Jak jsme vás již informovali v článku Nový rok s novými daněmi, naši zákonodárci ve snaze omezit daňové úniky zavedli limit pro částku vydanou za osobní automobil, kterou lze vložit do nákladů, ve výši 900 tisíc Kč. Dražší osobní auto si podnikatel samozřejmě může koupit, ale do nákladů může vložit pouze oněch 900 tisíc. Omezení se vztahuje na automobily v kategorii M1 a naopak se neplatí pro automobily v kategorii N1 (viz sloupek). Na první pohled se zdá, že toto rozhodnutí by nijak nemělo ovlivnit zaměstnance a další nepodnikatele, kteří si automobil do nákladů nedávají. Jenže už na ten druhý je zřejmé, že to je trochu jinak.
Nový vůz pana Bohatého
Pan Jaroslav Bohatý je zaměstnán u zahraniční společnosti. Má velice slušný plat a vášeň pro luxusní auta. Protože mu však jeho tři roky starý Mercedes přestal vyhovovat a právě mu doběhl leasing na tento vůz, prodal ho a plánuje koupi nového. Úspory má pouze na část ceny auta, ale ze svého platu si může dovolit platit vysoké leasingové splátky. Vybral si Mercedes E320 4M, protože jeho maximální rychlost 241 km/h mu umožní dostat se všude rychle a pohon všech čtyř kol mu zase umožní dostat se všude, v celkové ceně 1 549 000 Kč včetně DPH. Jedná se o osobní limuzínu určenou pro přepravu osob (i když pan Bohatý plánuje, že v něm bude taky občas vozit v kufru švestičky ze své zahrádky), a vůz tedy spadá do kategorie M1.
Kategorie vozidel
|
Kategorie M1 Vozidlo pro přepravu osob s celkovou hmotností do 3,5 t a počtem míst včetně řidiče maximálně 9.
Kategorie N1 Užitková vozidla (pro přepravu nákladů a speciální) s celkovou hmotností do 3,5 t. |
Pan Bohatý však hovořil o plánovaném nákupu se svým přítelem, daňovým poradcem, a ten ho upozornil, že
z důvodu zavedení limitu pro vložení osobního auta by mu leasingová společnost nemusela leasing na toto auto poskytnout. Důvod?
Leasingová společnost bude postupovat následovně (pro zjednodušení neuvažujeme časové rozlišení nákladů a výnosů a časovou hodnotu peněz): koupí automobil, který si
vloží do nákladů (samozřejmě jej podle platných zákonů příslušnou dobu odepisuje). Pak ho panu Bohatému
za tučné nájemné pronajme. Splátky se skládají
z nájmu auta a tzv. finanční služby. Celková suma splátek za nájem tvoří spolu s akontací
výnosy, které účetně pokryjí náklady na koupi automobilu a zajistí leasingové společnosti zisk. Výnosy, ze kterých společnost
platí daň z příjmu, jsou pak výnosy z finanční služby, od kterých se samozřejmě odečtou náklady na provoz.
Pokud firma pronajme panu Bohatému vůz v hodnotě 1 549 000 Kč, vloží ho do účetnictví na stranu výnosů. Do nákladů si však bude moci dát pouze 900 tisíc Kč. Tím pádem vygeneruje zisk 649 tisíc Kč, ze kterého musí zaplatit daně. Pro rok 2004 to představuje 28 %, tj. 181 720 Kč. A to už je docela slušná "pálka".
Aby se leasingovým společnostem vyplatilo poskytovat leasing na tato vozidla, tedy aby se dostaly na nulu, mají dvě možnosti řešení. První z nich znamená zvednout splátky klientům o výši takto zaplacené daně. Druhé řešení je prosté a jednoduché. Přestat poskytovat leasing na osobní auta kategorie M1 nad 900 tisíc Kč.
Leasingové společnosti: čekejte a spěchejte
Pan Bohatý proto popadl svůj mobilní telefon a jal se obvolávat leasingové společnosti, aby zjistil, jak se situace má.
Odpověď hned první oslovené společnosti, Leasingu České Spořitelny (profil, názory), ho překvapila. Leasing v hodnotě 1,5 milionu není problém, výše splátek zůstává i po Novém roce stejná.
S obavami o profesní způsobilost svého přítele vytočil číslo ČSOB Leasingu (profil, názory). Zde na změny zareagovali. Leasing na auto nad 900 tisíc, které spadá do kategorie M1, vzít nelze, nicméně lze využít alternativního splátkového programu (viz dále).
U CAC Leasingu (profil, názory) je možné vzít si na leasing i automobil nad 900 tisíc Kč, avšak za cenu zřetelného nárůstu splátek. Pracovnice leasingu ovšem vyděšenému panu Bohatému doporučila, aby v případě, že může, pár měsíců počkal, protože leasingové společnosti se prý snaží se státem dohodnout, aby se na ně ony limity nevztahovaly. Radek Němeček z ministerstva financí však vyloučil jakoukoli dohodu či oficiální schůzku na toto téma, jeho úřad prý za limitem 900 tisíc Kč "stojí".
U ALD Automotive (profil, názory) je také možné vzít si leasing bez omezení a změny ceny.
Reakce pracovnice společnosti Škofin (profil, názory) byla jednoduchá. Nic se nemění, leasing si je možné vzít na jakýkoliv automobil jakékoliv ceny.
Odpověď Leasingu České pojišťovny (profil, názory) byla také jasná. Leasing je možný na vůz v jakékoliv ceně, ovšem pouze do odvolání a délka není známa.
Oficiální cesta
Leasing vs. spotřebák |
Chystáte se pořídit si automobil? Jak nákup nejlépe financovat? Je lepší Leasing nebo spotřebák? |
Opusťme nyní imaginární postavu pana Bohatého. Zkusili jsme kontaktovat
oficiální cestou dvě tisková oddělení společností, které nic nemění – Leasing ČP a ALD Automotive – s dotazem, jak je možné, že i přes zavedení limitu se výše splátek nemění. Eva Černá z Leasingu ČP nám potvrdila, že se nic nemění,
"rodinný" recept však odmítla prozradit s poukazem na fakt, že "naše společnost vychází z platných legislativních předpisů". Tomás Kubec z tiskového oddělení ALD Automotive nám sdělil, že dotaz předal obchodnímu řediteli, který
"dle svého uvážení poskytne příslušné informace". Ani po týdnu jsme však
žádné informace neobdrželi...
Z druhého tábora jsme kontaktovali Jana Řepu z ČSOB Leasingu. Ten nám potvrdil, že leasing na vozy kategorie M1 poskytují pouze do hodnoty 900 tisíc Kč. Pro vozy ve vyšší ceně nabízejí splátkový prodej. "Účelem splátkového prodeje je na základě kupní smlouvy s úhradou kupní ceny ve splátkách umožnit zákazníkovi trvalé užívání movitých věcí nebo jejich souboru. ČSOB Leasing nakoupí předmět financování od dodavatele podle výběru zákazníka a na jeho žádost a následně ho prodá zákazníkovi," vysvětluje Řepa. "Zákazník je vlastníkem předmětu financování od počátku smlouvy a provádí jeho daňové odpisy. Minimální doba splátkového prodeje není stanovena. ČSOB Leasing nabízí varianty splácení na 12,18, 24, 30 měsíců, perioda splátek je měsíční," dodává.
Oddělená fakturace?
Existuje ještě jedna možnost, jak obejít tento "problém". Leasingová společnost vyfakturuje klientovi vůz a výbavu zvlášť tak, aby se dostal s cenou pod 900 tisíc Kč, jak napsaly Hospodářské noviny. Mluvčí ministerstva financí Eva Nováková však HN řekla, že všechny výdaje v prvním roce pořízení automobilu se započítávají do vstupní ceny. Oddělenou fakturací by tedy podnikatelé obcházeli zákon, a tím se vystavili postihu finančního úřadu.
A aby těch problémů nebylo málo, od 1. května vzroste DPH z finanční služby z 5 % na 22 %. O těchto a dalších daňových změnách v leasingu vás budeme informovat na našich stránkách v následujících dnech.
Dvakrát rozmýšlej, jednou podepisuj
Co říci závěrem? Zdá se, že leasingové společnosti neví, jak mají na změny reagovat a často si vykládají znění zákona protichůdně. Záměr zákonodárců byl v tomto případě jasný. A pokud si snad leasingové firmy myslí, že se jim podaří nalézt nějakou typicky českou obezličku, mohou na to doplatit. Ale především to může přinést problémy jejich klientům.
Přečíst si důkladně smlouvu včetně všech případných příloh před tím, než se leasingové společnosti upíšete na následující roky, by mělo být samozřejmostí. V této době se však určitě vyplatí přečíst si smlouvu zvlášť důkladně a hlavně si spočítat navýšení, zejména v případě, že si pořizujete na leasing auto dražší 900 tisíc Kč včetně DPH. V každém případě pak chtějte od leasingové společnosti kalkulaci, která bude obsahovat i zvýšení DPH od 1. května. Na všechno se raději dvakrát zeptejte, všechno si nechte potvrdit písemně. A určitě zvažte alternativní možnosti financování: splátkový prodej, spotřebitelský, účelový či jiný druh úvěru.
Domníváte se, že zavedení limitu 900 tisíc Kč na osobní automobily zamezí daňovým únikům? Uvažovali byste o splátkovém prodeji, tak, jak ho nabízí ČSOB? Setkali jste se s tím, že vám leasingová společnost odmítla poskytnout leasing na automobil kategorie M1 v ceně vyšší než 900 tisíc Kč?
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
20. 4. 2004 11:54, zeon
Vy jste zase nepochopil ze ne podnikatele (jak se nam vlada snazi vsugerovat), ale stat je nejvetsi zlodej.
A ze pokud chteji, aby lide platili dane jak maji, musi je nejprve snizit, sami zacit setrit ... na rozhazovani nikdo nema.
A platit dane nasemu statu je jako vyhazovat je oknem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
20. 2. 2004 14:50, JCiprovska
Ladislave N.
Chce-li podnikatel drahé auto a vydělal si na ně, tak ať si ho koupí. Proč by ho ale měl dávat do nákladů? Dává si snad do nákladů zlaté pero s diamantovým hrotem, se kterým podepisuje smlouvy a faktury? Dává si do nákladů briliantový šperk pro manželku, která ho doprovází při obchodních večeřích? Chápu, že vůz je pro podnikání nutný, stejně jako pero k podpisu. Luxusních vozů do ceny 1.080.000,- Kč najdete na českém trhu hromadu. Pokud Vám takový vůz pro vlastní reprezentaci nestačí, nic vám nebrání připlatit si za dražší auto. Jen ten odpis z daní se Vám už nepovede. Většině podnikatelů to ani moc nevadí. Problém to působí pouze leasingovým společnostem.
Ale teď dotaz: "mohl by nám tu někdo sdělit, zda si bude moci podnikatel odepisovat automobil z daní poté, co bude zavedena rovná daň dle ODS?"
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (50 komentářů) příspěvků.