Když chcete změnit operátora, u kterého máte předplacenou kartu s ještě nevyčerpaným kreditem, připravte se na ztrátu. Při výpovědi smlouvy a převedení čísla ke konkurenci vám dosavadní operátor zbytek kredit buď nevrátí vůbec, nebo si za to strhne poplatek. Brzy se to má změnit.
Vracení peněz z nevyčerpaného kreditu může operátorům nařídit novela zákona o elektronických komunikacích, kterou teď projednávají poslanci. A část z nich chce prosadit, aby operátoři měli takovou povinnost už od začátku příštího roku.
„Dosud operátoři takovou povinnost nemají,“ shrnuje současný stav Martin Drtina, mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.
I kdyby ale poslanci vracení kreditu nenařídili operátorům v aktuálně projednávané novele, jisté je, že operátoři budou muset své chování změnit nejpozději na konci roku 2020. Stanoví to totiž směrnice Evropské unie.
Součástí směrnice schválené v roce 2018, která kromě jiného skoncovala s vysokými cenami za volání na zahraniční čísla, je totiž i právo na vrácení nevyužitého předplaceného kreditu po vypovězení smlouvy. Nové pravidlo musí být v jednotlivých státech zavedeno do 20. prosince 2020, potvrzuje Drtina.
„Pokud tedy operátora opustíte, měl by vám proplatit veškerý zůstatek. Za tento krok si sice operátor může strhnout poplatek, pokud s ním počítala smlouva, ale ten bude muset být přiměřený skutečným nákladům, které operátorovi při proplácení zůstatku vznikly,“ uvádí k tomu Irena Kubásková z Kanceláře Evropského parlamentu v České republice.
Pro operátory to znamená zásadní změnu v přístupu. „Nespotřebovaný kredit na kartě nevracíme. Naprostá většina zákazníků si výši kreditu dobře plánuje a zůstatek má jen v přiměřené výši, kterou není problém spotřebovat před ukončením vztahu. Pokud v budoucnu dojde ke změně v legislativě, samozřejmě ji budeme respektovat,“ říká Lucie Jungmannová, mluvčí O2.
Stejně to vidí Vodafone. „V současné době kredit nevracíme, je tedy dobré ho před přenosem zcela využít,“ říká mluvčí Marek Steiger.
S trochu vstřícnějším přístupem se odcházející klient setká u T-Mobile. „Zákazník musí o vrácení kreditu písemně požádat do jednoho měsíce od deaktivace Twist karty. Vracíme částku poníženou o bonusový kredit a poplatek za vrácení kreditu (118,98 Kč včetně DPH),“ říká mluvčí Martina Kemrová.
Různě se k problému stavějí virtuální operátoři. Zatímco třeba Tesco Mobile kredit nevrací, konkurenční Sazka mobil ano. „Kredit vracíme. Na našich webových stránkách je ke stažení formulář. Po jeho vyplnění a zaslání vracíme peníze převodem na bankovní účet,“ říká Jan Schmiedhammer, ředitel Sazka mobilu.
Zmíněná novela zákona o elektronických komunikacích prošla v červenci druhým čtením v Poslanecké sněmovně. K závěrečnému hlasování má dojít po prázdninách. Vláda si od ní slibuje zvýšení konkurenčního prostředí na telekomunikačním trhu. Ideálně by měla pomoci přivést čtvrtého operátora, který může vzejít z aukce kmitočtů, kterou chystá Český telekomunikační úřad na začátek příštího roku.
Vláda v novele počítá také s odstraněním poplatku za předčasné ukončení smlouvy na dobu určitou. Dnes musí klienti platit operátorovi 20 procent ze sumy, která zbývá k zaplacení na paušálech do konce doby závazku. Podle vládního návrhu by se pokuta měla platit jen tehdy, když k vypovězení dojde v prvních třech měsících po podpisu smlouvy. Pirátští poslanci místo toho navrhují, aby výše pokuty klesla z dvaceti na pět procent.
Novela má také zrychlit přenesení čísla ke konkurenci a zajistit, aby celý přechod zařídil nový operátor, takže klientům by úplně odpadly starosti.
Jiří Hovorka
O osobních financích píše od roku 2009. Začínal v Měšci, pak se stejným tématům věnoval v Aktuálně.cz, po sloučení s vydavatelstvím Economia se jeho texty objevovaly i v Hospodářských novinách. Dlouhodobě se věnuje důchodům,... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem