Nízká cenapůsobí na každého spotřebitele, ať už chce, nebo ne. Přitom lákavá „cena od“, kterou uvádí výrobci aut, je pro kupujícího stejně pravděpodobná, jako že na Vánoce uvidí zlaté prasátko. Kromě toho, že nižší cena znamená spokojit se s určitou barvou či chudší výbavou, je nabídka často podmíněna koupí autana splátky, za čtyři roky se dá na úrocích zaplatit třeba i 20 procent z původní ceny. Auto za lákavých 250 tisíc nakonec stojí skoro tři sta tisíc.
Ať už při nákupu na leasing či na úvěr, si kupující musí uvědomit, že za tento způsob financování není zadarmo. „Inzerované ceny se velmi často vztahují na použití leasingu. Ve finále tak autonestojí 500 tisíc korun ‚cash‘, ale jde o základní výchozí cenu pro leasingovou kalkulaci. Když se přidá navýšení, pojištění, ručení a poplatky, tak kupující skončí na úplně jiných reálných penězích,“ zmiňuje obvyklou strategii společností Vítězslav Kodym, šéfredaktor časopisu Auto Tip.
Auta společnosti vyrábí sériově, takže výrobce nabízí v ceně určité minimální vybavení. „ Auta jsou dnes vybavená hodně slušně. Čtyři airbagy, klimatizace, ABS, která je ze zákona v Evropské unii povinná, elektrické stahování oken a ovládání zrcátek, to vše v drtivé většině mají i vozy nižší třídy,“ míní Kodym. I tak je vždy nutné podívat se, co všechno, co by kupující v autě mít chtěl, se musí doplatit mimo nabízené sériové vybavení.
Při sestavování vysněného vozu, který společnost nabízí v „ceně od“ pak může zákazník také narazit na to, že cena se vztahuje pouze na několik málo barev, rozhodně ne na metalízu. Metalická barva může z peněženky vysát až deset tisíc korun.
Nabízená cena se také obvykle vztahuje na benzínový motor s nejmenším objemem, dieselová provedení jsou vždy dražší. Na tom ale nemusí být nic špatného. Menší objem motoru znamená snížení vnitřního tření, což vede k menší spotřebě. „Například motory 1,4 TSI díky přeplňování turbodmychadlem mají dostatek výkonu při rozumné spotřebě,“ říká Kodym a dodává, že tzv. downsizing, tedy používání technologií, jako je například přeplňování či přímý vstřik paliva , k získání stejného výkonu z objemově menších motorů, je trend současného automobilového průmyslu.
Reklamní experti , aby vzbudili zájem zákazníků, si také při inzerování cen automobilů našli trik, jak vylepšit prezentovanou nabídku. Lákají na vůz, jehož „vyobrazení je pouze ilustrativní“, jak se píše třeba malým písmem na konci stránky. Jinými slovy auto na obrázku je často model, který je dražší, než inzerovaná cena. Může mít například metalickou barvu a litá kola. „V minulosti byly případy, kdy zákazník neměl inzerovaný nejlevnější vůz šanci fyzicky pořídit,“ uzavírá Kodym problematiku reklam na auta.
V říjnu se také roztrhl pytel s nabídkou aut v akčních cenách, o kterých platí zhruba totéž jako o „cenách od“. Je u nich často malá nabídka barev, časové omezení (současné nabídky vezmou za své s koncem října) a omezený rozsah nabízených verzí.
Podařilo se Vám koupit auto za inzerovanou cenu?
Sdílejte článek, než ho smažem