Hodnota vozidla v bazaru určuje cenu operativního leasingu

Ivo Ščuka | 15. 2. 2006
Hodnota vozidla v bazaru určuje cenu operativního leasingu
Celková hodnota odpisů, které jsou kalkulovány v rámci nákladů operativního leasingu, je závislá na prodejnosti vozidla na konci kontraktu. Čím je tato hodnota ovlivňována a co mít na paměti při výběru vozidla, abychom za operativní leasing zaplatili co nejméně? Kupodivu více někdy znamená méně.

Je to vždy obtížná záležitost. Vybíráte si vozidlo, se kterým byste rádi několik příštích let jezdili. Chcete to nejlepší a přitom co nejlacinější. Běžná situace. Jak ji ovšem nejlépe vyřešit? A jak se s tímto problémem vyrovnat v operativním leasingu?

V prvé řadě si musíme rozdělit problém "investice do vozidla" na několik dílčích částí. Ty jsou určeny zejména tím, co od vozidla jako takového potřebujeme. Asi pro většinu z nás to bude převoz z jednoho místa na druhé. Nebudeme se zde rozepisovat o tom, jaké parametry má podle vás mít vozidlo, ABS, klimatizace, xenonová světla atd. Od toho jsou prodejci jednotlivých značek.

Vozidlo z bazaru konfigurovat nemůžeme

Z pohledu operativního leasingu lze k vozidlu přistupovat jako k definovanému předmětu leasingu. Ne vždy je to ale pravda a principy operativního leasingu mohou mít podstatný vliv na výběr vozidla. A právě zůstatková hodnota vozidla (tedy hodnota vozidla v bazaru) je tím, co v tuto chvíli hraje roli. Zůstatkovou hodnotu totiž definuje trh, respektive prodejnost vozidel. Důvody, proč si koupit vozidlo v bazaru, jsou různé. Uživatel se chce zbavit toho největšího poklesu hodnoty vozidla v prvních letech, potřebuje jakékoliv vozidlo konkrétního výrobce a typu a chce minimalizovat cenu, nebo chce jen řídit vozidlo, které je ovšem nové nad jeho aktuální finanční možnosti. Prostě důvody jsou nejrůznější, nicméně základní rozdíl proti nákupu nového vozidla zde je: to možnost konfigurace nového vozidla podle vlastních požadavků.

Při nákupu nového vozidla máme k dispozici ceník vozidel a ceník příslušenství. Příslušenství přímo z výroby a také od dealera. Nastává tedy období diskuzí, hledání, vzorových kalkulací vozidel u jednotlivých dealerů, diskuze o vhodnosti využití speciálních nabídek a slev atd. To, co vybereme, bude v převážné většině případů kompromisem mezi našimi ideálními představami a finančními možnostmi.
Na rozdíl od nákupu nového vozidla při koupi vozidla v bazaru tyto možnosti nemáme. Vozidlo již před námi někdo nakonfiguroval a my máme možnost pouze koupit, nebo nekoupit. A naše ochota zaplatit za vozidlo v bazaru požadovaný obnos bude i přes toto omezení přímo úměrná tomu, jak někdo jiný v minulosti splnil naše aktuální přání.
Je tedy zřejmé, že při specifikaci vozidla v operativním leasingu je zůstatková hodnota vozidla ovlivňována tím, jak bude jeho konfigurace splňovat požadavky kupujících v budoucnu.

Abecedu operativního leasingu,
kterou jsme pro vás připravili ve spolupráci se společností , najdete na tomto místě. Každému písmenu abecedy přiřadíme jedno téma, kterému se budeme podrobněji věnovat.

Vybavení nad standard neovlivní hodnotu v budoucnosti

Jako příklad použijeme vozidlo z českých vozových parků - Škoda Octavia. V současnosti je nejprodávanějším typem tohoto vozidla diesel verze 1.9 TDi. Motory s moderním vstřikováním mají kultivovaný chod, zplodiny jsou na požadované úrovni, a tak lze očekávat velký zájem o tento automobil. Máme však k dispozici několik modelových variant vozu - Classic, Ambiente a Elegance. Každá varianta znamená doplnění základního modelu o předem vybrané vybavení navíc - palubní počítač, klimatizace již v základu atd. Snahou je, aby klient obdržel za zvolené finanční navýšení vyšší hodnotu, než jakou by znamenalo samostatné dokoupení jednotlivých příslušenství.

V bazaru to ale znamená, že potenciální kupec se rozhoduje mezi několika konkrétními vozidly. Bude tedy hodnotit jednotlivá vozidla podle provozního stavu, v jakém jsou mu prezentována, ale už nebude schopen kalkulovat rozdíly v ceně ve vztahu k příslušenství. Prostě klimatizace ve vozidle znamená body navíc, ale Škoda Classic je Škoda Classic.

A tak se dostaneme k jednoduchému pravidlu. Dovybavení vozidla nad jeho standard nemá výrazný vliv na předpokládanou prodejní hodnotu vozidla v budoucnosti. A většině z vás jistě zapadá jedno důležité kolečko do soustrojí kalkulace operativního leasingu.

Lepší kola zdarma zvyšují provozní náklady

Většina dnešních výrobců se snaží o optimalizaci (možná až minimalizaci) výbavy základních modelů. Vozidla jsou vyráběna na zakázku přímo na výrobní lince, a tak klient může konfigurovat podle vlastních požadavků téměř cokoliv. Současně to ale znamená, že se hodnota doplňkové výbavy může vyšplhat u normálního vozidla i přes 30 % základního modelu. A hodnota odpisů doplňkové výbavy je podstatně rizikovější, než samotný model. Zvolíme si tedy pro kalkulaci vozidlo v minimální konfiguraci a vybavíme ho až k cenovému limitu, který jsme si sami stanovili? Nebo naopak, budeme se snažit nalézt vozidlo, již v základu maximálně splňující naše požadavky na funkčnost s tím, že specifikace doplňků bude minimalizována? Je zřejmé, že v druhém případě bude leasingová společnost schopna jít do vyšší budoucí hodnoty vozidla, a tato druhá varianta proto vyjde levněji.

Z výše zmíněného konkrétního příkladu: je běžné, že si klient vybere vozidlo Škoda Octavia ve variantě Classic, kterou doplní téměř na variantu Ambiente příslušenstvím, nebo ji dokonce v některých parametrech i překročí. I v případě, že pořizovací hodnota vozidla varianty Ambiente by byla v tomto případě vyšší, se nám může stát, že Ambiente vyjde u kalkulace operativního leasingu laciněji.

Stejná pravidla platí u speciálních akčních slev a paketů. Nabídka 16" kol v základní výbavě vozidla bez navýšení ceny vypadá jistě zajímavě. Tato kola jsou ale nestandardní, a tak nebudou mít vliv na prodejní hodnotu vozidla, pokud ji naopak nesníží! Současně titiž znamenají také dražší zimní pneumatiky a ráfky kol. A ty zase zvyšují provozní náklady vozidla. Celkový dopad "lepších kol zdarma" tak jednoznačně znamená zvýšení celkových nákladů a je jedno, jestli to klient platí ze svého, nebo nechá tyto náklady spočítat leasingovou společnost. Znamená to tedy i zdražení kalkulace operativního leasingu. Optimalizace nákladů je možná a u operativního leasingu i transparentní. Samozřejmě, optimalizace ale musí probíhat tak, aby nesnížila ty funkční i provozní parametry vozidel, které mají přímý vliv na původní účel vozidla.

Průvodce daňovými povinnostmi za rok 2005

Jak vyplnit daňové přiznání za rok 2005? Chcete vědět, zda se právě vám vyplatí společné zdanění manželů a jestli ano jak konkrétně jej spočítat? Víte, na který finanční úřad patříte a jak mu správně poukázat peníze? Potřebujete poradit s Přehledem pro zdravotní pojišťovnu či ČSSZ?

Připravili jsme pro vás nový seriál, Průvodce daňovými povinnostmi za rok 2005!

Mimo jiné zde naleznete interaktivní daňové formuláře včetně přehledů pro pojišťovny, nové sazby daně z příjmů fyzických osob, daňový kalendář a spoustu dalších informací o jednotlivých daních.

Když si vybíráte automobil, volíte si vozidlo v minimální konfiguraci a vybavíte ho až k cenovému limitu, který jsme si sami stanovili? Nebo se naopak, snažíte nalézt vozidlo již v základu maximálně splňující vaše požadavky a specifikaci doplňků minimalizujete? Jak se chováte při výběru operativního leasingu? 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Evropa a operativní leasing: je u nás dražší?

26. 1. 2006 | Ivo Ščuka | 1 komentář

Evropa a operativní leasing: je u nás dražší?

České pobočky mezinárodních firem často musejí ústředí vysvětlovat, proč v ČR zaplatily za služby operativního leasingu víc, než by vydaly na západ od nás, nebo proč se někdy tolik... celý článek

Kvíz: potřebujete operativní leasing právě vy?

11. 1. 2006 | Ivo Ščuka

Kvíz: potřebujete operativní leasing právě vy?

Pomohlo by vaší firmě využít služeb operativního leasingu, nebo je to pro vás zbytečný produkt? Víte, kde se skrývají všechny vaše náklady spojené s vozovým parkem a daří se vám je... celý článek

Operativní leasing: Náhradní automobil vždy někdo zaplatí

28. 12. 2005 | Ivo Ščuka

Operativní leasing: Náhradní automobil vždy někdo zaplatí

I automobil je jen technika, a ta se ráda kazí. Auto si párkrát škytne a zastaví se. Vy ale máte zajištěnou silniční asistenci, takže zavoláte na příslušné číslo a počkáte na pomoc.... celý článek

Operativní leasing: Otevřená kalkulace může být otevřené riziko

14. 12. 2005 | Ivo Ščuka

Operativní leasing: Otevřená kalkulace může být otevřené riziko

V oblasti kalkulací leasingu a jejich metodiky je hodně neznalostí a hlavně nepřesností. Nepřesnosti jsou dány hlavně faktem, že jak poskytovatelé – leasingové společnosti, tak i zákazníci... celý článek

Mitsubishi, BMW nebo Škoda aneb jak si vybrat auto na operativní leasing?

24. 11. 2005 | Ivo Ščuka

Mitsubishi, BMW nebo Škoda aneb jak si vybrat auto na operativní leasing?

Definovat pravidla vozového parku, chcete-li "Car Policy" ve vztahu k výrobcům a jednotlivým typům vozidel není vůbec jednouchá věc. Je to totiž stejné, jako při výběru soukromého vozidla.... celý článek

Partners Financial Services