Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Je Poštovní spořitelna na prodej?

Je Poštovní spořitelna na prodej?
Bankéři z jedné menší české retailové banky nedávno naznačovali, že mají na stole nabídku na koupi Poštovní spořitelny. Představitelé ČSOB ale odmítají, že by bylo vůbec možné Poštovní spořitelnu prodat.

Rčení jedna banka, dva brandy zní trošku jako čínské jedna země, dva systémy, ale přesně tak to v ČSOB (profil, názory) a Poštovní spořitelně (profil, názory) funguje. Každý brand má své produkty, své zúčtování transakcí, své zaměstnance... Má to určitě své výhody, v jednom brandu se mohu zaměřit na hodně masovou klientelu a současně tím druhým si mohu získávat "lepší" zákazníky, kteří se navíc s těmi "masovými" ani nebudou potkávat na pobočkách a zdržovat je. Je ale hodně zvláštní, že Poštovní spořitelna (PS) buduje svůj brand hodně samostatně. V jejích televizních reklamách ani znak ČSOB neuvidíte. To by mohlo případný prodej hodně zjednodušovat, pro klienty by to pořád byla ta stejná Poštovní spořitelna, jen by se změnil vlastník a asi by všichni postupně museli uzavřít nové smlouvy.

Jako významný argument, že ČSOB tuto svou část z dlouhodobého pohledu nechce, by mohl být fakt, že od doby pádu IPB se vývoj nových produktů v PS téměř úplně zastavil. Zatímco klienti bývalé IPB mohli začít rychle využívat služeb původně vyvinutých pro ČSOB – především ČSOB Linka 24 či naopak (především Homebanking bývalé IPB) a byl jim také nabídnut Internetbanking (podle našeho názoru šlo pouze o dokončení produktu, který se chystal už v bývalé IPB, viz naše hodnocení Internetbankingu ČSOB), klienti PS mají k dispozici pořád to samé – pasivní Phonebanking (vyvinutý v IPB před šesti lety), GSM Banking (vyvinutý v IPB) a Homebanking (také z bývalé IPB).Výrazné změny mají přijít až od počátku roku 2003, kdy se začne na přepážkách pošt prodávat životní pojistka připravená ČSOB pojišťovnou (profil, názory) pro PS a nabídce se také objeví Internetbanking. To může znamenat ale také to, že v ČSOB zjistili, že PS je samostatně obtížně prodejná a rozhodli se ji dále rozvíjet...

Překážky jsou jen zdánlivé

Bývalý zaměstnanec IPB nám potvrdil, že jediné, co by mohlo rozdělení ČSOB a Poštovní spořitelny bránit, je bankovní systém Profile, ve kterém jsou vedeny účty klientů PS a používá jej celá ČSOB. Argumenty proti prodeji, které nám v neformálním rozhovoru po nedávné tiskové konferenci řekli představitelé ČSOB a Poštovní spořitelny, byly – přílišná provázanost s ČSOB, nepřevoditelnost smluv s Českou poštou a technologické obtíže. U provázanosti v lidských zdrojích jde především o konzultace při vývoji produktů, které by však v případě nákupu PS mohli okamžitě zastat pracovníci kupujícího. Největším problémem by mohl být výše zmíněný bankovní systém Profile. I to je však možné vyřešit. Zatímco převod normálně fungující banky do jiného systému by asi klienti pocítili, u PS tento problém nastat nemusí, celá banka totiž funguje korespondenčně – jednotlivé transakce klientů přicházejí ke zpracování na papíře či v dávce, a tak je možné je jeden den sypat do Profilu, ten uzavřít, zůstatky převést do nového systému a druhý den pracovat s ním. (Asi by to nebylo v praxi tak jednoduché, jak jsem to popsal, rozhodně však nejde o neřešitelný problém). Jediný, koho by se odstávka dotkla, by bylo devět poboček Poštovní spořitelny, které transakce zaúčtovávají přímo. Pokud by ale byl tento převod proveden o víkendu, ani tady by to nevadilo. Posledním argumentem bylo, že smlouva s Českou poštou je uzavřena na ČSOB a je pravděpodobně nepřevoditelná. Pokud ale (jak sami uvádějí představitelé PS) je příjem České pošty za služby pro klienty PS významný, bude určitě na straně pošty zájem o uzavření smlouvy i s novým vlastníkem. Pro poštu by totiž ztráta tohoto klienta znamenala propad v příjmech a nutnost propouštění zaměstnanců a možná i uzavírání některých poboček. Na druhou stranu si asi těžko někdo umí představit, jak by bylo možné nabízet služby Poštovní spořitelny jinak než prostřednictvím pošty.

Největší technická obtíž by mohla souviset s čísly účtů, resp. kódem banky, do řešení totiž vstupuje nevyzpytatelný prvek - klienti. Jak klienti Poštovní spořitelny, tak ČSOB mají kód banky 0300, po případném prodeji PS by ale bylo nutné, aby ti, kdož klientům PS posílají peníze, si ve svých příkazech změnili kód banky v podstatě ze dne na den. Jinak by muselo existovat přechodné období, kdy by si ČSOB s kupujícím transakce předávala, což by vedlo ke zpožďování plateb (jiné řešení by ale asi stejně nebylo možné).

Existuje ale vůbec kupec?

Je možné, že vše výše popsané je proveditelné a Poštovní spořitelna prodejná, je ale vůbec někdo, kdo by ji koupil? První problém je v tom, že Poštovní spořitelna nemá samostatnou bankovní licenci (její původní licence, resp. licence bývalé Poštovní banky zanikla v okamžiku sloučení s Investiční bankou), kupující tedy musí mít bankovní licenci. Odpadají tak možní zájemci z řad silných pojišťoven (Česká pojišťovna, možná Allianz) a dalších nebankovních finančních subjektů. Nutnost, aby kupujícím byla banka, má ještě jednu oporu – výše zmiňované technické a personální obtíže jsou snadno řešitelné pouze v případě, že by nakupovala banka. Ta totiž má lidi schopné okamžitě začít pracovat i pro Poštovní spořitelnu (má jen asi 600 zaměstnanců) a má software pro vedení běžných účtů a vkladních knížek. Tato podmínka ale podstatně zužuje výběr možných zájemců. Jejich strategie je ale odlišná. Například GECB (profil, názory) je v porovnání s PS podstatně dražší, míří však přitom na téměř stejný segment klientů, možná o něco výše. HVB (profil, názory) rozhodně nepřichází v úvahu právě díky zaměření na jiné klienty a především nutnosti přibrat další zaměstnance na řešení problémů spojených s fůzí (se svou vlastní už tak bojují dosti dlouho). Komerční banka (profil, názory) má svých klientů dost a teprve nyní v ní probíhá dolaďování strategie, přibírání dalších klientů, kteří vyžadují odlišný přístup, by mohlo velice zkomplikovat řízení celé banky. Česká spořitelna by koupí Poštovní spořitelny získala velice málo, možná jen nějaké klienty, kteří jí odešli dříve. A tak vlastně narážíme na fakt, že na trhu asi není nikdo, kdo by mohl PS převzít. V úvahu by mohla připadat možná eBanka (profil, názory), respektive její vlastník Česká pojišťovna (profil, názory). Vzhledem k velikosti eBanky by si však nutnost rozšíření technologií, aby mohla vůbec klienty PS převzít, vyžádala takové náklady, že by celá transakce přestala být zajímavá.

Na základě výše řečeného se spíše můžeme domnívat, že prodej Poštovní spořitelny mohla být myšlenka s kterou si v ČSOB ještě před nějakou dobou hráli. Dnes je jim ale jasné, že jde o téměř neuskutečnitelný úkol (ale rozhodně ne z důvodů, které uvádějí oni), a tak dospěli k rozhodnutí, že budou muset káru zvanou Poštovní spořitelna tlačit dál. Určitě ale nejde o moc těžkou káru. Klienti jsou stabilní (nepřebíhají ke konkurenci) a pokud se jim dobře rozšíří nabídka služeb, určitě mohou přinést další tržby prostřednictvím nových produktů (především úvěrů a životních pojistek) a zvýšit tak profit celé banky.

Sdílíte náš názor, že Poštovní spořitelna je oddělitelná a samostatně prodejná? Napadá vás někdo, kdo by mohl být kupcem? Podělte se o své názory s ostatními.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+20
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

20. 11. 2002 20:19, CSrypatschek

...a navíc, tady na poště v Poštovní spořitelně pracovnice nemají prakticky vůbec žádnou šanci zjistit, co a jak mám a točím na svém postžiru. To ale o těch hodně upovídaných kravkách za přepážkou České spořitelny a v zázemí, co tam ve spořitelně mají a živí je, po svých zlých zkušenostech nemohu vůbec tvrdit. Měl jsem kvůli České spořitelně proto velké nepříjemnosti.

Reagovat

 

+92
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (CSrypatschek 20. 11. 2002 20:13)

Další příspěvky v diskuzi (21 komentářů)

15. 12. 2002 | 13:55 | Pavel R.

Mýlíte se pane Juchelko. Pracovníci(e) pošty neví o historii vašich transakcí nic, protože na rozdíl od patrně většiny bank (ČS,a.s určitě) není dokumentace k účtu na vaší domovské poště, ale v žirocentrále. Ani počítačové...více

15. 12. 2002 | 12:43 | lux

Ale co to je "prodej PS". Možná snad prodej zákazníků využijvající služeb PS?. Uvědomte si, že PS neexistuje jako subjekt, banka je jen jedna a sice ČSOB. PS je jen marketingové označení skupiny služeb. více

21. 11. 2002 | 17:50 | Pavel R.

Na otázku, zda lze oddělit PS od ČSOB lze odpovědět velmi snadno: ovšem. Nezapomínejme, že PS v IPB vznikla akvizicí bývalé Poštovní banky bývalou Investiční bankou. Po "povinném" sloučení obou bank do IPB došlo k vnitřnímu...více

21. 11. 2002 | 8:55 | Luckily

... a zapoměl jste na informační systém IPB, vždyť v ČSOB nic nebylo ! více

20. 11. 2002 | 22:25 | CSrypatschek

...pane Bouček, při čtení Vašich názorů jste pro mne někdy vskutku otazníkem, neboť Vás jinak považuji za velmi inteligentního. Odpovídám si sám : Vaše inteligence je asi někdy tajnosnubná s účelovou demagogií za mrzký ten...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Povinné minimální rezervy bank, Globalizace, Hrubý zisk, andrej babiš, fintech, daně, daňové úniky, daň z příjmů, BlaBlaCar.cz, KOMERČNÍ BANKA, Osobní účet ČS Junior, členský příspšvek, sAutoleasing, žák, spam, pojištění pro případ hospitalizace, meda mládková, GEnius Gratis

7U03658, 1SX6839, 6S75594, J1111111, 4C77427

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK