Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Levné i drahé povinné ručení

Levné i drahé povinné ručení
Ministerstvo financí chce změnit některé podmínky povinného ručení vozidel. Výsledkem by mohl být růst cen nejlevnějších pojistek. Nemusí to ale nutně znamenat, že řidiči budou platit víc než dnes. Když si sjednají pojištění přes internet, dostanou často výraznou slevu.

Povinné ručení vozidel čekají změny, které by mohly podle některých odhadů zvednout ceny nejlevnějších pojistek až o patnáct procent. Takovou změnou, kterou navrhuje ministerstvo financí, je třeba zvýšení minimálního pojistného limitu pro krytí škod na majetku, které řidič způsobí. Dnes tato hranice činí 18 milionů korun, od začátku příštího roku by se měla posunout na 35 milionů korun.

Změnit by se měly i podmínky, za nichž dostane náhradu majitel vozidla, do něhož nabouralo auto, jehož majitele se nepodařilo zjistit. Škodu na majetku vyplatí poškozenému z garančního fondu kancelář pojistitelů, ovšem jen v případě, že zároveň dotyčný utrpěl úraz nebo při nehodě zemřel.

Pokud poslanci ministerský návrh schválí, budou jiné i sankce, které hrozí například majiteli auta, který si povinné ručení nesjedná. Za řízení vozidla bez povinného ručení zatím majiteli hrozí pokuta 20 tisíc korun nebo zákaz řízení až na jeden rok. Nově by se pokuta mohla pohybovat v rozmezí od 5 do 40 tisíc korun. Zákaz řízení už nehrozí.

Na co se vztahuje povinné ručení
  • škody na zdraví (náklady na léčení, výplata bolestného...)
  • škody na životě (včetně nákladů na výživu pozůstalých či přiměřené náklady pohřbu)
  • skutečnou škodu na věci (rozbitý automobil poškozeného, poražená dopravní značka, rozbitý plot či dům...)
  • na náklady spojené s odstraňováním nehody (odtah vozidla, zapůjčení jiného).
  • Další specifické škody typu - ušlý zisk nebo náklady spojené s právním zastoupením při uplatňování nároků.


Pokud je ale ve hře alkohol či drogy, auto nemělo platnou technickou prohlídku, nebo je řídil člověk bez řidičského průkazu, bude pojišťovna po majiteli auta vyplacenou sumu vymáhat.
Povinné ručení se nevztahuje na škodu, kterou si udělal sám řidič ani na auto rozbité srážkou se zvířetem.
Řidič, který nemá u sebe doklad o uzavření pojistky, může zaplatit až pět set korun pokuty. Pokud někdo povinné ručení nezaplatí, riskuje pokutu 20 000 korun a zákaz řízení až na jeden rok. Navíc v případě havárie platí majitel nepojištěného auta všechny škody z vlastní kapsy.
Majitel auta či domu rozbitého nepojištěným vozidlem se může obrátit na Českou kancelář pojistitelů (ČKP), která škodu (pokud je vyšší než 5 000 korun) zaplatí ze svého garančního fondu. Peníze pak bude vymáhat po viníkovi.

Sjednat povinné ručení přitom není nijak složité. Čím dál více lidí si ho kupuje přes internet. Za polovinu letošního roku takto uzavřelo pojištění bezmála pětkrát více lidí, než vloni. Důvodem jsou slevy, které některé pojišťovny za takto uzavřené smlouvy poskytují. Ty se pohybují kolem deseti až patnácti procent ceny pojistného. Nejčastěji uzavírají smlouvy přes internet lidé mezi třiceti a čtyřiceti roky. Dvě třetiny klientů si přitom volí ta nejlevnější pojištění.

Na konci loňského roku bylo v Česku pojištěno téměř 5,7 milionu aut.

Nad rámec zákona všechny pojišťovny nabízejí svým klientům k povinnému ručení i asistenční služby. Některé pojišťovny ještě zdarma poskytují právní poradenství, či úhradu nákladů za právní zastoupení v soudním řízení o náhradu škody.

Nabídka většiny pojišťoven zahrnuje také variantu povinného ručení s limitem pojistného plnění vyšším, než stanovuje zákon. Podle něj musí pojišťovny krýt škody na majetku do 18 miliónů Kč a škody na zdraví do 35 miliónů Kč. Nadstandardní nabídky některých pojišťoven dosahují až 100 milionů za škody na majetku i za škody na zdraví. Tak jako u všech pojistných produktů i pro povinné ručení platí, že škody přesahující sjednaný limit pojistného plnění zaplatí klient.

Co chce změnit ministerstvo financí
Ministerstvo mění zákon o povinném ručení zejména kvůli změnám evropské směrnici o pojištění odpovědnosti z provozu motorových vozidel. Změní se například:
  • povinnost pojištění odpovědnosti se bude jednoznačně vztahovat i na ponechání vozidla na veřejné pozemní komunikaci,
  • zásadní změnu přináší návrh v oblasti škod způsobených provozem nezjištěných vozidel, za které odpovídá nezjištěná osoba. Nadále nebude v případě těchto škod zcela vyloučeno plnění z garančních fondů za věcnou škodu, ale tato by měla být poskytnuta v případech, kdy se ze stejné škodné události plní v případě závažné škody na zdraví. Za závažnou škodu na zdraví se považuje usmrcení nebo těžká újma na zdraví, anebo škoda na zdraví trvalého charakteru, která ztěžuje společenské uplatnění poškozeného.
  • navýšení limitu pojistného plnění pro věcné škody, z 18 na 35 milionů Kč,
  • zjednodušuje se prokazování pojištění odpovědnosti, a to zrušením dokladu o pojištění odpovědnosti. Zůstane tak jen zelená karta, která je i mezinárodním dokladem o tomto pojištění.
  • rozšiřuje se povinnost pojišťovny vystavit pojistníkovi doklad o předchozím průběhu pojištění odpovědnosti, a to i v průběhu pojištění.
  • výrazné navýšení pokut za neplnění povinností podle tohoto zákona


Účinnost zákona bude nejdříve od 1. 1. 2008. Návrh byl schválen vládou a nyní čeká na projednání ve Sněmovně.
Zdroj: Ministerstvo financí ČR

Povinné ručení letos nabízí devět pojišťoven. Sazby za pojistné pro příští rok oznámí na podzim. Už teď jsou rozdíly v ceně pojistky podle toho, kde majitel vozu bydlí. Například v pojišťovně Allianz zaplatí klient za povinné ručení až o 30 procent více pokud je z Prahy, než kdyby byl z obce či města s méně než 90 000 obyvateli. Podle rizikovosti regionu dané počtem nehod své klienty rozlišuje Allianz pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna, ČSOB Pojišťovna, Generali, Uniqa i Triglav. ČSOB Pojišťovna přidává ještě slevu pro vozidla starší než 10 let. Podobnou strategii zvolila také pojišťovna Uniqa a Česká podnikatelská pojišťovna z Vienna Insurance Group, které rozlišují klienty podle věku, bydliště a stáří pojištěného vozidla. Naproti tomu třeba pojišťovna Generali nabízí zvýhodněné sazby povinného ručení pouze pro motoristy v obcích a městech do 30 tisíc obyvatel. Česká pojišťovna a Kooperativa podobné zvýhodnění nepoužívají. Dávají jen bonusy za provoz auta bez havárií.

Je výše povinného ručení v Česku přiměřená?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+5
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 9. 2007 8:16, comment

To je nesmysl vedle nesmyslu. Vykon motoru ma na nehodovost asi stejny vliv jako obsah, tj temer zadny. Pokud byste to mel podle neceho tridit, musela by to byt daleko slozitejsi kriteria jako je stari vozu, absence ABS, technicky stav, atd. To by bylo nerealne.
Starsi ridici jezdi bezpecneji? Rozhodne, zvlast ti pres 70 :-) Ono ale i lide po 50 uz maji pomalejsi reakce, casto horsi zrak, atd. Nicmene pojistuje se auto, ne ridic, tudiz na toto by se take spravne nemel brat ohled - ony uz i ty bonusy jsou dost diskutabilni.

Reagovat

 

+70
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 11. 09. 2007 18:35)

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

12. 9. 2007 | 15:10 | jezevec

Předně pojištěn by měl být ŘIDIČ nikoliv auto. Výše povinného ručení by měla být pro všechny stejná - a rozlišovat maximálně tak kategorie - osobní, nákladní, motorka. Valník by nemusel mít povinné ručení vůbec (jestlipak...více

12. 9. 2007 | 8:16 | comment

To je nesmysl vedle nesmyslu. Vykon motoru ma na nehodovost asi stejny vliv jako obsah, tj temer zadny. Pokud byste to mel podle neceho tridit, musela by to byt daleko slozitejsi kriteria jako je stari vozu, absence ABS,...více

11. 9. 2007 | 18:35

Výše povinného ručení je nelogické a nemotivující. Zásadně by se mělo odvíjet od výkonu motoru, a ne od obsahu. Dále si myslím, že bonusy jsou malé.Řidič, který jezdí bez nehod delší dobu tak tím je jasné, že jezdí bezpečně...více

11. 9. 2007 | 7:48 | comment

Limity jsou zvlášť na zdraví a na majetek a limit, který se zvyšoval, byl právě ten na majetek. více

10. 9. 2007 | 17:10 | Honza

No uprimne receno, je to hlavne diky nasi ignoranci, ze se to nestalo mnohem driv. Pokud napriklad v USA zabijete nekoho v aute (at uz je to, nebo neni vase prima chyba), tak ty castky jsou monstrozni (pocet let do duchodu...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Poměr důchodu ke mzdě, Úrokové riziko, Průměrný produkt výrobního faktoru, lukáš kovanda, zákon o elektronické evidenci tržeb, česká spořitelna, petr mach, start-up, mastercard world, certifikace, řidič z povolání, UniCredit Dow Jones, výdaje státu, Essox, příspěvek na provoz motorového vozidla, terminály, dopis investorům, feudalismus

3AK6239, 7A00010, 2SP0010, 6S52775, 6S75383

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK