Pojišťovny: likvidátoři vyšetřování nehod zvládnou

| rubrika: Co se děje | 16. 4. 2008 | 6 komentářů
Čeští řidiči se budou možná muset od příštího roku učit žít jako Francouzi, Němci či Britové. Pokud projde návrh nového policejního zákona, nebudou čeští policisté muset, podobně jako někteří jejich západoevropští kolegové, vyšetřovat dopravní nehody se škodou do 100 tisíc korun.

Policie by měla jezdit hlavně k dopravním nehodám se zraněnými či škodou nad 100 tisíc korun. Tímto způsobem chce ministr vnitra Ivan Langer zefektivnit práci policie už od příštího roku. Česko se tak přidá k zemím jako Francie, Německo, Velké Británie či Rakousko, kde se policie do vyšetřování dopravních nehod, při níž vznikla pouze hmotná škoda, pojišťovnám také neplete.

Jak si zástupci pojišťoven představují dohodu účastníků nehody

Česká asociace pojišťoven

Smyslem navrhovaného řešení není, aby se účastníci dopravní nehodě na místě domlouvali na tom, kdo a jakým dílem odpovídá za vznik dopravní nehody, ale aby objektivně popsali okolnosti vzniku dopravní nehody, průběh a následky. Na základě takovéhoto popisu bude tíha odpovědnosti za stanovení míry účasti jednotlivých účastníků dopravní nehody na pracovnících pojišťoven. I nadále bude platit, že jakákoli dokumentace dopravní nehody nad rámec povinnosti (pořízená fotodokumentace, svědecké výpovědi aj.) je výhodou a usnadní proces likvidace.

Česká pojišťovna

Zkušení likvidátoři si budou s vyhodnocováním záznamů z autonehod muset poradit. U sporných případů budou (tak, jako i dnes) přihlížet také k případné fotodokumentaci, svědeckým výpovědím atd. Poškozenému zaplatíme ale náhradu škody vždy. Pokud přitom zjistíme, že škodu způsobil řidič, který se opakovaně dopouští závažných dopravních přestupků, mohli bychom po majiteli takového pojištění úhradu škody požadovat. Dnes už to tak funguje třeba při nehodách pod vlivem alkoholu a nikdo se nad tím nepozastavuje. Jde o příspěvek k bezpečnosti provozu.

Kooperativa

Nemyslím si, že by u tak objektivního faktu, jakým je popis nehody s jasně danými výchozími informacemi (pravidla silničního provozu, konkrétní dopravní situace atd.) mělo docházet ke zcela protichůdným výpovědím. Účastníci budou poté pojišťovny nepochybně zpětně kontaktovat a celá situace se bude vyjasňovat.

Z povinného ručení škodu samozřejmě poškozenému uhradíme vždy, potom ji ale na opakovaném, závažném či nějak specifikovaném hříšníkovi budeme vymáhat.

Ministr chce také motivovat řidiče k dodržování dopravních předpisů tím, že pojišťovnám zpřístupní informace o trestných bodech řidičů. Díky tomu by pojišťovny mohly nebezpečně jezdícím motoristům zdražit povinné ručení a případně jen omezeně proplácet škody, které způsobí. Uvedené změny souvisí s novým policejním zákonem, který – pokud jej zákonodárci schválí - by měl platit od ledna 2009.

„Při přípravě zákona jsme vycházeli především z obecně špatné situace na českých silnicích,“ říká Vladimír Řepka z tiskového odboru ministerstva vnitra a dále dodává: „V počtu mrtvých při dopravních nehodách se držíme v horní polovině průměru Evropské unie. Čeští řidiči jsou také velmi netolerantní.“ Tuto situaci je podle Řepky přitom možné řešit jak přítomností policistů na silnicích, tak i ekonomickými nástroji, například cenou pojištění.

Mělo by jít především o takové nástroje, které může řidič sám ovlivnit a které ho budou motivovat k bezpečnějšímu chování na silnicích. K tomu by mělo přispět i preventivní působení pojišťoven, které jsou také zainteresované na malé nehodovosti. „Je nutné zajistit, aby dopravní policie nebyla přetěžována činnostmi, které preventivní účinek nemají. Čekáte-li dvě hodiny na příjezd přetížené hlídky policie, která další hodinu či dvě nehodu vyšetřuje, není takový čas ani zčásti využit preventivně. Naším hlavním cílem je zvýšení bezpečnosti na silnicích. Hlavními nástroji tak pro nás je preventivní přítomnost policie na silnicích spojená s ekonomickým tlakem na řidiče,“ vysvětluje Řepka.

Díky tomu, že pojišťovny budou mít také přístup k informacím o trestných bodech řidičů, bude možné nebezpečně jezdící řidiče, respektive majitele aut, sankcionovat například zdražením povinného ručení. „Tato možnost se ale nikdy a nijak nedotkne řidičů, kteří jezdí slušně a ani řidičů, kteří měli jednou za čas smůlu. Navrhované opatření by mělo být nástrojem k potírání těch nejnebezpečnějších škůdců v silničním provozu,“ zdůrazňuje mluvčí pojišťovny Kooperativa Marek Vích. Pojišťovny nastínily i možnost, že v budoucnu si možná budou „dopravní minulost“ řidičů zjišťovat i majitelé vozů, pro které řidiči jezdí. V této souvislosti například prezident České asociace pojišťoven(ČAP) Ladislav Bartoníček uvedl, že každý majitel vozu musí nést odpovědnost za to, komu svůj vůz půjčuje.

Pokud bude zákon schválen, měla by být situace na místě nehody s nízkou škodou oproti dnešku pro všechny účastníky jednoduší. Účastníci takové havárie budou muset pouze vyplnit standardizovaný záznam o nehodě každý sám za sebe včetně jednoduchého nákresu nehody a tento formulář předložit své pojišťovně. Neměli by tedy řešit, kdo je viníkem nehody, protože o tom budou následně rozhodovat na základě záznamu, fotografií a svědeckých výpovědí likvidátoři pojišťoven. Vyplnění formuláře přitom bude pro účastníky nehody povinné a odmítnutí jeho vyplnění bude policie považovat za přestupek. Každý řidič, který se bude obávat, že druhý účastník od nehody ujede nebo je pod vlivem alkoholu či drog ale policii prý bude moci zavolat i bez poplatku. Jinak se za přivolání policie k nehodě s nízkou škodou bude podle Langera platit tak, jako to je dnes například u výjezdu hasičů či záchranářů.

Nehody s nízkou škodou by místo policistů měli vyšetřovat likvidátoři pojišťoven. Tak, jak je to běžné v západní Evropě. Někteří čeští likvidátoři podle ministerstva vnitra přiznávají, že postup, kdy jen převezmou výsledky policejního protokolu, není správný. Posouzení zavinění přestupku a míry účasti na zavinění škody jsou oddělitelné údaje, které se často nekryjí. Míru zavinění škody je třeba posoudit odlišně, dodávají.

Stotisícovou hranici navrhlo ministerstvo po diskusi s pojišťovnami. Většina škod je totiž relativně malá. „Až 85 procent škod u všech dopravních nehod je podle statistik ministerstva vnitra a České kanceláře pojistitelů právě do této výše,“ uvádí Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven. Škody na zdraví a životě se vyskytují u necelých třinácti procent automobilových nehod. „Zvýšení limitu nad 100 tisíc korun by tak z hlediska ušetření a zefektivnění práce policie nemělo takový efekt, ale výrazně by zvýšilo prostor pro páchání pojistných podvodů,“ domnívá se Kotyrová.

Anketa

Jak myslíte, že Češi budou řešit „malé“ nehody?

Přítomnost policie na místě nehody se přitom řeší ve světě různě. Podle Vladimíra Řepky ovšem nikde v Západní Evropě není běžné, aby policie jezdila k dopravním nehodám, při kterých nastane pouze hmotná škoda. Tak to je třeba ve Francii, Německu, Velké Británii a Rakousku. „Ve všech těchto zemích sice není přivolání policie k hmotné škodě sankcionováno - v Rakousku se ale platí regulační poplatek zhruba 36 Euro. Není ale výjimkou, že policie se zeptá, zda se jedná pouze o hmotnou škodu. Pokud volající tuto informaci potvrdí, policie odmítne přijet s tím, že řeší důležitější úkoly,“ popisuje praxi zahraniční policie Řepka. Na Slovensku je výše škodního limitu pro přitomnost policie navázána zase na minimální mzdu a činí její desetinásobek. V Irsku to je podle Marcely Kotyrové z ČAP také jinak. Tam platí povinnost přivolat policii ke všem dopravním nehodám. Teprve podle sdělených informací se policie rozhoduje, zda k dopravní nehodě pojede či nikoliv. „Pokud v Irsku účastník dopravní nehody ale na přítomnosti policie trvá, ta je povinna dostavit se na místo dopravní nehody zdarma,“ konstatuje Kotyrová.

Nový policejní zákon se pojišťovnám zprvu nezamlouval. Návrh, který šel do prvního čtení Poslanecké sněmovny, pojišťovnám vadil kvůli navrhovanému limitu ve výši 250 tisíc korun, od něhož měla policie jezdit k nehodám. Dosavadní hranice je na úrovni 50 tisíc korun. Dalším silným argumentem pojišťoven bylo, že většina aut, které jezdí po českých silnicích je v průměru 14 let stará. Ani při totální škodě by tak jejich cena nedosahovala navrhovaného limitu, upozorňovali experti i pojišťovny. Nejnovější návrh ministerstva už tedy pojišťovny podporují. Jejich zastřešující organizace, Česká asociace pojišťoven, se na něm s ministerstvem shodla až na přelomu letošního března a dubna.

Myslíte, že navrhované změny zlepší situaci na českých silnicích? Co je podle vás v návrhu dobře a co ne? Podělte se o názor.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 6 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

16. 4. 2008 9:15

Proč nebyl zaveden Irský model? - "Pokud v Irsku účastník dopravní nehody ale na přítomnosti policie trvá, ta je povinna dostavit se na místo dopravní nehody zdarma." S tím bych souhlasil. Budu-li mít u sebe foťák a usoudím, že ten s kým jsem boural, je normální člověk, bude to v poho i bez policie. Když uvidím z druhého auta vyskakovat nějakého kreténka, se kterým nebude žádná dohoda, trval bych na přítomnosti policie.

+54
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.