„A k té desetiprocentní slevě ještě dostanete instalatéra zdarma, pokud se vám doma něco pokazí,“ slibuje sympatický hlas na druhé straně telefonu. Dodavatelé už neposílají na obchůzky podomní prodejce. Radši zavolají. A nechtějí vás utáhnout jenom na dobrou cenu. Přidávají k tomu, co se dá.
Servis plynového kotle je ještě pochopitelný. Souvisí s vytápěním a dodávkami energie. Ale co třeba takový sklenář nebo zámečník? I ti jsou v nabídkách některých dodavatelů.
„Vedle dodávek energií nabízejí obchodníci i další doplňkové služby. Některé jsou navázány na dodávky energie, třeba služby elektrikáře či plynaře, další souvisí s užíváním bytu nebo domu, například sklenář, zámečník, instalatér,“ potvrzuje Vanda Jarošová ze spotřebitelského sdružení dTest. K tomu obchodníci přidávají i různé druhy pojištění, třeba domácnosti nebo nemovitosti.
Hlavní zůstává cena
Nedávný průzkum webu Ušetřeno.cz zjistil, že i přes pestrou nabídku bonusů vybírají čeští spotřebitelé svého dodavatele pořád hlavně podle ceny. Služby navíc při své volbě příliš nezohledňují. Pouze 38 % z nich ví, jaké benefity poskytuje jejich stávající dodavatel.
„Z průzkumu vyšlo, že 62 % oslovených nemá o benefitech ani obecné povědomí a stejný počet osob netuší, jaké služby navíc poskytuje jejich dodavatel energií. Ti, kteří o nich přehled mají, nejčastěji zmiňují revize kotlů, servis elektrikáře nebo slevy na zboží a služby u partnerů,“ říká Markéta Witoszová, energetická analytička Ušetřeno.cz.
Lidé by podle ní jako benefity od dodavatelů nejvíce ocenili zákaznické balíčky. Například odměny za řádně uhrazené vyúčtování nebo za „věrnost“, jak uvedly téměř tři čtvrtiny dotázaných.
Měsíc elektřiny zdarma
Sami dodavatelé přiznávají, že bonusy navíc jsou často lákadlem. „Ze zkušenosti víme, že zákazníci od svého dodavatele energií očekávají především stabilní dodávku elektřiny či plynu za dlouhodobě výhodnou cenu,“ říká Hana Novotná ze společnosti Bohemia Energy. Kromě toho prý vítají doplňkové služby a nabídky, které jim pomohou s úsporami energií – třeba zavádění fotovoltaiky do domácnosti.
Úspory a dodávky energií jdou ruku v ruce už nějakou dobu. Před pár lety prosluli někteří obchodníci tím, že jako bonus darovali nebo pronajímali úsporné žárovky. Nakonec se ale ukázalo, že pokud spotřebitel smlouvu zruší, hned vyrukují s tučnou pokutou. „Dodavatelé pak posílali faktury na několikatisícovou částku. Česká obchodní inspekce i soudy se ovšem vyslovily, že dodavatelé nemají právo takovou částku požadovat – kromě jiného z toho důvodu, že neodpovídá tržní ceně žárovek,“ připomíná Jarošová.
Podle Boženy Herodesové ze společnosti E.ON jsou aktuálně mezi lidmi oblíbené hlavně cenové bonusy, jako třeba měsíc odběru elektřiny zdarma. „Žádané jsou také další služby, například revize plynových kotlů nebo drobné opravy elektrických rozvodů zdarma. Zákazníky zajímají i věrnostní programy, třeba nabídky výhodných nákupů, jako jsou kondenzační kotle či tepelná čerpadla,“ dodává.
Žádné poplatky za telefonát
Ještě před pár lety jste si museli volání na zákaznickou linku dodavatele zaplatit, nyní ale stále více společností zavádí zákaznické linky zdarma. „Je to podle nás standard dobrého dodavatele. Stejně jako online účet,“ říká Novotná.
Liší se ale dosažitelnost a kvalita služeb, kterou zákaznické centrum dodavatele poskytuje. Než si nového dodavatele vyberete, můžete si proto například otestovat, za jak dlouho se spojíte s operátorem a jestli vám bude umět poradit.
Relativní novinkou jsou pak webové nebo mobilní aplikace, díky nimž můžete mít své odběry a fakturace pod kontrolou. „Dalším posunem v moderních technologiích je například využívání mobilních aplikací pro přehled o fakturách, o spotřebě nebo třeba odečet elektroměru,“ potvrzuje Herodesová.
Standardem u většiny dodavatelů naopak stále ještě není vracení přeplatků, na což si lidé často stěžují. Některé ze společností – včetně těch největších – si přeplatky nechávají a přesouvají je do dalšího zúčtovacího období. Pokud chce zákazník přeplatek poslat na svůj účet, musí o něj zažádat.
Bonus nebývá zdarma
Různých bonusů a na první pohled výhodných doplňkových služeb mají dodavatelé plné ruce. Jenže nic nebývá zdarma.
V první řadě byste si proto měli ověřit, jestli za službu, kterou třeba ani nevyužijete, nemusíte připlácet. Kromě ceny za megawatthodinu sledujte i výši takzvaného měsíčního platu – jde o pravidelný měsíční poplatek, který se u dodavatelů může lišit. Některý ho nemá vůbec, u jiného může jít o desítky až stovky korun měsíčně.
Pokud se s nějakým tarifem pojí bonus, raději se podívejte, jestli si dodavatel neúčtuje přemrštěnou částku navíc. Bývaly doby, kdy lidé například v měsíčním platu nevědomky připláceli za to, že pro ně dodavatel sleduje aktuální ceny na trhu nebo jim garantuje nejnižší možnou cenu.
„Spotřebitel si vždy musí dobře prostudovat, za jakých podmínek a v jakém rozsahu mu bude služba poskytována a zda ji vůbec využije. Případně by si ji měl porovnat s konkurenčními nabídkami,“ uvádí Jarošová.
Stejný názor má i Lenka Ferčáková, ředitelka Odboru právní ochrany spotřebitele Energetického regulačního úřadu. „Bonus je lákadlo pro spotřebitele, ale může se prodražit v případě, že zákazník nedodrží smluvní podmínky nebo bude chtít ukončit dodávkovou smlouvu dříve než smlouvu bonusovou. Na poskytnutí bonusu se totiž zpravidla vztahuje jiný smluvní režim než na dodávkovou smlouvu,“ zdůrazňuje a připomíná už zmíněný případ s úspornými žárovkami.
Sdílejte článek, než ho smažem