Hlavní výhodou franšízingu je, že člověk, který se rozhodne podnikat, si nemusí lámat hlavu, jestli to, do čeho se pouští, může fungovat. Může, to už je ověřené. Za tuhle jistotu a za spojení se známou značkou ale franšízant platí: desítky nebo i stovky tisíc za licenci, každý měsíc procenta z obratu… A samozřejmě je tu počáteční investice na řádné vybavení provozovny – je-li potřeba.
„Franšízing umožňuje podnikání komukoli, a to v praxi osvědčeným podnikatelským modelem. Setkávám se sice s obavami z počáteční investice, ale protože máme návratnost spočítanou na maximálně tři roky a navíc umožňujeme vstupní náklady rozpustit do pěti let v podobě úvěru je tato obava zbytečná,“ říká Martin Hrůša ze společnosti Partners, která má v současnosti po celé ČR otevřeno bezmála 70 poboček a do tří let by ráda otevřela dalších 80 poboček.
Podpora radou i reklamou
Pro franšízora navíc vztah s franšízantem nekončí zaplacením poplatků, po celou dobu spolupráce mu poskytuje přímou i nepřímou podporu. „Nejenže ho vyškolí v oboru, ale ukáže mu i jak správně vést pobočku, pracovat se zaměstnanci, hledat si zákazníky a velmi významnou podporu mu poskytuje prostřednictvím reklamy a marketingu,“ říká výkonná ředitelka České asociace franchisingu Petra Ritschelová.
Marketingové kampaně, které vedou franšízoři vlastně za všechny své franšízanty, můžou být vítanou pomocí pro ty, kteří sami nemají na propagaci a reklamu dost času nebo buňky. Jak si ale možná dokážete představit, pro tvořivější povahy, které by se rády s marketingem trochu popraly samy, může být reklama řízená zvenčí a shora nepříjemně svazující. „Povinnost franšízora je komunikovat provozovanou značku výhradně v souladu s grafickým manuálem konceptu, protože jakékoli odchylky mohou poškodit nejen je samotné, ale i celou franšízingovou síť,“ vysvětluje Ritschelová.
A to už se dostáváme ke klíčové nevýhodě franšízingu: nemožnosti dělat si, co člověk chce. Nevýhoda to ovšem může být jen pro někoho, jiný člověk je zas vděčný za mantinely, které mu zabrání sejít omylem mimo cestu.
Vítané mantinely? Přijde na povahu
Podnikatel přistupující do franšízové sítě musí respektovat pravidla, která jsou definována ve franšízingové smlouvě a v manuálu franšízového konceptu. Manuál poskytuje detailní informace o konceptu know-how, definici předpisů a směrnic, typ informačního systému, grafický manuál, marketing sítě nebo vzorové smlouvy. Tato pravidla nemůže franšízant ignorovat, a pokud to udělá, hrozí mu za to pokuta. A to i přesto, že je právně samostatným podnikatelem, který podniká vlastním jménem na vlastní účet.
Neznamená to ovšem, že by provozovatel franšízy měl úplně svázané ruce. „Tak například franšízor může franšízantovi doporučit prodejní ceny produktů nebo mu v rámci spolupráce nabídnout služby či produkty od předem nasmlouvaných dodavatelů. Je ale jen na franšízantovi, jestli nabídku využije, uvádí příklad Ritschelová. A dodává, že v praxi zrovna v takových případech většina podnikatelů nabídku, protože dodavatel pro celou síť vyjde levněji.
David Krajný ze společnosti RE/MAX říká, že jeho společnost dosud neměla v praxi s dodržováním pravidel franšízingové smlouvy zásadní problémy.
„Naopak franšízanti jsou rádi, když takzvaně přijdou k hotovým obchodním nebo marketingovým strategiím, které fungují, které se osvědčily. A mají-li k nim nějaký dobrý a podnětný postřeh, bylo by chybou franšízora s ním nepracovat,“ vysvětluje.
RE/MAX má i takzvanou Radu Franšízantů volenou franšízanty na dva roky. Ta se spolupodílí na tvorbě interních a externích pravidel tak, aby maximálně ochraňovaly klienty a fungování sítě.
I tak by si měl podle Ritschelové každý, kdo je třeba až příliš ambiciózní nebo tvůrčí typ, před podpisem franšízingové smlouvy uvědomit, že bude ve svém podnikání „svázán“ jasně danými pravidly. „Pokud by se totiž rozhodnul nakonec smlouvu vypovědět, nejde jen o čas, který podnikání věnoval, ale především i o investice, které do podnikání vložil, ať už se jedná o licenční poplatek, nebo prostředky, které vynaložil pro zřízení provozovny sítě. O to všechno by totiž přišel,“ říká Ritschelová.
Sdílejte článek, než ho smažem