Ztratíme svobodu řídit auto?

Pavel Jégl | rubrika: Komentář | 18. 2. 2019 | 12 komentářů
Automatizované systémy přebírají stále víc lidských činností. Jednou nás můžou vytěsnit od volantů aut a připravit nás o svobodu řídit vlastní auto.
Ztratíme svobodu řídit auto?

Technika zvládá čím dál víc činností. Mnohé lidské dovednosti se tak v budoucnu stanou zbytečné. Třeba řízení aut. Samořiditelné vozy můžou z řidiče udělat pasivního pasažéra.

Položil ale někdo vám otázku, jestli byste se chtěli vzdát řízení a jezdit v robotickém autě? Ve svém nejbližším okolí jsem nenarazil na člověka, který by po takové změně toužil.

Řídit auto je určitá forma svobody – aspoň pro generaci, ke které patřím.

Jenže na samořiditelných autech dnes pracují desítky, možná stovky vývojových kanceláří, které povzdechy nostalgiků nezajímají a každou chvílí hlásí nějaký progres. A tak v nové AI limuzíně Audi A8 vybavené kamerami, radary i lasery už můžete řízení auta nechat plně na počítači. Auto nepotřebuje vaše oči. Nemusíte dávat pozor na cestu, jen být připraven do několika sekund po zvukovém a optickém signálu převzít řízení.

S klasikem si proto můžete položit otázku: „Ten pokrok! Kde se to zastaví?“ Předpokládám, že ne dřív, než počítače převezmou úplnou kontrolu nad řízením vozidla a než auta v žádné situaci nebudou potřebovat zásah řidiče.

Pustí vás, anebo vaše děti, v této době za volant – pokud v autě nějaký bude?

Podzimní volby se blíží...

Finmag předplatnéZdroj: Finmag

Ivan Bartoš: Nevyměknu! Co když Piráti budou vládnout? Na co se máme připravit? Ač titulky hlásaly něco jiného, zvyšování daní to prý není

Téma čísla: medicínaPavel Jégl: od pazourku ke gama noži • Iva Brejlová a startup Diana Technologies, kde vymýšlejí, jak nově vymýšlet léky • Dominik Stroukal učí investovat do postelí a Jaroslav Šura do zdravotnických firem

Vítězná družstva? Vyřeší bytová družstva nedostatek bytů? Peter Bednár vysvětlí, proč ne teď a ne u nás. Ale potěší: díky nim nebude v architektuře a urbanistice nuda

FIN. Před 50 lety skončil zlatý standard. Teď, říká Josef Tětek, končí to, co přišlo po něm • Má volnonožec někdy volno? ptáme se s Robertem Vlachem • Investice do private equity • Rádce Petra Kučery, šéfa Peníze.cz


Za vším hledej Pentagon

Ještě před patnácti lety by taková otázka patrně nikoho nenapadla. O samořiditelných autech se nemluvilo, byla na okraji zájmu vývojářů.

Změnil to Pentagon, instituce, která mimo jiné podnítila vznik GPS, určeného původně k navádění mezikontinentálních raket, i internetu, plánovaného pro spojení mezi vládou a vědci za jaderné války a po ní.

Stratégové ministerstva obrany, zabývající se robotizací války, chtěli vyvinout techniku, která by mohla omezit oběti při útocích na konvoje a výbuších silničních bomb. Armádní agentura DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) proto v roce 2004 vypsala a sponzorovala soutěž Grand Challenge pro auta bez řidičů napříč Mohavskou pouští. Cena pro majitele vozu, který jako první dorazí do cíle, byl milion dolarů.

Napoprvé se to žádnému z aut nepodařilo. Další rok jich ale ještě obtížnější trať zvládlo pět. Automobily bez řidičů přitom musely ujet 240 kilometrů po silnicích plných ostrých zatáček a tunelů. Nato DARPPA uspořádala obdobnou soutěž v simulovaném městském provozu – Urban Challenge. Výsledky byly povzbudivé.

Potom vzaly věci rychlý spád. Výzkumné kanceláře získaly zakázky od armády i soukromých firem a využily příležitost zpeněžit techniku, která ještě na počátku století kromě Pentagonu nikomu nechyběla.

Pokrok hnaný regulacemi

Do vývoje samořiditelných technologií dnes investuje kdekdo a kdekdo se o ně zajímá – třeba velké spediční firmy. Je jasné, že dopravce, který si škrtne mzdové náklady a jehož kamiony budou jezdit bez povinných přestávek, získá konkurenční výhodu.

Také firmy provozující taxíky doufají, že doba, kdy se jejich vozidla obejdou bez řidičů, nastane co nejdřív. Uber na vývoji robotických taxíků spolupracuje se švédskou automobilkou Volvo. Společnost Waymo, dcera korporace Alphabet, už samořiditelné taxíky (zatím se „záložním“ řidičem) provozuje v arizonském městě Phoenixu (video zde).

V Evropě nabízejí Volkswagen a Audi asistenta pro jízdu v kolonách (video tady). A brzy svou nabídku rozšíří o další AI-prvky.

Automatické řízení je zatím drahá výbava do drahých vozů. Postupně se ale rozšíří do všech aut. Lze tušit, že regulátoři z nich jednou udělají povinnou výbavu automobilů.

Anketa

Nechali byste za sebe řídit automat?

Důležitá byla cesta

Prvky AI-asistence leckomu usnadní jízdu, třeba seniorům, kteří by ji jinak už nezvládli. Jenže co ti ostatní?

Na odvrácenou stranu autonomního řízení upozornil na konferenci sdružení silničních dopravců psycholog z Karlovy univerzity Martin Pospíchal: „Když nebudeme řídit, tak budeme ty schopnosti postupně ztrácet a bude velmi složité zasáhnout v krizové situaci. Návyky se prostě ztratí.“

Řešení je nasnadě: Co nejrychleji postoupíme k technologiím, které řidiče úplně vynechají, udělají z něj pasažéra aktivujícího systém a zadávajícího cíl. Vývoj k tomu ostatně směřuje.

Samořiditelné systémy budou časem dokonalejší než člověk, téměř bezchybné, neunaví se. Nebudou překračovat povolenou rychlost a nadávat jiným vozidlům. Chybujícího člověka-řidiče nebudou mít pojišťovny v oblibě a patrně mu to dají znát ve výši pojistného.

Spíš než vysoké pojistné částky ale nostalgiky vyženou od volantů regulátoři. Jednoduše jednou přijmou normu, která řidiče ze silnice vykáže někam na uzavřené okruhy.

Potom nezbyde, než vzpomínat na staré dobré časy, kdy se říkalo, že „důležitý není cíl, důležitá je cesta“.

Pokud si to ovšem necháme líbit.

Na titulní fotce není zajímavé, kdo (John Kerry, t. č. ministr zahraničí USA) nebo co na ní je. Podstatné je to, co na ní není. Palubní deska, volant, šaltpáka... Rok 2016, jedno z autonomních vozidel testovaných společností Google. Foto: US State Department

Pavel Jégl

Autor článku Pavel Jégl

Před listopadem 1989 vystudoval automatizaci a robotiku na ČVUT. Psal do samizdatu a do šuplíku. Po volbách v roce 1990 zastupoval ve Federálním shromáždění Občanské fórum. Poté absolvoval stáž v USA a dvě desítky let pracoval... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+10
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 12 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 2. 2019 8:19, Ramesse II.

Citace - Pedro / 18.02.2019 07:44

Nehody nebudou a pokud by přece jen k nějaké došlo, zodpovědný bude Uber nebo jiná monopolní společnost co bude ta autonomní auta provozovat. Odškodní vás, budou to pro ně drobáky. Auto bude vždycky chránit toho uvnitř, takže přejede ženu s kočárkem. V číně se možná stihne odečíst sociální kredit ženy, porovná se s tím vaším a podle toho se rozhodne koho zabije :)


Tak nehody samozřejmě budou, před autem vznikne překážka, někdo před něj vběhne, spadne most atd. atd. Tím se dnes zabývá celý vědní obor, jak s tím naložit, dělají se celosvětově výzkumy a rozhodně to není tak jednoduché (pro zjednodušení je auto typu tank, auto co počítá oběti včetně jejich sociálního statutu a auto typu rytíř) a teoreticky bude možné si vybrat, možná se bude přepínat režim po přejezdu státní hranice atd. atd. To nikdo neví jak to udělat.
Mimochodem Čína patří ve výzkumech do stejného výsledkového segmentu jako Německo (do ničeho nezasahovat) - ale jiné výsledky jsou ve Skandinávii a Rusku (chránit okolí) a zas jiné u nás (stejné jako v jižní Americe, počítat hodnotu a počet obětí - starý tlustý má menší hodnotu než mladý a tak). Jsem zvedavý, jak to celé dopadne - ono to nebude dlouho trvat a bude se to muset rozseknout.

Zobrazit celé vlákno

+6
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 2. 2019 14:35, Pedro

Řízení je tupá činnost a proto jí zákonitě dříve či později musí nahradit stroje. Těm několika individuím, kteří mají slast z toho, že točí volantem tento pocit vynahradí virtuální realita.

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (12 komentářů) příspěvků.

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

A tohle už jste četli?

Podvodníci lákají na levné ojetiny. Vezmou zálohu a zmizí

20. 9. 2021 | Jiří Hovorka | 1 komentář

Podvodníci lákají na levné ojetiny. Vezmou zálohu a zmizí

Pozor na podvodné inzeráty ojetých aut, které lákají na nízkou cenu a chtějí zálohu předem. Podle Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů (APPAA) lze na podobné nabídky teď... celý článek

Elektrifikaci vozových parků se české firmy nevyhnou

16. 9. 2021 | Renata Lichtenegerová | 2 komentáře

Elektrifikaci vozových parků se české firmy nevyhnou

„Hnacím motorem pro elektrifikaci firemních flotil je především legislativa Evropské unie,“ říká Zdeněk Dušek z poradenské společnosti EY.

První elektrický hit od Audi? Zkusili jsme nové SUV

13. 9. 2021 | Vojtěch Dobeš | 2 komentáře

První elektrický hit od Audi? Zkusili jsme nové SUV

Po velkém SUV e-tron a sportovním sedanu e-tron GT uvádí Audi na trh první elektromobil, který má šanci oslovit většinového zákazníka značky. Střední SUV Q4 e-tron se sice velikostí... celý článek

Dobrá ojetá auta jsou vykoupená. Ceny rostou

5. 9. 2021 | Jiří Hovorka | 1 komentář

Dobrá ojetá auta jsou vykoupená. Ceny rostou

Na trhu s ojetými auty to vře. Lidé chtějí nakupovat, ale pořádně není co. Rychle rostou ceny a také počty podvodů, varuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která nabízí prověření... celý článek

Balík do kufru. Alza a kurýři doručují do Škodovek

26. 8. 2021 | Jiří Hovorka | 1 komentář

Balík do kufru. Alza a kurýři doručují do Škodovek

Zákazníci e-shopu Alza.cz a přepravních společností Dodo a Zásilkovna mohou nově využít doručování do kufru svých aut. Zmíněné firmy spustily ve spolupráci se Škodou Auto pilotní projekt,... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.