Dvojí ceny. Co máte proti diskriminaci?

Když hospodský vytiskne dva jídelní lístky se dvojími cenami, je hned oheň na střeše. Diskriminace! Každý podnik má ale přece ceny smluvní. Co je tedy na cenové diskriminaci špatně? Nic!
Dvojí ceny. Co máte proti diskriminaci?

Člověk se snaží vydělat. Prakticky neustále a při všech příležitostech. Není to prohnilost kapitalismu ani zkaženost moderní doby: je to naše přirozená vlastnost. Někdo chce vydělat tak, že draze prodá, jiný, že levně koupí. Princip je ale pořád stejný, každý chce vyměnit to, čím disponuje – čas, peníze, výrobek, službu – za něco pro sebe hodnotnějšího.

Abychom mohli vydělat co nejvíc, je při směňování dobré znát protistranu. Každý prodávající by rád věděl, kolik je nevyšší cena, za kterou je od něj zákazník ochotný nakoupit. A každý zákazník by naopak rád věděl, za kolik je prodávající ochoten nejlevněji prodat.

Nežijeme ale ve světě dokonalých informací, nikdo nemá maximální nebo minimální ceny napsané na čele, a tak jsme při směňování nuceni tyto částky jen odhadovat. OK, s tím se dá žít. Může se ale stát, že dospějeme k přesvědčení, že naše zákazníky netvoří relativně homogenní skupina, ale naopak, že jsou ochotni nakupovat za značně odlišné ceny. Někdo vypadá, že náš báječný výrobek koupí za sto, jiný by dal i dvě stě – jak se s tím poprat, když pořád chceme co nejvíce vydělat?

Můžeme samozřejmě hledat cenu někde mezi, tak aby platilo, že na konci dne bude stav pokladny co nejvyšší. Ekonom si ale také může zahrát na ďáblova advokáta a navrhnout – diskriminaci!

Cenovou diskriminaci.

Jen aby nevydělal příliš!

Při obchodování mezi firmami jsou dvojí, respektive různé ceny pro různé zákazníky úplně běžné a troufám si tvrdit, že to vadí málokomu. Kolik firma ve finále zaplatí, je dáno spíš vzájemnou vyjednávací pozicí obou stran a schopnostmi jejich obchodníků než částkou v ceníku. Velkoobchod je jedna velká cenová diskriminace. Ovšem ani ve standardním maloobchodu se nejedná o nic neobvyklého – všechny ty věrnostní slevy, roční členství, jednorázové kupony, desáté obědy zdarma, vyjednané slevy od operátorů, studentské / dětské ceny a podobně nejsou nic jiného než dvojí (resp. různé) ceny, a tedy cenová diskriminace. Zdá se tedy, že dvojí ceny lidem v obecné rovině nevadí ani v maloobchodu; zvlášť když si sami dokážou vyjednat tu nižší cenu.

Když mají lidé pocit, že obchodník slevuje, je všecko v pořádku. Zle by bylo, kdyby měl vydělatvíc než normálně. Třeba když by nečlenové klubu měli šampon o deset korun dražší. Konečně – takové nabídky taky nenajdete. Je ale jedno odvětví, kde se podobný úkaz, tedy dvojí ceny, čas od času objeví: pohostinství. Typicky jde o různé jídelní lístky pro našince a pro cizince v restauracích poblíž frekventovaných pražských památek. Asi není třeba dodávat, které ceny jsou vyšší. Cena je v takovém případě spíš dána vyjednávací pozicí prodávajícího (ne nepodobně jako u velkoobchodu). Uvádíme zde notoricky známý příklad, ale možností takto cenově diskriminovat je jistě víc. Jakmile se ale o takové praxi dozví veřejnost, snese se na takového prodejce přinejmenším vlna silné kritiky.

Anketa

Máte hlad, Zjistíte ale, že hostinec, kam jste šli na oběd, má taky dražší verzi lístku pro cizince. Co uděláte?

Smíme se svobodně domluvit?

Je to ale kritika oprávněná? Ačkoli takový způsob obchodování v lidech vyvolává negativní emoce, není pro ně zásadní důvod. Jediné, o čem se při cenové diskriminaci rozhoduje, je, komu se podaří získat větší část z rozdílu mezi minimální prodejní cenou prodávajícího a maximální nákupní cenou kupujícího. Těžko říct, proč by byli lidé radši, kdyby to byl spotřebitel, než když je to prodávající. Nemluvíme tedy o šizení ve smyslu účtování neobjednaných položek nebo přetáčení taxametru. Cena je dopředu prodávajícím daná a je jen na zákazníkovi, jestli na ni přistoupí nebo ne.

Dvojí ceny tohoto typu navíc mohou mít přímý pozitivní dopad na chudší zákazníky. Místo toho, aby byla nastavena jedna cena (například 150 korun za oběd z poledního menu), mohou být za totéž menu ceny dvě – 120 korun pro zákazníky A a 180 korun pro zákazníky B. Pokud budou ceny nastaveny správně, vzroste dostupnost statku pro zákazníky A, aniž poklesla dostupnost statku pro zákazníky B. Vzroste pouze výdělek prodávajícího a poklesne „výdělek“ zákazníků B.

Mohli bychom zkoumat i další ekonomické dopady a zajímavosti cenové diskriminace, fakt ale je, že se jedná o praxi, jejíž zákaz nebo negativní hodnocení nemá žádné opodstatnění. Různé ceny ovlivňují pouze to, která strana směny kolik vydělá. A pokud se na jakékoliv ceně dopředu obě strany směny domluví, není důvod do jejich domluvy nijak zasahovat.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-4
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 30 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

18. 10. 2016 17:42 | Hunter

Ve které lékárně má jeden lék různé ceny nastaveny tak, že některé z nich z nich nemůžu za žádných podmínek dosáhnout?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

17. 10. 2016 1:14 | jezevec

až jednou zjistíte, že v lékárnách má jeden stejný lék různou cenu - bude to pro vás těžká rána. ale je tomu tak.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 10. 2016 23:13 | kodiak medvěd

Je pravděpodobně, že v následujících letech budeme v Evropě podrobeni tlaku, abychom přijímali zvyky a životní styl národů masivně přicházejících z okolních kontinentů. Ale dělat si tady Orient dobrovolně a ještě tomu říkat svoboda, to se mi zdá přehnané, zbytečné a hloupé.
+3
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

14. 10. 2016 13:30 | Hunter

Význam ta slova ztratila, když jsme pálili Židy v pecích po tisících (ano, to udělala ta naše vyspělá kultura, ta křesťanská tradice, ta evropská hodnota, na kterých chceme stavět). Státní regulace přišly až potom.

Ale jinak ... tak nějak.
-4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 10. 2016 13:15 | Angelus

Já bych si třeba veřejně chtěl dát do ceníku - státní zaměstnanci, fízlové a jíní parazité přirážka 1000%
k ceně. Mají možnost se živit poctivě a nechat si platit od někoho kdo přijímá od lidí peníze dobrovolně zaplacené. Přesto je to nelegální, škoda.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 10. 2016 12:47

Citace - Hunter / 14.10.2016 12:34

ale to bylo v dobách, kdy ještě slova jako "morálka", "čest" a "solidarita" měla nějaký skutečný význam.

A tento význam tato slova ztratila v okamžiku, kdy je nahradila státní regulace. Dnes není morálka a čest, ale trestní bezůhonnost, kterou může mít každé bezectné prase bez morálky, dnes není solidarita, ale na jedné straně vynucená platba výpalného a na druhé straně rozhazování sociálních dávek bez ohledu na vůli dárce (pardon, oloupeného) a potřebnost příjemce.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 10. 2016 12:34 | Hunter

I když ... musím přiznat, četl jsem knihu Hlavní třída, kde hlavní postava je doktor v USA cca 20. let a tam to bylo zcela běžné, že měl jiné ceny pro bohaté paničky a jiné pro chudé rolníky (ty někdy léčil i zdarma) - ale to bylo v dobách, kdy ještě slova jako "morálka", "čest" a "solidarita" měla nějaký skutečný význam.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 10. 2016 12:32 | Hunter

Třeba SVOBODA NEKOUPIT životzachraňující lék, který má jediného výrobce a distributora, je vyloženě povznášející.

Každý kovaný libertarián pak může hrdinně umřít s slastným triumfálním úsměvem na rtech.

Mnoho věcí je v životě totiž výrazně problematičtějších, než meníčko v Jizerkách.
-2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 10. 2016 12:19 | jezevec

ne, tohle jste nepochopil. nejde o to, že nakoupím a dojdu ke kase, a prodavač se na mně podívá a odhadne cenu.
ale pokud je zákazník PŘEDEM a férovým způsobem informován o ceně, není důvod, aby měli všichni stejnou.
takže třeba přijdete do hospody, dostanete jídelní lístek pro medvědy - a řeknete, sorry, tolik nedám. a číšník vám řekne - no tak ok, zkusili jsme to, tady máte o 20% levnější lístek pro jezevce. a proč sakra ne? komu to bude vadit, nemusí tam chodit vůbec.
mimochodem, dvojí ceny jsou například u všech řetězců drive-in, a nikoho to nepohoršuje. jídlo u stolu je totiž s 21% dph, zatímco jídlo s sebou "přes ulici" je v 15% dph. takže kdo vyleze z auta a jde si pěšky k pultu, má zboží zhruba o 2-3% levnější, neboť platí v ceně jídla 21% dph. ten kdo je líný a nechá ti TOTÉŽ jídlo podat do okýnka auta, zaplatí za něj sice stejné číslo, ale ve skutečnosti více, protože je zatíženo pouze 15% dph. normálně diskriminace tech bohatých, kteří zjevně přijedou autem. to vám nevadí?
nebo v mnoha zemích je naprosto běžné, že kafe u baru stojí polovic než u stolu. stejné kafe, stejná obsluha, dva metry od sebe - ceny podle toho, kam si host sedne. v čem je to jiné?
nebo naše směnárny - nakupují jedno stejné eeečko za 26, prodávají za 28. přitom za směnu mají poplatek. není to diskriminace cizinců?
proč by nemohl každý platit jinou cenu, je-li o ní férově a předem informován? SVOBODA NEKOUPIT je jedním ze základních atributů euroatlantické civilizace. nechápu co vám na to tak vadí. nebo snad do tech restaurací s dvojími (trojími) cenami vás někdo násilím nutí chodit? to je asi jako ti blbší nekuřáci, co vlezou do kuřácké hospody, a pak se rozčilují že se tam kouří.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

14. 10. 2016 9:58 | HonzaV

No tak jsou podobný případy, onehdá jsem byl v Jizerkách a v kopcích je tam bufet, kde když dojde k placení, chlapík řekne "kolik dáte...". Perský trh v tesku by byl hodně neobvyklý, ale jako liberál říkám, že ať si každej dělá co chce, pokud to řekne předem a nikoho k ničemu nenutí. Tzn. v krámě by mi mohli účtovat přirážku třeba podle křestního jména, ostatně co jiného jsou slevy v optice k datu narození? Jen to musím vědět dopředu a případně se příslušnému podniku zdaleka vyhnout.

Další věcí je otázka morálky, tedy jestli žíznivému nebo třeba duchem slabšímu budu prodávat vodu za stokorunu. To by ale měl vyřešit trh, koneckonců další možnost je že tam ten obchod nebude vůbec a nikdo (ani ten, kdo by chtěl platit nejvíc) nedostane žádnou službu. V "normálním" světě by nemorální poskytovatel brzy skončil, podmínkou ovšem zase je ta transparentnost, např. v podobě článku v místních novinách.

To je ale teoretický, vzdálený až nedosažitelný cíl, a tak se budeme muset spokojit s jistou mírou regulace... asi to záleží na nějaké společenské diskuzi. V B2B světě jsou dvojí ceny naprosto normální a odrážejí míru rizika u bezhotovostních plateb, spolehlivost zákazníka, nároky na technickou podporu atd. V B2C, vzhledem k jisté nutné ochraně (nablblejších) spotřebitelů, to bude jinak, ale ani ta ochrana by se neměla moc přehánět v rámci otužování. Jakmile začne stát přebírat moc zodpovědností za občany, je to cesta do záhuby.
+5
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 10. 2016 23:29 | kodiak medvěd

Ono by se to dalo rozšířit třeba i obchodní sítě, co vy na to? Přijdu takhle do tesca, vyberu si zboží a když dojde k placení, pokladní se koukne jakou mám košili a boty a podle toho mi střihne cenu. Máte recht, nemusím tam nakupovat. Nebo u pumpy. Přijedu, zeptám se, za kolik by pro měl byl litr naturalu, maličko si zasmlouvám a pak natankuju, nebo půjdu zkusit štěstí jinam. Perský trh hadr.

Ale musím ocenit vaše sociální cítění. Kléma by měl radost, konečně dojde na jeho heslo: Ať platí bohatí.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 10. 2016 20:42 | jezevec

řešíte hovadiny. prodej je věcí nabídky a poptávky - každý prodejce se jistě snaží dosáhnut co nejvyšší prodejní ceny, a každý kupující co nejvíc ušetřit. není důvod prodávat všem za stejnou cenu, pokud je část klientely v principu ochotná zaplatit cenu vyšší. a sám jste si svoje výhrady vyvrátil - byl jste v restauraci, kde cizinci měli vyšší ceny - měl jste svobodně na výběr koupit, nekoupit, nebo pokusit se vyjednat ceny pro čechy. uspěl jste, tak v čem je kua problém? méďa přijde s davem zjevně prachatých cizinců, proč by nemohli zaplatit za jídlo tři éčka, jsou-li k tomu ochotni. až tam strejda jezevec přijede rollsem, bude to mít za čtyři. zatímco honza v usoplenejch montérkách za dvě, protože víc by stejně nedal. a proč ne?
pokud vám tři éčka za oběd nevyhovují, jděte jinam, nebo si kupte párek v tesku. pokud existuje klientela, ochotná dát za totéž dvě stovky - proč by jim restauratér bránil ve štěstí, a řekl si o méně. a kdyby někomu v principu nevyhovoval systém dvojích nebo trojích cen v jedné provozovně, prostě tam nebude chodit, ani kdyby pro něj to bylo za dvacku a pro cizí za kilo, hospoda chcípne a uvolní místo někomu, kdo to bude dělat lépe a lidi mu tam přijdou. ale proč by se do toho musel sxrát stát, to fakt nechápu.
+6
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 10. 2016 20:24 | Munch King

Zase, není cena jako cena. Služby, jenž se dnes nabízí na internetu v korunách a eurech, mi vždy vychází služba placená v eurech až o 5 eur levnější než daná služba placená v korunách. A uznejte, 5 eur uz jsou podstaté peníze a ne zrovna pár ušmudlaných drobáků.

Pokud ale rozdíl ceny je křiklavý, typu dvoj-, troj-násobek ceny nebo 50% přirážka, pak už to beru jako ojebávku, vstávam a odcházim s anglicko-českými slovy, že jejich cenová struktura je všeobecná prasárna patřící do období před 20. lety a ne zrovna teď. S faktem, že okolo je spousta nových dobrých restaurací, ne jak bylo před 20. lety.

Naštěstí, takového podniky se dnes vyskytují jen zřídka, pokud se nejedná o obnovený trend z před 20. lety :-)P
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

13. 10. 2016 18:39 | Hunter

Odpověď hostinského bude nejspíš:
"No protože předtím jsem vás oje*ával na daních."
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

13. 10. 2016 18:05 | Honza

Az budou ceny v ceskych restauracich stejne jako v EU, nebudou treba dvoji ceny jako v Praze. Zmizi MENU za 90 kc - Jsem pak zvedav kdo si z čechů da MEnu za 10 euro - ehm 270 kc jako je treba v Nemecku. Ikdyz to si jeste chvili pockame, prozatim bude stacit zavedeni evidence trzeb. Myslim ze po zavedeni se ceny v restauracich zvysi, treba takove menu bude stat 149 kc. To budou lidi pak rvat - Jak to ??? Odpoved hostinskeho bude nejpis podekujte ........
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Zobrazit všech 90 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Oblíbená témata

cenotvorba, diskriminace, restaurace

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Očima expertů: Se stravenkou do obchodu nelez?

16. 9. 2016 | Ondřej Tůma | 31 komentářů

Očima expertů: Se stravenkou do obchodu nelez?

Zaměstnavateli se vyplatí dát zaměstnanci stravenky místo peněz. Jsou daňově zvýhodněné, nemusí se z nich odvádět daň a povinná pojištění. Přitom ale často jako peníze fungují. Už i... celý článek

Hospodští, holiči, prodejci, pouštíte hudbu? Zadarmo ne. OSA číhá

12. 9. 2016 | Petra Dlouhá | 13 komentářů

Hospodští, holiči, prodejci, pouštíte hudbu? Zadarmo ne. OSA číhá

Každý podnikatel, který v provozovně pouští hudbu, a nedělá to čistě pro svou potřebu, musí platit kolektivnímu správci autorských práv, v Česku organizacím OSA a Intergram. Jinak hrozí... celý článek

EET: V hospodě účtenku. A jednu navíc za spropitné

4. 8. 2016 | Gabriel Pleska | 27 komentářů

EET: V hospodě účtenku. A jednu navíc za spropitné

Chápu, že si stát chce ukousnout daň ze všech peněz, které mi projdou rukama. Ale opravdu i z dýška v hospodě?

Reklamace v restauraci: Když vám naservírují blaf

16. 11. 2015 | Petra Dlouhá | 7 komentářů

Reklamace v restauraci: Když vám naservírují blaf

Moucha na talíři. Jiné suroviny, než slibovali. Příliš slané, málo teplé. Propečené místo krvavého. Pivo pod míru. Sekt místo šampaňského. Čekáte věčnost. Číšník drzoun. Sami si účtují... celý článek

Roman Vaněk: Daňčí na kančím už neletí

8. 8. 2015 | Ondřej Tůma | 3 komentáře

Roman Vaněk: Daňčí na kančím už neletí

Podle Romana Vaňka pomalu vyrůstáme z gastronomické puberty. A nic na tom nemění ani úspěch „nadívaných kůžiček“.

Partners Financial Services