V počtu začínajících podnikatelů už několik let vedou ženy. Loni se jich do malého podnikání pustilo 8942, což je téměř o polovinu víc než mužů. „Od roku 2012 počet mužů podnikatelů stagnuje, zatímco u žen vzrostl o více jak 34 tisíc,“ komentuje trend Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Živnostenský list má nyní v České republice 981 tisíc lidí. Rostou i počty právnických osob, za posledních pět let se počet firem zvýšil asi o čtvrtinu na 437 tisíc. Zatímco na jednoho muže v roce 2016 připadalo v průměru 1,5 živnostenských oprávnění, na jednu ženu to bylo 1,34. „Dobývat podnikatelský kopec se rozhoduje stále více žen po mateřské dovolené, ale roste i počet zajištěných žen, které míří k vyšší nezávislosti. Vidíme také nárůst žen podnikatelek ve věku 55 let a více,“ dodává Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Podnikatelky jsou spokojenější
Z průzkumu, který v roce 2016 pro projekt Podnikavá žena zpracovala agentura IPSOS, vyplynulo, že ženy nejčastěji staví svůj byznys na poskytování poradenských služeb, často také prodávají vlastní výrobky, ať už přes internet nebo offline. „Velikým trendem je výroba domácích specialit, od marmelád přes koláče až po otevření vlastní cukrárny nebo pekárny,“ říká Eva Čejková Vašková z projektu Podnikavá žena.
Se svým životem bylo podle průzkumu zcela spokojeno 39 procent podnikatelek, ale jen osm procent zaměstnankyň. Ženy podnikatelky jsou také spokojenější se svým příjmem. Pouze každá sedmá žena se do podnikání pouští proto, že má podnikatelský nápad. Ale celých 78 procent žen uvedlo, že je k podnikání motivuje možnost uspořádat si pracovní dobu. Ženy také oceňují nezávislost na rozhodování ostatních nebo možnost naplno využít své schopnosti a finančně se zajistit. Když už jsme u peněz, jako atraktivní příjem z podnikání vidí ženy částku mezi 25 až 30 tisíci korunami.
Skončíš na pracáku
Peníze jsou klíčové při rozjezdu podnikání i v jeho průběhu a nedostatek financí označilo za jednu z hlavních překážek 44 procent začínajících podnikatelek. Ženy také bojují se strachem, že se neuživí a trápí je nedostatek potřebných informací. Během podnikání vidí problém hlavně v politickém prostředí a obtížném skloubení podnikání s péčí o rodinu. „Zcela zásadní roli hraje podpora rodiny. Ženy velmi zodpovědně řeší skloubení pracovních a rodinných povinností. Rády by také svůj podnikatelský záměr předem konzultovaly s nějakým zkušeným podnikatelem,“ dodává Eva Svobodová.
Některé ženy se podle Evy Čejkové Vaškové musí při rozjezdu podnikání vypořádat s nulovou podporou svého okolí nebo s tím, že je okolí od podnikatelského záměru odrazuje – mnohé z nich si vyslechnou, že se jim podnikání nepovede a hrozí jim pracák. „Jejich okolí poukazuje na jistotu zaměstnání nebo dokonce na registraci na Úřadu práce, která by po neúspěšném podnikání následovala,“ říká.
Menší ego, menší risk
Když ale překážky překonají, většinou se jim daří. „Ženy jsou vytrvalé, méně riskují, nemají ego mužů a jdou věcně za výsledkem. Úspěch neměří finančními a mediálními ukazateli, ale schopností přežít v delším časovém horizontu, klidně i s menšími zisky,“ domnívá se Karel Havlíček.
Přístup podnikajících žen chválí také Eva Čejková Vašková. „Ženy nejdou do podnikání s tím, že by potřebovaly dobývat svět, chtějí hlavně dělat to, co je baví, co mají rády a co je naplňuje. Za první vydělané peníze si nepotřebují hned kupovat drahé auto, a tak je jejich podnikání méně rizikové, často také stabilnější, i když samozřejmě menší.“
Na menší potřebu žen riskovat a sázet na jistotu poukazuje i Eva Svobodová. „Předem více promýšlejí dopady svých kroků a sdílejí své zkušenosti mezi sebou. Velmi dobře umí využívat internetovou reklamu, dobře funguje také networking mezi ženami. Bohužel, často si ale zbytečně málo věří a podceňují se,“ dodává.
Sdílejte článek, než ho smažem