Itálie: pořádek v chaosu
Z mořem vonících zemí jde po Chorvatsku o druhou Čechy nejnavštěvovanější zemi. Sever si turisty získává blízkostí dojezdu ze středu Evropy, střed Itálie báječnou krajinou a krásnými historickými městy, jih a obzvlášť Sicílie se Sardinií úchvatným koupáním.
Na silnici je to ale peklo všude. Rychlost tu sice řeší policisté, ale řidiči už méně, zato tu vládne všudypřítomné troubení a tolik vášnivé gestikulace, až je z toho cizinec za volantem tenčí než špageta.
Platí, že čím jedete jižněji, tím jsou mravy na silnicích volnější. A moc se nezaobírejte čárami na silnici. Jsou-li na asfaltu namalované čtyři pruhy, klidně se na ně seřadí auta do pěti. Chodcům nedá z domorodců přednost nikdo ani na zelenou. Barvy na semaforu vůbec berou Italové jen jako doporučení, aby si dali v křižovatce bacha. Ale nehody? Kupodivu jich tu moc není. Inu, pořádek v chaosu.
Co se nám dost líbí, je dálniční síť, která spojuje sever s jihem víc než dobře. Na některých dálnicích se dokonce neplatí žádné poplatky. „Na jiných je zahrnut do celkové sumy za používání dálnic nebo se platí samostatně,“ vysvětluje finanční mýtnou matematiku Ústřední automotoklub (ÚAMK).
Dálniční poplatky se hradí v hotovosti (v eurech), klasickými kartami (kreditními a debetními) nebo speciálními kartami (Viacard) v hodnotách 25, 50 a 75 eur, které se kupují na mýtnicích nebo benzinkách. Sto kilometrů dálnice stojí v průměru šest eur, tedy 150 Kč. To není zrovna málo. A kromě toho mají Italové jedny z nejdražších cen benzinu a nafty v Evropě.
Mýtným je ve všední dny zpoplatněn i vjezd do center měst – třeba Milána. Známky od dvou eur jsou k dostání v trafikách, na poštách a v informačních centrech. Vyplatí se je koupit, neoznačená vozidla jsou trestána pokutou sedmdesát eur (1800 Kč).
Při vystupování z vozu na silnici mimo obec musíte mít na sobě reflexní vestu, a to oranžové, žluté či červené barvy. „Toto ustanovení neplatí pro motocykly a mopedy a při stání v obci. Italská policie u turistů nekontroluje, zda mají vestu v povinné výbavě, ale pokutují je, pokud vystoupí z vozu mimo obydlenou zónu bez ní,“ upozorňuje ÚAMK.
Rychlostní limity Itálie
*70 km/h v obcích, pokud je dovoleno dopravní značkou **90 km/h na silnicích druhé třídy, 110 km/h na silnicích pro motorová vozidla |
Vozidla | V obci | Mimo obec | Na dálnici |
Mopedy | 45 | 45 | zakázány |
Malé motocykly | 50 | 90 | zakázány |
Motorky a osobní auta | 50/70* | 90/110** | 130 |
Vozidla s přívěsem | 50 | 70 | 80 |
Vaše řidičská zkušenost s Itálií?
Zvláštnosti z Itálie
- Auta v Itálii pomalu vytlačují bicykly. Po 48 letech se tam předloni prodalo o dva tisíce víc jízdních kol než vozů. A minulý rok se tento rozdíl zvýšil na 250 000! Aut se v Itálii konkrétně prodalo 1,4 milionu, bicyklů 1,65 milionu. „Stoupá hlavně počet lidí, kteří používají kolo jako pravidelný dopravní prostředek,“ vysvětluje italské ministerstvo dopravy.
- Pokud si vezete do Itálie jízdní kolo na zadním nosiči obytného auta, musí být opatřeno varovnou značkou: bílým čtvercem se třemi šikmými červenými pruhy o rozměrech 50 × 50 cm se čtyřmi červenými odrazkami v rozích. Jinak riskujete pokutu.
- Policie může na místě vymáhat od řidiče vozidla registrovaného v zahraničí maximálně čtvrtinu pokuty. Řidič, který neuzná vinu, je nucen zaplatit zálohu ve stejné výši. Pokud odmítne, zadrží mu řidičský průkaz.
Italské pokuty
Přestupek | V eurech | Další trest |
Špatné parkování | 38–311 | |
Překročení rychlosti o méně než 10 km/h | 38–155 | |
Překročení rychlosti o 10–40 km/h | 155–624 | |
Překročení rychlosti o 40–60 km/h | 389–1559 | Zadržení řidičáku na 3–6 měsíců |
Překročení rychlosti o více než 60 km/h | 542–2168 | Zadržení řidičáku na 6–12 měsíců |
Alkohol 0,5–0,8 ‰ | 542–2168 | Zadržení řidičáku 3–6 měsíců, měsíc vězení |
Alkohol 0,8–1,5 ‰ | 870–3481 | Zadržení řidičáku 6–12 měsíců, tři měsíce vězení |
Alkohol nad 1,5 ‰ | 1632–6527 | Zadržení řidičáku 1–2 roky, půl roku vězení |
Nebezpečná jízda | 78–311 | |
Nepoužití pásů | 78–311 | |
Jízda na červenou | 155–624 | |
Používání mobilu za jízdy | 155–624 | |
Španělsko a Portugalsko: Bacha na kamery!
Cestovat na Pyrenejský poloostrov autem sice někomu může kvůli vzdálenosti kolem 2000 kilometrů připadat jako úlet, ale tak ujeté to zase není. Z Česka projíždíte jen dvě země: Německo a Francii. A ty mají tak dokonalou síť dálnic, že se jede parádně. Jen je třeba zvolit dobrý čas, protože v obou zemích bývají ve špičkách na dálnicích kolony. Ale to se týká hlavně okolí velkoměst typu Paříž – a těm se cestou na Pyreneje vyhnete obloukem. Jedete vlastně jen přes nádherný Dijon a z těch větších kolem Lyonu.
Samotné Španělsko s Portugalskem nabízejí superkvalitní silnice.
Obě země by mohly dát v tomto směru Česku školení, jak využívat dotace z EU: nádherné nové úseky dálnic vedou z jednoho kouta Pyrenejí na druhý a nejsou přecpané, takže lákají k rychlé jízdě. Na to pozor! Komunikace jsou hlídané stovkami kamer, které okamžitě posílají registrační značky k identifikacím, takže hned po příjezdu z Francie si úředníci zkontrolují, zda tam v minulosti vaše auto (a nemuseli jste ho řídit zrovna vy) nespáchalo přestupek nebo „nezapomnělo“ zaplatit pokutu. Už ze seriálu Chobotnice z druhého patra, kdy si rodinka Holanových vyjede autem s přívěsem právě do Španělska a Portugalska, víme, že jsou tam policisté nesmlouvaví a anglicky jim nic moc nevysvětlíte.
Co se týká placení, funguje dálniční síť Španělska s Portugalskem ve formě mýtných poplatků. Kilometr dálnice v Portugalsku vyjde na 1–2 Kč za kilometr, ve Španělsku je to o trochu víc (2 až 2,50 Kč). Zvlášť se platí některé tunely. Pro ukázku – třeba ten s názvem Cadi v Sierra del Cadi na silnici C1411 severně od Berga stojí necelých dvanáct eur (300 Kč). Na Pyrenejích stojí také několik stavebních skvostů v podobě mostů. Nejhezčí je asi most 25. dubna v Lisabonu, připomínající Golden Gate v San Franciscu. Platí se na něm jen při cestě na sever, v srpnu je průjezd zdarma, pro většinu dalších mostů bývá jízda bez poplatků běžná celý rok.
Rychlostní limity Španělska a Portugalska
Vozidla | V obci | Mimo obec | Na rychlostní silnici | Na dálnici |
* Španělsko 80, Portugalsko 100 |
Motocykly, osobní auta | 50 | 90 | 100 | 120 |
Obytné vozy do 3,5 tuny | 50 | 70 | 80 | 90 |
Vozidla s přívěsem | 50 | 70 | 80 | 80/100* |
Vaše řidičská zkušenost se Španělskem?
Zvláštnosti ze Španělska
- U benzinových stanic musí být vypnuta světla a elektronická zařízení jako mobilní telefony či rádio.
- Máte-li předepsány dioptrické brýle pro řízení, ve Španělsku musíte vézt v autě dvoje! Pokud nemáte náhradní, dostanete pokutu.
- V případě menšího přestupku policie snižuje pokuty o 30 %, jestliže zaplatíte hned. Můžete také udat jméno osoby nebo společnosti ve Španělsku schopné garantovat zaplacení pokuty. Jinak vám odeberou vůz, dokud pokutu nezaplatíte.
Španělské pokuty
Přestupek | V eurech | Další trest |
Parkování | 91–300 | |
Překročení rychlosti | 301–600 | odebrání řidičského průkazu na tři měsíce |
Alkohol či drogy | 302–600 | zadržení řidičáku na 3–48 měsíců, vězení 8 týdnů až 8 měsíců |
Nebezpečné předjíždění | 91–300 | |
Jízda na červenou | 91–300 | |
Řízení bez řidičáku | od 720 | |
Vaše řidičská zkušenost s Portugalskem?
Zvláštnosti z Portugalska
- Řidiči, kteří vlastní řidičský průkaz méně než rok, nesmí překročit rychlostní limit 90 km/h. Platí to i pro cizince.
- Policie může zabavit vozidlo až na 12 hodin, pokud je řidič pod vlivem alkoholu a nemá s sebou spolujezdce způsobilého k řízení. Dále může zabavit auto bez registračního dokladu a bez povinného ručení. Cizincům navíc, pokud odmítnou zaplatit pokutu.
- Na mostě 25. dubna (25 de Abril Bridge) – dvoupatrovém symbolu Lisabonu se zvláštním patrem pro auta a pro vlaky – musíte udržovat rychlost 40–60 km/h. Auta tu mají navíc speciální pruh, který je otevřen pouze v jednom směru jízdy podle hustoty provozu. Mohou ho používat pouze lehká vozidla bez přívěsu. Pokud už do pruhu vjedou, nesmí přejíždět do jiného.
Portugalské pokuty
Přestupek | V eurech | Další trest |
Parkování | 30–300 | v neobydlených oblastech v noci je to až 1250 eur! |
Překročení rychlosti o méně než 20 km/h | 60–300 | |
Překročení rychlosti o 20–40 km/h | 120–600 | |
Překročení rychlosti o 40–60 km/h | 300–1500 | |
Překročení rychlosti o více než 60 km/h | 500–2500 | |
Alkohol 0,5–0,8 ‰ | 250–1250 | odebrání řidičáku až na rok |
Alkohol nad 0,8 ‰, drogy | 500–2500 | odebrání řidičáku až na 2 roky |
Nepoužití pásů, telefonování | 120–600 | |
Zavinění nehody se zraněním | 500–2500 | hrozba vězení |
Antiradar | 500–2500 | |
Sdílejte článek, než ho smažem