Pozor při nákupu vstupenek. Problém řeší celá Evropa

| rubrika: Co se děje | 7. 6. 2019 | 1 komentář
Festivalová sezóna začíná. A s ní přibývají další pokusy pochybných portálů nabízejících nákup vstupenek.

Spotřebitelé z celé Evropy hlásí problémy se vstupenkami na kulturní a sportovní akce. Všechny spojuje to, že je nakoupili na neautorizovaných přeprodejních portálech.

Nejvíc si stěžují na:

  • předražené vstupenky,
  • nevpuštění na akci kvůli zakoupení vstupenky od neautorizovaného přeprodejce (v některých případech pořadatelé akcí přeprodej omezují, avšak přeprodejní portály o tom spotřebitele neinformují a vstupenky dál nabízejí),
  • nedodání vstupenky nebo dodání špatné vstupenky (na jinou akci, do jiné sekce stadionu a podobně),
  • mylný dojem, že lístek prodává oficiální distributor (přeprodejci často „vyskočí“ jako první výsledek vyhledávání),
  • nemožnost koupit vstupenku za její oficiální cenu (v případě řady akcí téměř okamžitě zmizí z oficiální distribuce, aby se během několika minut objevily u neautorizovaných přeprodejců několikanásobně dráž),
  • nedostatečná transparentnost (žádná informace o původní ceně vstupenky, o umístění místa k sezení nebo o omezení přeprodeje),
  • skryté poplatky, které se přičtou na konci rezervačního procesu (například rezervační poplatky nebo manipulační/dodací poplatky),
  • problémy s kontaktováním zákaznické podpory,
  • problémy s uplatňováním garance, kterou neautorizované portály slibují.

Co s tím dělat?

Důrazně doporučujeme, aby lidé kupovali vstupenky pouze z oficiální distribuce nebo od autorizovaných prodejců.

Poradna pro spotřebitele

Nechtějí vám uznat reklamaci, nevíte, jestli můžete vrátit zboží, nejste spokojeni se službami, ale nevíte, jak se bránit? Ptejte se na svá práva odborníků z dTestu v naší spotřebitelské poradně.

Spotřebitelská poradna

Autorizovaný prodejce má k přeprodeji vstupenek pověření od pořadatelů akce – ti na svých stránkách uvádějí, koho prodejem pověřili, případně také zda a jak je přeprodej omezen.

Nákup vstupenek přes neautorizovaného prostředníka je riskantní. Kupujícím se může stát, že na akci vůbec nebudou vpuštěni nebo doplatí na neférové podmínky. Proto je vhodné si prodejce vždycky před koupí prověřit.

  1. Překontrolujte si, že ten, od koho vstupenky kupujete, je k jejich prodeji oprávněn. To je důležité obzvlášť proto, že neautorizovaní přeprodejci se při vyhledávání často objeví v seznamu výsledků jako první.
  2. Buďte obezřetní v případě jakýchkoliv nejasností na webech se vstupenkami.
  3. Nenechte se zlákat frázemi typu zbývá už jen pár posledních vstupenek, rychle se prodává, 20 dalších zákazníků si prohlíží vstupenky nebo zbývá méně než 2 % vstupenek, které přeprodejci velmi často používají.
  4. Vždy si překontrolujte, zda neplatí zvláštní pravidla pro vstup na akci. Například může být spolu se vstupenkou nutné předložit doklad totožnosti jako důkaz, že jste ji zakoupili vy. Pořadatel totiž může uplatňovat výrazná omezení, pokud jde o vstupenky od neautorizovaných prodejců.

Na jaké portály si dát pozor?

V Evropě funguje hned několik webů zaměřujících se na přeprodej vstupenek. Nejpoužívanější jsou Viagogo, StubHub nebo Mywayticket. Některé z nich působí v celé Evropské unii, některé jenom v určitých zemích.

Portály přeprodávající vstupenky obvykle tvrdí, že skrze ně prodávají vstupenky jednotliví spotřebitelé, kteří se z nějakého důvodu nemůžou účastnit akce, na kterou si vstupenky koupili. Ve skutečnosti však portály využívají hlavně profesionálové nabízející stovky vstupenek za „nafouknuté“ ceny. Nakoupí je buď s využitím specializovaných automatických programů (botů), nebo využijí několik kreditních karet.

Výsledkem je, že se na neautorizovaných přeprodejních portálech objeví tisíce vstupenek pár minut po tom, co je spuštěn oficiální prodej. V některých případech je předprodejci nabízejí dokonce ještě předtím, než jejich oficiální prodej vůbec začne.

Zakážeme přeprodej za vyšší cenu?

Přeprodej vstupenek zakazuje nebo omezuje několik evropských zemí. Například v Dánsku nebo v Belgii se nesmí prodávat dráž než za cenu udanou na vstupence. Ve většině zemí však žádný specifický režim pro přeprodej nemají.

Přehled pravidel pro přeprodej vstupenek v některých zemích EU lze nalézt na této stránce připravené sítí Evropských spotřebitelských center.

Na úrovni EU existuje několik směrnic, které můžou spotřebitelům poskytnout ochranu i v těchto situacích. Týkají se třeba zákazu užití nekalých obchodních praktik, nepřiměřených smluvních ujednání nebo povinnosti obchodníků poskytovat podrobné předsmluvní informace. Tato pravidla jsou zapracována i do českých zákonů.

V rámci nedávné rekodifikace spotřebitelského práva Evropské unie do něj přibyl zákaz dál prodávat vstupenky zakoupené prostřednictvím automatických programů (botů). Má ale platit až přibližně v roce 2021.

Ve sdružení dTest nechceme, aby byl přeprodej vstupenek zakázán. Lidé, kteří se nemůžou zúčastnit akce, na níž si koupili vstupenky, by měli mít možnost své vstupenky přeprodat.

Nicméně: současná situace, kdy velké společnosti vydělávají na přeprodeji předražených vstupenek, je nežádoucí.

Na vaší straně

Jaké máte možnosti, když se výsledek práce kadeřníka liší od vašich představ? Co když vadu odhalíte až doma? Jak je to se zárukou? A co dělat, když vás zraní?

Oškubali vás? Jak reklamovat kadeřníka


Špatně spočítaná faktura, nesmyslně vysoké sankce nebo komplikace při výpovědi smlouvy. To jsou typické příklady potíží s dodavateli energií. Na rozdíl od předchozích let se lidé nebojí ozvat. Loni si jich stěžoval rekordní počet. Má to vůbec smysl

Stížností na dodavatele energií rekordně přibylo. Jak řešit nejčastější problémy?


Možná máte „účet zdarma“. Možná díky němu neplatíte ani za výběry ze zahraničních bankomatů, nebo je máte za „transparentní“ poplatek. Přesto vám může použití karty v cizině prodražit směnný kurz, který vaše banka používá.

Kolik zaplatíte za eura? Porovnali jsme kurzy na kartách

Lidé by měli mít za všech okolností šanci koupit si vstupenku z oficiální distribuce za cenu uvedenou na vstupence. To bohužel často není možné, protože jsou vyprodané během chvilky a pár minut nato už je nabízejí přeprodejci za mnohem vyšší ceny. Řešením může být opatření, které už některé země zavedly – omezit prodej vstupenek za vyšší než oficiální cenu.

Jak reagují úřady a spotřebitelské organizace?

Některé dozorové orgány v EU už uložily konkrétním přeprodejním portálům pokuty nebo proti nim zahájily soudní řízení. Problémem však je, že dané společnosti přesouvají svá sídla mezi zeměmi, aby se vyhnuly právní odpovědnosti. To je případ také nechvalně proslulého serveru Viagogo.

Viagogo nerespektuje soudní příkaz vydaný ve Spojeném království, kde na něj podal žalobu tamní úřad dohlížející na ochranu spotřebitele. Úřad oznámil, že bude usilovat o to, aby padlo rozhodnutí, že společnost pohrdá soudem, což by mohlo vést k přísným trestům. V mezidobí se přestěhovala do Švýcarska a USA.

Od ledna 2019 spolupracují národní dozorové orgány na evropské úrovni a mají silnější pravomoci. Díky tomu můžou pokutovat, a dokonce ukončit provoz webových stránek, pokud je to potřeba.

Spolu s dalšími spotřebitelskými organizacemi a Evropskou spotřebitelskou organizací BEUC teď vyzýváme síť národních dozorových orgánů na ochranu spotřebitele (CPC), aby začala koordinovaně hájit práva spotřebitelů a zajistila, aby přestalo porušování unijních pravidel ochrany spotřebitele portálem Viagogo.

Belgická spotřebitelská organizace Test Achats podala v roce 2017 hromadnou žalobu proti osmi přeprodejním portálům se sídlem v Nizozemsku. Požadovala pro spotřebitele kompenzaci. Žaloba se stále řeší. Ve prospěch poškozeného spotřebitele už ale rozhodl soud v jedné individuální žalobě proti Viagogo.

V Německu podalo spotřebitelské sdružení dvě žaloby na Viagogo, které jsou stále v řešení. Další německá spotřebitelská organizace vzbv připravila a v roce 2018 vydala právní studii na téma přeprodeje vstupenek.

Švýcarské spotřebitelské sdružení FRC podalo proti Viagogo trestní oznámení založené na tom, že společnost porušuje švýcarské právo na ochranu hospodářské soutěže. V roce 2018 Švýcaři spustili osvětovou kampaň se známými společnostmi jako FIFA, UEFA, FNAC nebo EBU (pořadatel soutěže Eurovize). Aktivity FRC vedly ke kampani, na které se teď podílí i české sdružení dTest.

Chytili vás?


Služba mimosoudního řešení sporů VašeStížnosti.cz zprostředkovává dohodu mezi spotřebiteli a podnikateli. Současně je to i databáze pro online sdílení a řešení spotřebitelských problémů, a také pro kladení spotřebitelských dotazů. Službu provozuje sdružení dTest.

Italská spotřebitelská organizace Altroconsumo podala stížnost k tamnímu úřadu dohlížejícímu na ochranu spotřebitele a hospodářskou soutěž. To vedlo k pokutě ve výši 1,7 milionu eur pro portály Ticketone, Seatwave, Viagogo, Ticketbis a Mywayticket.

Dánské spotřebitelské sdružení Forbrugerrådet Tænk v současnosti podporuje informační kampaň spuštěnou dánským dozorovým orgánem, jejímž účelem je varovat před nákupem vstupenek od přeprodejců. Navazuje na předchozí aktivity, kdy sdružení získalo podporu od více než stovky dánských festivalů, pořadatelů sportovních a kulturních akcí nebo autorizovaných prodejců vstupenek.

Ve Spojeném království provedla spotřebitelská organizace Which? rozsáhlý průzkum a o svá zjištění se podělila s tamními úřady.

Tématu se dokonce věnují i Australané, konkrétně spotřebitelská organizace Choice, která v roce 2017 vydala studii s názvem Sold out: consumers and ticket resale industry.

České sdružení dTest zahajuje osvětovou kampaň ve spolupráci se spotřebitelskými organizacemi z dalších sedmi evropských zemí – Belgie, Finska, Polska, Slovenska, Slovinska, Španělska a Švýcarska. Materiály využité v této kampani byly připraveny ve spolupráci s Evropskou spotřebitelskou organizací BEUC a se švýcarskou organizací FRC.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+3
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Oblíbená témata

dTest, spotřebitel, vstupenky

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.