Nejprve několik pozitivních vět: stejně jako v minulých letech i loni rostl poměrně výrazně objem předepsaného pojistného a jeho podíl na hrubém domácím produktu dosáhl 3,7 %, tedy o tři desetiny procenta více než v roce 1999. Po liberalizaci povinného ručení v roce 1999 se loni povedlo dosáhnout další zajímavé změny - daňového zvýhodnění životního pojištění (do té doby bylo možno od daní odečítat pouze příspěvky do penzijních fondů).
Pořadí | Pojišťovna | Očištěné pojistné 2000 | Změna 00/99 | Čistý zisk 2000 | Změna 00/99 |
---|
1. | Česká pojišťovna | 24 464 687 | -22,68 % | 4 315 000 | 307,84 % |
2. | Kooperativa pojišťovna | 7 221 913 | 58,88 % | 218 320 | 90,56 % |
3. | Allianz pojišťovna | 4 336 735 | 73,51 % | -395 121 | - |
4. | IPB pojišťovna | 4 558 305 | -5,21 % | -232 770 | - |
5. | Nationale-Nederlanden Životní pojišťovna | 4 014 070 | 16,25 % | 478 653 | -18,91 % |
6. | ČS - Živnostenská pojišťovna | 2 062 986 | 34,91 % | -219 674 | - |
7. | Komerční pojišťovna | 1 106 910 | 231,03 % | NA | - |
8. | Generali pojišťovna | 941 555 | 36,48 % | 11 850 | - |
9. | Česko-rakouská pojišťovna | 586 928 | 24,11 % | 47 055 | 30,77 % |
10. | První americko-česká pojišťovna | 881 384 | 25,29 % | 97 566 | 32,43 % |
Objevila se ale i řada negativ. Tím nejmarkantnějším bylo zřejmě výrazné zvýšení cen povinného ručení, prosazené několika dominantními pojišťovnami. U některých typů pojistek se naopak naplno projevil dumping, který by mohl dlouhodobě ohrozit zdraví některých pojišťoven. Stále se také nedaří výrazněji překonat dva velké problémy českého pojišťovnictví: nízký podíl předepsaného pojistného na hrubém domácím produktu (stávající 3,7 % jsou stále výrazně pod evropským průměrem, který se pohybuje okolo osmi procent) a nízký podíl životního pojištění na celkovém pojistném. Pojišťovny jsou také ve srovnání s ostatními finančními institucemi pozadu se zaváděním moderních technologií a využíváním internetu pro nabídku pojistek.
Velmi slušný růst
Loni na trhu působilo 41 pojišťoven, což je pouze o jednu méně než v roce 1999. Zatím tedy nedochází ke konsolidaci jako třeba u penzijních fondů nebo investičních společností a na rozdíl od bankovnictví se na trhu drží i malé subjekty. Téměř polovina (přesně 18) pojišťoven je přitom pojišťovnami univerzálními, nabízejícími všechny typy pojištění, tři pojišťovny poskytují pouze životní pojištění (Commercial Union, Nationale Nederlanden a Wüstenrot životní pojišťovna) a dvacet pojišťoven se soustřeďuje pouze na neživotní pojištění (často jde o pobočky německých pojišťoven, nabízejících pojištění průmyslu nebo speciální pojistky právní ochrany a podobně).
Předepsané pojistné v minulém roce vzrostlo o 12 % na 70,6 mld. Kč (z toho životní pojištění vzrostlo o 14,3 % a neživotní o 10,8 %). Nejrychleji rostly (bez ohledu na absolutní částky předepsaného pojistného) pojištění nemocí, pojištění majetku občanů pro případ odcizení, pojištění automobilů All Risks, pojištění úvěrů a pojištění finančních ztrát. Výrazně (téměř o třetinu) také narostly výnosy (z 285,4 mld. Kč na 373,6 mld. Kč) a náklady (z 284,3 mld. Kč na 369,6 mld. Kč). Pojišťovnám se loni také povedlo téměř zečtyřnásobit zisk po zdanění - pojišťovny v součtu vykázaly zisk mírně přesahující 4 mld. Kč, zatímco ještě v roce 1999 tento zisk dosahoval pouze 1 mld. Kč.
Ziskovosti pojišťoven napomohl především pokles počty vyřízených pojistných událostí - loni jich bylo mírně přes dva miliony, o 7,2 % méně než v roce 1999. Na pojistných plněních pojišťovny vyplatily 33,2 mld. Kč, o 2,8 % méně než v roce 1999. Nejvíce pojišťovny vypláceny za životní pojištění (30,7 % z celkového pojistného plnění), havárie motorových vozidel (19,6 %) a živelní pojištění (12,3 %).
Minimálně z části k růstu zisku přispělo také snížení počtu zaměstnanců. Poprvé v novodobé historii pojišťoven došlo k propouštění - počet zaměstnanců pojišťoven poklesl o zhruba tři procenta a mírně (o 0,4 %) se snížil i počet pojišťovacích agentů.
Velcí ztrácí, malí se derou dopředu
Prvním číslem, na které se řada lidí ve statistikách dívá, je tržní podíl bývalého monopolu - České pojišťovny. Ta loni výrazně ztratila: hrubé předepsané pojistné pokleslo o 19 % a tržní podíl se z 52,4 % v roce 1999 snížil na 38,1 %. Druhé místo si stejně jako v minulých letech podržela Kooperativa. Předepsané pojistné se jí podařilo navýšit o 58,5 % a tržní podíl vzrostl ze 12 na 17 %. Titul "Skokan roku" ovšem jednoznačně získala pojišťovna Allianz. Zatímco v roce 1999 byla pátou největší pojišťovnou, loni obsadila díky téměř stoprocentnímu nárůstu pojistného třetí příčku a ovládla 8,9 % trhu. O dvě desetiny procenta nižší tržní podíl má IPB Pojišťovna, která ovšem díky problémům okolo IPB vykázala pouhé tříprocentní navýšení pojistného. Páté místo pak s podprůměrným růstem pojistného o necelých 14 % obsadila minule čtvrtá ING Nationale-Nederlanden s tržním podílem 5,7 %.
Neživotní pojištění stále vede
Neživotní pojištění - tedy různá pojištění majetku, odpovědnosti a podobně - stále tvoří zhruba dvě třetiny veškerého předepsaného pojistného. Nejzajímavějšími oblastmi neživotního pojištění loni byly pojištění průmyslu a podnikatelů (27,5 % celkem předepsaného pojistného), pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (neboli známé povinné ručení, 19,8 %) a úrazové pojištění (4,8 % celkového předepsaného pojistného).
Právě oblast neživotního pojištění v posledních letech zažívá velký růst nabídky produktů. Postupně se objevuje řada moderních produktů (například pojištění odpovědnosti při výkonu funkce ve vedení společností nebo pojištění právní odpovědnosti), což pojišťovnám umožňuje průběžně navyšovat objem pojistného u jednotlivých klientů.
V čele trhu neživotního pojištění je samozřejmě Česká pojišťovna, která ale loni vybrala o 29 % pojistného méně než v roce 1999 a uchovala si tak pouze třetinu trhu. Na druhém místě je s 50% růstem předepsaného pojistného Kooperativa (držící 22 % trhu neživotního pojištění), na třetím pak Allianz se 77% růstem oproti roku 1999. Největší skok v první desítce se povedl České podnikatelské pojišťovně, která se díky růstu o 215 % vyšvihla v tabulce o pět míst - ze třináctého na osmé.
Životní pojištění - snad bude lépe
Pojištění života v minulém roce i přes mohutnou reklamní kampaň, propagující možnost odpočtu pojistného od daní, stále tvoří pouze jednu třetinu předepsaného pojistného. V Evropě je přitom poměr přesně opačný - životní pojištění tvoří dvě třetiny celkem předepsaného pojistného.
Díky mohutné reklamní kampani se životní pojistné loni povedlo zvýšit dokonce i České pojišťovně, která si tak udržuje 41% podíl na tomto rozvíjejícím se trhu. Na druhém místě je ING Nationale-Nederlanden se 16% růstem a tržním podílem téměř 18 %. Loni druhá IPB Pojišťovna o část klientely přišla a pokles předepsaného pojistného o 17 % ji srazil až na třetí místo tabulky s tržním podílem 16 %. Čtvrtá Kooperativa dokázala předepsané pojistné oproti roku 1999 zdvojnásobit, s tržním podílem 6,5 % ale stále výrazně zaostává za triem nejsilnějších životních pojišťoven. Páté místo si stejně jako loni uhájila Allianz, která je také poslední pojišťovnou na trhu životního pojištění, jejíž předepsané pojistné loni přesáhlo miliardu korun.
Sdílejte článek, než ho smažem