Když se uvolňoval energetický trh, nejprve dostali možnost výběru zákazníci s velikými odběry, tedy firmy. Na domácnosti přišla řada až úplně nakonec. A ačkoli si můžeme dodavatele podle svých preferencí volit už přes deset let, většina českých domácností toho práva ještě ani jednou nevyužila. Je jistě možné, že řada z nich je prostě se stávajícím dodavatelem a jeho cenami spokojená. A je víc než pravděpodobné, že je to proto, že se ještě nepodívaly, jaké služby a ceny nabízí konkurence. Případně jaké ceny a služby by nabídl stávající dodavatel, kdyby mu zkusily pohrozit odchodem.
Vždycky, když někdo platí víc, než by musel, je to škoda (pokud tedy zrovna neplatí nám). Pojďme se tedy podívat, co obnáší změna dodavatele. Není to totiž ani byrokratický očistec, ani pekelná dřina, jak se možná obáváte.
Když se trh s energiemi uvolnil, objevila se jako alternativa ke stávajícím kolosům řada menších firem a začaly jak těm gigantům, tak sobě navzájem lovit zákazníky. V první řadě lepšími cenami a hned poté i lepšími službami. Zprvu to možná byla trochu džungle a některé firmy zkoušejí predátorské metody i dneska, ale jak díky starému dobrému konkurenčnímu boji, tak díky regulátorovi, který v průběhu let nastavoval mantinely pro férovou hru, se dneska dá dobře vybírat.
Krok 1: Výběr dodavatele energií
Odhodlat se k prvnímu kroku bývá nejtěžší. Člověk se bojí, že to bude trvat, že to bude bolet a že ho každý dodavatel bude chtít jenom oškubat. Ani jedno z toho neplatí. Mezi šesti desítkami dodavatelů je naprostá většina těch, kteří prostě jenom chtějí dělat obchody, se kterými budou spokojeni jak oni sami, tak jejich zákazníci. Při výběru z tohoto ne právě nízkého množství firem, se vyplatí použít online srovnání energií. Srovnávače mají k dispozici nejnovější ceníky a během chvilky se dozvíte, kdo je nejlevnější.
Nízká cena ale ještě automaticky neznamená výhru. Vedle ceny se zajímejte také o pověst vybraného dodavatele. Přečtěte si recenze a zajímejte se o zkušenosti minulých i stávajících zákazníků. Důležité je také to, co všechno za své peníze obdržíte. Možná bude lepší připlatit si pár korun a získat lepší služby i servis.
Krok 2: Papíry a čísla
Už jsme naznačovali, že přestup k novému dodavateli je dneska docela jednoduchý. Pořád ale ještě nejde přijít do kanceláře energetické firmy a říct Já jsem Pepa Vomáčka a chtěl bych teď brát elektriku od vás. Budete potřebovat nějaké doklady a podklady. Nejlíp uděláte, když dodavatele zkontaktujete telefonicky nebo mailem a zeptáte se ho, jaké podklady si máte předem připravit. Většinou ale chtějí to samé: přesnou adresu (včetně případného čísla bytu), číslo bankovního účtu a kód banky a poslední fakturu, která obsahuje další nezbytné údaje jako osmnáctimístné identifikační číslo odběrného místa (EAN).
Krok 3. Podepisujeme
Pak přijde na řadu uzavírání nové smlouvy a výpověď smlouvy staré. Velká výhoda je, že se to dá zařídit najednou. Když s novým dodavatelem uzavíráte – na pobočce nebo i mailem – novou smlouvu, můžete mu zároveň svěřit svou plnou moc k vypovězení smlouvy u starého dodavatele. Dělat to nemusíte a smlouvu můžete vypovědět sami, ale čas jsou peníze… Nový dodavatel může všechno papírování s tím starým vyřídit za vás a zajistí všechno pro bezpečné zahájení dodávky energií.
Krok 4: Dodržte podmínky výpovědi
Stvrzením a rozvázáním smluv to ještě nekončí. Nemusíte už aktivně nic dělat, administrativní stránka věci je vyřízená, ale musíte počkat, až vám u starého dodavatele doběhne výpovědní lhůta.
U smluv na dobu neurčitou většinou trvá tři měsíce – po tyhle tři měsíce jste pořád ještě zákazníkem starého dodavatele, berete energii od něj a taky mu za ni musíte platit.
U smluv na dobu určitou záleží na tom, jaké jsou podmínky jejich ukončení. Většinou se nevyplatí měnit dodavatele dřív, než ta smluvená určitá doba uběhne. Za předčasné ukončení smlouvy vám hrozí finanční pokuta. Nejčastěji se pohybuje ve výši mezi třemi a pěti tisíci korun, ale může být i několikanásobně vyšší. Pohlídejte si ale, aby se vám automaticky neprodloužila, většinou je potřeba dodavateli oznámit, že s vámi už nemá počítat, v určeném termínu. A dodavatele nikdo nenutí, aby vám v dostatečném předstihu oznamoval, kdy smlouva vyprší, kdy se prodlouží a dokdy mu máte dát vědět, aby ji neprodlužoval. Ti féroví, kteří dodržují etický kodex, vydaný ERÚ tuto informaci uvádějí na každé faktuře, u těch ostatních zapátrejte ve smlouvě. Nebo si o informaci řekněte.
Krok 5: Přechod k novému dodavateli
Když dodržíte správný postup, změnu dodavatele si ani neuvědomíte – v momentě, kdy přestane platit původní smlouva, začne platit smlouva nová. Nedochází k přerušení dodávky energií ani na jeden jediný den. Od původního dodavatele dostanete poslední fakturu a těšit se můžete na nový rozpis zálohy od dodavatele nového. A to je vše. Změna dodavatele je úspěšně za vámi, teď jenom ohlídat případné nastavení trvalých příkazů v bance – a máte to za sebou.
Sdílejte článek, než ho smažem