Začneme příjemnou zprávou: Narazit na pumpu, která úmyslně a dlouhodobě podvádí spotřebitele, je čím dál složitější.
Nejde jenom o to, že klesá počet nedostatků zjištěných při kontrolách, ale také klesla jejich závažnost. Často jde o nekvalitní palivo přebrané od jinak spolehlivého dodavatele, nebo relativně menší odchylky od normy. Tím nechceme zlehčovat porušení zákona ani hrozící škody, nicméně je tu viditelný rozdíl oproti situaci, která v Česku byla ještě před několika lety, než inspekce přestala tajit výsledky kontrol včetně konkrétních jmen.
Česká obchodní inspekce ročně prověřuje přibližně 2600 vzorků pohonných hmot. Podíl těch, které nesplňují normu, se v posledních třech letech pohybuje jenom kolem jednoho procenta ze všech odebraných vzorků. Ještě v letech 2012 až 2014 to byla tři procenta, v letech 2008 až 2011 dokonce kolem pěti procent.
Za letošní leden až červen zkontrolovala inspekce 1329 vzorků, z toho pouze deset nevyhovělo. Uplynulé pololetí tak bylo zatím nejlepší v historii kontrol, uvedla ČOI.
V našem přehledu najdete pokuty, které nabyly právní moci během posledních jedenácti měsíců, tedy od loňského září. Samotná kontrola ale mohla proběhnout ještě o hodně dřív, jestliže se firma odvolala a čekalo se pak na definitivní rozhodnutí.
Provozovatelé čerpacích stanic se nejčastěji brání tím, že kvalitu pohonných hmot nedokážou ovlivnit a musejí se spoléhat na svého (pečlivě vybraného) dodavatele. Podle zákona je ale odpovědnost provozovatelů objektivní, tedy v zásadě se nepřihlíží k zavinění. Případnou náhradu škody pak můžou požadovat po dodavateli.
Zajímavá je třeba argumentace společnosti Mano Oil, odebírající benzin od státem vlastněné společnosti Čepro. Přestože reklamaci nekvalitní dodávky pak Čepro uznalo, státní inspekce dala pokutu provozovateli čerpací stanice. Mano Oil uvádí, že je malou rodinnou firmou a přes veškerou snahu nemá takové finanční a technologické možnosti, aby každou dodávku pohonných hmot nejdřív poslala na preventivní rozbor.
Zjišťovat a dokazovat, kdo zavinil porušení povinnosti v případech, které jsou výsledkem činnosti řady jednotlivců (firem), by bylo obtížné a zdlouhavé. Aby to měl stát jednodušší, ukládá podnikatelům pokuty za „výsledek“ – tedy bez ohledu na zavinění a bez ohledu na případné porušení povinnosti ze strany smluvního partnera. Takový postup podpořil třeba i Nejvyšší správní soud.
Sankce, které nabyly právní moci od září 2018
Z rozhodnutí České obchodní inspekce jsme vybrali nejdůležitější informace a seřadili čerpací stanice od nejvyšší pokuty k nejnižší.
- Čerpací stanice: Ono, Břest, okres Kroměříž (u silnice číslo 55)
- Provozovatel: Tank Ono, Plzeň
- Sankce: 500 000 Kč
- Datum kontroly: 2. 10. 2016
- Nekvalitní palivo: benzin 95 Super – v ukazateli síra zjištěna hodnota 22,9 mg/kg, norma připouští max. 13 mg/kg
- Nekvalitní palivo: benzin 98 Super plus – v ukazateli síra zjištěna hodnota33,6 mg/kg, norma připouští max. 13 mg/kg; současně nevyhověl ukazatel „vzhled“ – nevyhověl kvůli nečistotám.
- Čerpací stanice: Esotank, Kratonohy (u silnice první třídy č. 11, okr. Hradec Králové)
- Provozovatel: Foriana, Praha 4 – Háje
- Sankce: 350 000 Kč
- Datum kontroly: 10. a 13. 9. 2018
- Nekvalitní palivo: motorová nafta – v ukazateli síra zjištěna hodnota 89 mg/kg a při druhé kontrole 23,7 mg/kg, norma povoluje maximálně 12 mg/kg
- Čerpací stanice: Seven, Nádražní 1096, Lanškroun
- Provozovatel: Seven – myčka, Lanškroun
- Sankce: 160 000 Kč
- Datum kontroly: 23. 5. 2018
- Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – v ukazateli tlak par DVPE byla zjištěna hodnota 70,8 kPa, norma povoluje maximálně 62 kPa. Firma současně při prodeji pohonných hmot použila výdejní stojan bez platného úředního ověření.
- Čerpací stanice: MOL, dálnice D2 směr Brno, Zeleňák, Velké Němčice
- Provozovatel: MOL ČR, Praha 1
- Sankce: 150 000 Kč
- Datum kontroly: 7. 8. 2018
- Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – tlak par DVPE zjištěn 63,4 kPa, podle normy má činit minimálně 43 kPa a maximálně 62 kPa
- Čerpací stanice: MOL, Českobudějovická, Kaplice a MOL Průhonice, Čestlice (dálnice D1 směr Praha)
- Provozovatel: MOL ČR, Praha 1
- Sankce: 140 000 Kč
- Datum kontroly: 23. 5. a 6. 6. 2018
- Nekvalitní palivo: benzin EVO 95 – tlak par DVPE zjištěn 67,3 kPa, norma stanoví max. 62 kPa; po zákazu prodeje nechala firma část pohonné hmoty odvézt k jiné své čerpací stanici (Průhonice, Čestlice), kde ji smísila s už uskladněnou pohonnou hmotou stejného typu, kontrola pak zjistila tlak par DVPE 67,8 kPa
- Čerpací stanice: Novotný, silnice 153, Modřice (Brno)
- Provozovatel: Mano Oil, Modřice
- Sankce: 120 000 Kč
- Datum kontroly: 5. 3. 2018
- Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – hodnota „kyslík-výpočtem“ zjištěna 3,32 % m/m, má činit maximálně 2,9 % m/m
- Nekvalitní palivo: motorová nafta – bod vzplanutí (zjištěno 48,5 °C, norma minimálně 53 °C)
- Čerpací stanice: Pap Oil, Uhliště, Chudenín, okres Klatovy
- Provozovatel: MOL ČR, Praha 1
- Sankce: 100 000 Kč
- Datum kontroly: 9. 7. 2018
- Nekvalitní palivo: benzin Super 95 – tlak par DVPE zjištěn 72,9 kPa, norma stanoví max. 62 kPa
- Čerpací stanice: Velké Dvorce, Přimda, okres Tachov
- Provozovatel: Anna Zatloukalová
- Sankce: 100 000 Kč
- Datum kontroly: 27. 11. 2018
- Nekvalitní palivo: benzin 95 Super – v ukazateli indukční perioda – oxidační stabilita zjištěna hodnota 287, norma stanoví minimálně 339
- Čerpací stanice: Robin Oil, Milady Horákové, České Budějovice
- Provozovatel: Robin Oil, Dubí, Kladno
- Sankce: 70 000 Kč
- Datum kontroly: 10. 3. 2018
- Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – obsah kyslíku dosáhl hodnoty 3,42 hmotnostních procent, ačkoliv povolené maximum je 2,9 hmotnostních procent
- Čerpací stanice: Mšec, okres Rakovník (u silnice číslo 16)
- Provozovatel: Milan Prokop, nar. 1962, Mšec
- Sankce: 70 000 Kč
- Datum kontroly: 1. a 6. 8. 2018
- Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – tlak par DVPE zjištěn při první kontrole 65,7 kPa a při druhé kontrole 68,2 kPa, povoleno max. 62 kPa
- Čerpací stanice: areál ZD Jizerka, Jizerní Vtelno, okres Mladá Boleslav
- Provozovatel: K&P čerpací stanice, Litvínov-Chudeřín
- Sankce: 60 000 Kč
- Datum kontroly: 1. 6. 2017
- Nekvalitní palivo: nafta – bod vzplanutí zjištěn při teplotě 48 °C, norma stanoví min. 53 °C
- Čerpací stanice: Josef Hos, Vitorazská, České Velenice
- Provozovatel: Josef Hos s.r.o., Kamenný Újezd
- Sankce: 60 000 Kč
- Datum kontroly: 18. 12. 2017
- Nekvalitní palivo: nafta – bod vzplanutí zjištěn při teplotě 45,5 °C, norma stanoví min. 53 °C
- Čerpací stanice: Janout, Jarošov nad Nežárkou, okres Jindřichův Hradec
- Provozovatel: Janout, s.r.o., Jarošov nad Nežárkou
- Sankce: 60 000 Kč
- Datum kontroly: 5. 2. 2018
- Nekvalitní palivo: motorová nafta – bod vzplanutí zjištěn 46,5 °C, norma stanoví minimálně 53 °C
- Čerpací stanice: DMV, Lhota za Červeným Kostelcem, Červený Kostelec, okres Náchod
- Provozovatel: DMV holding, Praha 4 – Braník
- Sankce: 50 000 Kč
- Datum kontroly: 25. 1. 2018
- Nekvalitní palivo: motorová nafta – bod vzplanutí zjištěn 48,5 °C, norma stanoví minimálně 53 °C
- Čerpací stanice: Orvet, Pražská, Neveklov, okres Benešov
- Provozovatel: Orvet, Pohoří – Chotouň
- Sankce: 50 000 Kč
- Datum kontroly: 22. 6. 2016Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – tlak par DVPE zjištěn 64,3 kPa, norma max. 62 kPa
- Čerpací stanice: U Šmídů, Netolice, okres Prachatice
- Provozovatel: Ekos Netolice
- Sankce: 35 000 Kč
- Datum kontroly: 5. 6. 2019
- Nekvalitní palivo: benzin Natural 95– tlak par naměřen 66,8 kPa, norma stanoví maximálně 60,9 kPa
- Čerpací stanice: Štítná nad Vláří 414, okres Zlín
- Provozovatel: Javorník CZ, Štítná nad Vláří
- Sankce: 30 000 Kč
- Datum kontroly: 1. 8. 2018
- Nekvalitní palivo: motorová nafta – bod vzplanutí zjištěn při teplotě 51,5 °C, norma min. 53 °C
- Čerpací stanice: Arex, Benešov nad Černou, okres Český Krumlov
- Provozovatel: Arex CZ, Pražská, České Budějovice
- Sankce: 30 000 Kč
- Datum kontroly: 4. 6. 2018
- Nekvalitní palivo: benzin Natural 95 – tlak dosáhl hodnoty 64,7 kPa, tolerovat lze max. 62 kPa
- Čerpací stanice: Kozlov, Nová Včelnice, okres Jindřichův Hradec
- Provozovatel: Best Fin Plus, Nová Včelnice
- Sankce: 30 000 Kč
- Datum kontroly: 4. 2. 2019
- Nekvalitní palivo: ethanol E85 (biolíh) – tlak par DVPE naměřen 45 kPa, norma stanoví minimálně 49 kPa
- Čerpací stanice: Acter, Pražská, Doksy, okres Česká Lípa
- Provozovatel: Czech Prospeed, Kralupy nad Vltavou
- Sankce: 30 000 Kč
- Datum kontroly: 4. 4. 2018
- Nekvalitní palivo: motorová nafta – bod vzplanutí zjištěn při teplotě 51,5 °C, má být min. 53 °C
A co vlastně pro vaše auto znamená tlak par, síra, obsah kyslíku nebo bod vzplanutí?
Vysvětlení nedostatků podle ČOI
Nižší bod vzplanutí indikuje kontaminaci nafty benzinem v důsledku provozní chyby. Odchylka může způsobit zhoršení jízdních a bezpečnostních vlastností.
Tlak par ovlivňuje startování motoru v zimním období a provozní bezpečnost při manipulaci, v letním období pak má vliv na ztráty benzinu. Čím je tlak par vyšší, tím snadněji lze nastartovat motor a rychleji ho zahřát na potřebnou provozní teplotu. Vyšší tlak par však na druhé straně způsobuje vyšší ztráty při uskladnění paliva a nežádoucí emise do ovzduší. Je-li tlak příliš vysoký, může způsobit tvorbu takzvaných parních polštářů paliva v dopravním potrubí, v důsledku čehož motor nelze nastartovat nebo špatně běží v důsledku příliš chudé směsi, což vede k neúměrnému zatížení motoru. Z výše uvedených důvodů je u pohonných hmot určených pro zimní provoz požadován vyšší tlak par, pro letní období je požadován nižší tlak par.
Vysoký obsah síry, respektive jejich sloučenin, způsobuje korozi barevných kovů, hrozí tedy poškození palivového systému vozidla. Dochází také k vyšším emisím oxidů síry do ovzduší.
Obsah kyslíku: Pro spotřebitele je nejvýhodnější benzin neobsahující kyslík, složený pouze z uhlovodíků, protože má největší výhřevnost. Každý přídavek kyslíkaté látky snižuje výhřevnost benzinu. Každý přídavek kyslíkaté látky však zlepšuje spalování a průkazně vzniká méně emisí oxidu uhelnatého, případně i dalších. To je důvod, proč současná norma připouští až 2,7 % kyslíku v benzinu (při zahrnutí nejistoty měření tze tolerovat až 2,9 %). Obsah kyslíku v benzinu nad tuto hodnotu je nutné hodnotit jako poškozování zákazníka, který při nákupu dostává méně energie, což se projeví větší spotřebou paliva. Nelze však prokázat jakýkoliv negativní vliv na motor, dokonce lze mluvit o pozitivním vlivu, vzhledem ke zlepšenému spalování.
Indukční perioda (oxidační stabilita) sleduje rychlost reakcí s kyslíkem. Důsledkem oxidační nestability je tvorba pryskyřic a riziko zalepení vstřikovacího systému. Odchylka a nedodržení minimální požadované oxidační stability může být způsobena pouze v důsledku odlišného složení vlivem výrobní chyby nebo úmyslné manipulace s palivem. Riziko poškození spotřebitele (resp. vozidla) je v konkrétním případě z našeho přehledu vzhledem k výši odchylky velmi vysoké.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
3. 8. 2019 11:59, FMach
Dělají z nás hlupáky, když najdou ČS s kontaminovanou naftou či benzínem, tak by to mělo okamžitě zveřejnit a dát upozornění pro zákazníky na danou ČS, pak by to mělo okamžitý smysl , takhle se nikdo nic nedozví a je dál okrádán a podváděn ve jménu mamonu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
3. 8. 2019 11:03, Pavel Vojtíšek Mohelnice
Tankuji již osm let u jedné čerpací stanice a nikdy jsem neměl žádný problém. Je to malý řetězec, po Moravě jsem ho viděl jenom na pár místech. V Čechách nikde. Když už jedu velmi daleko, vyhýbám se ,,benzina´´ a ,,mol´´. Jinak pouze a jenom na té své. Má vždy o 1,50- 4 koruny levnější než sousední čeprací stanice a maximální spokojenost.
V diskuzi je celkem (123 komentářů) příspěvků.