Oblibou nákupů na spotřebitelský úvěr je známé především zahraničí, kde si lidé půjčují na 70 až 80 % zboží dlouhodobé spotřeby. I v tuzemsku se však objem poskytnutých úvěrů stále zvyšuje, meziroční nárůst se pohyboval kolem 26 %. Důvodem byly hlavně nízké úrokové sazby, ale i to, že získat půjčku je čím dál snazší.
Mezi základní požadavky pro kladné schválení úvěru patří každou bankou určený limit minimálního měsíčního příjmu (často už od 9 až 10 000 Kč), doklady pro doložení příjmů ze zaměstnaneckého poměru, podnikatelské činnosti a dalších, věk minimálně 18 let a také trvalý pobyt na území České republiky. Pro někoho překvapivým povinným údajem je ale pevná telefonní linka domů nebo do zaměstnání, kterou však nepožaduje pouze Raiffeisenbank.
Ověřit si údaje
Pevnou linku, nebo nic. Tak tato podmínka není zas až tak velkým překvapením, jak se zdálo našim čtenářům. Neplatí totiž pouze u Raiffeisenbank, stejné podmínky má i Citibank nebo eBanka, která vyžaduje telefon do zaměstnání, na zaměstnavatele a ještě jeden kontakt – na mobilní telefon nebo domů. GE Capital Bank dá klientovi vybrat mezi uvedením čísla domů, do zaměstnání či mobilního telefonu s paušální platbou pro možné ověření trvalého bydliště. Ostatní finanční instituce se klienta na tyto údaje obvykle zeptají také, nepodmiňují tím však získání půjčky.
"My se na telefonní spojení ptáme, pevnou linku nebo mobilní telefon, kvůli jednodušší komunikaci s klientem. Není to ovšem nutná podmínka žádosti o spotřebitelský úvěr," konstatuje Pavel Hejzlar z tiskového oddělení ČSOB. "V případě, že své příjmy zákazník dokládá potvrzením od zaměstnavatele, dává bance i kontakt na zaměstnavatele, aby bylo možné údaje si ověřit. Zaznamenali jsme ojedinělé případy pokusů o podvod, ale nepůsobily nám problémy."
Kdo vyžaduje pevnou linku? |
ČS (profil, názory) |
klient může poskytnout buď mobilní telefonní číslo, pevnou linku domů či do zaměstnání, není to podmínkou žádosti |
Citibank (profil, názory) |
banka požaduje uvedení pevné telefonní linky domů nebo do zaměstnání |
ČSOB (profil, názory) |
klient může poskytnout mobilní telefon nebo pevnou linku, není to podmínkou žádosti |
eBanka (profil, názory) |
banka vyžaduje telefon do zaměstnání, na zaměstnavatele a ještě jeden kontakt – buď mobilní telefon nebo pevnou linku domů či email |
GE Capital Bank (profil, názory) |
banka požaduje uvedení pevné telefonní linky domů, zaměstnání či mobilního telefonu s paušální platbou |
Komerční banka (profil, názory) |
nevyžaduje pevnou telefonní linku |
Raiffeisenbank (profil, názory) |
banka vyžaduje pevnou linku domů nebo do práce přímo na klienta |
Volksbank CZ (profil, názory) |
nevyžaduje pevnou telefonní linku |
Telefonické kontakty slouží podle tiskového oddělení eBanky především pro styk s bankou v případě informování klienta o úvěru, změně v žádosti nebo v případě upozornění na nesplácení. Telefon do zaměstnání pak banka používá v případě nejasností v žádosti o úvěr o zaměstnavateli a k ověření dalších údajů.
Banky a jejich spotřebitelské úvěry |
Citibank Osobní půjčka (profil, názory) |
Hotovostní úvěr České spořitelny (profil, názory) |
Sporoservis České spořitelny (profil, názory) |
Spotřebitelský úvěr České spořitelny (profil, názory) |
Spotřebitelský úvěr ČSOB (profil, názory) |
Spotřebitelský úvěr eBanky (profil, názory) |
Osobní půjčka Expres GE Capital Bank (profil, názory) |
Rychlý hotovostní úvěr HVB Bank (SUHVB) |
Spotřebitelský úvěr HVB Bank (profil, názory) |
Osobní úvěr Komerční banky (profil, názory) |
Úvěr Grant Komerční banky (profil, názory) |
Úvěr na nemovitosti občanům Komerční banky (profil, názory) |
Neúčelový úvěr Poštovní spořitelny (profil, názory) |
Účelový úvěr Poštovní spořitelny (profil, názory) |
Raiffeisenbank Rychlá půjčka (profil, názory) |
Osobní úvěr neúčelový Živnostenské banky (profil, názory) |
Osobní úvěr účelový Živnostenské banky (profil, názory) |
"Ze strany žadatelů se mohou vyskytnout pokusy o podvod při žádosti o úvěr. Snažíme se je minimalizovat a to tím, že si v některých případech ověřujeme například věrohodnost vydaného potvrzení o výši příjmů, které žadatel předložil bance," uvádí tisková mluvčí Volksbank CZ Blanka Kandrnalová.
Omezení podvodů
Podle tiskové mluvčí Raiffeisenbank Romany Kubálkové banka pevnou linku požaduje kvůli zabezpečení lepších služeb a většího komfortu pro klienty.
Dozvěděli jsme se, že důvodem k vyžadování tohoto údaje byly pokusy o podvodné získání úvěru. Nejčastěji se prý stávalo, že žadatel se prokázal cizím občanským průkazem a půjčku mu banka poskytla. Díky pevné lince může banka snadněji ověřovat osobní údaje zákazníků. Dříve tak prý právní oddělení nejmenované banky podávalo 1 až 2 trestní oznámení týdně, za poslední měsíc už k ničemu podobnému nedošlo. Většina bank však tyto počty nezveřejňuje nebo je centrálně nesleduje.
Většina bank (ale také například leasingových společností) také sleduje oficiální databázi ukradených občanek, a tak už k podobným podvodům nedochází, pokud podvodník nepůjde do banky hned po ukradení dokladu.
Na jednu stranu se zdá požadavek mít pevnou linku přísný. "Proč bych někomu měla dávat telefonní číslo domů," říká zájemkyně o úvěr.
Uvedení pevné linky do práce už se nezdá tak osobní, někomu to však vyhovovat nemusí. Na druhou stranu zase ověřovat správnost uvedení zaměstnavatele přes mobilní telefon může být zneužito, hlavně když se jedná o předplacenou službu jako je Oskarta, Twist nebo Go. Banka chce mít totiž jistotu, že zájemce je skutečně zaměstnaný. Je tedy asi na klientech bank, jak moc půjčku potřebují a zda chtějí tyto údaje poskytnout. Ti, co pevnou telefonní linku nemají, půjčku u některých bankovních ústavů jednoduše nedostanou.
Co si myslíte o povinnosti uvádět pevnou telefonní linku do žádosti o úvěr. Je to pro dobro klienta a nebo banky? Máte nějaké zkušenosti s podvody při žádání o úvěr?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
3. 2. 2004 7:38, Tomáš Marný
Bylo, právě proto jsem zvolil RB, když už jsem byl zvyklý chodit na jedno místo :-). A zatím si taky nemůžu stěžovat (což jsem ovšem u ŽIBA před jejím převzetím skupinou Uno Cretýno říkal taky :-( ).
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
11. 2. 2004 12:07, jirousek
V GECB jsem si před pár lety zřídil účet s kontorkorentem. Po roce jsem se dozvěděl, že mi účtovali paušál za kontokorent, který mi ve skutečnosti nezřídili. Když jsem se rozhodl zažádat znovu, nemohli se přenést přes fakt, že pevná linka do zaměstnání začíná 60x (pracuji u mobilního operátora, je to tedy více než pochopitelné). Systém je prostě nepustil dál. Nakonec se spokojili s číslem na vrátnici, které naštěstí začínalo dvojkou. K tomu snad není potřeba dalšího komentáře. Banky si prostě nevšimly, že jednadvacáte století už začalo.
V diskuzi je celkem (30 komentářů) příspěvků.