Průměrná cena povinného ručení letos stoupne o třicet korun na 2775 korun. Loni se zvýšila o padesát korun. Informoval o tom výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec.
V letech 2007 až 2013 zlevnilo povinné ručení kvůli silnému konkurenčnímu boji asi o 30 procent. Předloni se trend otočil. Od loňského roku platí nový občanský zákoník, který umožňuje vysoudit za škody na zdraví daleko vyšší částky než do té doby platná „bodová“ vyhláška. Průměrná škoda za takzvanou nemajetkovou újmu, kam patří i škody na zdraví, proto výrazně roste. Letos by měla dosáhnout 603 047 korun.
Podle Hradce lze také očekávat, že budou nároky poškozených stoupat a že nejsou konečné. Dokumentuje to na některých statistických datech. Zatímco do roku 2014 vyplácely pojišťovny bolestné v průměrné výši 39 tisíc korun, letos by to již mělo být podle nové legislativy 110 tisíc korun, což je o 282 procent více. Odškodnění za ztížení společenského uplatnění má letos vzrůst o více než 200 procent na 506 tisíc korun. Daleko vyšší je i částka, kterou budou muset podle odhadů pojišťovny zaplatit za jednorázové odškodnění pozůstalých.
Průměrná výše škody na věci, tedy za poškození automobilu, by měla letos dosáhnout 34 tisíc korun.
Základní limit už prý nemusí stačit
Hradec proto motoristům doporučuje, aby zvážili zvýšení pojistného limitu. Ty základní vycházejí ze zákona a činí u škod na zdraví i na věci 35 milionů korun. Vzhledem k rostoucímu oceňování škod ale nemusí stačit, zejména při cestách do zahraničí. Pojišťovny proto nabízejí povinné ručení se stále vyššími limity, a to až do 250 milionů korun.
Rozdíl mezi částkou, kterou zaplatí motorista za povinné ručení s limitem 35 milionů korun a vyšším, činí podle Hradce jen několik stokorun ročně. Roli hraje přirozeně kvalita řidiče. Ti, kteří jezdí bez nehod, mohou mít díky bonusům pojistku o desítky procent levnější. Naopak často bourající motoristé si musí připlatit, a to až 200 procent.
Ceny povinného ručení mohou příští rok podle Hradce stoupnout v průměru o deset procent. Jejich reálnou výši ale ovlivňuje ostrý konkurenční boj a obchodní politika jednotlivých pojišťoven. Ve svém odhadu vychází z výše pojistného, které by měly letos pojišťovny za povinné ručení vybrat, a porovnává je s výší škod, kterou budou zřejmě muset zaplatit. Ta je zhruba o dvě miliardy vyšší než vybrané pojistné.
Havarijní pojištění zlevnilo
Naopak průměrná cena havarijního pojištění dál klesá. Příčinou jsou nižší ceny nových vozů a zejména silná konkurence. Loni stála havarijní pojistka v průměru 8895 korun ročně, zatímco před rokem 9137 korun. „A ještě v roce 2007 se blížila 13 tisícům korun ročně,“ připomíná výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz
Sdílejte článek, než ho smažem