Energetický trh loni lecčím překvapil. Po dlouhé době se doopravdy zdražovalo. Cenu elektřiny zvýšili velcí i malí dodavatelé. O podomních prodejcích nebylo tolik slyšet, ale co nezvládli zobchodovat oni, dotáhli telefonní operátoři. Elektřina a plyn se tak častěji prodávaly také „po drátě“. Spotřebitelské poradny řešily nové případy podpisů nevýhodných smluv a také zapeklitých přihlášek do aukcí, které se tváří nezávazně, ale v podstatě se z nich nejde vymanit.
Rostla cena i počty změn dodavatelů
Když se podíváme na statistiky na webu Operátora trhu (OTE ČR), je vidět, že oproti loňsku změny dodavatelů v hladině nízkého napětí (běžné odběry) zásadně poskočily, a to na číslo 565 003. V roce 2017 se odehrálo 353 776 změn. Nárůst logicky zaznamenaly i počty změn dodavatelů u domácností. Loni k novému dodavateli přešlo 371 298 domácností, předloni to bylo o téměř sto tisíc méně.
Co se na energetickém trhu odehrálo? Předně se už od jara mluvilo o tom, že elektřina půjde nahoru. Toho využili někteří obchodníci, aby odběratele zlanařili ke změně. Vůbec nejvíc spotřebitelů měnilo dodavatele v půlce roku – v červnu dosáhly počty změn 49 117.
„Lidé začali víc měnit dodavatele, protože bylo ohlášeno zdražování energií. A obojí může letos ještě pokračovat,“ domnívá se Petr Woff z projektu KupníSíla.cz. Také podle Jana Schindlera, analytika kalkulátoru TZB-info.cz, souvisí navýšení počtu změn dodavatelů se zdražením elektřiny, tento důvod ale dává až na třetí místo. „V září byl v OTE ČR započten převod dosud neevidovaných zákazníků ČEZ Prodej do společnosti ČEZ ESCO, bylo jich 136 tisíc. Tím vznikl velký přírůstek,“ vysvětluje. Svou roli podle něho sehrálo i telefonické oslovování zákazníků a jejich přemlouvání ke změně dodavatele.
Vrátíme se do normálu
Pokud elektřina trhala rekordy, počty změn u zemního plynu zůstávaly srovnatelné s předchozím období. Loni změnilo dodavatele plynu 261 355 domácností, předloni to bylo 225 851. Pravdou ovšem je, že zemní plyn nezdražoval, jeho ceny poskočily jen mírně, případně stagnovaly.
Podle obou oslovených analytiků by se počty změn obchodníků letos neměly nijak zvlášť navýšit. „V dalších letech je pravděpodobné, že se situace stabilizuje, protože ekonomický růst zpomaluje. Dříve nebo později přijde hospodářské ochlazení, a tedy i stagnace nebo pokles poptávky i cen,“ dodává Petr Woff.
Málo si dodavatele vybíráme sami
I letos hledali dodavatelé různé cesty, jak oslovit nové zákazníky. Metody se proměňují, jsou sofistikovanější, spíš než podomní prodej frčí telefonování a elektronické aukce. Hlavní potíží je podle odborníků pasivita zákazníků a neznalost závazků, což lidem, pokud přijdou do kontaktu s nepoctivou firmou, může způsobit nemalé potíže (často spojené s několikatisícovými pokutami).
„Lidé jsou pasivní, raději se nechají oslovit s nabídkou a nečtou obchodní podmínky. V případě, že naletí a později to zjistí, nepodnikají kroky vedoucí k nápravě škod. Málo zákazníků si dodavatele vybírá samo,“ míní Jan Schidler.
Tento názor sdílí i Lukáš Zelený, vedoucí právní poradny dTest. „Nejlepší nabídka nikdy nepřijde za spotřebitelem sama. Každý by si tedy měl porovnat nabídky na trhu a až se seznámí s veškerou smluvní dokumentací, rozhodnout se ke změně dodavatele.“
Lidé, kteří se pro změnu dodavatele rozhodnou, by neměli společnost vybírat jen podle ceny. Na horních příčkách různých srovnávačů totiž většinou kralují menší společnosti, popřípadě ceny z aukcí nebo ceny, které získáte jen při splnění určitých podmínek. Ve smlouvě pak můžou být zádrhele, které úsporu zcela vykompenzují.
Při výběru dodavatele se můžete podívat na web OTE ČR a zjistit, kolik zákazníků dodavatel má. I menší společnosti přitom mohou mít dobrý servis a někdy u nich dostanete srozumitelnější smlouvu než u velkých firem. Pro dlouhodobý vztah je také důležitá komunikace – to platí mezi lidmi i mezi společností a zákazníkem. Hned při prvním kontaktu s obchodníkem tak můžete mít jasněji.
Na dobrém slově záleží
„Základy, na nichž firma stojí, nejlépe poznáte z běžné mezilidské komunikace, například se zákaznickým servisem. Pracovníci zdravého a perspektivního dodavatele komunikují přiměřeně pozitivně, nejsou znudění, ale ani vlezlí; pohodově, nejsou vyčerpaní, ani na vás zbytečně nespěchají, například abyste okamžitě podepsali smlouvu; a profesionálně, tedy nedělají hloupé chyby,“ říká Petr Woff.
Pokud vyberete, měli byste si dobře pročíst smluvní podmínky, smlouvu a další obchodní dokumentaci. Podívejte se, na jak dlouhou dobu je smlouva sjednána, jestli na dobu neurčitou, případně na rok, dva nebo tři. Pokud ji uzavíráte s konkrétním termínem, zajímejte se, zda se automaticky prodlužuje a ptejte se, jaké jsou možnosti výpovědi.
Jinými slovy, poznejte své závazky ještě před tím, než smlouvu podepíšete. V budoucnu se to bude hodit a vyhnete se nepříjemnostem. „Někteří lidé bohužel mají uzavřenou smlouvu na dlouhou dobu určitou, ale mezitím přejdou jinam, takže mohou dostat smluvní pokutu. V tomto zafixovaném období raději nikomu nedávejte plnou moc, aby na energetickém trhu vystupoval vaším jménem,“ upozorňuje Petr Woff.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
7. 2. 2019 6:38, Ramesse II.
No po pravdě, zjišťoval jsem si to pro sebe a důvod ke změně jsem nenašel a pochybuji že někdy v budoucnu najdu.
Zásadní část ceny, tedy distribuci, určuje stát a neustále ji bezdůvodně zvyšuje, s tím nic nenadělám. Výpalné pro solární mafii určuje opět stát a s tím rovněž nic neudělám. DPH určuje stát a s tím, jak jinak, také nic neudělám.
Rozhodnout můžu pouze o zlomku ceny a to ještě jen v řádu jednotek procent - a kvůli max. desetikorunám měsíčně podstupovat administrativní peklo, platit místo jedné faktury dvě s rizikem, že jedna někde zapadne a exekutor mě stáhne z kůže, to je absurdní.
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.