze někomu nepřál, kdo je potřebuje, ale jsou pak firmy, které to využijí a volají lidem, aby poslali smsku na nějaké drahé číslo, přitom si to strčí do své kapsy......více

14. 5. 2008 | 12:42 | Jaromír

Na sbírky na ulici, případně zaslané mi poštou (a že jich je, protože mám titul :( ) zásadně taky nereaguji.
Projekty si vybírám sám, naposledy jsem takhle "nakrmil" brtníky v ZOO Ostrava :).
To dělám tak, že vezmu...
více

14. 5. 2008 | 0:36 | Mikitis

No mně tedy ty sbírky na ulicích příjemné zrovna nejsou, protože je jich moc, snad každý den potkám někde nějakou. U těch sms se aspoň můžu rozhodnout podle sebe - bez nátlaku před vstupem do metra. Taky mi vadí, když mne...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Pragmatismus, Limitní cena, Private banking, daň z příjmů, třetí pilíř, penzijní společnosti, účastnické fondy, transformované fondy, FPD Savills, nezařazená evidence, Keňa, IKS KB? ČSOB, ePlatby, spendee, Autopilot, škodní události, hospodářská unie, Daneš Zátorský

8B32103, 1SC1588, 3P64946, 3AI3206, 4AN8298

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK