Na skutečnou reformu si musíme počkat

Na skutečnou reformu si musíme počkat
Navrhovaná reforma veřejných financí jde v zásadě správným směrem. Je ovšem připravována nesourodou vládou, která na mnoho věcí jen těžko hledá společný názor. A tak se z důkladné reformy stává spíše sada dílčích opatření.

Hlavním cílem chystané fiskální reformy by mělo být zkrocení veřejných deficitů tak, abychom mohli přijmout euro. To přitom předpokládá splnění tzv. maastrichtských kritérii, která požadují, aby deficit veřejných financí v jednotlivých letech nepřesahoval 3 %. Vláda ale ve své projekci postupného snižování deficitů bohužel nemluví o 3 ale o 4 procentech, přičemž tento cíl by měl být splněn v roce 2006. Jinými slovy, vláda neodpověděla reformou na klíčovou otázku, kdy bude euro technicky možné přijmout. Z posledních slov politiků se zatím dá jen odhadovat, že to bude někdy v letech 2008 až 2010 a nedá se vyloučit ani rok 2011. To je přitom velmi špatná zpráva pro podniky, které podstupují při exportech kurzové riziko a přijetí eura by pro ně znamenalo o starost méně.

Otázkou ovšem také je, zda tyto cíle budou skutečně naplněny. Růst ekonomiky se totiž reformou veřejných financí výrazně zpomalí. To se pak může projevit v příjmech státní pokladny a předpokládané výsledky by se tak nemusely dostavit. Očekávám totiž, že výsledkem zvýšení daní bude pokles reálné kupní síly obyvatelstva. Lidé proto budou přesunovat nákupy zboží dlouhodobé spotřeby do vzdálenější budoucnosti, čímž dojde k poklesu spotřeby a tedy i tržeb podniků. Ekonomika kvůli tomu v prvním roce členství v EU zrychlí svůj růst jen minimálně. To bude možná pro mnoho eurooptimistů velké překvapení.

Základ dobrý, ale...

Pokud jde o jednotlivá reformní opatření, dá se říct, že většinou mají velmi dobrý základ. Jenže, jak jsem již řekl na začátku, nejsou dotažena do konce. To je například vidět na tom, že budou klesat daně přímé a naopak růst daně nepřímé. To je krok, který by měl ekonomiku stimulovat k větší aktivitě. Bohužel, celkové daňové zatížení ekonomiky zůstane nezměněno, čímž se efekt změny daní oslabí. Stejně tak je pokles daní z příjmu právnických osob v porovnání s okolními státy nedostatečný. Stát tedy nakročil správným směrem, ale krok se chystá udělat příliš krátký. Pozitivní dopady reformy tak budou opět menší, než by mohly být.

O tom, jak složité bylo najít shodu uvnitř koalice svědčí i to, že nedošlo ke zrušení ani jedné ze sociálních dávek. Obdobné je to u důchodové reformy, kde se nechystá vlastně žádná reforma, ale pouhé prodloužení věku odchodu do důchodu. Klíčové napojení důchodového systému na kapitálové trhy totiž bylo v reformě opomenuto. Důchodová reforma se tak jen ve skutečnosti přesune dále do budoucna a bude ji muset vyřešit vláda s pevnější většinou v parlamentu.
Z reformy je cítit nejen snaha více vybrat do státní pokladny, ale i více uspořit. Zde se však podle mě jedná spíš jen o gesto než o krok, který by skutečně něco změnil. Například plánované zmrazení platů ústavních činitelů a soudců v období 2004 až 2006 státnímu rozpočtu příliš nepřinese. Stejně tak snižování počtu státních pracovníků je jistě úsporným opatřením, ale z hlediska celého státního rozpočtu to je jen kapka v moři. Mnoho kroků reformy bude vycházet z harmonizace se státy EU. Zde vláda neměla příliš prostoru pro vlastní iniciativu a byla donucena přijímat to, co jí bylo dáno zvenčí.

Reforma naopak některé důležité kroky postrádá. Myslím si, že by nebylo na škodu do reformy zapracovat zrušení daní z nemovitosti a nahradit ji jinými příjmy, protože se domnívám, že je tato daň vzhledem ke svým nákladům na správu neekonomická. Dále se domnívám, že by bylo vhodné zrušit daň z kapitálových výnosů. Toto opatření by vedlo k vyšší ochotě spořit, což by se promítlo ve vyšších investicích a dlouhodobě i v rychlejším růstu životní úrovně obyvatelstva. Pozitivní dopad by se později projevil i ve vyšších příjmech státní pokladny.

Čekejme reformu reformy

Celkově se tak dá shrnout, že reforma veřejných financí je nedotažená a že pravděpodobně kvůli tomu bude se dá očekávat reforma reformy. Za hlavní nedostatek reformy lze nicméně považovat nízké ambice politiků. Na druhou stranu, vezmeme-li v úvahu, že již současné měkké návrhy jsou pro mnoho vlivných skupin ve společnosti příliš razantní, je vidět, že ostřejší reforma by byla asi politicky neprůchodná. Je to škoda, protože bychom si ušetřili mnoho času a úsilí do budoucna. Je totiž více než jisté, že jednou budeme k drastičtějším krokům stejně donuceni sáhnout. Důkazem budiž fakt, že problémy s veřejnými rozpočty mají i jiné státy a mnohdy jsou mezi nimi země výrazně bohatší. Demografický vývoj a dopady globalizace si prostě vynutí méně sociální stát.

Co si o chystané reformě veřejných financí myslíte vy? Je to podle vás krok správným směrem? Které prvky vítáte a které naopak odsuzujete? Připojte svůj názor!   

Dlouhodobý investiční produkt

Dlouhodobý investiční produkt

Myslete na sebe a zabezpečte se na penzi co nejlépe. Třeba investováním do široké nabídky fondů.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 18 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

12. 6. 2003 12:26, dudde

Co takhle sponzoring od spořitelen?

Zobrazit celé vlákno

+22
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

10. 6. 2003 13:04, dudde

jsem pro, ať skončí, ale nejdřív požadují snížit daňovou zátěž. Přes stavebko a jiné dotované fin. produkty dostávám alespoň část svých daní zpět. Zkuste si zpočítat kolik stát dostane, když chcete dát zaměstnanci třeba 10.000 Kč neto. Kolik odvede zaměstnanec a kolik Vy. Tomu já říkám nemravné.

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Bitva o penze začíná

4. 6. 2003 | Petr Fejtek

Bitva o penze začíná

Evropou obchází strašidlo, strašidlo penzijní reformy. Demonstrace, protesty a stávky největší za celá desetiletí. Bouří se staří i mladí, tentokrát paradoxně ruku v ruce; odboráři... celý článek

Náhodně škrtat je špatné, říká finská specialistka

9. 1. 2003 | Martin Zika

Náhodně škrtat je špatné, říká finská specialistka

Debata o tom, jak uzdravit různými neduhy trpící veřejné finance, se rozběhla naplno. Například včera o návrhu reformy, který předložil ministr financí, začala jednat česká vláda. Na... celý článek

Volby a penzijní reforma, změní se něco?

30. 5. 2002 | Petr Vykoukal

Volby a penzijní reforma, změní se něco?

Představy politických stran o vývoji penzijního systému po volbách se rozcházejí takovým způsobem, že s největší pravděpodobností k prosazení žádných změn nedojde. Vládní koalice vzešlá... celý článek

Není jen rovná daň

11. 4. 2002 | Jan Heřman

Není jen rovná daň

Až o sedmnáct procent by mohly vzrůst ceny některých služeb v důsledku harmonizace daně z přidané hodnoty s legislativou EU. Zmírnění dopadů by mohlo přinést snížení základní sazby... celý článek

Kdo vydělá na rovné dani?

21. 3. 2002 | Jan Heřman

Kdo vydělá na rovné dani?

Sotva jsme se začali orientovat v daních, ODS přináší reformu. Většina lidí uvítá nižší daň z příjmu, zapláče však střední třída a napjatý státní rozpočet. Rovněž Evropské unii se koncept... celý článek

Partners Financial Services