Ztratíme svobodu řídit auto?

Pavel Jégl | rubrika: Komentář | 18. 2. 2019 | 12 komentářů
Automatizované systémy přebírají stále víc lidských činností. Jednou nás můžou vytěsnit od volantů aut a připravit nás o svobodu řídit vlastní auto.

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 2. 2019 8:19, Ramesse II.

Citace - Pedro / 18.02.2019 07:44

Nehody nebudou a pokud by přece jen k nějaké došlo, zodpovědný bude Uber nebo jiná monopolní společnost co bude ta autonomní auta provozovat. Odškodní vás, budou to pro ně drobáky. Auto bude vždycky chránit toho uvnitř, takže přejede ženu s kočárkem. V číně se možná stihne odečíst sociální kredit ženy, porovná se s tím vaším a podle toho se rozhodne koho zabije :)


Tak nehody samozřejmě budou, před autem vznikne překážka, někdo před něj vběhne, spadne most atd. atd. Tím se dnes zabývá celý vědní obor, jak s tím naložit, dělají se celosvětově výzkumy a rozhodně to není tak jednoduché (pro zjednodušení je auto typu tank, auto co počítá oběti včetně jejich sociálního statutu a auto typu rytíř) a teoreticky bude možné si vybrat, možná se bude přepínat režim po přejezdu státní hranice atd. atd. To nikdo neví jak to udělat.
Mimochodem Čína patří ve výzkumech do stejného výsledkového segmentu jako Německo (do ničeho nezasahovat) - ale jiné výsledky jsou ve Skandinávii a Rusku (chránit okolí) a zas jiné u nás (stejné jako v jižní Americe, počítat hodnotu a počet obětí - starý tlustý má menší hodnotu než mladý a tak). Jsem zvedavý, jak to celé dopadne - ono to nebude dlouho trvat a bude se to muset rozseknout.

Reagovat

 

+6
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pedro 18. 02. 2019 07:44)

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

18. 2. 2019 14:35, Pedro

Řízení je tupá činnost a proto jí zákonitě dříve či později musí nahradit stroje. Těm několika individuím, kteří mají slast z toho, že točí volantem tento pocit vynahradí virtuální realita.

Reagovat

 

-2
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (12 komentářů)

18. 2. 2019 2:40 | Ppagani

Proč ne,až to bude velmi bezpečné,což ještě chvilku potrvá. Kalkulačce jsem také svěřil složité výpočty a plně jí důvěřuji.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2019 7:35 | Ramesse II.

Za mě by to bylo super. Vznikla by tak možnost do sdíleného auta nastoupit a ono by mě jako taxi někam dovezlo, počkalo a zase odvezlo zpět, lepší než MHD, která má pevné trasy a časy.
Zmizely by všechny ty problémy s rychlostí, alkoholem a drogami, nedáním přednosti, vybržďováním a podobně - z pohledu bezpečnosti výrazné zlepšení.
Ovšem nese to s sebou také spoustu otázek, některé dokonce z logiky věci neřešitelné. Kdo ponese zodpovědnost za nehodu? Bude mít v případě hrozící nehody přednost - posádka nebo nezúčastněné okolí (tedy narazí auto do sloupu a zabije posádku nebo zatočí a smete ženu s kočárkem, když to přeženu)?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2019 7:44 | Pedro

Nehody nebudou a pokud by přece jen k nějaké došlo, zodpovědný bude Uber nebo jiná monopolní společnost co bude ta autonomní auta provozovat. Odškodní vás, budou to pro ně drobáky. Auto bude vždycky chránit toho uvnitř, takže přejede ženu s kočárkem. V číně se možná stihne odečíst sociální kredit ženy, porovná se s tím vaším a podle toho se rozhodne koho zabije :)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Ramesse II. 18. 02. 2019 07:35)

18. 2. 2019 8:19 | Ramesse II.

Citace - Pedro / 18.02.2019 07:44

Nehody nebudou a pokud by přece jen k nějaké došlo, zodpovědný bude Uber nebo jiná monopolní společnost co bude ta autonomní auta provozovat. Odškodní vás, budou to pro ně drobáky. Auto bude vždycky chránit toho uvnitř, takže přejede ženu s kočárkem. V číně se možná stihne odečíst sociální kredit ženy, porovná se s tím vaším a podle toho se rozhodne koho zabije :)
Tak nehody samozřejmě budou, před autem vznikne překážka, někdo před něj vběhne, spadne most atd. atd. Tím se dnes zabývá celý vědní obor, jak s tím naložit, dělají se celosvětově výzkumy a rozhodně to není tak jednoduché (pro zjednodušení je auto typu tank, auto co počítá oběti včetně jejich sociálního statutu a auto typu rytíř) a teoreticky bude možné si vybrat, možná se bude přepínat režim po přejezdu státní hranice atd. atd. To nikdo neví jak to udělat. Mimochodem Čína patří ve výzkumech do stejného výsledkového segmentu jako Německo (do ničeho nezasahovat) - ale jiné výsledky jsou ve Skandinávii a Rusku (chránit okolí) a zas jiné u nás (stejné jako v jižní Americe, počítat hodnotu a počet obětí - starý tlustý má menší hodnotu než mladý a tak). Jsem zvedavý, jak to celé dopadne - ono to nebude dlouho trvat a bude se to muset rozseknout.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+6
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pedro 18. 02. 2019 07:44)

18. 2. 2019 9:16

Řekl bych, že v budoucnu to nebude jen čínská záležitost, viz mazání nepohodlných názorů na sociálních sítích a diskuzích
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Pedro 18. 02. 2019 07:44)

18. 2. 2019 9:31 | Martin

Ridit auto nebude problem ani v budoucnu, stejne jako dneska muzete jezdit na koni. Dokonce po silnici a treba i s povozem, ale proc by to vetsina delala, kdyz auto je pohodnejsi. No a roboticke auto bude pohodlnejsi a bezpecnejsi. Jenom ziskat ridicak bude trochu obtiznejsi, treba jako ziskat zbrojak. Navic porad bude spousta stroju, kde to roboti jeste dlouho nezvladnou - lesni stroje, rolba, hasici,... - protoze neni dost data na nauceni a navic je potreba jina averze k riziku.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2019 9:59 | Fogyn

Robotické auto nám sebere svobodu užít si pocit řízení. Ale nebude páchat přestupky. Zruší skryté silniční kontroly, Policie bude už jen pomáhat a chránit a nevybere žádnou pokutu. Nainstalované rychlostní radary také přestanou vydělávat. To bude obrovský výpadek příjmu do pokladny, který bude muset být nějak nahrazen. Zaplatí to provozovatel, ale ten si to započte zase do svých nákladů. Na ten ztracený pocit euforie z řízení nakonec ještě doplatíme.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

18. 2. 2019 14:09 | Ramesse II.

Citace - Fogyn / 18.02.2019 09:59

Robotické auto nám sebere svobodu užít si pocit řízení. Ale nebude páchat přestupky. Zruší skryté silniční kontroly, Policie bude už jen pomáhat a chránit a nevybere žádnou pokutu. Nainstalované rychlostní radary také přestanou vydělávat. To bude obrovský výpadek příjmu do pokladny, který bude muset být nějak nahrazen. Zaplatí to provozovatel, ale ten si to započte zase do svých nákladů. Na ten ztracený pocit euforie z řízení nakonec ještě doplatíme.
Tak mě řízení auta vyloženě štve a proto dávám přednost prostředku, který řídit nemusím jako je vlak nebo autobus, jenže ty nejezdí kam potřebuji a o převozu nákladu ani nemluvě. Takže možnost individuální dopravy pro lidi jako jsem já logicky vítám a už aby to bylo.
Ale určitě souhlasím s tím, že pro stát a obce to bude obrovský výpadek příjmů v podobě pokut (jde v zásadě jen o formu daní) a krachne celý jeden lukrativní obor pojišťovnictví a to je ještě větší problém (povinné ručení by mělo zaniknout, ale zanikne opravdu? - o havarijním pojištění ani nemluvě). No jsem zvedav jak do celé dopadne :)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Fogyn 18. 02. 2019 09:59)

18. 2. 2019 14:35 | Pedro

Řízení je tupá činnost a proto jí zákonitě dříve či později musí nahradit stroje. Těm několika individuím, kteří mají slast z toho, že točí volantem tento pocit vynahradí virtuální realita.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

-2
Líbí
Nelíbí

19. 2. 2019 0:31 | Platypus Norwegicus

Zavolat si emailem samozridici auto, nalozit do nej naklad a poslat ho ke kamaradovi, zatimco delam neco jineho, to by se mi libilo. Nasednout vecer, rozbalit si spacak v kufru a vzbudit se o osm hodin pozdeji na druhe strane republiky zaparkovany pod jabloni na zahrade.
A ted zpatky na zem. Samozridici auta zvladaji horkotezko dalnici. Tam, kde by mela mit vyhodi nad ridicem (lidar, radar a tak) se usporilo a maji jenom kamery, takze narazi do bileho nakladaku pres cestu, na ktery blbe sviti slunicko. Poznat igelitku nesenou vetrem od chodce zvladne i pes, nebo male dite, ale elektronika samosridiciho auta to hada.
Auto, kde musite - jak pisete v clanku - "jen být připraven do několika sekund po zvukovém a optickém signálu převzít řízení." je uplne k nicemu. Samotne ho neposlete, s ditetem take ne, spat nemuzete a dokonce neni realne si ani za jizdy cist. Takze musite davat pozor uplne stejne a navic nic nedelate, takze rychleji ztracite pozornost. Automat je zatim vyrazne horsi ridic, nez clovek a tom to cele nedava smysl.
Problem rizeni auta je pomerne dost slozity a je otazka kdy a jak se hopodari vyresit. Mozna to bude za rok, mozna to nebude za padesat. Mozna to bude na normalnich silnicich a mozna to bude jen na silnicich osazenych senzory, kam nebudou smet auta, ktera nakomunikuji s ostatnimi auty, ani chodci. Uvidime.
Orientace v prostoru je na te strane Moravcova paradoxu, ktera preje mozkum a ne pocitacum. Anglicky: https://en.wikipedia.org/wiki/Moravec%27s_paradox Cesky (clanek primarne o konstrukci robotu): http://petr-kubac.blog.cz/1205/smoleni-se-s-hardwarem-a-choroba-jmenem-moravcuv-paradox
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

2. 3. 2019 20:03 | Jirka

Řídit auto mne baví a vždy bavilo.Ale ne na dálnici.Mi by vyhovovalo kdybych před vjezdem na dálnici zadal kde ji chci opustit a třeba si zdřímnul.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

25. 3. 2019 10:23 | Omasta

Ta kdo bude chtít řídit po svém, tak jedině na kole.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Ušetřete s Peníze.cz

Naši čtenáři s námi ušetřili už  10 444 741 Kč. Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.

Spočítejte si

l / 100km
l / 100km
Kč / l
Kč / l
km

Rozšířená verze kalkulačky

Další kalkulačky

Poradna

Tým odborných poradců je tu pro vás.

Poslední dotaz: Reklamace televizoru
Poradna > Spotřebitelská poradna

Otázka: Dobrý den. Mam dotaz ohledně reklamace, která nám sice byla uznána a vypadá to, že i opravena. Vyměnili nám celý přední panel. Původně naše televize byla opravdu jako nová bez škrábnutí. Dnes jsme ji vybalili... více

Spotřebitelská poradna

Články na Heroine.cz

Zdravím z noční. #10 Cukrovka

Zdravím z noční. #10 Cukrovka

Záchranář Vít Samek a porodní asistentka Alžběta Samková se střídají v psaní o situacích,...více

Čistič

Čistič

Po prohánění ruličkářů a taxikářů se dal Janek Rubeš na psaní knih a manuální práci. Pootevíráme...více

„Neviditelné“. I ženy z ulice chtějí zažít vykoupení

„Neviditelné“. I ženy z ulice chtějí zažít vykoupení

Nevidíte je, přestože existují. Schovávají se, protože se bojí znásilnění a okradení....více

Přihlášení k newsletteru

Změny, novinky a aktuality ze světa osobních financí přehledně ve vaší schránce – čtěte náš pravidelný newsletter.

Informace ke zpracování osobních údajů

Souboj osobností

Kdo je vám sympatičtější? Hlasujte v našem souboji osobností a zvolte si svého oblíbence (případně menší zlo). Stačí kliknout na fotografii.

Jaroslav Vostatek

ekonom

Daniel Köppl

mediální expert

Jaroslav Vostatek
ÚSPĚŠNOST
56,52 %

z 23 duelů
×
Daniel Köppl
ÚSPĚŠNOST
53,85 %

z 26 duelů

Chci jiný souboj
Souhrnné výsledky duelů

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.