Očima expertů: Revoluce ve finančních službách. Ostrouhají banky?

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 1. 7. 2016 | 4 komentáře
Evropská unie má novou směrnici o platebních službách. A kupodivu ji odborníci tentokrát nezadupávají do země za přílišné regulování. Má potenciál převrátit svět finančních služeb naruby.
Očima expertů: Revoluce ve finančních službách. Ostrouhají banky?

Nová unijní směrnice o platebních službách (PSD2) by měla poprvé zpřístupnit online bankovní účty klientů třetím stranám (samozřejmě pokud s tím bude vlastník účtu srozuměn a bude si to přát) a zároveň umožnit, aby třetí strany směly provádět za klienty platby po internetu a nabízet další služby navázané na jejich bankovní účty. Nebankovní technologické společnosti by ta měly se souhlasem klientů přístup k jejich zůstatkům na bankovních kontech a mohly by za ně také provádět platby.

Jednoduchý příklad využití může být třeba aplikace, která spravuje klientovi několik bankovních účtů, pro jejichž obsluhu mu nabízí jednotné „internetové bankovnictví“. Člověk se pak nebude muset orientovat v několikerém odlišném rozhraní pro každý účet zvlášť. A třeba pro platby do zahraničí aplikace svému uživateli vždycky nabídne ten z jeho účtů, který momentálně nabízí nejlepší kombinaci kurzu a poplatku za platbu v cizí měně. Možností je samozřejmě nepřeberné množství – a mnohé si asi dneska ještě nedokážeme ani představit.

Pozice bank a karetních společností v platební a transakčním byznysu by pak výrazně oslabila. Členské státy Evropské unie by měly směrnici do své legislativy zanést nejpozději do 13. ledna 2018.

Vzor v USA

Někteří odborníci tvrdí, že by se Evropa mohla díky navrhované směrnici přiblížit na technologické inovace bohatšímu prostředí ve Spojených státech, kde jsou dnes banky a karetní společnosti pod mnohem větším tlakem. O tom, jak může vypadat přístup třetích stran k bankovnímu účtu klientů, jsme se bavili už loni v létě v rozhovoru s Lubo Smidem z vývojářské společnosti STRV: „V Americe začíná fungovat platební systém, přes který se můžete napojit přímo na banky. Obzvlášť u velkých částek, kde už jsou poplatky za transakci hodně citelné, je to super. V současné době například pracujeme na jedné platformě pro investice do nemovitostí, ve které klient zadá přístup do svého internetového bankovnictví a pak už jen jednotlivé transakce autorizuje. Ušetří se tak za poplatky karetní společnosti. Nesmírně výhodné to bude taky pro obchodníky, kteří konečně budou moci přijímat peníze bezhotovostně, aniž by museli něco odvádět za zprostředkování platby.“

Co si o nové unijní směrnici o platebních službách myslí čeští ekonomové, zástupci bank a poradenských a technologických společností? Jakým způsobem se můžou navrhované změny v praxi projevit? Jaká pozitiv by tento krok mohl přinést a kde by se naopak mohla skrývat rizika?

Lukáš Kovanda

hlavní ekonom finanční skupiny Roklen

Lukáš Kovanda
+27
+
-
-17

Regulace je příkladem poměrně rozumného opatření, zejména z hlediska mladých fintechových společností. Měla by podporovat inovace a zvýšit intenzitu konkurence v oblasti finančních, transakčních a platebních služeb. Jak potvrzují názory zástupců z fintech oblasti, nejde ze strany Evropské unie jen o prázdnou proklamaci, jak tomu v případě uvádění obdobných regulací bývá. Regulace usnadní vstup nových hráčů do byznysu. Život naopak ztíží tradičním bankám, které se už nyní potýkají s tíživým dopadem zpřísňujících se regulací v pokrizovém světě. Internetové banky zakládané společnostmi jako Baidu, Alibaba nebo Tencent v Asii by se v brzké době měly stát normálem i v Evropě.

Filip Zeman

ředitel digitálního a přímého prodeje České spořitelny

Filip Zeman
+23
+
-
-23

Nepředpokládám, že by se 13. ledna 2018 rázem změnil bankovní svět. V průběhu následujících let ale může trh výrazně proměnit vstup třetích stran. Z pohledu bank to povede k vyššímu počtu partnerství s nebankovními subjekty, což bude mít za důsledek větší pohodlí pro klienta a celkové zvýšení kvality služeb v oblasti platebního styku. Důsledkem srovnání cen platebního styku však budou banky pravděpodobně nuceny výrazně snížit marže v této oblasti.

Michal Šmída

zakladatel a CEO Twisto

Michal Šmída
+21
+
-
-16

Osobně to beru jako velký krok kupředu. Přijde doba fintech firem, které dle mého názoru můžou do pěti let převzít až polovinu veškerého transakčního businessu, protože nabídnou uživatelsky jednodušší služby a přehlednost. Pro banky tak bude nová direktiva znamenat nutnost vyrovnat se s další vlnou konkurence ze strany fintech firem, které využijí toho, že banky zaspaly dobu. Sám jsem frustrovaný z toho, jak banky podcenily především design svých služeb a že se zaměřují víc na profit než na prožitek a jednoduchost. Internetová bankovnictví a online platby jsou komplikované, mobilní aplikace jsou nespolehlivé a jejich funkčnost silně limitující. Já tak nemám jasný přehled o svých výdajích a práce s penězi je obtížnější. V zahraničí například na PSD již fungují firmy jako Sofort, iDeal nebo Mint, které zjednodušují online platby a vedení osobních financí. Očekávám tak, že nová regulace usnadní lidem práci s penězi a bude šetřit čas skrze lepší finanční služby.

Rizikem bude snad jenom to, že zákazník musí důkladně zvážit, komu přístupy k účtu povolí. Na straně firem tak bude důležitá otázka zabezpečení a dalšího použití získaných dat.

Aleš Michl

ekonom, poradce ministra financí

Aleš Michl
+47
+
-
-23

Přijde mi, že máme s těmi směrnicemi strašné zpoždění. Už dávno mělo něco takového běžně jít. Chci platit mobilem a nepotřebovat k tomu banku. Chci, aby nové technologie rozbořily to naše konzervativní a předražené bankovnictví. Chci ve financích co nejdřív vidět to, co pánové Jančura a Novotný předvedli ve vlakové dopravě.

Petr Borkovec

předseda představenstva a partner společnosti Partners

Petr Borkovec
+20
+
-
-17

V praxi to znamená pokračování fintechové revoluce, která dlouhodobě totálně změní tvář finančních služeb. Pryč bude také tradiční postavení bank, ze kterých se stanou pouze tvůrci produktů. Evropská unie si uvědomuje, že se těmto trendům není možné bránit a že pokud chce umožnit, aby lidé dostávali podobné služby a servis jako lidé v Americe, tak to bez tohoto nepůjde, protože banky samy toho nejsou schopny. Směrnice umožní vytvářet naprosto unikátní služby a znamená kritické nebezpečí pro dlouhodobé postavení bank. To je samozřejmě i riziko pro stabilitu finančních trhů. Ale nemyslím, že to bude nějak rychlé a náhlé. Pro mě je hezká představa, že by za třicet let banky na finančním trhu nehrály tak významnou roli, protože mnoho jejich funkcí převezmou podnikatelé s vizí, hodnotami a touhou víc než jen neustále generovat růst zisku.

Určitě je třeba řešit konkrétní problémy, tedy procesy, ochranu dat i klientů před zneužitím – a jsem opravdu zvědav, jestli z toho vzejde skutečné řešení a posun, tedy otevřená brána ke skvělým službám a finančním firmám budoucnosti, nebo jen něco tak osekaného, že to bude v reálu nepoužitelné, protože data budou tak chráněna, že s nimi nic smysluplného nepůjde udělat. V Partners máme klientský portál, který je napojený na pojišťovny, penzijní fondy a investiční společnosti. Klient na jednom místě najde vše. Jen ne svoje účty a banky. A to je škoda. Na dokončení této vize se opravdu těším.

Radim Krejčí

managing director, Roklen FX

Radim Krejčí
+38
+
-
-11

Anketa

Která odpověď vám přišla nejzajímavější?

Kolem nové unijní směrnice PSD2 je ještě mnoho otazníků, ani samotní regulátoři si nejsou zatím jistí, jaký efekt budou mít všechny změny na bankovní sektor. Pokud to dopadne „dobře“, budou muset banky vystavit API rozhraní, kterým se budou moci třetí strany napojit na účty klientů. Pokud API nebude jen „read only“ přístupem, ale umožní i realizaci transakcí, potom může jít skutečně o revoluci v bankovnictví.

Velkou neznámou je, za jakých podmínek banky budou API poskytovat. Je jasné, že si pod svými příjmy nebudou chtít podřezávat větev. Takže lze počítat s nějakou bariérou vstupu, počítám, že budou zavedeny poplatky v podobě něčeho na způsob „interconnection fees“ v telekomunikacích a že tyto poplatky budou časem předmětem regulace, čímž se roztočí spirála dohadů a lobby mezi regulátorem a bankami. Vezměme si, jak se táhnou debaty o roamingu.

Pokud budou tyto poplatky příliš vysoké, budou od API služby de facto odstřiženy menší firmy. Naopak, může jít o individuálně dohodnuté ceny, což umožní bankám na novém systému i profitovat. Prostřednictvím API budou totiž moci připojit nejen „konkurenci“, ale i distribuční partnery, kteří můžou za provizi velmi jednoduše prodávat produkty banky. Stejně tak API může rozšířit samotné produktové portfolio bank – faktickým klientem bank se budou stávat uživatelé takových inovativních produktů, které by banka sama nikdy nespustila. PSD2 ve finále může znamenat v delším období reálnou transformaci bankovních služeb. Vzniknou virtuální banky, které budou mít vlastní produkty nebo budou prodávat své cílové skupině tradiční bankovnictví.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+19
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 4 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

2. 7. 2016 8:18

Všechna šetření vedou ke snižování cen a tedy ke snižování zisků. Za pomoci internetu se vyspělý svět říti nezastavitelne-do-deflacni spirály. Takže tisteni peněz už nikdy nezkonci-vladu od vlád už navždy přebírají centrální banky. Jedinne co tento proces muže zpomalovat, je výrazne zvyšování mezd a platů. Proto éra pravicové-politiky-zkoncila v minulém stoleti a nastává stoleti levicové politiky zvyšování mezd. Proto musí zkoncit ministr financí Německa Soueblee, jinak Vam rozbije evropskou unii svým nařízením státům škrtat, šetřit a škrtat!

+26
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem příspěvků.

A tohle už jste četli?

Michal Šmída: Musíte vědět, co zákazník chce a dát mu to rychle a jednoduše

13. 2. 2016 | Martin Vlnas | 2 komentáře

Michal Šmída: Musíte vědět, co zákazník chce a dát mu to rychle a jednoduše

Někteří lidé přesouvají na internet prakticky celý svůj život, jiní alespoň většinu svých nákupů. Michal Šmída tvrdí, že ví, jak za zboží z webu chceme opravdu platit. „Je potřeba zabít... celý článek

Web je temné místo plné nástrah. Pojistíte se proti nim?

28. 1. 2016 | Zbyněk Kuběj | 3 komentáře

Web je temné místo plné nástrah. Pojistíte se proti nim?

Kdo chvíli stál, již stojí opodál, praví klasik. I v jádru konzervativní instituce, jakými jsou pojišťovny, se čas od času snaží ukázat, že kráčejí s dobou. ČSOB Pojišťovna například... celý článek

Plná Peněženka: Získejte zpět utracené peníze

23. 11. 2015 | Monika Veselíková, Martin Vlnas | 5 komentářů

Plná Peněženka: Získejte zpět utracené peníze

Nakoupit na internetu a nechat si vrátit část peněz zpět. Takzvaný cashback je mezi Čechy stále populárnější, což dokazuje i 105 tisíc registrovaných uživatelů na webu PlnaPenezenka.cz.... celý článek

Lubo Smid: Plastové platební karty nemají na trhu místo

22. 8. 2015 | Ondřej Tůma | 8 komentářů

Lubo Smid: Plastové platební karty nemají na trhu místo

Firma Luba Smida vyvíjí mimo jiné mobilní aplikace na placení. Proto v druhé části našeho povídání přijde řeč na to, jak budeme za pár let platit, jestli skončí bankovky a mince a jak... celý článek

Očima expertů: Svět bez bankovek a mincí. Blízká budoucnost, nebo sci-fi?

17. 7. 2015 | Ondřej Tůma | 27 komentářů

Očima expertů: Svět bez bankovek a mincí. Blízká budoucnost, nebo sci-fi?

Kdo měl pakl bankovek, panoval. Dávno to neplatí, pro prsten za milion si s kufříkem do klenotnictví nenakráčíte – hotově nesmíte platit víc než 270 tisíc, prý kvůli praní špinavých... celý článek

Partners Financial Services