Triky při prodeji letenek hned tak neskončí

Triky při prodeji letenek hned tak neskončí
Na reklamním plakátu letenka za korunu, ve skutečnosti díra v peněžence v řádu tisíců. Přesně to, lze označit za klamavou cenu. Podobné praktiky jsou přitom běžné jak u leteckých společností, tak u cestovních kanceláří. Zakročit proti nim už chtějí nejen spotřebitelské organizace, ale i politici.

V Evropě klame spotřebitele více než dvě stě internetových stránek leteckých společností. Nezveřejňují konečné ceny a smluvní podmínky ve srozumitelné formě, čímž zákazníka matou, konstatují představitelé Evropské komise. Komisařka pro ochranu spotřebitele Meglena Kuneva zveřejnila loni na podzim v Bruselu výsledky rozsáhlého průzkumu, který se zaměřil na zavádějící a nekalé praktiky internetových stránek, specializujících se na prodej letenek. Šlo o vůbec první takovou rozsáhlou akci, která se na evropské úrovni uskutečnila. Komise zatím odmítla zveřejnit konkrétní jména leteckých společností. Kuneva ovšem zdůraznila, že pokud společnosti nejpozději do konce letošního roku neprovedou na svých stránkách patřičné úpravy, budou čelit pokutám či dokonce uzavření internetových stránek.

Nejoblíbenější triky leteckých společností

  • základní cena je uvedena výrazným písmem, další poplatky čtěte s lupou
  • nabízená levná letenka je pouze jednosměrná
  • čím nižší cena, tím vyšší vedlejší poplatky
  • za vyzvednutí letenky na pobočce musíte zaplatit 800 Kč, za on-line 200 Kč navíc
  • za změnu jména cestujícího zaplatíte 1 000 Kč
  • letenky tzv.za korunu nabízejí maximálně 1x za tři měsíce
  • za objednávku přes internet zaplatíte transakční poplatek 150 Kč
  • některé společnosti si účtují i poplatky při placení kreditní kartou (75 Kč za každý uskutečněný let, při zpáteční letence je to dvojnásobek)

Evropská komise chce předejít překvapením, která zažívají cestující, když zaplatí za letenku podstatně víc, než byla cena uváděná v reklamě nebo na webové stránce. Navrhla proto, aby letecké společnosti povinně uváděly úplnou cenu letenky včetně všech poplatků a daní.
„Občané musí mít možnost snadno porovnávat ceny letenek jednotlivých společností a ne se dozvědět plnou cenu až když mají platit,“ doplnil komisař pro dopravu Jacques Barrot. Komise chce také získat pravomoc pozastavit licenci leteckých společností, pokud nedodržují unijní pravidla a členské země proti tomu nezasáhnou. Zatím mají takovou pravomoc výlučně jednotlivé země.

Národní orgány zabývající se ochranou spotřebitele prošetřily na popud Komise v patnácti členských zemích a Norsku celkem 447 internetových stránek. Nejčastěji porušují pravidla společnosti v Belgii, kde ze 48 testovaných stránek 46 vykazovalo nesrovnalosti, zejména s ohledem na ceny, smluvní podmínky a jejich srozumitelnost. Na opačném pólu se nacházelo Rakousko, kde z 20 prošetřovaných stránek nebyly nalezeny nesrovnalosti ani v jediném případě. „Důvodem, proč k této situaci dochází, je fakt, že cenová konkurence mezi leteckými přepravci je tak silná, že zejména nízkonákladové letecké společnostijako například Ryanair, Skyeurope a další pravidelně inzerují velmi laciné lety, nebo dokonce lety zdarma, přestože jsou letenky ve skutečnosti dále zatíženy daněmi a poplatky, které se pohybují v rozsahu 15 až 35 eur,“ dodává Kuneva.

Mezi přistiženými firmami byly i společnosti působící v Česku.  Ministerstvo financí proto plánuje novelu zákona o cenách. „Chceme napravit současný stav, který není dobrý,“ vysvětluje náměstek ministra financí Ivan Fuksa a dodává: „Pokud zákon schválí poslanci, mohl by začít platit v roce 2009.“

Ne všichni jsou však navrhovanými změnami nadšeni. Cestovní kanceláře v čele se svými profesními asociacemi bojují za zachování stávajícího stavu vyčleňování povinných příplatků k letenkám ze základní ceny zájezdu. V zákulisí přitom přiznávají, že úroveň nabízených služeb a informační servis pro zákazníky je horší než v jiných zemích, kde tyto cestovní kanceláře podnikají.

„Sdružení ochrany spotřebitelů (SOS) usiluje o změny chování jak u cestovních kanceláří, tak i leteckých dopravců. Jde o marketingovou praktiku, která při dalším rozšíření ohrožuje celý trh,“ uvádí Ivana Picková ze SOS. Podle Pickové se z aktivit Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) zdá, že transparentnost v uvádění cen není její prioritou. Naopak je prý jasné, že oddělené informování o cenách povinných příplatků se cestovním kancelářím vyplácí. Ohrazuje se proti němu údajně jen malé množství klientů.

Iniciativu SOS za uvádění úplných cen služeb podporuje Česká obchodní inspekce, Unie cestovních agentur a Ministerstvo financí.

Ptali jste se někdy v cestovních kancelářích proč neuvádějí konečné ceny? Co vám jejich pracovníci řekli?

 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+13
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

6. 2. 2008 9:16, Jiřina

Co mi řekli? Odbyli mě tvrzením, že jsou vázáni na informace od leteckých společností a ty si mění taxy podle aktuální situace na trhu. cestovky při sejdnávání zájezdů ani netuší, kolik jim letecké společnosti budou třeba za půl roku účtovat

+51
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Agresivní reklama bude nezákonná

30. 1. 2008 | Táňa Chadrabová | 13 komentářů

Agresivní reklama bude nezákonná

Čeští spotřebitelé budou od poloviny roku zase o něco více chráněni před nekalými reklamními praktikami. Z obchodů by třeba měly zmizet nápisy oznamující bankroty firem. Podle některých... celý článek

Jaká práva mají cestující v letecké přepravě

20. 6. 2007 | Michal Pravda | 1 komentář

DOVOLENÁ 2007: Levnou letenku prodraží nejen palivové příplatky

11. 6. 2007 | Michal Pravda

DOVOLENÁ 2007: Levnou letenku prodraží nejen palivové příplatky

Letět do Londýna jen za 739 Kč? Zájezd na Krétu jen za 8 990 Kč? Tak na to zapomeňte. Cenu letenky, a tedy i zájezdu, zvednou až o několik tisíc korun všemožné příplatky.

Partners Financial Services