Vše pro firmu: Virtuální sídla jsou užitečná, říká podnikatel

Martin Vlnas | rubrika: Rozhovor | 10. 7. 2020
Majitel společnosti Ofigo Roman Sokola se ve svém byznysplánu zaměřuje především na menší a začínající podnikatele. Nabízí jim založení s.r.o., služby virtuálního sídla i praktické příručky.
Vše pro firmu: Virtuální sídla jsou užitečná, říká podnikatel

Zdroj: Shutterstock

„Když zakládáte vlastní společnost, stojíte před rozhodnutím, kde bude sídlit. Sídlo musíte mít ze zákona, jenže mnoho podnikatelů ke svému fungování nepotřebuje samostatnou kancelář. Zároveň ale nechtějí mít podnikání napsané na domácí adrese či adrese trvalého bydliště, protože tato adresa se pak automaticky stává veřejně dohledatelnou,“ popisuje Roman Sokola, proč si lidé vybírají virtuální sídla.

Proč si vlastně neudělat kancelář doma?

Osobně bych si sídlo k sobě domů nikdy nezapsal. Adresa místa podnikání či sídla firmy je veřejná a na internetu tedy velmi jednoduše dohledatelná. Každý si tak během pár kliknutí může zjistit, kam se za vámi vypravit. A každému podnikateli nemusí být zrovna příjemné, když může každý zákazník kdykoli zaklepat na dveře jeho domu.

Nevýhoda je to samozřejmě i v případě úřední kontroly. Pokud máte virtuální sídlo, dostanete oznámení předem, nebudete muset úředníkům ukazovat papíry doma v obýváku a získáte možnost si v klidu všechno připravit.

Virtuální kanceláře

První prostory pro lidi, kteří neměli nebo nepotřebovali vlastní kancelář a hledali způsob, jak si přesto zajistit například přebírání pošty, vznikaly ve Spojených státech už před desítkami let a postupně se rozšířily do světa. Mezi průkopníky byl v 60. a 70. letech kalifornský advokát Paul Fegen, který svým kolegům z oboru nejprve pronajímal kompletně vybavené kanceláře – časem však zjistil, že největší poptávka je hlavně po samotné adrese.

Jak vlastně vybíráte adresy, které pak svým klientům nabízíte?

Máme v nabídce adresy ve třech největších českých městech, která jsou klienty nejvíce poptávaná – tedy Praha, Brno a Ostrava. Současně jsme také v Brně a Praze začali nabízet možnost poskytnutí trvalého pobytu. Zjišťovali jsme zájem klientů o ostatní krajská města, ale byl minimální.

Není pro klienty odrazující, že sídlí na adrese společně se stovkami, a někdy i tisíci dalších firem?

Tenhle názor je už přežitek. Virtuální sídlo je vděčné mediální téma – obzvlášť v okurkové sezóně se každoročně vyrojí spousta článků ve stylu „někde je barák a v něm hodně firem a skoro všichni to jsou podvodníci“. To je ale samozřejmě nesmysl. Naše služby využívají jak malí živnostníci, tak i větší a známé firmy. Jsme navíc jediná firma na trhu, která prověřuje všechny klienty, kterým zakládáme a udržujeme sídlo. V případě, že je klient nějakou dobu v exekuci, insolvenci nebo má jiný problém, sídlo mu nezřídíme.

Jaké firmy je nejčastěji využívají a proč?

Těžko generalizovat, je to opravdu hodně pestré. Pokud jste například vývojář, designér, obchodník nebo markeťák na volné noze, pak vlastní kancelář často skutečně nepotřebujete. Podobně na tom můžou být i větší firmy, které pracují především v terénu. Investovat do fyzických prostor, kde by mohly tak leda vyvěsit logo, pro ně zkrátka nedává smysl.

Kdy naopak virtuální kancelář přestane stačit?

Většinou od nás klienti odcházejí v momentě, kdy se rozhodnou pro vlastní kanceláře, haly nebo výrobny. Ale je to různé – jeden náš klient nám říkal, jak je za virtuální sídlo rád, protože se za poslední tři roky kvůli rychlému růstu už pětkrát stěhovali, a sídlo jim celou dobu zůstávalo stejné.

Kolik virtuální kancelář stojí?

Obvykle se ceny pohybují do 200 korun měsíčně za vše – tedy za vystavení souhlasu s umístěním sídla, díky kterému je možné sídlo na adresu umístit, označení sídla na budově, přebírání korespondence, její kompletní naskenování a zaslání na mail.

Mnoho poskytovatelů nabízí různé příplatkové služby, ale ty klienti zpravidla vůbec nevyužijí. Také jsou obvyklé dlouhodobé úvazky, typicky na tři roky, kdy dostanete nižší cenu, ale z naší praxe to nedoporučuji – ideální je vybrat poskytovatele, který vás neváže na tak dlouhou dobu.

Napsal jste také knihu, která radí, jak si založit vlastní firmu. Co vás k tomu vedlo?

Začalo to stejně jako moje ostatní podnikání vlastně úplnou náhodou. Jak zakládáme nové firmy a v těch déle fungujících děláme změny, občas jsme na úřadech, bankách i u notáře slyšeli povzdechy, že se jich lidé ptají pořád dokola na to samé. Tak mě napadlo napsat jednoduchou příručku, která by všechno vysvětlila, a tu na těchto místech distribuovat.

Když byla příručka už skoro hotová, zjistil jsem, že tyto instituce nemůžou jen tak rozdávat cizí materiály a kvůli nevýhodným podmínkám vydavatelů jsem se nakonec rozhodl celý náklad vytisknout sám. Takže jsem se nechtěně sám stal vydavatelem a zatím mě to hodně baví.

Jak se připravit na kontroly z úřadů

Zdroj Ofiguide

Přehledná podnikatelská příručka vás seznámí s nejčastějšími kontrolami, jaké vás mohou v rámci podnikání potkat. Žádný zdlouhavý manuál plný paragrafů a právničiny, ale praktický rozcestník a seznam tipů a bodů, které byste měli dodržovat pro dobro vlastního byznysu.

Více na www.ofiguide.cz

Není podobných publikací už mraky?

Je jich hodně, ale buď to jsou komplexní knížky o rozsahu a záživnosti vysokoškolských skript, nebo různé e-booky, které bývají drahé nebo úplně k ničemu. Jednoduchých, a přitom ucelených příruček pro podnikatele na trhu zase tolik není.

S příručkami máme velké plány – chceme být volbou číslo jedna hlavně pro menší podnikatele. Cílem není mít publikace tlusté jako naučný slovník, ale příručky nabité praktickými a ihned použitelnými radami.

Na jakou další příručku se chystáte?

Chystáme předprodej příručky Jak se připravit na kontroly z úřadů. Je koncipována jako průvodce pro všechny podnikatele, kteří se chtějí dozvědět o kontrolách vše podstatné: kdo a kdy je může kontrolovat, jak kontroly probíhají, které dokumenty je dobré mít vždy po ruce, jaká jsou práva a povinnosti obou stran či kdy hrozí pokuta. Jednotlivé kapitoly navíc doplňují reálné zkušenosti podnikatelů.

Je na tohle téma správná doba?

Rozhodně. Pár protřelých právníků nám už naznačilo, jak bude mimo jiné stát řešit nedostatek financí v době krize, která se na nás žene. Kontroly, zvláště s možností vyšších pokut, budou lákavým řešením.

Psáno pro Finmag

Martin Vlnas

Autor článku Martin Vlnas

Vystudoval politologii, sociologii a mediální studia na FSS MU v Brně. Rok studoval v Jižní Koreji. Během studia publikoval reportáže v Reflexu, Respektu nebo Týdnu, kariéru ale začal jako portýr. Od roku 2009 byl editorem... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+15
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Oblíbená témata

podnikání

A tohle už jste četli?

Zdravotní pojištění OSVČ 2023. Minimální zálohy a pravidla

25. 1. 2023 | Jiří Hovorka

Zdravotní pojištění OSVČ 2023. Minimální zálohy a pravidla

Novou výši minimální zálohy musí podnikatelé zaslat na účet zdravotní pojišťovny nejpozději do osmého února.

Recese zatím není, tvrdí ekonom. Firem, co vám nezaplatí, ale bude přibývat

23. 1. 2023 | Radim Zelený

Recese zatím není, tvrdí ekonom. Firem, co vám nezaplatí, ale bude přibývat

Inflace je i v novém roce dvouciferná, ale na hlubokou recesi to podle Adama Bursíka, risk manažera Platební instituce Roger, nevypadá. Přesto by se prý firmy měly připravit na to,... celý článek

Mateřská a rodičovská pro OSVČ. Kdo má nárok a jak se počítá

20. 1. 2023 | Jiří Hovorka

Mateřská a rodičovská pro OSVČ. Kdo má nárok a jak se počítá

Kdy má podnikatelka nárok na mateřskou a jak je to s čerpáním rodičovského příspěvku? Poradíme. Máme i kalkulačky.

Sociální pojištění OSVČ. Nové minimální zálohy a pravidla pro rok 2023

19. 1. 2023 | Jiří Hovorka

Sociální pojištění OSVČ. Nové minimální zálohy a pravidla pro rok 2023

Jak se platí zálohy na důchodové pojištění podnikatelů? Kolik dělá nemocenské pojištění? A co se mění pro rok 2023? Tady je přehled.

Záchrana podnikatelů před úpadkem. Preventivní restrukturalizace prošla vládou

18. 1. 2023 | Gabriel Pleska

Záchrana podnikatelů před úpadkem. Preventivní restrukturalizace prošla vládou

Preventivní restrukturalizace má pomáhat podnikatelům, kteří se dostali do přechodných finančních potíží. Měla by je zachránit před úpadkem, když se jim nedaří dohodnout se s věřiteli. celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.