Za nezaviněné zdržení vám cestovka nemusí hradit vše

Petr Kučera | rubrika: Aktuálně.cz | 13. 5. 2010 | 1 komentář
Za nezaviněné zdržení vám cestovka nemusí hradit vše
Na co máte nárok, když s cestovní kanceláří uvíznete v nepokoji zmítaném Řecku o pár dnů déle, než jste čekali?

Lze kvůli bezpečnostním rizikům zrušit už zaplacený zájezd, aniž byste museli platit stornopoplatky? A na co opravdu máte nárok, pokud sopečný prach znovu zastaví letadla? Čeští zákazníci cestovek a leteckých společností dostali v uplynulých dnech často značně rozdílné odpovědi. Nezávislá organizace Evropské spotřebitelské centrum se totiž neshodne s asociacemi cestovních kanceláří. Další kolo jejich mediální přestřelky se odehrává v těchto dnech.

Zprostředkovat, nebo zaplatit?

Nejnovější spor se týká situace, kdy klient cestovní kanceláře "uvízne" v zahraničí déle, než byla sjednaná doba zájezdu. Například právě kvůli sopečnému prachu nebo nepokojům v Řecku. Vše se točí kolem odlišného výkladu zákona. Zatím přitom nelze říci, která ze stran má pravdu - zřejmě bude muset rozhodnout až soud.

Občanský zákoník stanoví, že společnost není odpovědná za takové porušení cestovní smlouvy, které sama nezavinila a nemohla mu ani předejít. V takovém případě nemusí klientům platit náhradu škody. Přesto je však povinna "poskytnout zákazníkovi v nesnázích rychlou pomoc".

Podle šéfa Evropského spotřebitelského centra Tomáše Večla se tím rozumí bezplatné zajištění náhradní dopravy (návratu domů) nebo ubytování a stravy po dobu nečekaného prodloužení zájezdu.

Naopak mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura říká, že ze zákona nevyplývá nárok na bezplatnou pomoc (ubytování a stravu), takže organizátoři zájezdu nemusí klientům hradit náklady poté, co uplyne původně sjednaná doba zájezdu. A to přesto, že většina cestovek v praxi toto na své náklady zajišťuje - ovšem dobrovolně, nikoliv jako povinnost ze zákona.

Jasný výklad nemá ani ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož kompetence cestovní ruch spadá. Spor o to, zda cestovka má při nečekaném prodloužení zájezdu (způsobeném vyšší mocí, nikoliv cestovkou) působit jen jako zprostředkovatel ubytování a stravy, nebo tuto pomoc klientům platit ze svého, by tak musely rozhodnout až soudy v konkrétním případě. Podle dostupných informací zatím obdobný spor neřešily.

Tomio Okamura nicméně klienty cestovek před soudem varuje. "Lživá, vymyšlená a nepravdivá vyjádření spotřebitelského centra jim dávají naději na úspěšný soud, což klienty v konečném důsledku velmi finančně poškozuje," domnívá se mluvčí asociace.

Podle Okamury by lidé neměli věřit "nějakému dosud neznámému sdružení". Fakticky státní Evropské spotřebitelské centrum přitom funguje už od roku 2005, od loňska při České obchodní inspekci.

Anketa

Už jste někdy žádali po cestovní kanceláři úhradu za zpoždění či zvýšené náklady?

Peníze za letenky ano, náhrada další škody ne

Spor se rozhořel v polovině dubna, když mluvčí asociace cestovek Tomio Okamura rozeslal médiím přinejmenším matoucí informace o nárocích klientů v souvislosti se sopečným prachem nad Evropou.

Podle jeho návodu totiž klienti aerolinek při zrušení letu kvůli sopce nemají nárok na jakékoliv finanční kompenzace ani na automatické vrácení peněz za letenku kvůli neuskutečněnému letu.

"Ve skutečnosti samozřejmě nárok na vrácení peněz za neuskutečněný let mají. Klient jakékoliv společnosti prostě má dostat peníze zpátky, když zaplacená služba vůbec nebyla poskytnuta," říká právník Petr Souček, který pracuje v cestovním ruchu a redakci Aktuálně.cz se ozval právě po zveřejnění matoucího Okamurova textu.

Klienti pouze nemají nárok na náhradu škody, která jim zrušením nebo odložením letu vznikla. Tedy například pokud kvůli tomu nestihnou důležité obchodní jednání, návrat do zaměstnání a podobně. Jedině v tomto případě se uplatní vyvinění na základě takzvané vyšší moci, tedy události (výbuchu sopky), které aerolinky nemohly zabránit. Přesnější výklad v dubnu poskytlo právě Evropské spotřebitelské centrum.

Celý článek si přečtete na Aktuálne.cz na adrese:
http://aktualne.centrum.cz/finance/doprava/clanek.phtml?id=667539

Líbil se vám článek?

0
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Čeští motoristé více zvažují, kde se nejvýhodněji tankuje

12. 5. 2010 | Věra Tůmová | 2 komentáře

Čeští motoristé více zvažují, kde se nejvýhodněji tankuje

Čeští vlastníci aut utratí za benzín či naftu pro soukromé účely v průměru asi 1700 korun za měsíc. Ročně tato částka přesahuje dvacet tisíc korun. S tím, jak průměrná útrata za pohonné... celý článek

Létat levně není složité. Pozor ale na výdaje, které máte jinde v ceně.

7. 5. 2010 | František Mašek | 6 komentářů

Létat levně není složité. Pozor ale na výdaje, které máte jinde v ceně.

Zájem o cesty s nízkonákladovými leteckými společnostmi roste. Jejich letenky jsou často mnohem levnější než u klasických aerolinek. Než si je ale koupíte, ověřte si, co cena letenky... celý článek

Nakupujete v zahraničí online? Máte stejná práva jako při nákupech doma.

12. 4. 2010 | František Mašek

Nakupujete v zahraničí online? Máte stejná práva jako při nákupech doma.

Řadu věcí koupíte levněji v zahraničí. Od loňska máte i při těchto nákupech přes internet stejná práva, jako byste nakupovali v Česku. Pokud se při reklamaci dostanete do potíží, pomůže... celý článek

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

6. 2. 2008 | Táňa Chadrabová | 9 komentářů

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

Na reklamním plakátu letenka za korunu, ve skutečnosti díra v peněžence v řádu tisíců. Přesně to, lze označit za klamavou cenu. Podobné praktiky jsou přitom běžné jak u leteckých společností,... celý článek

Co nesmí být ve férové reklamě

7. 9. 2007 | Táňa Chadrabová

Co nesmí být ve férové reklamě

Spotřebitelé by si měli od příštího roku vydechnout. Chystá se novela zákona o jejich ochraně, která zakáže některé druhy klamavé reklamy. Reklamní triky firem však nejspíš úplně nezmizí. celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.