Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Nebourat, vystěhovat se z města a založit rodinu?

Nebourat, vystěhovat se z města a založit rodinu?
Nebo povinné ručení zaplatit tam, kde loni a nad segmentačními kritérii pojišťoven se příliš nezamýšlet? Kdo s jak atraktivní nabídkou letos přišel a jak zajímavé slevy vhodil řidičům pod kola? Rok od roku jsou sazby složitější a pojišťovny si i v tom základním protiřečí. Změna pojišťovny je aktuální ještě pro zhruba polovinu řidičů.

Boj o majitele automobilů vrcholí. Od loňska k podstatným cenovým změnám u povinného ručení nedošlo a sazby se pro jednotlivé kubatury výrazně neliší ani napříč trhem. Pojišťovny se tak spíše než v cenách předhánějí zejména v marketingových prezentacích svých strategií. Letos jde zejména o "spravedlnost".
Kromě objemu motoru a hmotnosti auta, které jsou jako základní diferencující kritérium vlastní všem, je podle některých pojišťoven spravedlivé segmentovat sazby povinného ručení podle místa bydliště řidiče, jeho věku či stáří automobilu. Pro jiného je ale naopak spravedlivé tato hlediska v potaz nebrat a hodnotit řidiče pouze podle jeho vlastních motoristických výkonů. I když je škodní průběh pochopitelně vyšší tam, kde je hustší provoz a čím dražší auta tam jezdí, například Marek Vích, mluvčí Kooperativy, tvrdí, že nejspravedlivější je dělení řidičů podle zcela jednoznačného kritéria - jak zodpovědně ten který řidič jezdí - tedy systémem bonus-malus. Některé pojišťovny ale naopak tvrdí, že pokud se aplikuje segmentace, méně rizikoví klienti nedotují ze své kapsy menšinu nejrizikovějších klientů.

Sazby povinného ručení

Sazby povinného ručení najdete zde.

Obdobně odmítají segmentaci Česká pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna, Generali a Triglav. První jmenovaná se nerozlišováním místa bydliště snaží oslovit právě motoristy z velkých měst. "Mnozí pražští řidiči jezdí dlouhá léta bez nehody a na druhé straně mnoho venkovských řidičů přijede do Prahy jednou za čas a dopravní nehodu v ní způsobí. Proč by měli tito Pražané hradit dražší povinné ručení a naopak tito venkovští řidiči platit sazbu nižší," vysvětluje přístup České pojišťovny Václav Bálek, její tiskový mluvčí, a dodává, že časová řada dat je k dispozici jen od roku 2000, je tedy tak krátká, že neumožňuje spolehlivě stanovit rozlišovací kritéria pro nové rozdělení klientů.

Tři pojišťovny to ale Pražákům spočítaly

Zatímco se tedy Česká pojišťovna na reklamních plochách ptá, "proč mají Pražáci platit víc", Allianz, ČSOB Pojišťovna a Uniqa se shodují v tom, že je třeba v sazbách pojistného místo bydliště řidiče zohlednit. "Statistiky jednoznačně dokazují, že škodní průběh výrazně ovlivňuje region, z něhož vlastník vozidla pochází. Potvrdili jsme si, že segmentace je správná cesta, která je ověřená i na jiných vyspělých trzích," protiřečí Václavu Bálkovi místopředseda představenstva Allianz Jiří Charypar. Allianz tak v rozlišování řidičů podle jejich trvalého bydliště (nikoli podle místa registrace vozu) bude pokračovat i v roce 2005. Jako loni tedy nabízí tři sazby, nejdražší pro pražské řidiče, levnější pro motoristy z měst nad 90 tisíc obyvatel a nejlevnější pak pro "zbytek" republiky. Podle mluvčího pojišťovny Milana Káni tak u Allianz zaplatí řidiči z menších obcí o 29 % méně než řidiči z velkých měst.

Totožné regionální členění zvolila pro příští rok poprvé i pojišťovna Uniqa. V jejím případě ale i tak pražští majitelé větších aut zaplatí méně než by zaplatili u České pojišťovny či Kooperativy, které řidiče podle místa bydliště neznevýhodňují.
Větší odklon od stanovování sazeb jen na základě objemu motoru a hmotnosti vozidla je patrný i u ČSOB Pojišťovny. "Segmentace sazeb má mezi klienty velký ohlas a v 13 oblastech, kde jsme ji zavedli pro rok letošní, se prodej povinného ručení meziročně zvýšil v průměru o 100 %," říká Jeroen van Leeuwen, generální ředitel pojišťovny. "Protože i technické výsledky pojištění jsou v těchto oblastech příznivé, rozhodli jsme se, že segmentaci rozšíříme z 13 na 35 oblastí republiky," dodává. Desetiprocentní cenové zvýhodnění se tak v případě ČSOB Pojišťovny týká necelé poloviny ČR, Pražáci si naopak připlatí.

Kritérií se ale uplatňuje ještě víc

Na změnu pojišťovny zbývají poslední 3 pracovní dny!
Obvyklá výpovědní lhůta je totiž 6 týdnů. Pokud tedy zamýšlíte pojišťovnu změnit k 1. lednu, učiňte tak do 19. 11., tedy tohoto pátku. Výpověď musí mít písemnou formu a do týdne od jejího skončení je nutné uzavřít smlouvu novou.

Podstatný vliv na škodní průběh má podle informací Allianz a Uniqy také věk řidiče. Na mladé lidi tak u těchto pojišťoven čeká 25% příplatek, u Allianz se týká řidičů mladších 21 let, u Uniqy motoristů mladších 29 let. Tato přirážka se týká nových klientů, na "dvacátníky" a "náctileté", kteří již u Uniqy mají bezškodní historii, se tato novinka nevztahuje. Jim se zvedne pojištění o stejná zhruba 3 % jako všem ostatním klientům této pojišťovny. Obdobně se příplatek nevztahuje na mladé ženaté či vdané, u nich lze totiž podle generálního ředitele Uniqy Marka Venuty za volantem předpokládat zodpovědnější chování.

Ze zhruba 5,3 milionů smluv o povinném ručení mohou asi 2,1 miliony řidičů využít "slevu za stáří vozidla". Tu nabízí ČSOB Pojišťovna a Uniqa. "Statistiky potvrzují, že starší vozidla mají nižší škodovost," uvádí například Marek Venuta. Uniqa tak pro vlastníky starších vozů připravila samostatné sazby a ČSOB Pojišťovna jim poskytuje 20% slevu.

Některé pojišťovny mimo to přišly s dalšími více či méně tradičními slevami. Allianz nabízí 10 % dolů těm, kdo uzavřou smlouvu on-line, ČSOB Pojišťovna zrušila 10% přirážku u vozů používaných k podnikání a Uniqa nabídla zvláštní 10% bonus lékařům. Ti podle zástupců společnosti představují významnou část její klientely a trvale vykazují dobrý škodní průběh.

Alespoň v jednom za jedno

Stejně jako v letech minulých všech osm pojišťoven finančně zvýhodňuje řidiče, kteří jezdí bez nehod, a naopak penalizuje ty, kteří pojistný rok s "čistým štítem" neuzavřeli. První skupině tak náleží bonusy, druhé malusy. Za každý bezškodní rok načítají pojišťovny 5% slevu, u šesti pojišťoven proto mohou bezproblémoví řidiči získat až čtvrtinovou kumulovanou srážku na pojistném, Česká podnikatelská pojišťovna srazí maximálně 15 %, Triglav naopak 35 %. Při přechodu k jiné pojišťovně si klient může od té současné vyžádat potvrzení o získaných bonusech a tyto pak uplatnit u svého nového pojistitele.

I letos ovšem zůstává nedořešena tzv. malusová turistika, tedy možnost řidičů obejít trest pojišťovny za způsobenou nehodu. Již několik let se hovoří o vzniku registru škod, který by tomu měl zabránit, ten ovšem stále hotový není, pracuje na něm Česká kancelář pojistitelů. "Samozřejmě by to byla dobrá věc. Vnesla by do systému další ‘ochranný‘ prvek, který by zvýšil jeho spravedlnost," říká na adresu takového nástroje Marek Vích. Česká kancelář pojistitelů připomíná, že pojišťovny mají, i bez existence registru, možnost vyžádat si při uzavírání smlouvy s klientem informace o jeho historii u předchozího pojistitele, a tak tomuto českému nešvaru zabránit.

A za kolik to tedy letos bude?

Jak už jsme psali v úvodu, ceny nijak významně meziročně nevzrostly. O 6 až 10 % zvedla sazby Česká podnikatelská pojišťovna, základní sazby zvýšily i Allianz či Kooperativa. Generali a Triglav s cenou povinného ručení nehýbaly. Většiny řidičů se ale vyhlášená základní sazba netýká, ta je určena jen novým majitelům aut. Významný vliv na číslo na složence má totiž v případě převážné většiny řidičů systém bonusů a malusů, u některých pojišťoven se týká až 90 % jejich klientů. Spolu s uplatněním popsaných segmentačních kritérií, jsou základní sazby, které si můžete prohlédnout v následující tabulce, opravdu jen orientační.

Základní sazby povinného ručení na rok 2005 (v Kč)
Objem motoru Allianz
(profil, názory)
Česká pojišťovna
(profil, názory)
Kooperativa
(profil, názory)
ČSOB Pojišťovna
(profil, názory)
Česká
podnikatelská
pojišťovna
(profil, názory)
Generali
(profil, názory)
Uniqa
(profil, názory)
Triglav
(profil, názory)
do 1000 ccm 2837 - 3993 2936 2964 2709 - 3589 1792 2832 2567 - 3039 2572
1000 - 1350 ccm 3503 - 4820 3635 3496 3432 - 4553 3528 3644 3073 - 3640 3408
1350 - 1850 ccm 4961 - 6454 5335 5392 4941 - 6563 5244 5272 4439 - 5257 5064
1850 - 2500 ccm 7841 - 9587 8586 8592 8104 - 10782 8212 8192 7183 - 8506 7896
nad 2500 ccm 11099 - 13718 11848 11984 11478 - 15280 11526 11228 10046 - 11897 11244
Poznámka: cenové rozpětí je zapříčiněno regionální segmentací.
Zdroj dat: pojišťovny

Zda-li se diferenciace řidičů bude i nadále rozšiřovat, uvidíme za rok. Pokud se ale podíváme za hranice, zjistíme, že segmentačními kritérii mohou být i barva vozu či pohlaví majitele. Tak daleko příští rok ještě asi nebudeme, úspěchem by ale jistě bylo vytvoření již zmiňovaného registru škod. Každopádně by na tom bezproblémoví řidiči měli být vždy lépe.

Co si o rozšíření segmentace řidičů myslíte? Je podle vás spravedlivá? Zůstanete i příští rok u stávající pojišťovny?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-114
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 12. 2004 14:49, vladku at seznam.cz

Hmm, ale Generali má otaky odlišné sazby pro některé okresy, nebo aspoň měla akci s levnějším povinným ručením na podzim tohoto roku pro malá města. 2-letý bnus do 1350 za cca 2500Kč...

Reagovat

 

+37
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

17. 11. 2004 23:28, PlischkeS

pojistovnu zajima, kde mate trvale bydliste, ne kde je registovano auto.

Reagovat

 

-3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Ivo 17. 11. 2004 20:42)

Další příspěvky v diskuzi (38 komentářů)

15. 12. 2004 | 14:49 | vladku at seznam.cz

Hmm, ale Generali má otaky odlišné sazby pro některé okresy, nebo aspoň měla akci s levnějším povinným ručením na podzim tohoto roku pro malá města. 2-letý bnus do 1350 za cca 2500Kč... více

9. 12. 2004 | 16:09 | Pavel.

Za nesmysl považuji segmentaci podle objemu motoru. Podle mého názoru má smysl pouze výkon. Např. 66kW může dát jak 1.4 zážehový tak 2,0 vznětový motor, přitom rozdíl v sazbě je víc jak 4 000 Kč. Dělení podle výkonu mají...více

26. 11. 2004 | 18:46 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

Praha (23. listopadu 2004) Česká podnikatelská pojišťovna, a.s. (ČPP) obdržela od společnosti CRA Rating Agency, affiliace Moody´s Investor Services, tyto konečné ratingové známky: Ba- / czBaa- / czP – 3

Také pro...
více

23. 11. 2004 | 14:38 | Kamil

Proč by se úřad díval na ceny povinného ručení? Podívejte se na tabulku a uvidíte, že ceny jsou tak rozdílné, že o žádnou domluvu mezi pojišťovnami nejde. A taVaše slavná ČPP? Ty její "normální" ceny ji přivedly k tomu,...více

22. 11. 2004 | 18:12 | Jan Kolda von Žampach (řečený Pancíř)

Cha, cháááááá, a tohle je jen slabý předobraz a odvar případně připravovaného komerčně(!) povinného(!) spoření si na důchod, co by x-tý diskutovaný pilíř připravované důchodové reformy! více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

OPEC, Přijetí přidělení a zřeknutí se úvěru, Faktoring, daňové odpočty, příspěvek zaměstnavatele, aleš poklop, doplňkové penzijní spoření, penzijní fondy, kampelička, mastercard standard, marcela střelcová, výběrová řízení, zákonné pojištění odpovědnosti za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání, svatopluk němeček, letecké zájezdy, náhrada platu, mkreditka, personál

4E92435, 1SB4436, 3E92435, ZRI0479, 6B96967

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK