Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

K jogurtu dostanete skládačku, firmy zaplatí miliony

| rubrika: Aktuálně.cz | 12. 5. 2013 | 8 komentářů
Pokud poslanci podle očekávání schválí novelu zákona o potravinách, připlatí si velcí výrobci potravin desítky milionů korun.
K jogurtu dostanete skládačku, firmy zaplatí miliony

Součástí novely, jejíž návrh v dubnu přijala vláda, je totiž přesnější definice informací, které musí výrobci uvádět na obalech. Česká republika se tak přidá k pravidlům stanoveným předpisy Evropské unie.

Novela stanoví, že velikost písma má činit alespoň 1,2 milimetru. Dosavadní zákon v tuzemsku žádné minimum nestanovil - nejde tedy o „zvětšení“, jak se občas nepřesně uvádí.

Evropská komise původně navrhovala alespoň tři milimetry, ale po tlaku členských států se požadavek zmírnil. Unijní legislativa je tak mírnější než v USA, kde musí být písmo na obalech potravin „vysoké“ alespoň 1,6 milimetru.

Novela dále stanoví, že informace musí být „snadno čitelné“, bližší podrobnosti však nakonec neuvádí – podle ministerstva se tak může stát například formou kontrastu tisku a pozadí. Na obalech také musí být zvýrazněny alergeny.

Za nedodržení informační povinnosti má podle návrhu hrozit pokuta až deset milionů korun místo dosavadních maximálně tří milionů.

Anketa

Jsou pro vás údaje na obalech potravin dostačující – co do obsahu i co do čitelnosti?

Už se to tam nevejde

Zejména největší potravinářské firmy už přemýšlejí, jak si s chystanou změnou poradí a na kolik je přijde.

ƒ„Změna jednoho designu, jichž máme řádové kolem dvě stě padesáti, vyjde na částku 100 až 150 tisíc korun. V tom jsou obsaženy poplatky za tvorbu redesignů, tiskové přípravy i ztráty z odpisu nevyhovujících obalů,“ říká mluvčí mlékárenské společnosti Madeta Marta Faktorová.

„Tyto změny nás samozřejmě budou stát úsilí týmu našich i externích odborníků, naše náklady s tím spojené jdou do milionů korun,“ očekává Marcela Mitáčková ze společnosti Hamé.

„Nejde jen o samotnou změnu obsahu na etiketách. Zvýšené náklady se týkají i grafických úprav, musíme připravit nejen papírové etikety, ale i zcela nové litografie potištění plechovek. U některých výrobků také musíme přistoupit k rozdělení etikety na českou a slovenskou, protože velikost písma nám nedovoluje v nové variantě umístit oba texty na jednu etiketu,“ upřesňuje Mitáčková.

Problémem také je, že balení některých potravin se v uplynulých letech zmenšovala. Pro výrobce tak bude problém všechny potřebné informace na tyto obaly dostat. V obchodech tak brzy mohou být k vidění netradiční řešení.

„Jde například o jogurty nebo paštiky. Tam se zvětšené nápisy prostě nevejdou, a výrobci tak připravují různé skládačky, které dají k výrobkům. Problémy mají i výrobci nápojů, uvažují o změně designu některých láhví,“ říká mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová.

Další velké firmy zatím finanční odhady nemají, některé už své obaly začaly částečně měnit. „Některé nové obaly jsme už novým pravidlům přizpůsobili,“ říká například mluvčí Kofoly Jaroslava Musilová. První výrobky se změněnými obaly už produkuje i Hamé. „Etikety některých našich produktů, například Extra džemy, máme uzpůsobeny podle této nové legislativy,“ potvrzuje Mitáčková.

Celý článek si přečtete na Aktuálně.cz

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+15
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 5. 2013 14:18, Kpr

Tak to těm neschopnejm firmám konečně nandali, co? Bože, jak naivní...
Stejně jako prakticky jakékoliv jiné nařízení či regulaci to zaplatí nakonec zákazníci ve vyšší ceně, horší dostupnosti, propouštěním zaměstnanců, atd.

Reagovat

 

+82
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pijan 12. 05. 2013 11:17)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 5. 2013 12:28, Pijan

Jsem měl zato, že peníze mají být prostřekem k rozvoji, nikoliv k zbohatnutí. Právě v tom je u nás rozdíl. Někdo podniká, aby se uživil, někdo chce rychle zbohatnout. Pakliže si podnikatel nastaví standarty špatně, čeká jej prostě pakárna. Buď zkrachuje, nebo rychle zbohatne, a potom... NIC. Ne nadarmo se říká, náš zákazník, náš pán, jenže zákazníci pro firmy jsou další firmy a nikoliv koncový uživatelé, kteří se musí vypořádat s obchodními praktikami řetězců. A zlobte se na mne jak chcete, jestli mi někdo zdraží jogurt o 10Kč kvůli písmu, tak je to kretén, přinejmenším

Reagovat

 

-19
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Kpr 12. 05. 2013 14:18)

Další příspěvky v diskuzi (8 komentářů)

13. 5. 2013 | 12:28 | Pijan

Jsem měl zato, že peníze mají být prostřekem k rozvoji, nikoliv k zbohatnutí. Právě v tom je u nás rozdíl. Někdo podniká, aby se uživil, někdo chce rychle zbohatnout. Pakliže si podnikatel nastaví standarty špatně, čeká jej...více

13. 5. 2013 | 9:25 | Soňa

Nezaplatí, protože už na ty potraviny nemají. Zvýšení cen potravin v minulých dvou letech o 30 % dostalo mnoho rodin z kolonky "střední třída" do kolonky "na hranici chudoby" a není to je prázdné plkání.
Rodina, která...
více

13. 5. 2013 | 9:19 | Soňa

Všichni víme, že kdyby dávali výrobci do potravit, to, co tam patří, a ne 20 druhů nápodob a 20 druhů aditiv, tak se jim to na ty obaly vejde. Tohle jejich chucpe kňourání budí spíš posměch. více

12. 5. 2013 | 17:48 | Pavel

No, napsat třeba na kvalitní jogurt "Složení: Mléko, jogurtová kultura" jde i centimetrovým písmem bez nutnosti měnit obal. Problém budou mít pouze výrobci, co do svých výrobků strkaj kompletní produkci Lovosic a Neratovic,...více

12. 5. 2013 | 14:18 | Kpr

Tak to těm neschopnejm firmám konečně nandali, co? Bože, jak naivní... Stejně jako prakticky jakékoliv jiné nařízení či regulaci to zaplatí nakonec zákazníci ve vyšší ceně, horší dostupnosti, propouštěním zaměstnanců, atd....více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Kotace měnových kurzů, IPO, Stínová ekonomika, Český telekomunikační úřad, odstoupení od smlouvy, třetí pilíř, petr brousil, penzijní fondy, hybrid, spolehlivost, notebook, CME, Nicolas Sarkozy, informativní osobní list důchodového pojištění, Podkladové aktivum, § 696b , druhotná platební neschopnost, deficit

3AY0288, 3AY0284, 3AY0289, AHL9514, 2K93818

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK