Vyhrál jsi, hlásí kamarád. Banka varuje před novým podvodem
2. 5. 2024 | Pavla Adamcová
Píše vám přítel na Facebooku, že jste vyhráli? Pozor na to. ČSOB varuje před novým trikem kybernetických podvodníků, kteří využívají kontakty na sociálních sítí.
Zdroj: Shutterstock
Státní zemědělská a potravinářská inspekce loni kontrolovala dohromady 194 stravovacích provozoven. Zjistila, že nepravdivé a zavádějící informace poskytovala zákazníkům čtvrtina z nich, přesně 49 podniků.
V některých provozovnách kontrola odhalila víc prohřešků, celkem šlo o šest desítek zjištění. Nejčastěji podnikatelé zákazníky klamali ve složení nabízených jídel.
„Typickým příkladem je sýr parmazán, kdy chráněné označení původu Parmigiano – Reggiano provozovatelé zneužili v 18 případech, a to nahrazením deklarované složky jinou, levnější složkou se zdánlivě podobnými chuťovými vlastnostmi," popisuje mluvčí inspekce Pavel Kopřiva.
Ve dvou případech inspektoři prokázali také zneužití výrazu Grana Padano. Celkem v 19 případech kontrola zjistila neoprávněné uvedení značky sýra Hermelín, přičemž složka byla v pokrmu nahrazena jinými značkami sýra typu camembert.
Ve čtyřech případech dále kontrola potvrdila neoprávněné použití výrazu šunka. Provozovatel ve skutečnosti v jídle použil jiný masný výrobek, který označení neodpovídal.
„Z výše uvedených zjištění vyplývá, že dle výsledků kontrol nejčastěji ke klamání spotřebitelů dochází při nabízení pokrmů z italské gastronomie, například pizza, těstoviny, rizoto a podobně,“ dodává Kopřiva.
Inspektoři kontrolovali také rozlévané nápoje. Nejvíc pochybení přitom zaznamenali v nabídce lihovin s označením rum. V celkem devíti případech kontrola prokázala, že ve skutečnosti byl zákazníkovi podán tuzemák nebo jiná lihovina, která označení neodpovídala.
„Kontrolovaným osobám, u kterých bylo prokázáno použití nepravdivých a zavádějících tvrzení, inspektoři uložili, aby odstranily zjištěná pochybení, a zahájí s nimi správní řízení o uložení pokuty,“ dodává Kopřiva.
Inspektoři zpravidla při kontrolách porovnávají údaje uvedené v jídelních a nápojových lístcích, nabídkových tabulích nebo ústním sdělením personálu se skutečným složením pokrmu. Cílem je prověřit, zda nejsou zákazníkovi sděleny nepravdivé nebo zavádějící informace ohledně složení pokrmu, použité suroviny, případně zda nebyla na úkor spotřebitele nahrazena avizovaná dražší složka pokrmu složkou levnější.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění, telekomunikací a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem