České banky musí stále intenzivněji reagovat na požadavky mladé generace. Mileniálové dnes od bankovních domů očekávají nejen plně digitalizovanou obsluhu, ale vedle finančních produktů i celou řadu dalších služeb, jako je například sdílení automobilů nebo peer-to-peer půjčky.
Zájem o nové technologie narůstá, stejně jako jejich vliv na poskytování finančních služeb. Ústřední roli v nadcházející éře bankovnictví bude hrát umělá inteligence, efektivnější vyhodnocení dat a také nabídka inovativních produktů, které mažou hranice mezi tradičními službami bank a poskytovateli nebankovních úvěrů či různými P2P platformami. Stále výraznější úlohu bude mít také technologie blockchain umožňující mnohem sofistikovanější a vyšší zabezpečení platebních transakcí. Tu některé bankovní instituce zavádějí již nyní.
Umělá inteligence
Fintechové firmy se už na bankovním trhu začínají výrazněji prosazovat. Děje se tak v souladu se zaváděním sdílení API s certifikovanými subjekty podle evropské směrnice o platebních službách PSD2. Ta těmto subjektům, stejně jako doposud pouze bankám, umožní zpřístupnění údajů o klientských účtech a umožní jim nadále inovovat služby. Digitální transformace a nastupující automatizace procesů umožní díky zdokonalující se umělé inteligenci, algoritmům a výpočetní kapacitě nabízet nejen rychlejší a bezpečnější servis, ale i levnější a atraktivnější produkty.
Aby s tempem digitálních inovací dokázaly banky srovnat krok, musí do svých produktů v mnohem větší míře zapojovat umělou inteligenci. Ve většině případů se to děje příliš pomalu, což může pro banky znamenat úbytek klientů, a to především právě mezi mladými. Banky, které se zaváděním digitalizace zaváhají, budou konkurenci využívající služby technologických firem jen těžko dohánět. S tím souvisí i obměna produktového portfolia, které by nemělo zahrnovat jen poskytování úvěrů a účtů, ale například i služby sdílené ekonomiky. Pro zachování konkurenceschopnosti musí banky zohlednit a implementovat očekávání a požadavky mileniálů na moderní produkty, které vznikají z technologických platforem.
Legislativní brzda
Banky sice s vidinou náskoku před konkurencí už teď stále častěji spolupracují s technologickými společnostmi, masovější nástup inovací ale navzdory trendům a požadavkům trhu pravděpodobně neproběhne bleskovým tempem. Digitalizaci totiž brzdí nastavení legislativního rámce, které bývá často hodně zdlouhavé. Přijetí technologických novinek závisí na postoji regulátora trhu, a také na legislativě. V neposlední řadě ale i na přístupu samotných klientů bank, kteří jsou sice v Česku ve srovnání s jinými státy konzervativní, přesto po bankách inovace vyžadují.
Sdílejte článek, než ho smažem