Aby bankám neujel vlak

| rubrika: Komentář | 11. 10. 2018 | 5 komentářů
Změny v tradičním bankovnictví jsou horké téma. Banky musí hledat cesty spolupráce s firmami z oblasti finančních technologií.

České banky musí stále intenzivněji reagovat na požadavky mladé generace. Mileniálové dnes od bankovních domů očekávají nejen plně digitalizovanou obsluhu, ale vedle finančních produktů i celou řadu dalších služeb, jako je například sdílení automobilů nebo peer-to-peer půjčky.

Zájem o nové technologie narůstá, stejně jako jejich vliv na poskytování finančních služeb. Ústřední roli v nadcházející éře bankovnictví bude hrát umělá inteligence, efektivnější vyhodnocení dat a také nabídka inovativních produktů, které mažou hranice mezi tradičními službami bank a poskytovateli nebankovních úvěrů či různými P2P platformami. Stále výraznější úlohu bude mít také technologie blockchain umožňující mnohem sofistikovanější a vyšší zabezpečení platebních transakcí. Tu některé bankovní instituce zavádějí již nyní.

Umělá inteligence

Fintechové firmy se už na bankovním trhu začínají výrazněji prosazovat. Děje se tak v souladu se zaváděním sdílení API s certifikovanými subjekty podle evropské směrnice o platebních službách PSD2. Ta těmto subjektům, stejně jako doposud pouze bankám, umožní zpřístupnění údajů o klientských účtech a umožní jim nadále inovovat služby. Digitální transformace a nastupující automatizace procesů umožní díky zdokonalující se umělé inteligenci, algoritmům a výpočetní kapacitě nabízet nejen rychlejší a bezpečnější servis, ale i levnější a atraktivnější produkty.

Sridhar Cadambi

Sridhar Cadambi

Odborník na digitální technologie ve finančních službách. Člen představenstva Expobank CZ. Během své kariéry působil v deseti zemích, 16 let spolupracoval s dánskou bankovní skupinou ABN AMRO a 9 let s Royal Bank of Scotland. Vystudoval International Management Institute v Novém Dillí. Na Oxford University absolvoval kurz zaměřený na fintech.

Aby s tempem digitálních inovací dokázaly banky srovnat krok, musí do svých produktů v mnohem větší míře zapojovat umělou inteligenci. Ve většině případů se to děje příliš pomalu, což může pro banky znamenat úbytek klientů, a to především právě mezi mladými. Banky, které se zaváděním digitalizace zaváhají, budou konkurenci využívající služby technologických firem jen těžko dohánět. S tím souvisí i obměna produktového portfolia, které by nemělo zahrnovat jen poskytování úvěrů a účtů, ale například i služby sdílené ekonomiky. Pro zachování konkurenceschopnosti musí banky zohlednit a implementovat očekávání a požadavky mileniálů na moderní produkty, které vznikají z technologických platforem.

Legislativní brzda

Banky sice s vidinou náskoku před konkurencí už teď stále častěji spolupracují s technologickými společnostmi, masovější nástup inovací ale navzdory trendům a požadavkům trhu pravděpodobně neproběhne bleskovým tempem. Digitalizaci totiž brzdí nastavení legislativního rámce, které bývá často hodně zdlouhavé. Přijetí technologických novinek závisí na postoji regulátora trhu, a také na legislativě. V neposlední řadě ale i na přístupu samotných klientů bank, kteří jsou sice v Česku ve srovnání s jinými státy konzervativní, přesto po bankách inovace vyžadují.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 5 komentářů
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.