Navrhované změny zákonů k činnosti policie a provozu motorových vozidel vyvolaly v posledních dnech bouřlivou diskusi mezi laiky i odborníky. Ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven jsme připravili vysvětlení některých mýtů, které kolem této problematiky panují, ve dvou článcích. Dnes se budeme zabývat tím, jak bude vypadat postup účastníků při dopravní nehodě po schválení navrhovaných změn. Příště odpovíme na to, kdy a jestli vůbec budou pojišťovny moci např. zohlednit stav bodového konta viníka v rámci povinného ručení.
1. Co bude změna limitu škody nad 100 tisíc korun pro přivolání policie k nehodě znamenat pro řidiče?
Zvýší se počet dopravních nehod, které nebudou vyšetřovat policisté. Odpovědnost za dokumentaci tím přejde na účastníky nehody, kteří budou povinni vyplnit formulář Záznam o dopravní nehodě. Stejně jako dnes bude muset účastník nehody v rámci svých možností odhadnout výši škody a na základě tohoto odhadu se rozhodnout, zda nehodu zdokumentuje sám, nebo přivolá policii.
Kladnou stránkou změny je výrazně rychlejší dokumentace nehody díky tomu, že odpadá mnohdy i několikahodinové čekání na příjezd policie, rychlejší obnovení průjezdnosti komunikace, a navíc odpadá i případná sankce za dopravní přestupek (pokuta, případně zápis do bodového konta řidiče).
2. V jakých případech je třeba vždy přivolat k nehodě policii?
Policii budou muset účastníci dopravní nehody zavolat vždy, když:
- způsobí hmotnou škodu na majetku některého z nich vyšší než 100 tisíc korun,
- dojde ke škodě na zdraví,
- poškodí pozemní komunikaci nebo její příslušenství.
V ostatních případech se účastník nehody, který přivolá policii, vystavuje riziku, že výjezd bude hodnocen policií jako neodůvodněný a bude mu účtována náhrada nákladů za výjezd policejní hlídky.
Nově odpadá povinnost přivolat policii k nehodě, při které došlo ke škodě na majetku třetích osob, pokud je tato škoda v rámci stanoveného limitu.
3. Kdo bude hradit neodůvodněný výjezd policie?
Obecně výjezd policejní hlídky zaplatí ten, kdo ji přivolal. Výjimkou budou případy s požitím alkoholu či psychotropních látek. Jestliže účastník nehody bude mít odůvodněné podezření, že protistrana je pod vlivem alkoholu či drog, a to se po příjezdu policie prokáže, výjezd policie nebude platit. Stejně tak, pokud bude muset policii přivolat kvůli tomu, že se další účastník nehody odmítne podílet na dokumentaci autohavárie.
4. Jak postupovat při dokumentaci nehody?
Jestliže účastníci vyhodnotí, že není třeba volat policii, pro dokumentaci nehody použijítakzvaný Záznam o dopravní nehodě. Jedná se o celoevropsky využívaný formulář, který slouží k faktickému popsání příčin, průběhu a následků dopravní nehody.
Smyslem tohoto dokumentu není určit viníka nehody, ale shromáždit od každého účastníka nehody informace nutné pro šetření a následnou likvidaci vzniklé škody. Každý účastník si z místa dopravní nehody odveze jednu kopii vyplněného formuláře, který mu pak bude sloužit jako důkaz k prokázání škody pojišťovně. Jakákoliv další dokumentace vztahující se k nehodě (svědecké výpovědi, pořízená fotodokumentace) proces likvidace také usnadní.
5. Jak budou pojišťovny přistupovat k případům, kdy odhad výše nehody účastníkem nebude odpovídat skutečné škodě?
Situace se proti současnému stavu nemění, pojišťovna bude posuzovat nehodu podle dostupných informací z předložených podkladových materiálů. Jestliže účastníci nebudou volat policii, je v jejich zájmu zodpovědně vyplnit záznam o nehodě, popsat viditelné poškození vozu, eventuelně pořídit fotodokumentaci a bez zbytečného odkladu oznámit škodu své pojišťovně.
V případě, že pak škodu odhadne účastník jako vyšší, než je stanovený limit, ač je zřejmé, že tomu tak není, pojišťovna bude postupovat stejně. Účastník nehody se ale vystavuje riziku, že bude muset policii zaplatit náklady na výjezd. Pokud škodu odhadne na méně, než je stanovený limit a dodatečně (např. v servisu) zjistí, že škoda tento limit přesahuje, bude situace řešena obdobným způsobem jako dnes, jen dojde ke zvýšení stávajícího limitu 50 000 korun.
Aby mohli účastníci nehody oprávněně přivolat policii, musí škoda zjevně přesáhnout stanovený limit. Vždy tedy bude záležet na konkrétní situaci. Obecně však lze říct, že pokud účastník na místě uvidí pouze poškozený přední nárazník (a to i třeba na dražším vozidle), bude postupovat jinak, než když vozidlo bude nutné odtáhnout. Ve druhém případě již škoda zřejmě přesáhne i nově stanovený limit. Každý řidič by ale měl pro jistotu znát alespoň přibližnou cenu svého vozidla, podle které pak dokáže situaci relevantně vyhodnotit.
Článek vznikl ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven (ČAP).
Jaké jsou vaše zkušenosti s tímto typem formulářů o nehodě v zahraničí či třeba u služebních vozů, kde to požadují pravidla firmy? Podělte se o názor s ostatními.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
2. 5. 2008 11:25, Věra Tůmová
Pokud bude Policejní zákon s tímto návrhem přijatý, formulář byste měl pak získat určitě v pojišťovně při podpisu povinného ručení. Další místa nejspíš oficiální mísa zveřejní až bude jasné, zda zákon projde. VT
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
4. 5. 2008 23:57, vacino
Nevím k čemu u jasné banální (nyní škoda zjevně nepřevyšujicí 50.000,-.kč, je znám pachatel a vozidlo není třetí osoby) dopravní nehody potřebujete učast policie. Policie uděla fotodokumentaci uděli pokutu a vše pošle na pojištovnu, kde pojištovák kterému platité povinné ručení od stolu určí kolik Vám zaplatí. Takže dopravní policista je takovej zaměstnanec pojištovny, jelikož celou práci udělá za pojištováka, místo toho aby vyšetřoval např. nehodu se zraněním, že nejsou vidět v ulicích apod. Pak všichni nadáváte kde se policisté flákaj, že přijedou za 3 hod.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.